“Our Posthuman Future” in Utopias of Contemporary Art

 
PIIS023620070016693-9-1
DOI10.31857/S023620070016693-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Universidad Complutense de Madrid
Address: 2 Calle El Greco, 28040, Madrid, Spain
Affiliation: Southern Federal University
Address: 105/42 Bolshaya Sadovaya Str., Rostov-on-Don, 344006, Russian Federation
Journal nameChelovek
EditionVolume 32 Issue №4
Pages149-171
Abstract

The evolution of the concept of body and progress, specifically from Modernity and with the implementation of technologies, allows us to delve into new utopian / dystopian visions about the human subject and his corporality. Technological art, which originated in the second half of the twentieth century, is actively working towards dismantling the classic utopian paradigms that have accompanied culture for more than five centuries. The new art took over the function of managing the utopias that the artistic avant-garde created in an industrial society in the first half of the last century and replaced them with the utopias of a digital society. The understanding of the body as a space of utopian creativity, the idea-force of the automaton body persists even today implicitly in many of these figurations. Physical practices such as bodybuilding, plastic surgery, implants, makeup, and tattoos allow the body to act as a "utopian object". Along with this, there are attempts to present the body not as a living object of nature, but as a machine, as a bodily automaton. It is also remarkable to propose the body as a machine and not as a natural or animal object, an issue that will not fail to bring consequences when exercising activities with and on the body. New technologies offer the possibility of overcoming the limits imposed by our biological inheritance in a kind of explicit desire neither to accept our past, nor our natural-organic origin. In this sense, an important series of thinkers, scientists and artists consider the body as something completely obsolete, like an empty shell that must be shed to technologically give way to the next level in human evolution: the Techno Sapiens or the Cyborg. They advocate that the anthropology’s object of study passes from the “human being” to the “cyborg”, considering this one as a more suitable representative of our present, and above all, of our future. The figure of the cyborg has become the center of a new utopian transhumanist paradigm (K. Hayles, N. Bostrom, R. Hanson, H. Moravec), analogously in the sphere of art appear figures who want to represent this technoevolution, artists like Stelarс, Marcel.lí Antúnez among others.

Keywordstechnologies, cyborg, utopia, body, art, transhumanism
Received27.09.2021
Publication date28.09.2021
Number of characters38441
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Сегодня в ситуации глобального техногенного, антропогенного и экологического кризиса вопрос о будущем стоит особенно остро. Развернувшаяся пандемия стала новым вызовом современной цивилизации. «Общество мирового риска» пропитано «интернационализмом страха» [1, с. 79], а перспективы «счастливого будущего» становятся все более и более смутными. В таких условиях, казалось бы, самое подходящее время вспомнить об утопиях, которые в противовес мрачным фантазиям антиутопий всегда формировали позитивный образ будущего. Проблема, однако, заключается в том, что сегодня изменилось как само содержание утопии, так и отношение к ней. По мнению Б. Юдина, «утратил актуальность сам замысел построения идеального социального порядка. Он представляется ныне не только недостижимым, но и не особенно привлекательным» [13, с. 6]. При этом импульс, питающий утопическое мышление, не иссяк, место социальных утопий заняли утопии индивидуальные, где «ориентиром и мерой прогресса» выступает расширение индивидуальных возможностей человека.
2 Такие известные авторы, как Н. Бостром, Д. Пирс, Р. Курцевейл, М. Мор, М. Портер, Р. Хансон и др. напрямую связывают расширение возможностей человека с новейшими достижениями в области кибер-, био- и нанотехнологий, полагая, что они дадут возможность войти в «постчеловеческое будущее», в котором будут жить усовершенствованные «постлюди», полностью преодолевшие ограничения, налагаемые нашим природно-органическим происхождением, а в отдаленной перспективе —смерть и бренную телесность. По мнению К. Хайлес, адепта технологизации тела, основной вопрос состоит даже «не в том, станем ли мы posthuman, ибо posthumanity уже здесь. Вопрос, скорее, в том, какими именно posthuman мы будем»? [21].
3 Ответ на этот вопрос может дать современное искусство, поскольку немало известных художников пытались визуализировать в своем творчестве идеи техноэволюции, и на сегодняшний день существует обширная галерея «постчеловеческих» образов. И здесь важно определиться: стоит ли воспринимать эти образы как предвосхищение и проецировать на наше будущее, или правильнее воспринимать их лишь как эпатажные эксперименты авангардных художников? Соглашаясь с А.С. Дриккером и Е.А. Маковецким в том, что «анализ роли, места, вектора творческих интересов художника как такового проясняет не только вопросы искусства, но и целого комплекса установок, от религиозно-философских до экономических» [4, с. 61], попытаемся понять, как трактуют художники-авангардисты расширение индивидуальных возможностей человека и каков в их представлении грядущий «дивный новый мир».
4

От утопии места — к утопии тела

5 С начала нового тысячелетия тема утопии становится весьма популярной. П. Слотердайк в интервью 2000 г., отметив небывалый рост публикаций на тему утопии, задался вопросом — почему в недавнем прошлом «проблематичное понятие» обретает позитивную тональность, отождествляется с мечтой? [33]. В гуманитарных науках начинают бурно развиваться утопические исследования (Utopian studies), в рамках которых пересматриваются и переоцениваются содержание, формы и функции утопического творчества. В сфере искусства множится число выставок, демонстрирующих рост интереса к утопии. Среди них «Утопия Станции» (2003) на Венецианской биеннале; «Как улучшить мир, 60 лет британского искусства» (2006) в Галерее Гарварда, Лондон; «Что поддерживает человечество живым» (2009) на Стамбульской биеннале, «Вести из ниоткуда: Чикагская лаборатория» (2013) в Салливан Галери, Чикаго; Дух утопии (2013) в Галерее Уайтчепел, Лондон; «Утопия и за ее пределами» (2016) в Центре современного искусства Кастелло Ди Ривара, Турин; Пути к утопии (2016), Королевский колледж, Лондон, и др. [21]

Price publication: 0

Number of purchasers: 0, views: 688

Readers community rating: votes 0

1. Ainsa F. Utopiya: al'ternativnye modeli i formy kul'turnogo samovyrazheniya v Latinskoi Amerike. Novye osnovy utopii “iz” i “dlya” Latinskoi Ameriki [Utopia: alternative models and forms of cultural self-expression in Latin America. New foundations of utopia “from” and “for” Latin America]. Latinskaya Amerika. 2012. N 8. P. 77–88.

2. Bloch E. Princip nadezhdy [The Principle of Hope]. Utopiya i utopicheskoe myshlenie: antologiya zarubezhnoj literatury [Utopia and Utopian Thinking: an anthology of foreign literature], ed. by Chalikova V.A., transl. from German. Moscow: Progress Publ., 1991. P. 49–78.

3. Gastev A.K. Poeziya rabochego udara [The Poetry of the working blow]. Moscow: Khudozhestvennaya literatura Publ., 1971.

4. Drikker A.S., Makovetsky E.A. Khudozhnik v epokhu tekhnologicheskoi vosproizvodimosti [An artist in the era of technological reproducibility]. Chelovek. 2015. N 6. P. 61–73.

5. Zamyatin E. My [We]. Zamyatin E. Izbrannoe [Selected works]. Moscow: Pravda Publ., 1989. P. 307–462.

6. Lukov Val.A. “Uluchshenie” cheloveka: vzglyad molodezhi [Human «improvement»: the view of young people]. Rabochie tetradi po bioetike. Vypusk 20: Gumanitarnyi analiz biotekhnologicheskikh proektov “uluchsheniya” cheloveka [Workbooks on bioethics. Issue 20: humanitarian analysis of biotechnological projects for the “improvement” of humans]. Moscow: Moscow Univ. for the Humanities Publ., 2015.

7. Paniotova T.S. Utopiya v prostranstve dialoga kul'tur [Utopia in the space of the dialogue of cultures]. Rostov-on-Don: Rostov St. Univ. Publ., 2004.

8. Sventohovsky A. Istoriya utopij [The Story of Utopias], transl. from Polish by Zagorsky E. Moscow: V.M. Sablin Publ., 1910.

9. Fukuyama F. Nashe postchelovecheskoe budushchee: Posledstviya biotekhnologicheskoi revolyutsii [Our posthuman future. Consequences of the Biotechnology revolution], trans. from English by Levin M. Moscow: AST: LYUKS Publ., 2004.

10. Khen Yu.V. Evgenika: Osnovateli i prodolzhateli [Eugenics: founders and continuers]. Chelovek. 2006. N 3. P. 80–88.

11. Chernyshev A. PIO. Forget about the constant search for recharging, no more wires are needed! Fond infrastrukturnykh i obrazovatel'nykh programm gruppy ROSNANO [Fund for Infrastructure and Educational Programs of ROSNANO Group]. [Electronic resource]. URL: http://nanoart.fiop.site/aristarh_chernyshyov (date of access: 12.06.2021).

12. Shatsky E. Utopiya i traditsiya [Utopia and Tradition]. Moscow: Progress Publ., 1990.

13. Yudin B.G. Problema konstruirovaniya cheloveka [The problem of man designing]. Vestnik Mezhdunarodnoi akademii nauk. Russkaya sektsiya [Bulletin of the International Academy of Sciences. Russian Section]. 2008. N 1. P. 6–10.

14. Broncano F. Técnica y Política. La vigencia del republicanismo, eds. Am. Bertomeu M., di Catro E., Velasco Gómez A. México: UNAM, 2006.

15. Bork Petersen F. The body as Non-Place6 Utopian Potencial in Philipp Deconfle's Dans film Codex. Spaces of Utopia. An electronic Journal. 2nd series. N 2. P. 143–154.

16. Dery M. Velocidad de escape. La cibercultura en el final del siglo. Madrid: Editorial Siruela, 1998.

17. Duque F. De cyborgs, superhombres y otras exageraciones. Arte, cuerpo, tecnología, ed. En Hernández Sánchez D. Salamanca: Ediciones Universidad, 2003.

18. Fajardo R. Arte, Utopía y el espacio entermediario. El espacio de las formas simbólicas. Fedro. Revista de estética y teoría de las artes. 2007. N 5. P. 91–101.

19. Foucault M. (1966/2006) Utopian Body. Sensorium: Embodied Experience, Technology, and Contemporary Art, ed. by Jones C.A. Cambridge, MA: MIT Press, 2006. P. 229–234.

20. Hanson R. Definitions of Transhumanism. [Electronic resource]. URL: https://www.aleph.se/Trans/Intro/definitions.html (date of access: 21.05.2021).

21. Hayles C. How we Became Posthuman. Virtual Bodies in Cybernetics, Literature, and Informatics. Chicago: The University of Chicago Press, 1999.

22. Hoyer D. The Retopia approach to art. Revista de estudios globales y arte contemporaneo. 2016. Vol. 4, N 1. P. 123–149.

23. Iglesias R. Arte Y Robótica: La tecnología como experimentación estética. Madrid: Casimiro, 2016.

24. Kantor I. Bodymachine. [Electronic resource]. URL: http://www.ccca.ca/performance_artists/k/kantor/kantor_perf18/robotindex.html (date of access: 21.05.2021).

25. Levitas R. The Concept of Utopia. Oxford et al: Peter Lang, 2010.

26. McLuhan M., Fiore Q. The Medium is the Massage: An Inventory of Effects. New York: Random House, 1967.

27. Maslow A. The farther reaches of human nature. New York: Viking Press, 1971.

28. Mejía I. El cuerpo post-humano: en el arte y la cultura contemporánea. México: UNAM, 2005.

29. Mumford L. The Story of Utopias. New York: Boni and Liveright, 1922.

30. Polak F. The Image of the Future. Amsterdam, London, New York, 1973.

31. Roux D., Belk R. The Body as (Another) Place: Producing Embodied Heterotopias Through Tattooing. Journal of Consumer Research, Oxford University Press (OUP). 2019. Vol. 46, issue 3. P. 483–507.

32. Stelarc. Prosthetics, Robotics & Remote Existence: Post-Evolutionary Strategies. [Electronic resource]. URL: http://www.streettech.com/bcp/BCPgraf/CyberCulture/stelarc.htm#navPanel (date of access: 21.05.2021).

33. Sloterdijk P. La Utopis ha perdido so inocencia. Entrevista con Fabrice Zimmer, publicada en Magazine Littéraire, mayo de 2000. Traducción del francés de Alcoberro R. [Electronic resource]. URL: http://blog.pucp.edu.pe/blog/latravesiadelfantasma/2009/02/02/peter-sloterdijk-la-utopia-ha-perdido-su-inocencia/ (date of access: 21.06.2021)

34. SymbioticA. MEART – The Semi Living Artist. [Electronic resource]. URL: http://www.fishandchips.uwa.edu.au/project.html (date of access: 21.05.2021).

35. Wiener N. Dios y Golem, S. A. Comentario sobre ciertos puntos en que chocan Cibernética y Religión. México: Siglo Veintiuno, 1967.

Система Orphus

Loading...
Up