Soviet “Humanism”: The Theme of Overcoming Human Suffering in A.M. Gorky and M.M. Zoshchenko

 
PIIS023620070016687-2-1
DOI10.31857/S023620070016687-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: RAS Institute of Philosophy
Address: 12/1, Goncharnaya Str., Moscow 109240, Russia
Journal nameChelovek
EditionVolume 32 Issue №4
Pages75-90
Abstract

Despite the stereotype of opposing the creative genius to the authorities A.M. Gorky and M.M. Zoshchenko were loyal to the Soviet ideology for a long period of time. Realizing the importance of literature as a non-violent method of ideas spreading and responding to the utopian hope of world transformation by the power of collectivity, they explored ways to overcome human suffering, considering this victory implementable through social transformations or scientific and technological progress in power of man. A.M. Gorky was reflecting the cruelty of life in Russian villages and a city slum for a long time. He paid much attention to the image of a fighter against suffering. One finds examples of such fighters among the heroes of Gorky’s novel Mother (1907), which was canonized by the Soviet authorities as a personification of the human ideal. They are endoewed with such dignities as benevolence, self-sacrifice, simplicity, gift for speaking, etc. In the like manner Gorky described Vladimir Lenin in an essay presented on the occasion of his death. However, Lenin was also depicted as a politician who had to use violence for the sake of  future generations’ happiness. Gorky almost justified violence and even considered it as  inevitable as a means against suffering even at the cost of  its victims. In 1940 responding to Gorky's call to “ridicule suffering” M.M. Zoshchenko creates “Before Sunrise,” a self-introspection story in which he explores his own ability to feel unhappiness.  The text imitates the science-focused atmosphere of the 1930s. He concludes that it is possible and necessary to consciously control the “lower floor” of the psyche, which includes fears, early conditioned reflexes and another, often unconscious, shadows” that affect a person’s behavior, including manifestations of cruelty and the ability to experience suffering. With this control it is possible to achieve health as a calm acceptance of the natural and social order, which is more important than a personal experience. Both writers show an undeniable desire to end human suffering and both admit the secondary importance of the suffering of an individual human being in comparison with the common good.

KeywordsM.M. Zoshchenko, A.M. Gorky, Before the Sunrise, Mother, Stalinism, totalitarianism, suffering, utopia, ideology
Received27.09.2021
Publication date28.09.2021
Number of characters27880
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Постсоветская исследовательская традиция культуры СССР на фоне обличения преступлений сталинизма, как правило, противопоставляет творческого гения власти. Но еще Н.А. Бердяев, серьезный критик большевиков, писал в середине XX веке, что в России марксизм был своеобразной мессианской идеей интеллигенции — не столько теорией о развитии экономики, сколько бескомпромиссным религиозным стремлением к радикальному преобразованию жизни [1, с. 88]. Это частично объясняет, почему некоторые гении сознательно предпочитали сторону советской идеологии. Современная им мировая культура переживала зарождение массового человека, постепенный расцвет тоталитарных государств и мировые войны. Советский проект с его стремлением осчастливить массы мог представляться мечтой о лучшем будущем.
2 Долгие века присутствие гуманистических ценностей в европейской культуре определяло христианство, проповедующее индивидуальное спасение. Каждая жизнь представлялась чем-то уникальным и важным, созданным любящим Творцом и удостоенным искупительной жертвы Христа. К концу XIX в. в результате развития науки и техники большое значение приобрело общественное производство, а избавление от тягот бытия стало мыслиться как дело общности людей. Ф.К. Мюллер-Лиер в 1913 году писал: «Сила человеческого рода и ее превосходство над всеми другими животными состоит не столько в силе индивидуума, сколько в объединенном сотрудничестве многих лиц, сплачивающихся в организм высшего порядка… Весь прогресс человечества, всей культуры, вызван ростом общественного сотрудничества» [17, с. 171]. Социолог также сформулировал т.н. «закон аггрегации», согласно которому единство разрозненных сил отличается по качеству от их простой суммы, и сообщество людей соответственно действует эффективнее, чем множество несвязанных друг с другом индивидов [там же, с. 183]. С развитием подобного подхода естественно было бы ожидать и изменения отношения к судьбе отдельного человека — ее слияния с судьбой общности, отодвигания на второй план. Тем более, что европейская мысль имела образец подобного мировоззрения в дохристианской культуре: в V веке до н.э. Платон описал модель государства, в котором граждане объединены не личным, а общим благом [см., например, «Государство» 369b, 420с, 433а — 17, c. 156 с. 224, с. 242].
3 Советский проект претендовал на скорое воплощение мечты именно о коллективной победе над злом и страданием всего мира. От устроенного по новым законам советского общества ожидали прежде немыслимых достижений: в 1934 году по инициативе А.М. Горького при поддержке лично И.В. Сталина в СССР был открыт Всесоюзный институт экспериментальной медицины (ВИЭМ) — научная организация, в чьи задачи входил в том числе поиск способов преодолеть старение и победить смерть. Несовершенство человеческой природы рассматривалось как явление не этическое, увязанное с личными отношениями человека и Бога, а биологическое, исправляемое научно-техническим прогрессом, доступным передовому социуму. ВИЭМ был организован с большим размахом: в Москве возводился монументальный комплекс зданий, в которых помещались оборудованные по последнему слову техники лаборатории. Только Великая Отечественная война помешала смелому начинанию.

Price publication: 0

Number of purchasers: 0, views: 515

Readers community rating: votes 0

1. Berdyaev N.A. Istoki i smysl russkogo kommunizma [The Origin of Russian Communism]. Paris: YMCA-PRESS Publ., 1955.

2. Bogdanov A.A. Empiriomonizm. Book I. [Empiriomonism] Moscow: tipografiya obshchestva rasprostraneniya poleznyh knig Publ. [Typography of Useful Books Distribution Society ], 1905.

3. Bykov D. Byl li Gor'kij? Biograficheskij ocherk [Was there Gorky? Biographical essay]. Mosсow: AST Publ., 2009.

4. Erokhina T.I. Maksim Gor'kij: kul'turnyj geroj i pamyat' kul'tury [Maxim Gorky: a Cultural Hero and Memory of Culture]. Verhnevolzhskij filologicheskij vestnik [Verhnevolzhski philological bulletin]. N 4. 2018. P. 217–222.

5. Fesenko E.Ya. O romanticheskoe geroe Maksima Gor'kogo: k istorii voprosa [Maxim Gorky’s romantic hero: on the history of the question]. Vestnik Severnogo (arkticheskogo) Federal'nogo universiteta. Seriya: gumanitarnye nauki [Vestnik of Northern (Arctic) Federal University. Series “Humanitarian and Social Sciences”]. 2018. N 5. P. 103–111.

6. Gorky M. Mat' [Mother]. Gorky M. Mat'. Po Soyuzu Sovetov [Mother. Around The Union of Soviets]. Leningrad: Lenizdat Publ., 1975.

7. Gorky M. V.I. Lenin (okonchatel'naya redakciya) [V.I. Lenin (final version)]. Gorky M. Sobranie sochinenij v 18 t. T. 18 [Collected works in 18 vol. Vol. 18]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel'stvo hudozhestvennoj literatury Publ. [State Literature Publishing], 1963.

8. Gorky M. Zaklyuchitel'naya rech' na pervom vsesoyuznom sjezde sovetskih pisatelej 1 sentyabrya 1934 goda [Final speech at the Union of Soviet writers first congress on the 1 September 1934]. Gorky M. Sobranie sochinenij v 30 t. T. 27 [Collected works in 30 vol. Vol. 27]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel'stvo hudozhestvennoj literatury Publ. [State literature publishing], 1953.

9. Gosteev I.A. Idei bogostroitel'stva v publicistika i hudozhestvennom diskurse M. Gor'kogo: hronologiya i evolyuciya [God-Building ideas in publicise and art discourse of M.Gorky]. Izvestiya RGPU im. A. I. Gercena [Scientific Journal of Herzen University]. 2008. N 76–1. P. 111–115.

10. Hudenko E.A. Zhiznetvorchestvo kak metatekst: Mandel'shtam– Zoshchenko–Prishvin [Life creation as a metatest]. Barnaul: Altai State Pedagogical University Publ., 2011.

11. Lapina I.A. Stat'i M. Gor'kogo o Lenine: problemy avtorstva i ocenki lichnosti [M. Gorky’s articles about Lenin: the issues of authorship and personality assessment]. Izvestiya RGPU im. A. I. Gercena [Scientific journal of Herzen University]. 2010. N 137. P. 14–26.

12. Mikhail Zoshchenko. Pro et contra. Saint Petersburg: RHGA Publ., 2015.

13. Müller-Lyer F.C. Soziologie der leiden [Sociology of Suffering]. Moscow: URSS Publ., 2020.

14. Plato. Gosudarstvo [Republic]. Sochineniya v 4 t. T. 3. Chast' 1 [Collected works in 4 vol. Vol. 3. Part 1]. Saint Petersburg: Saint Petersburg State University Publ., Oleg Abyshko Publ., 2007.

15. Popov V.V. Mihail Zoshchenko. Besprizornyj genij [Mikhail Zoshchenko. Neglected Genious]. Moscow: AST Publ., 2017.

16. Puzyrej A.A. Drama neiscelennogo razuma [The drama of the unhealed mind]. Povest' o razume. M. Zoshchenko [Story about mind. M. Zoshchenko]. Moscow: Pedagogika Publ., 1990. P. 149–153.

17. Tsiolkovsky K.E. Kosmicheskaya filosofiya [Cosmic philosophy]. Moscow : AST Publ., before 1935.

18. Vaksberg A.I. Gibel' burevestnika [Death of the Stormbird]. Moscow: Terra Sport Publ., 1999.

19. Vernadsky V.I. Filosofskie mysli naturalista [Naturalist’s philosophical thougts]. Moscow: Nauka Publ., 1988.

20. Zholkovsky A.K. Mihail Zoshchenko: poetika nedoveriya [Mikhail Zoshchenko: A Poetics of Mistrust]. Moscow: Shkola “Yazyki russkoj kul’tury” Publ. [Language of Russian Culture School], 1999.

21. Zoshchenko M.M. Pered voskhodom solnca [Before Sunrise]. Saint Petersburg: Azbuka, Azbuka-Attikus Publ., 2020.

22. Zoshchenko M.M. Vystuplenie na zasedanii prezidiuma Soyuza sovetskih pisatelej 6 dekabrya 1943 goda [Speech at the Meeting of the Presidium of the Union of Soviet Writers on the 6th of December 1943]. Russkaya literatura [Russian Literature]. N 2. 2011. P. 224–232.

Система Orphus

Loading...
Up