Psychopath as a New Hero in the Postmodern Literature (Based on a Study of Transformation of the Image of the Genius in Patrick Süskind’s Novel, Perfume. The Story of a Murderer)

 
PIIS023620070006463-6-1
DOI10.31857/S023620070006463-6
Publication type Review
Source material for review
Status Published
Authors
Occupation: Post-graduate student of the faculty of philosophy
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: GSP-1, Leninskie Gory, Lomonosov Moscow State University, 119991 Moscow, Russian Federation
Journal nameChelovek
EditionVolume 30 Issue №5
Pages174-189
Abstract

This article examines the treatment of the literature of postmodernism to the figure of the psychopath on the novel by Patrick Zuskind «Perfume. The story of a Murderer» (1985). This novel contains such a reinterpretation of genius when it appears in the form of psychopathy. Psychopathic people are becoming increasingly important in today's world. Despite the fact that psychopaths have always existed in culture, it was the writers of postmodernism who actively began to use their images in their works. The focus of P. Zuskind is the figure of genius, the most important for German culture. Romantics laid the tradition of understanding the genius as a mediator, bringing into the world the laws of Nature and directing the development of society. Genius is an important point of connection between anthropological and social planes, genius can be at the same time the embodiment of cultural tradition, and a rebel who destroys it. Using the characteristics of genius that romanticism has developed, Zuskind exaggerates and denies them.  It transformerait positive exalted image of the genius in the figure of the psychopath. Because of its features it is a psychopath becomes a hero, which is a response to the challenges of our time.  The modern world, according to the ideology of postmodernism, is characterized by the subordination of man to the society of consumption, the substitution of reality with a set of simulacra, the desire of society to depersonalize and annihilate man. Moral decentralization of personality and lack of authority makes a person look for support in himself. The protest of the personality against the pressure exerted on it becomes actual, and the psychopath becomes the hero who is capable to challenge the world (writings of J. Fowles, E. Burgess, BI Ellis). The desire of the hero of the novel to build and defend his own individuality comes through cruelty. This is typical for psychopaths who are fanatical devotion to their own interests, success and desire to manipulate others. Thus, using the image of genius as a basis for artistic rethinking, Patrick Zuskind creates a new type of hero with it.

Keywordsgenius, genius, Zuskind, «Perfume», postmodernism, psychopathy, psychopath
Received19.11.2019
Publication date20.11.2019
Number of characters25643
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Постмодернизм как направление мысли определяет себя крайне широко и претендует на общее теоретическое выражение сути современного искусства, социокультурных, экономических и политических явлений. Выступая в качестве проводника постиндустриального общества с переосмыслением в нем значения традиционных жизненных составляющих, постмодернизм развивает эстетику, для которой характерна утрата веры в нравственную силу культуры и рациональную природу человека, приобретающую отныне ориентацию на телесность и маргинальность; рождается интерес к девиациям, происходит эстетизация психических патологий, что позволяет постмодернистам иллюстрировать свою концепцию отказа от истины, от нормы. Интерес к разного рода отклонениям обусловлен как теоретическими принципами самого постмодернизма, так и рядом причин, имеющих социокультурный характер.
2 Произошедшие в постиндустриальном обществе экономические и социальные изменения обусловили сильнейшие перемены в духовной сфере, приведшие к переосмыслению антропологического статуса индивида и возникновению ряда проблем. Так, важнейшим свойством современной эпохи является сформировавшееся отношение к жизни и культуре через потребление. Развивая идею о первостепенной важности потребления знаков и символов (в противоположность утраченной ориентации на полезность вещей, необходимых для удовлетворения жизненных нужд), становящихся целью индивида, теоретики постмодернизма констатируют превращение разнообразных сфер человеческого существования — политической, экономической, сексуальной — в гиперреальность, где отсутствуют реальные созидательные ценности (творчество, прекрасное и т.п.), замененные бесконечным информационным полем [2; 8]. Возникает общество особого типа с деформацией многих привычных ценностных установок и поведенческих моделей, с упраздненной за ненадобностью моралью [2].
3 Отказываясь от четких бинарных оппозиций, в том числе в этической сфере, постмодернизм актуализирует проблему ценностного определения индивида, который, функционируя в пространстве бесконечно вариативных установок, вынужден осуществлять самостоятельную личностную самоидентификацию. При этом в связи с отказом от традиционного, наследуемого через поколения опыта миропонимания, человеку данной эпохи приходится полагать в качестве основы самоопределения лишь собственную личность и актуальные для нее проблемы. Как следствие идея уникальности и автономности личностной этики по отношению к социуму разрушает основополагающие понятия человеческого бытия, релятивизируя и отрицая традиционные этические категории (вопросы о добре и зле, прекрасном и безобразном), трансформируя тем самым ценностный фундамент эпохи в целом. В таком мире человек утрачивает свою индивидуальность и жизненные ориентиры, характерными чертами современного общества становятся депрессивность, деструктивность и бегство [там же].

Price publication: 100

Number of purchasers: 0, views: 2641

Readers community rating: votes 0

1. Aymakanova A.P. Oblik khudozhnika v zapadnoyevropeyskom romanticheskom iskusstve: k probleme geniya [The Image of the artist in Western European romantic art: the problem of genius]. Ideas and ideals. 2017. N1 (31), Р.146–158.

2. Baudrillard J. Obshchestvo potrebleniya. Yego mify i struktury [The Consumer Society: Myths and Structures]. Moscow: Respublika; Kul'turnaya revolyutsiya, 2006.

3. Dutton K. Mudrost' psikhopatov [The Wisdom of psychopaths]. St. Petersburg: Peter Publ., 2004.

4. Suskind P. Parfyumer: istoriya odnogo ubiytsy [Perfume: the story of a murderer]. St. Petersburg: Azbuka Klassika Publ., 2007.

5. Ilyin I.P. Postmodernizm. Ot istokov do kontsa stoletiya. Evolyutsiya nauchnogo mifa [Postmodernism. From the beginning to the end of the century. The evolution of scientific myth]. Moscow: Intrada Publ., 1998.

6. Kant I. Kritika sposobnosti suzhdeniya [Criticism of the ability of judgment]. Moscow: Iskusstvo Publ., 1994. Р. 180–193.

7. Kukolik F., Drobilova Ya. Vosstaniye deprivantov: o plokhikh lyudyakh, gruppovoy gluposti i zavorazhivayushchey vlasti [The uprising deprivaton: about bad people, group stupidity and mesmerizing power]. Praga: Makropulos.

8. Litvintseva G Giperreal'nost' v epokhu postmoderna [Hyperreality in the postmodern era]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta kul'tury i iskusstv. 2011. N 2 (7). Р. 43–54.

9. Frolov G.A., Khadiullina R.R. Nemetskiy roman o khudozhnike v postmodernistskom kontekste [German novel about the artist in the postmodern context]. Uchenyye zapiski kazanskogo universiteta. Seriya: gumanitarnyye nauki. 2012. T. 154 (2). Р. 183–188.

10. Fukalov A.V. Fenomen genial'nosti i postmodernizm [Phenomenon of genius and postmodernism]. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo universiteta. 2017. N 2. P.18–21.

11. Chernov S.V. Ideal'no-smyslovoy kriteriy genial'nosti [Ideal-semantic criterion of genius]. Filosofskaya shkola. 2017. N 1. P. 32–43.

12. Chernov S.V. O protivorechiyakh psikhopaticheskoy teorii genial'nosti [On the contradictions of the psychopathic theory of genius]. Filosofskaya shkola. 2019. N 7. P. 11–19.

13. Babiak P., Hare R.D. Snakes in Suits. When Psychopaths Go to Work. HarperCollins e-books. 2007. https://vk.com/doc19917136_443833398 (date of access: 25.05.2019)

14. U.S. National Library of Medicine – The World's Largest Medical Library. URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMHT0024893/ (date of access: 29.03.18)

Система Orphus

Loading...
Up