Япония. Реформы школьного образования и интеграция в общество 5.0

 
Код статьиS032150750011289-9-1
DOI10.31857/S032150750011289-9
Тип публикации Статья
Статус публикации Опубликовано
Авторы
Должность: аспирантка Института стран Азии и Африки
Аффилиация: Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова (МГУ)
Адрес: Российская Федерация, Москва
Название журналаАзия и Африка сегодня
ВыпускВыпуск №1
Страницы30-36
Аннотация

С апреля 2020 г. в Японии осуществляется масштабная цифровизация обучения. Опираясь на акты Министерства просвещения, автор выясняет, как японская школа учит детей жить в условиях тотальной информатизации, сохраняя традиционные ценности и преемственность поколений. Способны ли педагогические инновации помочь сделать решительный рывок в развитии страны? Или являются лишь «косметическими правками», не меняющими сути учебного процесса?

Ключевые словаЯпония, образование, реформы, цифровизация, общество 5.0, цифровая этика
Получено11.02.2021
Дата публикации26.02.2021
Кол-во символов22838
Цитировать  
100 руб.
При оформлении подписки на статью или выпуск пользователь получает возможность скачать PDF, оценить публикацию и связаться с автором. Для оформления подписки требуется авторизация.

Оператором распространения коммерческих препринтов является ООО «Интеграция: ОН»

Всего подписок: 0, всего просмотров: 952

Оценка читателей: голосов 0

1. 1. Nihon Keizai Shinbun. Chief Cabinet Secretary declares New Era Name. (In Japan.). https://web.archive.org/ web/20190401142658/https://www.nikkei.com/article/DGXMZO43166560R00C19A4000000/ (accessed 28.08.2020)

2. On the New Era Name ‘Reiwa’. (In Japan.). https://www.kantei.go.jp/jp/98_abe/statement/2019/0401singengou.html (accessed 28.08.2020)

3. The Government of Japan. Realizing Society 5.0. (In Japan.). https://www.japan.go.jp/abenomics/_userdata/abenomics/pdf/ society_5.0.pdf (accessed 28.08.2020)

4. Уэмура Норицугу. Общество 5.0. Взгляд Mitsubishi Electric. Экономические стратегии, 2017, № 4, с. 123.

5. Society 5.0. Japanese technologies for digital transformation of the Russian economy. (In Russ.). https://www.forbes.ru/ partnerskie-materialy/367837-obshchestvo-50-yaponskie-tehnologii-dlya-cifrovoy-transformacii (accessed 28.08.2020)

6. Points for Revision of Kindergarten, Elementary and Junior High School Education and Learning Guidelines. (In Japan.). https://www.mext.go.jp/content/1421692_1.pdf (accessed 28.08.2020)

7. Guidelines for educational information security policy. (In Japan.). https://www.mext.go.jp/content/20200219-mxt_jogai02-000003278_409.pdf (accessed 28.08.2020)

8. Education tomorrow. 2020, the next study guide - what is besides programming education? (In Japan.). https://edutmrrw.jp/2017/innovation/0313_2020education (accessed 28.08.2020)

9. Future Learning. Artec Robo. (In Japan.). https://miraino-manabi.jp/content/280 (accessed 28.08.2020)

10. Realization of GIGA school concept. (In Japan.). https://www.mext.go.jp/a_menu/other/index_00001.htm (accessed 28.08.2020)

11. Education tomorrow. Japanese education reform to be realized through high-tech connection from entrance examination - everyone's education reform practice forum 2019 report. (In Japan.). https://edutmrrw.jp/2019/innovation/1007_minkyo2030_01 (accessed 28.08.2020)

12. Education tomorrow. Present and future for realization of GIGA school concept-Microsoft's initiatives in Japan. (In Japan.). https://edutmrrw.jp/2020/technology/0525_gigaschool_ms (accessed 28.08.2020)

13. Textbooks and ICT Online. Digital textbooks for elementary school students to be fully introduced in 2024. (In Japan.). https://project.nikkeibp.co.jp/pc/atcl/19/06/21/00003/071600101/ (accessed 28.08.2020)

14. Educational version of the game Minecraft - A tutorial for developing software thinking. (In Japan.). https://miraino-manabi.jp/content/157 (accessed 28.08.2020)

15. AI education pack "for elementary school students to learn AI image recognition and interactive programming with Ro Bo Hon. (In Japan.). https://robotstart.info/2020/07/04/robohon-ai-edu.html (accessed 28.08.2020)

16. Future learning consortium. (In Japan.). https://miraino-manabi.jp/ (accessed 28.08.2020)

17. Future Learning. Reconstruction of local traditional performing arts through programming. (In Japan.) https://miraino-manabi.jp/content/190 (accessed 28.08.2020)

18. Future Learning. Development programming education model by combining community circle activities and self-learning at home with community volunteers - seniors, housewives, etc. (In Japan.). https://miraino-manabi.jp/content/156 (accessed 28.08.2020)

19. Benesse. Be done with individualism of high school students. ICT and e-learning technologies help to support communication. (In Japan.). https://benesse.jp/kyouiku/202007/20200701-1.html (accessed 28.08.2020)

20. GIGA HUB WEB. (In Japan.). https://giga.ictconnect21.jp/ (accessed 17.09.2020)

21. Experts assessed provision of Russian schools with computer equipment. (In Russ). http://old.ug.ru/news/21287 (accessed 17.09.2020)

22. Utilization of digital textbooks and teaching materials in foreign countries. (In Japan.). https://www.mext.go.jp/b_menu/ shingi/chousa/shotou/110/shiryo/__icsFiles/afieldfile/2016/11/07/1378984_7.pdf (accessed 28.08.2020)

23. NIER International Symposium on Educational Reform. (In Japan.). https://www.nier.go.jp/youji_kyouiku_kenkyuu_center/ symposium/sympo_r01/pdf/report_20200220-01.pdf (accessed 28.08.2020)

24. Benesse. Is it all right? Children using the Internet. (In Japan.). https://benesse.jp/kyouiku/201906/20190606-1.html (accessed 28.08.2020)

25. Benesse. What is post-COVID education? (In Japan.). https://benesse.jp/kyouiku/202007/20200709-1.html (accessed 28.08.2020)

26. In South Korean classrooms, digital revolution meets some resistance. https://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/in-south-korean-classrooms-digital-textbook-revolution-meets-some-resistance/2012/03/21/gIQAxiNGYS_story.html (accessed 28.08.2020)

Система Orphus

Загрузка...
Вверх