The most famous Shiva shrine

 
PIIS032150750009881-1-1
DOI10.31857/S032150750009881-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow, Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography, RAS
Affiliation: Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameAsia and Africa Today
EditionIssue 6
Pages69-73
Abstract

The article deals with the sacred complex Pashupatinath, it is considered the main shrine of Shiva and a place of pilgrimage throughout the Hindu world. Here they worship the ancient image of Shiva-Pashupati as «the lord of the animals. It has been known since the days of the Proto-Indian civilization that existed in the Indus Valley and its tributaries in the III-II millennium BC, and created by the ancestors of the Dravids, who now inhabit southern India.

It can be assumed that Nepali Pashupati is a distant descendant of the Proto-Indian supreme god and therefore has Dravidian roots, but this hypothesis cannot be proved at present. The ancient shrine of Pashupatinath, the stone lingam of Shiva, is kept in the main temple of the complex. Together with other places of worship, it forms the vast Field of Shiva or Pashupati. It performs daily Nityapuja rituals, as well as many special Naimitikapuja rituals; the latter are most often associated with certain calendar dates, days of new moons and full moons, solstices, with the cycle of agricultural work, etc.

There are also many festive rituals of the annual cycle, both common to all Hinduism, and purely local. Pilgrims from all over the Hindu world come to Pashupatinath. But there are especially many of them going on the Great Night of Shiva, which is celebrated according to the lunar calendar in February-March. In Hinduism, two traditions are combined here: high, priestly, general Hindu and local, Newar, with the archaic elements. This phenomenon has hardly been studied in Russian oriental studies, although it deserves special attention.

This article is based on fieldwork of the author.

KeywordsNepal, Hinduism, Pashupatinath, Shiva, pilgrimage, tirtha
Publication date27.06.2020
Number of characters15504
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Пашупатинатх, самая чтимая шиваитская святыня, – знаменитое место паломничества во всем индуистском мире. Он находится в Непале, на восточной окраине столицы Катманду.
2

ДРЕВНЕЕ БОЖЕСТВО

3 Шива, один из верховных богов индуизма, имеющий много ликов и ипостасей, присутствует здесь как Пашупати, что означает на санскрите «Владыка животных», или лучше сказать, «Повелитель тварей».
4 Это – едва ли не самый древний образ божества. Его истоки восходят ко времени протоиндийской цивилизации, существовавшей в долине Инда в III-II тыс. до н.э. и созданной предками дравидов, которые сейчас населяют юг Индии.
5 Далекий прототип Пашупати, условно названный протоШивой, изображен на нескольких печатях, найденных археологами. Самый выразительный образ запечатлен на печати, найденной в 1920-х гг. в Мохенджо-Даро – ее так и называют: «печать Пашупати».
6 Рогатый бог-буйвол, главный персонаж протоиндийского пантеона, изображен восседающим на троне в окружении животных, символизирующих четыре стороны света. С правой стороны показаны тигр и слон, а с левой – носорог и буйвол. Голова божества увенчана буйволиными рогами, на которых видны 12 годовых колец, вероятно, знаменующих 12-летний цикл Юпитера, «год богов».
7 Лик божества, не то человеческий, не то буйволиный, скорее напоминает звериную маску. Вряд ли это случайно: буйвол, как и бык, во многих традициях воплощали мощную энергию творения и плодородия. Неслучайна и поза божества: на санскрите – бхадрасана, «поза, приносящая благо». Фаллос Пашупати, лингам, возбужден и поднят вверх: это урдхвалингам. Позже в индуизме он стал отличительным признаком Шивы как йога, передавая идею восхождения семени: оно должно остаться внутри тела и способствовать его превращению в орудие духовного освобождения.
8
69-73_1

Вид на храм Шивы-Пашупати.

9 Жители протоиндийских городов почитали этого бога как владыку мира, которому подвластны все существа сотворенного мира, а также время и пространство [1, с. 203-207].
10 Это божество всплывает в исторической памяти на индийском субконтиненте примерно через 1000 лет после конца Протоиндийской цивилизации: Шива упоминается в ведах – священных текстах индоариев, пришедших на северозапад Индии примерно в 1700-1300 гг. до н.э. [2, рp. 10-15]. Но здесь он всего лишь малозаметный персонаж, сливающийся с другим божеством – Рудрой.
11 С той поры Шива неуклонно возвышался, утверждая свое превосходство над другими богами, пока не стал одним из первостепенных божеств индуистского пантеона, разделив главенство с Брахмой и Вишну. За Шивой закрепилась функция разрушения мира, в то время как Брахма славился как его творец, а Вишну – хранитель. Однако преданные адепты Шивы уверены, что он не только разрушает мир, но и создает и поддерживает его без помощи других богов.
12 Древнее имя Пашупати вошло в гирлянду имен Шивы наряду со многими другими, но было переосмыслено: «пашу» (скот) стало восприниматься как души, а сам бог – как владыка душ, точнее, всего одушевленного, как высшая причина мира, его глубинная трансцендентная сущность. В Непале же сохранился не только архаический образ божества, но и его верховное положение в пантеоне, а также главенство в культе.

Number of purchasers: 0, views: 285

Readers community rating: votes 0

1. Knorozov Yu.V. 1972. Formal description of proto-Indian images. Report on the study of proto-Indian texts. M. (In Russ.)

2. Edwin Bryant. The Quest for the Origins of Vedic Culture: The Indo-Aryan Migration Debate. Oxford University Press. 2003. 387 p.

3. Lelyuchin D.N. 2004. The emergence of the Lichchav Kingdom in Nepal according to epigraphy and «Gopalarajavamshavali». India – Tibet, the text and around the text. SPb. (In Russ.)

4. Hutt M. A Guide to the Art and Architecture of the Katmandu Valley. Gartmore: Kiscadale Publication. 1994. 240 p.

5. Michaels A. Siva in Trouble. Festivals and Rituals at the Paúupatinâtha Temple of Deopatan. Oxford University Press. 2008. 285 p.

6. Lysenko V.G. 2009. Asceticism in India: its principles and basic forms. Indian philosophy. Encyclopedia (In Russ.)

7. Majupuria T.C., Majupuria R.K. Sadhus and Saints of Nepal and India. Saharanpur – Kathmandu: Scholars Publishing House-Balkhu, Kumari Club, 2011. 376 p.

8. Chakravarti M. The Concept of Rudra-Њiva through The Ages. Delhi: Motilal Banarsidass. 1994. 219 p.

9. Anderson M.M. The Festivals of Nepal. New Delhi: Rupa Publication. 2010. 288 p.

Система Orphus

Loading...
Up