On the Question of the Subjectivity of the Philosopher in the Art of Phenomenology (Reflection on a Book)

 
PIIS004287440007526-3-1
DOI10.31857/S004287440007526-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Russian State University for the Humanities
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 12
Pages74-81
Abstract

Phenomenological attention to the things themselves, in itself problematic, forces us to make two reversal (and conversion) impossible in the visual metaphor: appeal to the one who returns to the things themselves, and rush to the conditions of his ability. An even greater difficulty is that the phenomenologist loses the support of an obvious natural attitude. With a severity that reaches the limits of reasonable, these problems are posed in post-phenomenology. The new book by the Russian phenomenologist Anna Yampolskaya allows not only to understand how the philosophical approaches of the representatives of French post-phenomenology relate, but, above all, to see how the phenomenological thought lives. Intersections between modern continental philosophical thought and the originally understood legacy of the theorists of Russian formalism, analytical philosophy, various psychological schools and even medieval patristics are found and built on the material, or on the „flesh“, of the subjectivity of the reader and the author himself. Given that medieval practices come from classical and Hellenistic ancient thought, the author demonstrates the unity of philosophy for two and a half thousand years, the unity in the search for a „new life“. For this the Russian phenomenologist turned to art and to the interpretation of sensory experience and creative practice. The significance of esthesis and praxis was understood broadly and paradigmally: from the analogy with philosophizing to the model and even philosophizing itself. According to the strongest interpretation, it is no longer the artist who teaches the philosopher, but the philosopher-phenomenologist is recognized as a greater artist than a painter, architect or poet. Anna Yampolskaya’s book is extremely relevant, it talks about contemporary life of phenomenological thought in the history of philosophy, and shows it as an approximation to „eternal life“ (not only in a narrowly theological sense) thanks to the philosophical mindset. As a research monograph, but first of all as an independent statement of a contemporary phenomenologist, “The Art of Phenomenology” helps to re-pose the question: how and why does a philosopher turn himself into an instrument of knowledge?

Keywordsfrench phenomenology, post-phenomenology, Marc Richir, Henri Maldiney, Michel Henry, Jean-Luc Marion, Jacques Derrida, Russian formalism, philosophical conversion, theological turn
Received10.12.2019
Publication date11.12.2019
Number of characters24201
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Чему учил Платон: насильно обращать и быть обращенным к Солнцу, смотреть на него прямо и возвращаться в пещеру подслеповатым возмутителем спокойствия (Государство. 515e–517a). После аналогии с принуждением и травмой нельзя обойти и ту физиологическую подробность, что созерцающий глаз можно только повернуть, но оборачиваются действием — всем телом. Отсюда фундаментальный вопрос: так как становятся философом? Правда ли, что философское теоретическое видение имеет необходимый характер, а описанный способ перехода к философской установке — лишь один из путей обращения, или сами действия, духовно-аскетическая практика, сам процесс обращения конституирует видение, а значит, разные действия создадут разные философии, либо теория и практика едины и универсальны? Повод задуматься над этими вопросами дает философ Анна Ямпольская в книге «Искусство феноменологии» [Ямпольская 2018]. Названные вопросы автор нигде прямо не ставит, но говорит о них на каждой странице. И ответы её далеки от, например, социологии знания, где альтернативы институционализированы: между сциентизмом университета и иррационализмом его задворок. Решения Ямпольской иные, интерналистские в высшей степени, доходящей до трансцендентальности. Начнем со знакомства с «Искусством феноменологии», а затем рассмотрим, что историко-философский анализ круга авторов второй половины XX – начала XXI в. может сказать, во-первых, о принципиальном понимании философии и, во-вторых, о персональном познавательном и духовном опыте всякого философа.
2 Книга А. Ямпольской уникальна. Предсказуемым для читателя могло быть качество историко-философского анализа новой французской феноменологии: автор — признанный специалист по данному вопросу, а ее прошлая большая работа, «Феноменология в Германии и Франции: проблемы метода» [Ямпольская 2013], уже стала обязательной в курсах по современной философии. Но ценность книги этим не исчерпывается. Оглавление, в котором указаны Введение и две большие части, в каждой из которых по четыре проблемные главы, подсказывает, что за исследуемыми именами и концепциями возможно самостоятельное авторское философское высказывание. Тем примечательнее, что по формальным признакам «Искусство феноменологии» не является рецензируемым научным изданием: издательство «Рипол-Классик» выпустило книгу в литературно-художественной серии «Kairos». Получается, что по всем необходимым составляющим современного научного произведения – научному аппарату, 30-страничной библиографии и по месту произведения в ряду других научных работ автора – перед нами научная монография, но без научного статуса. Можно подумать, что автор отказывается защищать произведение конвенциональными нормами. Читатель получает ровно столько научности, сколько смог взять без статусных заверений.

Number of purchasers: 0, views: 1301

Readers community rating: votes 0

1. Aliyeva, Olga V. (2013) Formation and development of the genres of Protreptic and Paraenesis in ancient and early Christian literature, PSTGU, Moscow (in Russian).

2. Janicaud, Dominique (1991) Le tournant theologique de la phenomenologie francaise, Editions de l’Eclat, Paris.

3. Yampolskaya, Anna (2013) Phenomenology in Germany and France: problems of the method, RGGU, Moscow (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up