Ethics of transformed Eros in the context of Russian philosophy and literature

 
PIIS004287440006330-8-1
DOI10.31857/S004287440006330-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: A.M. Gorky Institute of World Literature of the RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 9
Pages198-209
Abstract

Received 24.01.2019

The article is devoted to the philosophy of transformed Eros, which became a characteristic phenomenon of Russian thought in the last third of XIX – first third of XX century and found Parallels in literature. Plato's understanding of “Eros as birth and creativity in Beauty” was developed on the Russian soil with the Christian metaphysics of love, with the idea of transforming humanity into God-manhood, and the world into the Kingdom of Christ, where the fragmentation of being will be overcome, the unity of things and beings will be achieved. Connections between V.S. treatises are established. Solovyov's "Meaning of love", where the highest task of erotic love was called the achievement of immortality and world synergy, the ideas of N.F. Fedorov, who put forward the concept of "positive chastity", in which sexual birth is overcome by the resurrection of fathers and ancestors, and the ideas of transformative eroticism A.K. Gorsky, transforming both human physicality and the external environment. It is shown how the theme of the transformed Eros echoed in the Russian literature of the XIX century – from the "resurrection Eros" by A.S. Pushkin to the "Trinitarian unions" by F.M. Dostoevsky.

KeywordsV.S. Solovyov, N.F. Fyodorov, F.M. Dostoevsky, A.K. Gorsky, ethics, transformation, Eros, religious philosophy, literature, unity, positive chastity, immortality, resurrection
AcknowledgmentThe research was funded by the grant of the Russian Science Foundation (Project № 17-18-01432) in IWL (RAS)
Received22.09.2019
Publication date24.09.2019
Number of characters37976
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 1920 – начале 1940-х гг. философ, эстетик, поэт А.К. Горский, размышляя о путях русской литературы, связанных с поисками смысла любви, обращал внимание на красноречивую закономерность: русские писатели настойчиво стремятся выйти за пределы романического сюжета, опирающегося на представление о естественной норме муже-женских отношений, согласно которой влюбленность должна перерастать в «роман», а любовное чувство – завершаться брачными узами, половым соитием и производством потомства. Беря в качестве показательного примера роман в стихах «Евгений Онегин», где «сначала Евгений отказывается “иметь роман” с Татьяной, а потом это делает Татьяна» [Горский I, 457], вспоминая героев Л.Н. Толстого и Ф.М. Достоевского, Горский утверждал: «Русские романы, начиная c “Онегина”, – это романы о том, что не нужно “романов”, не нужно этого осадка всяческих “трагюдий” – и “трагикомюдий”, а нужно нечто иное – нужна литургия, где в центре внимания эротически возбужденных “крест и тень ветвей”, связь с предками и обязанность к ним, вытекающая из творческой любви» [Горский II, 716].
2 В этих словах Горского обозначен аксиологический вектор отечественной философии Эроса, нашедшей свое художественное развитие у А.С. Пушкина, Ф.И. Тютчева, А.К. Толстого, Ф.М. Достоевского, философское – у Н.Ф. Федорова и В.С. Соловьева и перешагнувшей вместе с деятелями русского религиозно-философского ренессанса из XIX в XX век, став частью творчества Д.С. Мережковского, Н.А. Бердяева, С.Н. Булгакова, Б.П. Вышеславцева и самого Горского. В них – прямое свидетельство рождения русской философии из духа литературы [Семенова 2004; Русская литература и философия 2018; Литература и религиозно-философская мысль 2018], увиденного сквозь призму становления отечественной философии Эроса [Философия любви 1990; Шестаков 1991; Исупов 1992; Семенова 1994, 202–259, 359–381; Черный 2004; Гачева 2004; Козырев 2007], которая в первой трети XX в. не только достигает своей кульминации, но и влияет на поэзию, прозу, драматургию эпохи, определяет жизнетворческую стратегию деятелей русского модернизма, трансформируясь и обретая новый язык в пореволюционные годы [Семенова 2004; Цимборска-Лебода 2004; Матич 2008; Философские эманации любви 2018].
3 Русская философия любви, составной частью которой была этика преображенного Эроса, носила подчеркнуто религиозный характер. Но это была не узкая, боязливая, стреножащая по рукам и ногам религиозность, замыкавшая личность в ее фарисейской праведности, т. е. прелести, о которой так едко высказывался В.В. Розанов, убежденный, что «во Христе прогорк мир» [Розанов 1994, 425]. Это была открытая, творческая вера, выходящая от «я» к «ты», преодолевающая обособленность, движущая к полноте всеединства. Размышляя о путях Эроса, философы русского религиозно-философского ренессанса обнажали сердцевину евангельского чаяния нового неба и новой земли, утверждали христианство как дело обожения. Они соединяли философию Эроса с темой искусства, дело любви – с делом рождения и творчества в красоте (см. об этом: [Гачева 1995, 48–56; Джежер 2010]). И требовали преодоления дробности пола, восхождения от половинчатости к полноте, от дуализма мужского и женского к их взаимному восполнению, к чаемой целостности человека.

Number of purchasers: 2, views: 1191

Readers community rating: votes 0

1. Chiorny, Yury Yu. (2004) Berdyaev’s philosophy of sex and love, Nauka, Moscow (In Russian).

2. Cimborska-Leboda, Maria (2004), Eros in the works of Vyacheslav Ivanov: On the way to the philosophy of love, Vodoley, Tomsk, Moscow (In Russian).

3. Gacheva, Anastasia G. (1995) “Russian cosmism and the question of art”, Philosophy of immortality and resurrection, Vol. 2, pp. 5–63 (In Russian).

4. Gacheva, Anastasia G. (2004) “We are not able to know how our word will echo” (Dostoevsky and Tyutchev), IMLI RAN, Moscow (In Russian).

5. Gacheva, Anastasia G. (2007) “Dostoevsky and Russian religious and philosophical thought”, Dostoevsky and XX century, Vol. 1, pp. 18–96 (In Russian).

6. Dzhezher Nina S. (2010) “Russian Eros in the religious aesthetics of the Silver age: from ‘generic sex to theurgy’”, Bulletin of the Leningrad state University named after A.S. Pushkin, Vol. 2, ¹ 2, pp. 45–51 (In Russian).

7. Isupov, Konstantin G. (1992) “Russian Eros, or Philosophy of love in Russia”, Voprosy Filosofii, Vol. 12 (1992), pp. 150–153 (In Russian).

8. Kozyrev, Aleksey P. (2007) V. S. Soloviev and Gnostics, Savin S.A. Moscow (In Russian).

9. Literature and religious-philosophical thought of the late XIX – the first third of the XX century. To the 165 anniversary of VL. Solovyov (2018), Vodoley, Moscow (In Russian).

10. Matich, Olga (2008) “Erotic utopia: new religious consciousness and fin de sciecle in Russia”, NLO, Moscow (In Russian).

11. Philosophical emanations of love (2018) YASK, Moscow (In Russian).

12. Philosophy of love (1990) Izdatelstvo politicheskoi literatury, Moscow (In Russian).

13. Russian Literature and Philosophy: the Ways of Interaction (2018) Vodoley Publ., Moscow (In Russian).

14. Semenova, Svetlana G. (1994) Secrets of The Kingdom of Heaven, Shkola-press, Moscow (In Russian).

15. Semenova, Svetlana G. (2004) Metaphysics of Russian literature, 2 vol., PoRog, Moscow (In Russian).

16. Semenova, Svetlana G. (2004) Pilgrim to the future. Pierre Teillard de Chardin, RCHGA, Sankt-Petersburg (In Russian).

17. Shestakov, Vyacheslav P. (1991) Introductory article, Russian Eros, or Philosophy of love in Russia, Progress, Moscow (In Russian).

18. Tarasov, Boris N. (1991) “The law of I” and “the law of love” (Dostoevsky's Moral philosophy), Znaniye, Moscow (In Russian).

Система Orphus

Loading...
Up