Phenomenological analysis of term “antaryamin” in Bhaskara’s Philosophy

 
PIIS004287440005745-4-1
DOI10.31857/S004287440005745-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: RUDN
Address: Russian Federation
Affiliation: Russian State University for the Humanities
Address: Russian Federation
Affiliation: RUDN
Address: Russian Federation
Affiliation:
Address: Russian Federation
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 7
Pages198-211
Abstract

The article presents a comparative analysis of such different traditions of philosophical thought as Indian and European traditions of philosophy. The article deals with the problem of relationship between Brahman and the world, Brahman and the individual soul. This problem has been solved in Indian philosophy in the different ways – from monism of Shankara (in the 8th century) to dualism of Madhva (in the 13th century). Meanwhile there were Ramanuja and Bkaskara who have also tried to find the decision for this ontological problem. The article gives special consideration to the analyses of Bkaskara’s philosophical views, according to which Brahman can be regarded both as a having the same essence with the world and individual soul and as a having the divergent one. It depends on the way we consider and interpret the notions of identity and difference, avidya and maya. 

On the base of the comparison of Bkaskara’s argumentation for identity and divergence at the same time of Brahman and the world with the method of transcendental reduction of Husserl the authors conclude the methods of phenomenology can be successfully applied to comprehension of different aspects of philosophical thoughts of other cultural regions such for example Indian philosophy. The article demonstrates also the fact that we can describe by means of phenomenological language the other East European philosophical traditions such as Kantian one. 

KeywordsBrahman, individual soul, world, phenomenology, Husserl, Shankara, Bkaskara, phenomenological reduction
AcknowledgmentThe study is supported by Russian Science Foundation grant “Indian Philosophy in the History of World Philosophy Context: the Meanings’ Translation Problem”, project No 16-18-10427
Received28.07.2019
Publication date28.07.2019
Number of characters45252
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В данной статье сопоставляется феноменология Гуссерля, одно из самых значимых философских учений XX в., и учение Бxаскары, одного из представителей веданты. Наше исследование будет осуществляться в двух аспектах: мы рассмотрим отношение сознания и мира у Гуссерля, и соответственно, отношение Брахмана и мира у Бхаскары, а также определим возможности применения феноменологической методологии для прояснения некоторых моментов в толковании философских проблем у Бхаскары.
2 Прежде чем перейти к решению поставленных задач, отметим важное соображение: всякие попытки найти в западноевропейской философии эквивалент кардинально важному для индийской философии понятию ātman (буквально “[Я] сам” c коннотатом «хозяин» – тела, ума, чувств и т.д.), среди которых можно найти и понятие «трансцендентальный субъект», терпят неудачу [Парибок 2016, 22]. Учитывая это, отметим также, что в данной статье мы будем говорить не о трансцендентальном субъекте, а о трансцендентальном сознании или трансцендентальной субъективности, и следовательно, при такой постановке задачи указанное соображение утрачивает свою обязательность.
3 Традиционная интерпретация гуссерлевской трансцендентальной субъективности, представленная, например, такими философами как Захави [Zahavi 2003/2009], а в российской традиции – А.Г. Черняковом [Черняков 2001], заключается в признании онтологического первенства трансцендентального сознания (и сознания вообще) по отношению к миру. Сознание обосновывает все другое бытие, в том числе и мир. Такая интерпретация основывается, прежде всего, на Первой книге «Идей к чистой феноменологии и феноменологической философии» [Husserl 2009], «Формальной и трансцендентальной логике» [Husserl 1974], отчасти на «Кризисе европейских наук и трансцендентальной феноменологии» [Husserl 2004], где хотя и утверждается, что все науки основываются на жизненном мире, но сам жизненный мир требует прояснения исходя из трансцендентального сознания.
4 Мы будем придеоживаться другой интерпретации философии Гуссерля. Согласно ей мир может существовать и без сознания, а сознание (и трансцендентальное сознание как основа любого сознания) встроено в мир, и поэтому можно сказать, что сознание и мир невозможны друг без друга. Единственная реальность, которая нас окружает, – это материальная реальность вещей, живых организмов и людей, в которую «встроено» сознание. Такой вывод можно сделать на основании цикла лекций «Вещь и пространство» [Husserl 1973], Второй книги «Идей к чистой феноменологии и феноменологической философии» [Husserl 1952]. Одной из задач феноменологии Гуссерля является исследование этой окружающей реальности. Сознание нам дает доступ к миру, оно первично только в гносеологическом аспекте. Это можно подтвердить тем, что все утверждения об изначальности бытия сознания в Первой книге «Идей к чистой феноменологии и феноменологической философии» делаются на основе сравнения способов данности переживаний сознания и материальных вещей. Не случайно один из лучших современных феноменологов Л. Тенгели назвал феноменологию Гуссерля «методологическим трансцендентализмом» [Tengelyi 2010, 151].

Number of purchasers: 2, views: 1423

Readers community rating: votes 0

1. van Buitenen, Johannes Adrianus Bernardus (1988) “The relative dates of Sankara and Bhaskara”, L. Rocher, Ed., Studies in Indian Literature and Philosophy. Collected articles of J.A.B. van Buitenen, Motilal Banarsidass, Delhi, pp. 187–190.

2. Chernjakov, Aleksei G. (2001) Ontology of Time. Being and Time in Philosophy of Aristoteles, Husserl, Heidegger, High Religion and Philosophy School Press, Saint Petersburg (In Russian).

3. Dasgupta, Surendranath (1975) History of Indian Philosophy, Vol. III, Motilal Banarsidass, Delhi.

4. Grimes, John A. (2009) Concise Dictionary of Indian Philosophy. Sanskrit Terms Defined in English, Indica Books, Delhi.

5. Monier-Williams, Monier A. (1956) A Sanskrit-English Dictionary Etymologucally and Philologically Arranged with Special Indo-European Languages, Oxford University Press, Oxford.

6. Oberhammer, Gerhard (1998) Materialien zur Geshcichte der Ramanuja-Schule IV. Der “Innere Lenker” (Antaryamin) Geschichte eines Theologems, Verlag der Osterreichischen Akademie der Wissenschaften, Vienna (Veroffentlichungen zu den Sprachen und Kulturen Sudasiens, Book 31).

7. Paribok, Andrey V. (2016) “The Ultimate Foundation of the Atman Versus Anatman Issue in Indian Philosophy”, Philosophical crossroad of interaction of civilizations: culture and values, RUDN University, Moscow, pp. 98–115 (in Russian).

8. Potter, Karl H. (1995) Encyclopedia of Indian philosophies. Vol. I: Bibliography, Motilal Banarsidass, Delhi.

9. Pskhu, Rusana V. (2007) Formation of Vishishta Advaita Vedanta on base of “Vedarthasamgrahi” Ramanuja, RUDN University, Moscow (in Russian).

10. Tengelyi, Laszlo (2010) “Husserls methodologischer Transzendentalismus”, C. Ierna, H. Jacobs, F. Mattens, Eds., Philosophy, Phenomenology, Sciences. Essays in Commemoration of Edmund Husserl, Springer Science, Dordrecht.

11. Zahavi, Dan (2003/2009), Husserls Phanomenologie, Mohr Siebeck, Tubingen.

Система Orphus

Loading...
Up