Matetika and the Future of Pedagogy: a Parodoxological Approach to Analysis of Problems Considered at the Conference

 
PIIS004287440004817-3-1
DOI10.31857/S004287440004817-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Postgraduate School of Education
Address: Russian Federation
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 4
Pages173-184
Abstract

The article summarizes the results of the All-Russian scientific-practical conference with international participants “Mathetics and the Future of pedagogy”, a leitmotif of which was the development of Comenius’s ideas about human education. The conference took place on November 30 – December 1 (2017), at the Moscow State Pedagogical University (MPGU). The direct organizer of the conference "Mathetics and the Future of Pedagogy" was the Educational and Scientific Center for Interdisciplinary Problems of Education and Cognitive Studies of the Institute "Higher School of Education" of the Moscow State Pedagogical University. The theme of the conference is unique and has no analogs in the world history of education; it is based on the ideas expressed by Jan Amos Comenius. Also, for the first time, the analysis was based on the author’s “paradoxical” approach, which showed ways to classify the problems discussed during the conference.

Keywordsmatetika, didactics, transdisciplinarity, bodily-cognitive-value paradigm of education, paradox, aporia, antinomy, cognitive, creative, valuable gaps
Received18.04.2019
Publication date17.05.2019
Number of characters31428
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Термин «Mathetica» (на лат.) был введен Я.А. Коменским около 400 лет назад в книге Spicilegium didacticum («Собирание колосьев»). «Матетика» в переводе с научного латинского означает «ученичество», которое понимается Коменским как наука о познании. Это произведение было впервые переведено на русский язык в 2015 г. российскими учеными профессором Н.А. Фёдоровым и профессором Е.С. Фёдоровой. Матетика дополняет Великую Дидактику как парадигму «учительства», а вместе они задают полное содержание образования, что отражено в структуре данной работы.
2 Программа анализируемой конференции составлена в виде тематических обсуждений, построенных в соответствии с трудом Коменского «Всеобщий совет по исправлению дел человеческих», который включает в себя семь разделов: панегерсия – всеобщее пробуждение (модератор – доктор философских наук, профессор Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена, г. Санкт-Петербург А.С. Степанова), пансофия – всеобщая премудрость (модератор – доктор педагогических наук, проректор Исследовательского педагогического центра им. Я.А. Коменского гимназии «Петершуле», г. Санкт-Петербург С.М. Марчукова), панаугия – всеобщее просвещение (модератор – доктор философских наук, профессор кафедры педагогики института «Высшая школа образования» МПГУ С.Н. Бычков), панортозия – всеобщее исправление (модератор – магистр, старший преподаватель кафедры педагогики института «Высшая школа образования», кафедры теологии института филологии МПГУ Н.Р. Сабанина), панпедия – всеобщее воспитание (модератор – доктор философских наук, профессор, МГТУ им. Н. Э. Баумана, МГУ им. М. В. Ломоносова, академик РАЕН Н.Г. Багдасарьян), панглоттия – всеобщая культура, проявленная в языках (модератор – доктор философских наук, профессор кафедры философии языка и коммуникации философского факультета МГУ Г.В. Сорина), паннутезия – всеобщее поощрение (к благой деятельности) (модератор – доктор философских наук, профессор РАН, ведущий научный сотрудник ККНБИКС-Центра НИЦ Курчатовский институт О.Е. Баксанский). Специальное тематическое обсуждение было посвящено матетике в педагогике (модератор – доктор философских наук, профессор, заведующая кафедрой философии МПГУ И.Н. Грифцова).
3 Особыми событиями конференции стали скайп-трансляция Россия – США с профессором Университета Нью-Йорка, PhD С.Н. Гоншореком на тему «Теории учения и теории преподавания: проблемы взаимодействия» и «круглый стол» «Принципы педагогики в контексте философии науки и техники». «Круглый стол» был организован совместно с НС РАН по методологии искусственного интеллекта (секция «Интеллектуальные технологии в образовании»), кафедрой философии и методологии науки философского факультета МГУ им. М.В. Ломоносова (модератор – заведующий кафедрой философии и методологии науки философского факультета МГУ им. М. В. Ломоносова, доктор философских наук, профессор В.Г. Кузнецов). Тематика данного события была представлена пятью направлениями: 1) принципы матетики в контексте современных когнитивных исследований; 2) педагогические технологии и современная техника; 3) принципы машинного обучения и самообучения и естественный интеллект; 4) экспертиза компьютерных проектов в образовании; 5) мультиагентные суперкомпьютерные исследования в образовательной сфере.

Number of purchasers: 3, views: 1531

Readers community rating: votes 0

1. Alekseyev, Andrey Yu. (2017) ‘Some perspectives of computer innovation in education: zombie students, zombie teachers, zombie administrators’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 84 (In Russian).

2. Arshinov, Vladimir I. (2017) ‘Problems of Pedagogy of the 21st Century in the Îptics of the Paradigm of Complexity’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 78 (In Russian).

3. Avtandilyan, Evgeniy A. (2017) ‘Komenskiy’s Creativity as spiritual and moral foundations for construction space confidential communications through the educational environment’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 78 (In Russian).

4. Bazhanov, Valentin, Scholz, Roland W. (eds.) (2015) Transdisciplinarity in Philosophy and Science: Approaches, Problems, Prospects, Navigator, Moscow (In Russian, In English).

5. Frayssinhes, Jean (2016) ‘La Mathetique: concept transdisciplinaire de l’apprentissage sur les reseaux numeriques’, Presences: Revue transdisciplinaire d'etude des pratiques psychosociales, Vol. 8 (2016), online (Russian Translation 2016).

6. Gaeva, Anna D. (2017) ‘Psychology of Evaluation in Education: Transactional Analytical Approach’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 69 (In Russian).

7. Gerasimova, Irina A. (2017) ‘Educational risks in the information and communication environments’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 89 (In Russian).

8. Klyuyeva, Nataliya Yu. (2017) ‘Cognitive approach in science and pedagogy’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 86 (In Russian).

9. Kurovskaya, Yuliya V. (2017) ‘The World of Sensual Things in Pictures’ by Jan Amos Komenskiy: Water Element’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 62 (In Russian).

10. Kuznetsov, Valery G. (2017) ‘Philosophical aspects of the scientific foundations of pedagogy’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 77 (In Russian).

11. Marchukova, Svetlana M. (2017) ‘Pansophia and Modern Education’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 19 (In Russian).

12. Meskov, Valery S. (2012) ‘Philosophy of Education?!’, Nauka Obrazovaniyu, Vol. 1, 1 (2012), p. 34–46 (In Russian).

13. Meskov, Valery S. (2013) ‘Methodology of Trinity’, Voprosy Filosofii, Vol. 11 (2013), pp. 66–76 (In Russian).

14. Meskov, Valery S., Mamchenko, Anna A. (2011) ‘The cognitive competence paradigm of education’, Journal of School Technology, Vol. 3 (2011), pp. 46–62 (In Russian).

15. Meskov, Valery S., Ziskin, Konstantin E., Sabanina, Nataliya R. (2018) Introduction to Matetika, Book 1, Scientific and Methodological Edition, RUSCIENCE, Moscow (In Russian).

16. Orekhova, Nataliya N. (2017) ‘Communicative strategies in teaching humanities’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 91 (In Russian).

17. Rostovskaya, Antonina E. (2017) ‘Scenic model of action: how to learn to learn (based on the practice of organic action)’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 78 (In Russian).

18. Sabanina, Nataliya R. (2018a) Post-non-classical concept of culture: transdisciplinary monographic research, Meskov, Valery S. ed., RUSCIENCE, Moscow (In Russian).

19. Sabanina, Nataliya R. (2018b) ‘Education of human and social capital’, Journal Socio-humanitarian knowledge, Vol. 2 (2018), ðð. 93–103 (In Russian).

20. Smirnova, Nataliya M. (2017a) ‘Meaning and creativity in educational strategies’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 77 (In Russian).

21. Smirnova, Olga M. (2017b) ‘Manufacturability and postmodernism of education’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 86 (In Russian).

22. Verzhbitskiy, Vladimir V. (2017) ‘The development of global educational systems in the light of Komenskiy’s ideas’, Sabanina, Nataliya R. ed., Lyabina, Nadejda P. ed., Matetika and the future of pedagogy: a collection of abstracts of the All-Russian Scientific and Practical Conference with international participation dedicated to the 425-th anniversary of Yan Amos Komenskiy, MSPU, Moscow, p. 67 (In Russian).

Система Orphus

Loading...
Up