Exaltation, Burnt Offering and Binding. On the Genealogy of Holocaust

 
PIIS004287440004406-1-1
DOI10.31857/S004287440004406-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVoprosy filosofii
EditionIssue 3
Pages56-68
Abstract

The paper deals with the idea of sacrifice in the Bible and European tradition. In the Hebrew Bible, the major metonymy (synecdoche) of sacrifice is “exaltation.” The Septuagint and Vulgate express it as“total burnt offering” (holocaustum). In the Gospel of John, “exaltation” becomes the metaphor of the Crucifixion and Ascension of Jesus. On the other side, in the Epistle to the Hebrews, burnt sin offering “outside the camp” is the metaphor of the Crucifixion. In the Talmudic literature, the notion of “binding” takes the place of the “exaltation” as self-sacrifice, obedience to God. Early Christianity makes holocaustum the metaphor of martyrdom. Biblical metonymies of sacrifice may underlie the Hegelian dual opposition “Negation” – “Sublation” (Aufhebung). It looks that Derrida criticizes Hegelian Aufhebung in the wake of the Holocaust.

Keywordsthe Gospel of John, the Epistle to the Hebrews, Aufhebung, Holocaust
Received23.03.2019
Publication date28.03.2019
Number of characters42187
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Но жертвы не хотят слепые небеса,Вернее труд и постоянство. О. Мандельштам. Декабрист
2 Книга Д. Кинана «Проблема жертвоприношения» начинается с парадоксальной фразы: «Принеси жертвоприношение в жертву» [Keenan 2005, 1]. Читатель может подумать, что речь идет о словах Пасхального тропаря: «Смертью смерть поправ». Или об исполнении пророчества Исайи (25:8): «Поглощена будет смерть навеки, и отрет ГОСПОДЬ Бог слезы со всех лиц». Но в виду имеется совсем другое. Пожертвовать жертвоприношением значит пожертвовать его экономическим смыслом, выгодой от него. «Жертвоприношение по сути своей является холокостом. В жертвоприношении все (холос) сжигается (каустос). Не остается никакого остатка. По своему смыслу жертвоприношение бессмысленно» [Ibid.]. Что же делать в столь прискорбной ситуации? Вернуться к идиллическому времени «до жертвоприношения» невозможно. «Нельзя повернуть назад стрелки истории. Мы – порождения конкретного исторического контекста. Необходимо пройти традицию насквозь». Кинан поэтому представляет «необходимое, хотя и краткое, введение в генеалогию теорий жертвоприношения» от Гегеля до Жижека. Предпосылки европейских теорий жертвоприношения – «экономика, сексизм и христоцентрический эволюционизм» [Ibid., 14]. Жертвоприношение в европейской традиции это «необходимый переход через страдания или смерть (собственную или чужую) по пути к высшему моменту трансцендентной истины» [Ibid.].
3 Я столь подробно рассказываю о книге Кинана, чтобы дать читателю представление о превращении древнего ритуала в метафору и философский концепт. Слово холокост («всесожжение») не означает для Кинана ничего, кроме полноты жертвы и бескорыстия жертвователя. Между тем в Библии холокост – нечто совсем иное, сожжение живого существа на жертвеннике. В истории Холокостом принято называть геноцид евреев в XX в. Став метафорой, холокост вновь реализуется, исполняется буквально, сохраняя при этом явные признаки религиозной (или псевдорелигиозной) церемонии: от сожжения христиан в римских театрах до аутодафе и печей Освенцима. Реализация метафоры и метафоризация реальности спорят между собой. Метафора жертвоприношения каждый раз поддерживается реальной казнью, которая соотносится с библейским ритуалом как своим прообразом.
4 Путь от буквального смысла к метафоре и от метафоры к буквальному смыслу начинается уже в Библии. Путь этот пролегает через метонимию (смену имен). По своему происхождению все имена жертвоприношения – синекдохи (обозначение целого частью). Как писал Джамбатиста Вико, синекдохой «стали пользоваться… когда научились возвышать частности до всеобщности» [Вико 1994, 147]. Можно ли найти такое имя (единое слово!), которое определяет целое или является его кульминацией? По мнению Кристиана Эберхарта [Eberhart 2005], кульминация жертвоприношения – не убийство-заклание (зевах), а сожжение как «приближение» (корбан) к алтарю и к Богу. Ведь «…ритуал сожжения является единственным ритуальным элементом, общим для всех пяти типов жертвоприношения» [Ibid., 46].

Number of purchasers: 3, views: 2194

Readers community rating: votes 0

1. Ashton, John (1991) Understanding the Fourth Gospel, Clarendon Press, Oxford.

2. Averintsev, Sergei S. (1977) The Poetics of the Early Byzantine Literature, Nauka, Moscow (in Russian).

3. Barrett, C. Kingsley (1978) The Gospel according to St. John. An Introduction. With Commentary and Notes on the Greek Text. 2nd ed., Westminster Press, Philadelphia.

4. Bayevsky, Vadim S. (2011) The Pushkin and Pasternak Cultural Paradigm, Yazyki Slavyankskoy Kultury, Moscow (in Russian).

5. Dunnill, John (1992) Covenant and Sacrifice in the Letter to the Hebrews, Cambridge University Press, Cambridge, England.

6. Eberhart, Christian A. (2005) “Characteristics of Sacrificial Metaphors in Hebrews”, Hebrews: Contemporary Methods – New Insights, Ed. Gabriella Gelardini, Brill, Leiden, pp. 37–64.

7. Frazer, James G. (1994). The Golden Bough: A Study in Magic and Religion, Oxford University Press, Oxford.

8. Keenan, Dennis K. (2005) The Question of Sacrifice, Indiana University Press, Bloomington, IN (Studies in Continental Thought).

9. McIver, Robert K. (2016) “Goats, Calves, Bulls, and Heifer’s Ashes: Heb 9:12–13 and the Day of Atonement in the Epistle to the Hebrews”, Kayle B. de Waal and Robert K. McIver (Eds.), No One Better: Essays in Honour of Dr. Norman H. Young, Peter Lang, New York, pp. 91–102.

10. Moffitt, David M. (2011) Atonement and the Logic of Resurrection in the Epistle to the Hebrews, Brill, Leiden (Supplements to Novum Testamentum 141).

11. Richard, Earl (1985) “Expressions of Double Meaning and their Function in the Gospel of John”, New Testament Studies, Vol. 31, Issue 1, pp. 96–111.

12. Romanowsky John W. (2005) ‘“When the Son of Man is Lifted Up”: The Redemptive Power of the Crucifixion in the Gospel of John’, Horizons, Vol. 32, Issue 1, pp. 100–116.

13. Rosenberg, Roy A. (1965) ‘Jesus, Isaac, and the “Suffering Servant”’, Journal of Biblical Literature, Vol. 84, No. 4, pp. 381–388.

14. Smith, Warren J. (2006) “Martyrdom: Self-Denial or Self-Exaltation? Motives for Self-Sacrifice from Homer to Polycarp: A Theological Reflection”, Modern Theology, Vol. 22, Issue 2, pp. 169–196.

15. Stegemann, Ekkehard W., Stegemann, Wolfgang (2005) “Does the Cultic Language in Hebrews Represent Sacrificial Metaphors?” Hebrews: Contemporary Methods – New Insights, Ed. Gabriella Gelardini, Brill, Leiden, pp. 13–23.

16. Vermes, Geza (1983) Scripture and Tradition in Judaism. Haggadic Studies, 2nd ed., Brill, Leiden.

17. Willi-Plein, Ina (2005) “Some Remarks on Hebrews from the Viewpoint of Old Testament Exegesis”, Hebrews: Contemporary Methods – New Insights, Ed. Gabriella Gelardini, Brill, Leiden, pp. 25–35.

Система Orphus

Loading...
Up