Motifs and literary topoi in the story of the Israeli spies and the public woman Rahab

 
PIIS086919080030915-3-1
DOI10.31696/S086919080030915-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: graduating student
Affiliation: The National Research University Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: DSc (Philology), Associate Professor
Affiliation: The National Research University Higher School of Economics
Address: Москва, Ленинский 23-85
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages6-21
Abstract

This article provides a study of motifs and literary topoi in the story of the Israelite spies and the public woman Rahab. We have analyzed the second chapter of the Book of Joshua and identified elementary motifs in the plot of the chapter. 7 main motifs have been identified: 1 People of a disadvantaged or marginal position become heroes, righteous or chosen; 2. “Prostitute with a heart of gold”; 3. Resourceful women in trouble (“female trickster”); 4. A local person saves their guests from the enemies; 5. A woman hides a man from enemies, leading them on a false trail; 6. “Woman in the window”; 7. The chosen or destined for salvation is marked with a special sign.

Special cases of their use and modified versions are identified. Two more elementary motifs are identified for the motif “Woman in the window”: 6.1 Woman looks through the window; 6.2 Woman lets a man down from the window.

The research extends to identifying parallel themes and images within the entire Old Testament corpus. The obtained results have been presented in the form of a table, which allowed us to visualize non-trivial combinations and interweavings of different narrative and figurative motifs in the biblical text. The present work can serve as groundwork for further analysis of biblical narratives in folklore-typological and comparative-historical perspective.

KeywordsBiblical studies, semitic philology, folklore, comparative mythology, the Old Testament, the Book of Joshua, motifs
AcknowledgmentAcademic Fund Program at HSE University (grant No. 23-00-020, “The Hebrew Bible (Old Testament): language, text, history of interpretation”)
Received20.05.2024
Publication date16.06.2024
Number of characters33723
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной

Table of contents

1 Изучение Ветхого Завета в перспективе литературоведения и фольклористики имеет долгую и сложную историю. Уже самые первые работы по систематическому описанию фольклорных мотивов, такие как указатель сюжетов Аарне [Aarne, 1910] (в переработанном виде – Аарне-Томпсона-Утера [Thompson, 1928; Uther, 2004]), включали в себя ветхозаветный материал. Интерес к выявлению отдельных фольклорных мотивов и поиск параллелей к ним в других культурах находит отражение в работах Г. Гункеля. В комментарии к книге Бытия [Gunkel, 1901] и труде «Сказка в Ветхом Завете» [Gunkel, 1917] Г. Гункель, выделяя отдельные сюжетные фрагменты в корпусе Ветхого Завета, впервые анализирует их как самостоятельные народные сказки, иногда прибегая к сравнениям с другими древними текстами, чтобы проиллюстрировать, что библейские тексты могут быть возведены к устной фольклорной традиции. Дж.Дж. Фрэзер в своем труде «Фольклор в Ветхом Завете» [Frazer, 1918] исследует Ветхий Завет как собрание фольклорных текстов в сравнительной перспективе, предполагая, что ветхозаветные тексты фиксируют определенную стадию в эволюционном развитии древнееврейского общества. Фрэзер использует сравнительный метод в качестве инструмента, позволяющего проследить сходства между представлениями «первобытных» народов и жителей Древнего Израиля. Впоследствии Т.Х. Гастер [Gaster, 1969] развивает взгляды Дж.Дж. Фрэзера в своем труде «Миф, легенда и обычай в Ветхом Завете», который представляет собой анализ всех книг Ветхого Завета: Гастер вычленяет в текстах важнейшие элементы сюжета и ищет к ним параллели в текстах мировых фольклорных традиций.
2 Среди исследований, посвященных компаративному и морфологическому анализу конкретных мотивов, можно выделить два основных подхода: диахронический, основанный на выявлении генетических связей между текстами, и синхронный, в фокусе внимания которого текст Ветхого Завета, каким он дошел до нас. Среди современных исследований можно отметить такие работы как У. Солл «Несчастье и изгнание в книге Товит» [Soll, 1953], Д. Ирвин «Мифарион: сравнение сказаний из Ветхого Завета и Древнего Ближнего Востока» [Irvin, 1978], У. Филдс «Содом и Гоморра: история и мотив в библейском повествовании» [Fields, 1996], а также ряд работ С. Нидич, например, выполненное в соавторстве с Р. Дораном исследование мотива «мудрого придворного» [Niditch, Doran, 1977] или ее комментарий к книге Судей [Niditch, 2008], в котором особое внимание уделяется анализу фольклорных мотивов.
3 Важным подспорьем для дальнейшего исследования библейского текста в такой перспективе является анализ повторяющихся мотивов внутри самого ветхозаветного корпуса. В результате такого анализа материалом для кросс-культурного литературоведческого или фольклористического сравнения становятся уже не отдельные нарративы, а единицы более высокого уровня – повторяющиеся по всему библейскому корпусу мотивы и топосы.

Number of purchasers: 0, views: 20

Readers community rating: votes 0

1. Meletinsky E.M. The Hero of Fairy Tale. Origin of the Image. Moscow: Publishing House of Oriental Literature, 1958 (in Russian).

2. Seleznev M.G. The Book of Joshua. The Book of Judges. Translation from Ancient Hebrew. Commentary. Moscow: The Bible Society in Russia, 2003 (in Russian).

3. Aarne A. Verzeichnis der Märchentypen. Helsinki: FF Communications, 1910.

4. Assis E. The Choice to Serve God and Assist His People: Rahab and Yael. Biblica. 2004. Vol. 85. No. 1. Pp. 82–90.

5. Babcock-Abrahams B. “A Tolerated Margin of Mess”: The Trickster and His Tales Reconsidered. Journal of the Folklore Institute. 1975. Vol. 11. No. 3. Pp. 147–186

6. Fields W.W. Sodom and Gomorrah: History and Motif in Biblical Narrative. London: Bloomsbury Publishing, 1996.

7. Frazer J. The Folktale in the Old Testament. London: Macmillan and Co., 1918.

8. Gaster T.H. Myth, Legend, and Custom in the Old Testament. A Comparative Study with Chapters from Sir James G. Frazer’s Folklore in the Old Testament. New York: Harper & Row, 1969.

9. Gunkel H. Genesis. Übersetzt und erklärt von Hermann Gunkel. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht., 1901.

10. Gunkel H. Das Märchen im Alten Testament. Tübingen: J.C.B. Mohr, 1917.

11. Irvin D. Mytharion: the Comparison of Tales from the Old Testament and the Ancient Near East. Kevelaer: Butzon & Bercker, 1978.

12. King P.J., Stager L.E. Life in Biblical Israel. Louisville: Westminster John Knox Press, 2001.

13. Kapparis K. Prostitution in the Ancient Greek World. Berlin, Boston: De Gruyter, 2018.

14. Niditch S. My Brother Esau Is a Hairy Man: Hair and Identity in Ancient Israel. Oxford: Oxford University Press, 2008.

15. Niditch S. Text and Tradition: The Hebrew Bible and Folklore. Atlanta: Scholars Press, 1990.

16. Niditch S., Doran R. The Success Story of the Wise Courtier: A Formal Approach. Journal of Biblical Literature. 1977. Vol. 96. No. 2. Pp. 179–193.

17. Seeman D. The Watcher at the Window: Cultural Poetics of a Biblical Motif. Prooftexts. A Journal of Jewish Literary History. 2004. Vol. 24. Pp. 1–50.

18. Soll W.M. Misfortune and Exile in Tobit: the Juncture of a Fairy Tale Source and Deuteronomic Theology. The Catholic Biblical Quarterly. 1989. Vol. 51. No. 2. Pp. 209-231

19. Streete G.C. The Strange Woman: Power and Sex in the Bible. Louisville, KY: Westminster John Knox Press, 1997.

20. Thompson S., Aarne A. The Types of the Folk-Tale: A Classification and Bibliography. Antti Aarne’s Verzeichnis der Märchentypen, translated and enlarged by St. Thompson. Helsinki: Suomalainen Tiedeakatemia, 1928.

21. Uther H.-J., Thompson S., Aarne A. The Types of International Folktales: a Classification and Bibliography, Based on the System of Antti Aarne and Stith Thompson. Helsinki: Academia Scientiarum Fennica, 2004.

22. Westermann C., Scullion J. Genesis 1–11: A Continental Commentary. Pennsylvania: Fortress Press, 1994.

Tab. 3. Intertextual connections of the narrative of the spies and Rahab with other biblical narratives (таблица_раав.docx, 35 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up