An alternative to the Confucianism: Buddhist doctrine of «chakravartin» in political structures of the Three Korean Kingdoms

 
PIIS086919080030006-3-1
DOI10.31857/S086919080030006-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: State Academic University for the Humanities (GAUGN)
Address: Russian Federation, Moscow, Maronovskiy per., 26
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages59-68
Abstract

Religion has been the basis of the statehood of various nations since ancient times. This article analyzes the role of the Buddhist concept of “chakravartin” (ideal universal ruler) in the political structures of the Korean statehood of the Three States period. The author believes that in the context of the decline of Confucianism against the backdrop of an ideological crisis and political fragmentation in China in the period from the beginning of the 3th century to the end of the 6th century. Buddhism, having an active political potential, has become a full-fledged ideological alternative to the teachings of Confucius. Korea, as a permanent recipient of Chinese culture, was also influenced by Buddhism, which was reflected in subsequent changes in the state ideology of the Korean states. To explore this issue further, this article provides a comparative description of the Buddhist and Confucian state theories, a list of the main socio-political factors that contributed to the acquisition of the functions of state ideology by Korean Buddhism, as well as an analysis of the state administration system of each of the three Korean kingdoms: Koguryeo, Paekche and Silla. Due to the lack of historical evidence about their state ideology in the written sources of the period, the author relies mainly on indirect sources of information – in particular, archaeological finds. Moreover, various Buddhist canonical texts were used to conduct a comparative analysis using "chakravartin"’s archetypes in other countries of the Asian region.

Keywordschakravartin, Korean Buddhism, Confucianism, Three Kingdoms of Korea, state ideology. Jinheung, Ashoka
Received17.02.2024
Publication date05.05.2024
Number of characters25300
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной

Table of contents

1 Первые государственные образования на территории Кореи, так называемые Три государства — королевства Когурё, Пэкче и Силла, располагавшиеся, соответственно, на севере, юго-западе и юго-востоке полуострова, — с момента своего возникновения были постоянными реципиентами китайской культуры в различных её проявлениях. Между тем, в начале III – конце VI вв. сам Китай переживал глубокий идейно-политический кризис, вызванный падением империи Хань (206 г. до н.э. – 220 г. н.э.), главного оплота конфуцианства на Дальнем Востоке. В условиях упадка законности и общественного порядка правителям молодых китайских царств, которые появились на руинах Хань, требовалось легитимировать и укрепить свою власть путем создания новой ценностно подкрепленной системы авторитарных институтов. В связи с кризисом учения Конфуция возникла необходимость поиска альтернативной ему политической идеологии. Так в Китае распространяется буддийская теория государства и, в частности, её ключевой элемент – модель верховной власти в виде учения о “вселенском правителе” – чакравартине (санскр. кор. 전륜성왕, кит. 轉輪聖王). В дословном переводе чакравартин означает «совершенномудрый царь, вращающий чакру», где чакра — колесо со спицами (от четырех до восьми), символ солнца, силы и победы; в более широком значении — космического порядка, равновесия. В то же время она является воплощением божественной охранительной силы и отличительным знаком чакравартина [Андросов, 2011: 372; Индуизм, 1996: 449]. В индийской традиции термин «чакравартин» обозначал царя-миродержца, в буддизме это понятие обросло дополнительными смыслами, например, толковалось как «царь – покровитель буддийского закона» [Индуизм, 1996: 449]. Предполагается, что одни из первых упоминаний чакравартина на китайском языке содержатся в “Сутре о великом пожаре и возрождении мира” (кор. 대누탄경, кит. 大樓炭經), переведенной китайскими монахами в начале IV века. Именно она могла быть завезена китайскими посольствами в Когурё в 372 г. и в Пэкче в 384 г. в числе прочих документов [Юн Се Вон, 2012: 9].
2 Проникновение новых идей повлияло на последующую трансформацию идеологической сферы Трёх корейских государств, которую можно проследить путём изучения законодательных актов и археологических памятников данного периода. К сожалению, на данный момент политический аспект корейского буддизма изучен крайне слабо — фундаментальные труды в этой области практически отсутствуют как в отечественном, так и в зарубежном корееведении. Настоящая статья опирается в основном на первоисточники (летописи и археологические данные), в связи с чем автором выдвигается некоторое количество новых гипотез. В частности, в данной статье будет предпринята попытка проанализировать функциональную роль учения о чакравартине в корейских политических институтах указанного периода и представить его в качестве альтернативы конфуцианству в идеологической сфере Когурё, Пэкче и Силла.

Number of purchasers: 0, views: 43

Readers community rating: votes 0

1. Androsov V.P. Indo-Tibetan Buddhism. Encyclopedic dictionary: monograph / V.P. Androsov; Russian Academy of Sciences, The Institute of Oriental Studies. Moscow: Orientaliya, 2011 (in Russian).

2. Boltach Yu.V. On the History of Korean Buddhism. Korean language and culture center’s bulletin. Ed. by A.G. Vasilyev. Saint-Petersburg: “Center for Oriental Studies”, 1997. Pp. 244-256 (In Russian).

3. Volkov. S.V. The Early History of Buddhism in Korea: the Sangha and the State / ed. by Pak M.N. Moscow: Nauka, 1985 (in Russian). URL: http://religion.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000011/index.shtml (accessed: 26.10.2023).

4. Hinduism. Jainism. Sikhism: The dictionary / ed. by M.F. Albedil and A.M. Dubyanskii. Moscow: Respublika, 1996 (in Russian).

5. Kakhun. Lives of Eminent Korean Monks: The Haedong Koseung Chun. Trans. and ed. by Yu.V. Boltach. SPBU Publishing house, 2007 (in Russian). URL: https://www.vostlit.info/Texts/Dokumenty/Korea/XIII/Kakchun_4/frametext.htm (accessed: 28.11.2023).

6. Kim Busik. Samguk sagi (Historical records of the Three Kingdoms): in 3 Vol. Trans. by M.N. Pak. Moscow: Vostochnaya literatura, 2001 (in Russian). URL: https://drevlit.ru/docs/korea/Kim_Busik/index1.php (accessed: 25.03.2023).

7. Kornev V.I. Buddhism and society in the counties of Southeast Asia. Moscow: Nauka, 1987 (in Russian).

8. Kravtsova M.E. Buddhism as a social and ultural phenomena of Chinese society. Religions of China. Anthology. E.A. Torchinov (ed.). “Eurasia”. Saint-Petersburg, 2001. Pp. 139-262 (in Russian).

9. Kurbanov S.O. History of Korea from antiquity to the beginning of the XXI century. Saint-Petersburg: SPbSU Publishing House, 2009 (in Russian).

10. Stezhenskaya L.V. The evolution of the concept “The mandate of Heaven” (Tianming) from antiquity to nowadays: on the virtue and the fate. BSU Bulletin. Ulan-Ude: BSU Publishing house, 2014. Pp. 16-19 (in Russian).

11. John Jorgensen. Goguryeo Buddhism: An Imported Religion in a Multi-ethnic Warrior Kingdom. The Review of Korean Studies. 2012. Vol. 15. No. 1. Pp. 59–107.

12. Jonathan W. Best. Buddhism and Polity in Early Sixth-Century Paekche. Korean Studies. 2002. Vol. 26. Nо. 2. Pp. 165-215.

13. 윤세원. 4-5세기 동아시아의 사상적 동향과 정치사상으로서의 전륜성왕 - 삼국 불교공인의 정치사상적 이해를 위한 예비적 시론. 한국동양정치사상사연구. – 서울: 한국동양정치사상사학회. 2012. Vol. 11. No 2. Pp. 47-62 [Youn Sae-Weon. Trends of Thoughts of the 4th and 5th Century in East Asia and Cakkavattin as Political Thought: A Preliminary Attempt for Understanding of the Recognition of the Buddhism in Tri-Kingdom in Terms of Political Thought. The Review of Korean and Asian Political Thoughts (RKAPT). Seoul: The Association for Korean and Asian Political Thoughts. 2012. Vol.11. No 2. Pp. 47-62 (in Korean)].

14. 김무진, 박경안. (신편) 한국사의 길잡이. 우리역사넷 [Kim Mu-Jin, Pak Geong-An. Korean history (new edition). History.net]. URL: http://contents.history.go.kr/mobile/nh/view.do?levelId=nh_008_0030_0010_0030_0030&whereStr=%40where+%7B+IDX_TITLE%28HASALL%7C%27철륜%27%7C100000%7C0%29+or+IDX_CONTENT%28HASALL%7C%27철륜%27%7C100%7C0%29+or+IDX_ALL%28HASALL%7C%27철륜%27%7C1%7C0%29+%7D (accessed: 06.04.2023).

Система Orphus

Loading...
Up