Trends in Intellectual Life in Central Asia in the 19th Century (Based on the Works of Nadira, Dilshod Barno and Ahmad Donish)

 
PIIS086919080029438-8-1
DOI10.31857/S086919080029438-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
University of Oxford
IOS RAS
Address: Oxford, United Kingdom
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages210-221
Abstract

This article will analyse trends in the development of intellectual life in Central Asia in the 19th century, based on the legacy of three writers. It will provide an overview of the state of the Central Asian khanates in the 19th century, as well as certain historico-political factors, which led to the emergence of the so-called Central Asian intellectual renaissance. Elements of social criticism are already present in Nadira’s (17921842) and Dilshod Barno’s (18001905) works. Furthermore, in the case of the latter, she produced not only poetry, but also prose, including her famous “Ta’rikhi muhojiron”, where she discussed the period of feudal wars between the Central Asian khanates.

The second part of the article is dedicated to the legacy of Ahmad Donish (18271897), an intellectual who took part in three Bukharan embassies sent to Saint Petersburg. Special attention is paid to Donish’s most famous work – “Navodir ul-vaqoe’”, as well as to one of its chapters – “Risola dar nazmi tamaddun va taovun”, written in the ‘Mirrors for Princes’ genre. Donish’s “Risola yo mukhtasare az ta’rikhi saltanati khonadoni manghitiya” is also considered in this article. Both works demonstrate that Donish’s criticism of the political and social state of the Emirate of Bukhara was significant. His concept of progress was based on the correct interpretation of Sharia and on the observance of main Islamic traditions. 

Overall, this article will demonstrate the development of social criticism in the works of certain Central Asian writers who lived in the 19th century. 

Keywordsprogress, Central Asia, 19th century, intellectuals, Islam
Received20.02.2024
Publication date02.03.2024
Number of characters27126
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В данной статье на примере творчества трёх писателей Средней Азии XIX в. (Надиры, Дильшод Барно и Ахмада Дониша) рассматриваются тенденции развития интеллектуальной жизни местного населения. Зачастую именно Ахмада Дониша называют самым ярким представителем среднеазиатского интеллектуального ренессанса XIX в. (поэтому фокус данной статьи будет именно на нём), но важно отметить, что мысли о необходимости общественно-политических преобразований высказывались местными писателями и до него (хотя и в менее открытой форме).
2 В XIX в. завершилось российское завоевание Средней Азии, которое оказало большое влияние на весь этот регион. Было образовано Туркестанское генерал-губернаторство [Ходизода, 1956, с. 3]. Плачевное состояние Бухарского эмирата в XIX в. было зафиксировано в мемуарной литературе [Вамбери, 1865; Крестовский, 1887]. То же самое касалось Кокандского и Хивинского ханств. Одним словом, все три государства переживали период застоя и экономической стагнации [Булдаков и др., 2003]. Например, Элен Каррер д’Анкосс в своей работе утверждает, что «главной особенностью Бухары в период перед российским завоеванием было противоречие между упрямо закостенелым и консервативным характером государственных структур и медленной эволюцией общества1» [Carrère d’Encausse, 2009, p. 7] (перевод К.А.2). По всей видимости, это утверждение немного преувеличено, так как явного противоречия между этими двумя аспектами жизни не было. Средняя Азия не являлась единственным местом, где консерватизм государственных структур уживался с эволюцией других сторон общественной жизни. Однако в целом количество социальных проблем в Средней Азии конца XIX в. было внушительным. Наиболее значимыми, видимо, являлись бедность населения и низкий уровень его образованности (это касалось как религиозных, так и светских наук) [Раджабов, 1961, с. 5]. Всё это было следствием общего кризиса, который начался ещё в первой половине XVIII в. и ознаменовал собой конец интеллектуального (и политического) расцвета среднеазиатских ханств [Levi, 2020]. Именно этот кризис и привёл к тому, что прогрессивные3 интеллектуалы того времени начали поднимать социальные вопросы в своих произведениях. Это и было началом того, что мы сегодня называем среднеазиатским интеллектуальным ренессансом конца XIX в. [Богоутдинов, 1961; Гаибов, 1989; Иброгимов, 2011]. Свою роль сыграл и тесный контакт как с российской, так и в какой-то степени с персидской и турецкой культурой, ведь в Иране и в Османской империи конца XIX – начала XX вв. всё чаще стали звучать призывы к социальным изменениям, что в итоге и привело к Конституционной революции 1905–1911 гг. и к младотурецкой революции 1908 г. Нужно отметить, что традиция использования социальной критики присутствовала в персоязычной литературе на протяжении многих веков, но стала более значительной именно в XIX в. 1. “The main feature of Bukhara on the eve of the Russian conquest seems to have been this contradiction between the obstinately hidebound and conservative character of the structures of the state, and the slow evolution of the society”.

2. Перевод автора статьи.

3. В данной статье под «прогрессом» подразумевается призыв к проведению социальных, политических и общественных изменений, которые должны быть направлены на улучшение качества жизни населения, а сам термин интерпретируется с учётом культурных и исторических особенностей среднеазиатского региона.

Number of purchasers: 0, views: 41

Readers community rating: votes 0

1. Bertel’s E.Ė. Handwritten works of Ahmad Kalla. Vol. 3. Dushanbe: Proceedings of the Tajik Branch of the Academy of Sciences of the Soviet Union, 1936. Pp. 9–28 (in Russian).

2. Bogoutdinov A.M. From the history of the socio-political thought of the Tajik nation. Philosophical Questions. 1961. No. 3. Pp. 126–132 (in Russian).

3. Buldakov A.I., Shumov S.A., Andreev A.R. History of Central Asia: Samarkand, Tashkent, Khanates of Khiva, Bukhara and Kokand, Turkestan: collection of historical works. Moscow: Evrolints, 2003 (in Russian).

4. Vambery G. Travels in Central Asia. Moscow, 1865 (in Russian).

5. Gaibov M. From the history of enlightenment in Tajikistan and Afghanistan. Dushanbe: Irfon, 1989 (in Russian).

6. Donish A. A trip from Bukhara to Saint Petersburg. Transl. by M.N. Osmanov and L.N. Demidchik. Dushanbe: Tadzhikgosizdat, 1960 (in Russian).

7. Donish A. A trip from Bukhara to Saint Petersburg. Transl. by M.N. Osmanov and L.N. Demidchik. Dushanbe: Irfon, 1976 (in Russian).

8. Donish A. A trip from Bukhara to Saint Petersburg. Transl. by M.N. Osmanov and L.N. Demidchik. Ryazan: Izdatel’skiĭ dom Aĭni, 2018 (in Russian).

9. Ibrogimov Z.S. Peculiarities of moral and socio-political views of the Tajik thinkers of the end of the 19th – beginning of the 20th centuries. PhD dissertation. Dushanbe: Tajik National University, 2011 (in Russian).

10. Kadyrova M. Nadira. An essay on her life and works. Tashkent: Fan, 1967 (in Russian).

11. Kakhorov A., Hodzhiev I. On Ahmad Donish’s astronomical manuscripts. News of the Tajik Academy of Sciences (Department of physics and maths). 1976. No. 4. Pp. 91–94 (in Russian).

12. Krestovskiĭ V. Visiting the Bukharan Emir. Saint Petersburg, 1887 (in Russian).

13. Mukhtarov A. Dilshod and her place in the history of the social thought of the Tajik nation in the 19th and early 20th centuries. Dushanbe: Donish, 1969 (in Russian).

14. Poslavskiĭ I.T. Bukhara. Description of the city and of the Khanate by military engineer, lieutenant-colonel Poslavskiĭ. Collection of Geographical, Topographic and Statistical Materials on Asia. Saint Petersburg: Voenno-uchënyĭ kom. Glavnogo shtaba, 1891 (in Russian).  

15. Radzhabov Z. On the question of historical roots of the friendship of the Central Asian peoples with the great Russian nation. Dushanbe: Tadzhikgosizdat, 1954 (in Russian).

16. Radzhabov Z. Prominent enlightener of the Tajik nation Ahmad Donish. Stalinabad: Tajik State University named after V.I. Lenin, 1961 (in Russian).

17. Fofanova M. (transl.) Uvaysi, Mahzuna and Nadira: poems. Tashkent: Gosudarstvennoe izdatel’stvo khudozhestvennoĭ literatury Uzbekskoĭ SSR, 1961 (in Russian).

18. Hodizoda R. Sources for the study of Tajik literature of the second half of the 19th century. Dushanbe: Nashriyoti “Donish”, 1956 (in Russian).

19. Abdullaev V. History of Uzbek literature. No. 2. Tashkent: «Ūqituvchi» nashriëti, 1967 (in Uzbek).

20. Donish A. Selected works. Dushanbe: Nashriyoti davlatii Tojikiston, 1959 (in Tajik).

21. Donish A. Treatise, or Summary account of the history of the rule of the Manghit dynasty. Dushanbe: Donish, 1960 (in Tajik-Persian).

22. Donish A. The rarest of events, in two volumes. Dushanbe: Donish, 1988–1989 (in Tajik).

23. Donish A. Treatise, or Summary account of the history of the rule of the Manghit dynasty. Dushanbe: Donish, 2010 (in Tajik).

24. Kadyrova M. (ed.) Dilshod. Selected works. Tashkent: Ghafur Ghulom nomidagi adabiët va san’at nashriëti, 1972 (in Uzbek).

25. Ma’sumi N. Ahmad Donish’s language and style. Dushanbe: Donish, 1976 (in Tajik).

26. Ulughzoda S. Ahmadi Donish. Stalinobod: Nashriyoti davlatii Tojikiston, 1946 (in Tajik).

27. Adhami S. Toward a biography of Ahmad Danesh. PhD thesis. Los Angeles: University of California, 2006.

28. Carrère d’Encausse H. Réforme et révolution chez les musulmans de l’Empire russe. Paris: Librairie Armand Colin, 1966.

29. Carrère d’Encausse H. Islam and the Russian Empire: reform and revolution in Central Asia. London: Tauris, 2009.

30. Grassi E. Soviet studies on the literature of the Tajik Enlightenment (second half of the nineteenth century). Eurasian Studies. 2009. No. VII/1–2. Pp. 51–70.

31. Grassi E. Kokand men and women of letters who wrote both in Chagatāy Turkish and Persian (first half of the 19th century). Studia Iranica. 2013. Pp. 227–249.

32. Grassi E. The manuscripts of the works by Ahmad Dāniš and his popularity as a “precursor” of the Bukharan Jadids. Cahier de Studia Iranica. 2015. No. 57. Pp. 233–258.

33. Hitchins K. Tajik literature. Persian literature from outside Iran. J.R. Perry (ed.) London: I.B. Tauris, 2018.

34. Levi S. The rise and fall of Khoqand, 1709–1876: Central Asia in the global age. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, 2017.

35. Levi S. The Bukharan crisis: a connected history of 18th century Central Asia. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press, 2020.

36. Mirsepassi A. Intellectual discourse and the politics of modernization: negotiating modernity in Iran. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

37. Pistoso M. A tale of two cities. Ahmad Doniš tra Pietroburgo e Bukhara. ‘Uyūn al-Akhbār. Studi sul mondo islamico. Collana del Dipartimento di Studi Linguistici e Orientali dell’Università degli Studi di Bologna. D. Cevenini, S. D’Onofrio (eds.). Bologna: I libri di Emil, 2010. Pp. 163–177.

38. Scarcia G. Note su alcuni motivi della cultura tagica e su Ahmad Donish. Annali dell’Istituto Universitario Orientale di Napoli. Vol. XI. Naples: Istituto Universitario Orientale di Napoli, 1961. Pp. 63–103.

39. Seyed-Gohrab A.A. The political and social background of the literature of the period. Literature of the early twentieth century: from the constitutional period to Reza Shah. A.A. Seyed-Gohrab (ed.). London: I.B. Tauris, 2015. Pp. 1–29.

40. Wennberg F. On the edge: the concept of progress in Bukhara during the rule of the later Manghits. PhD thesis. Uppsala: Uppsala University, 2013.

Система Orphus

Loading...
Up