Stylistics of Amaravati and Poetics of “Lalitavistara”: Comparative Analysis of Visual and Textual Narrative

 
PIIS086919080027769-2-1
DOI10.31857/S086919080027769-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher
Affiliation:
Senior Researcher, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Associate Professor, Senior Research Fellow, Institute for Oriental and Classical Studies HSE University
Moscow, Russia.
Address: Moscow, 1-1-337 Nemansky proyezd
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages153-165
Abstract

The Ancient Indian Buddhist hagiographic narrative developed both in the form of text and in the form of images created in abundance in places of worship. These two forms of tradition were interrelated in certain ways, although the variability of versions was reflected both in the text and in the pictorial lines of development. Comparative analysis of these two forms of Buddhist narrative can be carried out in different ways. Above all, the comparison is focused on the events of the Buddha’s life as reflected in the narratives, as well as attributes and other external features of the characters. The author pays specific attention to the stylistic side and tries to match the style of pictures to the texts. Comparing “Lalitavistara”, the most important Buddhist hagiographic text, to the stupa at Amaravati with its abundance of images, one can detect a certain closeness between the poetics of the text and the style of the images. This includes multi-figure composition, associated with the expression of the idea of cosmic spheres, as well as special dynamism of characters’ movement, extreme rhythmicity of constructions, abundance of formulas and symbols. These common features in the imagery and stylistics of Amaravati and “Lalitavistara” obviously stem from a certain affiliation of the monastic environment that gave rise to them: the design of the stupa was associated with the chaityaka sect (dominant in the region) which claimed the “transcendental” nature of the Buddha.

KeywordsBuddhism, Buddhist literature, hagiography, Buddhist art, Buddhist stupa
Received23.10.2023
Publication date28.10.2023
Number of characters29582
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Житийная традиция в культуре буддизма и в первую очередь предание о жизни Будды, играет, пожалуй, основополагающую, стержневую роль. При этом буддийский житийный нарратив в древней Индии вырабатывался не только в виде текста, но и в виде изображений, которые во множестве создавались в местах отправления культа. Несомненно, эти две формы выражения предания существовали в определенном соотношении, хотя вариативность версий жития отразилась и на текстовых линиях развития, и на изобразительных. Изучение этих соотношений порой ставит увлекательные задачи [Александрова, 2019], решение которых затрудняется тем обстоятельством, что до нашего времени сохранилась лишь небольшая часть текстов и изображений.
2 Такой сравнительный анализ, однако, может иметь разную направленность, и прежде всего просится для сравнения «событийная» сторона жития, а также атрибутика и другие внешние признаки действующих лиц. Нам хотелось бы обратить внимание на стилистическую сторону и попробовать сопоставить стилистику изобразительного и текстового памятников. При рассматривании нарративных изображений ассоциации с текстом могут возникать невольно, однако именно такой случай требует осмысления, выявления собственно того, что лежит в основе этой близости.
3 Обратимся к материалу памятника искусства раннего буддизма, крайне насыщенного изображениями, – ступы в Амаравати, находившейся на реке Кришне в Андхре. Удивительное изобилие рельефных изображений, полученных при археологических исследованиях в Амаравати, позволяет делать самые разные наблюдения и обобщения, тем более что этот материал дает представление о развитии буддийского рельефа, поскольку здесь представлены разновременные произведения. Сам архитектурный облик ступы претерпевал изменения на протяжении почти шестивековой его истории – от III в. до н.э. до III в. н.э. Находка очень раннего изображения ступы показывает, насколько более простым был его облик по сравнению с итоговым, реконструкция которого выполняется по археологическим материалам.
4 Длительность формирования скульптурного оформления ступы отражена в разработанной периодизации развития стиля рельефов Амаравати: выделяются ранний, средний и поздний периоды [Barrett, 1954, p. 40–55], либо же ранний период и период «высокого стиля» (High Period), который в свою очередь делится на две фазы [Knox, 1992, p. 33] (есть также другие варианты периодизации). Наиболее ранние образцы могут датироваться маурийским временем (III в. до н.э.) – как упомянутое выше изображение ступы в ее первоначальном облике. Рельефы раннего периода – плоскостные, с высокой степенью условности изображения, фигуры людей и животных статичны, движения обычно скованны, стилистически они близки к рельефам ступы в Бхархуте и ступы № 2 в Санчи, датируемым II в. до н.э. Период «высокого стиля» (делимый на две фазы) соотнесен с реконструкцией здания, в ходе которой оно прибрело окончательный вид – эта перестройка была связана с правлением Сатаваханов. Обновление ступы соотнесено во времени с подъемом столицы Сатаваханов – города Дхараникатака, находившегося в близком соседстве со ступой; так, в надписях Амаравати упоминается один из успешных правителей этого большого государства – Васиштхипутра Пулумави (Vasiṣṭhīputra Puḷumāvi). Бурное развитие этого культового центра свидетельствует о тесном взаимодействии царской власти и буддийской общины. Ступа приобрела цельный и изысканный облик, была обнесена каменной оградой (vedikā), имеющей четверо ворот со сложной структурой. Рельефными изображениями были покрыты и барабан, на котором покоился купол, и цоколь, и ограда с воротами; стилистическим изменениям в манере исполнения рельефов соответствовало и изменение архитектурных форм, в которые они были вписаны [Barrett, 1954, p. 42–43; Knox, 1992, p. 34–39; Bénisti, 2003, p. 114–115]. Хронология позднего периода Амаравати связана с рядом проблем, однако в целом его относят ко времени от середины I в. до н.э. до середины III в. н.э. [Shimada, 2006, p. 134].

Number of purchasers: 0, views: 100

Readers community rating: votes 0

1. Aleksandrova N.V. The Horse Without Rider and Jambu Tree: Towards the Interpretation of the Relief Image at the Eastern Gate of the Grate Stupa in Sanchi. Journal of the Institute of Oriental Studies RAS. 2019. No. 3. Pp. 83–96 (in Russian).

2. Aleksandrova N.V., Rusanov M.A. Bodhisattva by the Nairanjana River. The History of the Development of the Plot. Indologica. T.Ya. Elizarenkova Memorial Volume. Book 2. Orientalia et Classica. Papers of the Institute of Oriental and Classical Studies. Issue XL. Moscow: RSUH, 2012. Pp. 21–62 (in Russian).

3. Aleksandrova N.V., Rusanov M.A., Komissarov D.A. Lalitavistara. The Sutra on Buddha’s Life. The Birth. Moscow: RSUH, 2017 (in Russian).

4. Aśvaghoṣa’s Buddhacarita or Acts of the Buddha. Complete Sanskrit Text with English Translation. Transl. by E.H. Johnston. Delhi: Motilal Banarsidass, 1984.

5. Bachhofer L. Early Indian Sculpture. Vol. I. Paris: The Pegasus Press, 1929.

6. Barrett D. Sculptures from Amaravati in the British Museum. London: British Museum, 1954.

7. Bénisti M. Stylistics of Buddhist Art in India. New Delhi: Indira Gandhi National Centre for Arts and Arian Books International, 2003.

8. Buddhist Birth Stories, or Jataka Tales: The Oldest Collection of Folk-Lore Extant: being the Jātakatthavaṇṇanā. Tr. by T.W. Rhys Davids. London: Trübner & Co., 1880.

9. Compilation on Amaravati Sculptures and Conservation and Reorganisation of the Amaravati Gallery in the Government Museum, Chennai. Ed. by R. Kannan. Chennai: Government Museum, 2014.

10. Dehejia V. Discourse in Early Buddhist Art. Visual Narratives of India. Delhi: Munshiram Manoharlal, 2005.

11. Dutt N. Buddhist Sects in India. Delhi: Motilal Banarsidass, 1978.

12. Foucher A. The Beginnings of Buddhist Art and Other Essays in Indian and Central-Asian Archeology. New Delhi, 1994 (first ed. 1917).

13. Huntington S.L. The Art of Ancient India. Buddhist, Hindu, Jain. Delhi: Motilal Banarsidass, 2014.

14. The Jātakāṭṭhakathā. Vol. I. Ed. by Dr. M. Sharma, Nalanda: Nava Nalanda Mahavihara, 1976.

15. Knox R. Amaravati. Buddhist Sculpture from the Great Stupa. London: British Museum Press, 1992.

16. Lalitavistara. First edition ed. by P.L. Vaidya, second edition ed. by Shridhar Tripathi. Darbhanga: The Mithila Institute of Post-Graduate Studies and Research in Sanskrit Learning, 1987.

17. Mahāvastu Avadāna. Ed. by Dr. S. Bagchi. Vol. II. Darbhanga: The Mithila Institute of Post-Graduate Studies and Research in Sanskrit Learning, 2003.

18. The Mahāvastu. Transl. from the Buddhist Sanskrit by J.J. Jones. Vol. I. London: Luzac and Company, 1949.

19. The SAT Daizōkyō Text Database. http://21dzk.l.u-tokyo.ac.jp/SAT/ (accessed: 07.04.2023).

20. Shimada A. The Great Railing at Amarāvatī: An Architectural and Chronological Reconstruction. Artibus Asiae. 2006. Vol. 66. No. 1. Pp. 89–141.

21. Sivaramamurti C. Amaravati Sculptures in the Madras Government Museum. Madras: Thompson & Company, 1956.

Fig. 1. The departure of the Bodhisattva (abhiniśkramaṇa), version 1. Medallion on the railing pillar. British Museum (photo by the author). (Screenshot_1.png, 873 Kb) [Download]

Fig. 2. The departure of the Bodhisattva (abhiniśkramaṇa), version 2. Medallion on the railing pillar. Government Museum, Chennai (photo by the author). (Screenshot_2.png, 661 Kb) [Download]

Fig. 3. Ascension of the bowl to heaven. Medallion on the railing pillar. Government Museum, Chennai (photo by the author). (Screenshot_3.png, 518 Kb) [Download]

Fig. 4. King Udayana among the harem women, version 1. Medallion on the railing pillar. British Museum (photo by the author). (Screenshot_4.png, 839 Kb) [Download]

Fig. 5. King Udayana among the harem women, version 2. Medallion on the railing pillar. British Museum (photo by the author). (Screenshot_5.png, 605 Kb) [Download]

Fig. 6. The departure of the Bodhisattva (abhiniśkramaṇa), version 3. British Museum (photo by the author). (Screenshot_6.png, 780 Kb) [Download]

Fig. 7. Relief on the stupa drum (fragment). Government Museum, Chennai (photo by the author). (Screenshot_7.png, 1,076 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up