Malay Folk Beliefs and Rituals in the Prose Writings by Muslim Reformist Authors in the First Half of 20th Century

 
PIIS086919080027524-3-1
DOI10.31857/S086919080027524-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior research associate
Affiliation:
A.M. Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Science
Institute of Asian and African Studies of M.V.Lomonosov Moscow State University
Address: Moscow, 121069 Moscow, ul. Povarskaya, 25; 125009 Moscow, ul. Mokhovaya, 11, s.1
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages201-211
Abstract

The study explores texts of Malay literature of 1920-s – early 1940-s focusing on pre-Islamic worldview and magic rituals. These topics were widely represented in Western research, but fiction of the time provides a unique opportunity to contemplate the attitude to traditional beliefs within Malay society itself at the important stage of its historical development. The authors’ evaluation of the whole complex of animistic beliefs and shamanistic practices is studied in the light of Islamic reformist thought. The first decades of the 20th century in British Malaya witnessed the rise of reformism with its preaching of socioeconomic progress based upon the purification of Islam from the remnants of archaic perception of being and upon public education. In the meantime, genres of modern literature were evolving with active participation of the writers who shared reformist ideas. On the one hand, the study reveals negative attitude of these authors towards what they called “dark superstitions”. This position is actualized in the texts of literature aiming to change the reader’s opinion through the revision of his convictions. The authors of early Malay prose aspired to expose the emptiness of traditional beliefs, powerlessness of magic rituals, amorality and deception of shamans. On the other hand, the analysis traces a number of motifs demonstrating the importance of traditional cults and the demand for their practitioners within the Malay community, that made them able to withstand the pressure of reformist thought. The paper specifies factors that contributed to the survival of traditional worldview. 

KeywordsBritish Malaya, Malay literature, Malay short story, Malay novel, animism, shamanism, Islamic reformism
Received10.09.2023
Publication date28.10.2023
Number of characters23092
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Огромная роль анимистических представлений и связанной с ними обрядности в жизни традиционной малайской общины постоянно привлекала внимание исследователей [Wintzeler, 1983, p. 435; Endicott, 1985, p. vii]. Сложился значительный круг научной литературы, который расширяется по сей день. У.Э. Максвелл, Ч.О. Благден, У.У. Скит, Р.Дж. Уилкинсон, Р.О. Уинстедт, Ж. Кюзинье, К. Эндикотт1, Е.В. Ревуненкова, К. Лэдерман, Т. Севеа – цепочка имен, связующая прошлое с настоящим, говорит о том, что интерес к изучению этой темы со стороны ученых не иссякает. Исследование традиционных верований и ритуально-магического комплекса остается актуальным и в наши дни, поскольку в течение столетий они окрашивали ислам, исповедуемый преимущественно сельским малайским населением, превращая его в вариант народной религии. 1. Аналитический обзор этой литературы, созданной до 1980-х годов, представлен в [Wintzeler, 1983; Laderman, 1991, p. 6-12].
2 Для народного ислама характерно «несоответствие устоявшимся религиозно-юридическим нормам (шариату), в конечном итоге – требованиям Корана и Сунны», а также «[н]аличие языческих составляющих и несвойственных данному вероисповеданию элементов традиционной культуры в сознании и на практике религиозного поведения» [Абдулагатов, с. 97]. Так, в малайском мире ряд выдающихся шейхов почитались как могущественные шаманы [Sevea, 2020, p. vi]. Служители деревенских мечетей выступали «главными религиозными функционерами» и в то же время были «спутниками» шаманов, «иногда совмещая обе роли» [Roff, 1994, p. 85]. Значительное место шаманские ритуалы занимали и при султанских дворах малайских княжеств [Ревуненкова, 1980, c. 130-135].
3 Автор фундаментального труда по малайской магии У.У. Скит классифицировал обряды шаманского цикла на связанные со стихиями природы (от них напрямую зависело благополучие общины, жившей поливным рисоводством, рыболовным промыслом, охотой и собирательством) и с жизнью человека. К последним относились не только обряды жизненного цикла, но и целительство, и ‘личная магия’ (в том числе, любовная и черная). Сюда же принадлежали шаманские действа, которые касались боевых искусств и военных действий, сопутствовали народным играм, состязаниям и зрелищам2. 2. Первая категория обрядов описывается в главе V труда Скита, вторая – в главе VI [Skeat 1900, p. 107-580].
4 Отношение к этой обрядности и лежащему в их основе мировоззрению со стороны носителей фундаментального ислама было по очевидным причинам отрицательным3. Таким оно остается по сию пору, хотя для определенной части общества услуги шаманов остаются востребованными, несмотря на явное неодобрение официальных исламских институтов. 3. См., например, текст письма, написанного в конце XIX в. имамом из Малакки, порицающим окруженных почитанием «самозванцев-шаманов», которых привечают даже британцы [Sevea, 2013, p. 1].
5 Периодически религиозные власти выступают с разоблачительными заявлениями и даже предпринимают судебные действия в отношении известных шаманов. В отдельных случаях деятельность последних, действительно, вступает в противоречие не только с законом шариата, но и с уголовным кодексом: так, одно из самых громких преступлений в Малайзии конца ХХ в. было совершено шаманкой Моной Фенди, лишившей жизни депутата законодательного собрания одного из штатов страны во время исполнения ритуала на обретение власти [Wulandari, 2019; Chan, 2020]. В других ситуациях шаманы оказываются в эпицентре общественных скандалов. Так случилось с известным в Малайзии Ибрахимом Матом Зином, задевшим чувства многих малайзийцев, когда в марте 2014 года проводил камлания в международном аэропорту Куала Лумпура с целью обнаружить пропавший рейс на Пекин компании Malaysian Airways c 227 пассажирами на борту [Ahmad A., 2014].

Number of purchasers: 0, views: 98

Readers community rating: votes 0

1. Abdulagatov Z.M. ‘Popular Islam’: Special Aspects of Sociological Analysis. History, Archeology and Ethnic Studies of Caucasus. 2018. Vol. 14, N 3. Pp. 95-108 (in Russian).

2. Revunenkova E.V. Peoples of Malaysia and Western Indonesia. Some Aspects of Spiritual Culture. Moscow: Nauka, 1980 (in Russian).

3. Abdul Hamid A. F. Islamic Education in Malaysia. RSIS Monograph N18. Singapore Nanyang Technological University. 2010.

4. Adabi A.K. Jasmin of Kota Bharu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2001 (in Malay).

5. Ahmad A. King of Shamans Becomes a King of Clowns. Website of Astroawani News Agency, 13.03.2014 https://www.astroawani.com/berita-malaysia/raja-bomoh-mh370-jadi-raja-lawak-31771 (in Malay) (accessed 29.03.2021).

6. Ahmad M. A Child Gone Missing. Malaysian Short Story before World War II. Ed. H. Awang. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988. Pp. 454-466 (in Malay).

7. Chan D. NST175: The Gruesome Tale of Mona Fandey. New Straits Times, 23.07.2020 https://www.nst.com.my/news/nation/2020/07/610905/nst175-gruesome-tale-mona-fandey (accessed 25.03.2021).

8. Daud H. Oral Traditions in Malaysia. A Discussion of Shamanism. Wacana. 2010. Vol. 12, No. 1 (April). Pp. 181—200.

9. Depot M.S. A Striped Goat and Love Potion. Malaysian Short Story before World War II. Ed. H. Awang. Kuala Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988. Pp. 383-387 (in Malay).

10. Dom H.M. Superstitions and Beliefs. Kuala Lumpur, Singapore, Hong Kong: Federal Publications, 1977 (in Malay).

11. Endicott K.M. An Analysis of Malay Magic. Singapore: Oxford University Press, 1985.

12. Free Malaysia Today. Missing MH370: Bomoh Vows Result with Fish Trap Hook, Bamboo Binocular. Free Malaysia Today, 10.03.2014 https://web.archive.org/web/20140724045849/http:/www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2014/03/10/missing-mh370-bomoh-vows-result-with-fish-trap-hook-bamboo-binocular/ (accessed 15.03.2021).

13. A Guide into Shamanic Cure in Accordance with Islam. Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, 2008 (in Malay).

14. Hussain S., Ahmad M.T., Jaaffar J. Volume I. History of Malay Literature. Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2006. Pp. 1-250 (in Malay).

15. Kotot A. A Tale of Mischiefs of the Young Love. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1989 (in Malay).

16. Laderman C. Taming the Wind of Desire: Psychology, Medicine, and Aesthetics in Malay Shamanistic Performance. Berkely, Los Angeles, Oxford: University of California Press, 1991.

17. Mahsum. A Mystery of the White Kramat. Malaysian Short Story before World War II. Ed. H. Awang. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988. Ms. 304-333 (in Malay).

18. Makmur M.Y. A Mystery of the White Kramat. Malaysian Short Story before World War II. Ed. H. Awang. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988. Pp. 438-453 (in Malay).

19. Mohd Tohar S.N.A., Deuraseh N., Ab. Rahman A., Muhammad Z. Acceptance of Kuala Lumpur Malay’s Residents Towards Rukyah (Incantation). Pertanika. Journal of Social Science & Humanities. 2011. Vol. 19 (2). Pp. 305 – 317.

20. Muhammad I.H. Subtleties of Family Life. Malaysian Short Story before World War II. Ed. H. Awang. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988. Pp. 110-115 (in Malay).

21. Muhammad I.H. A Village Story. Unbeaten Path. An Anthology of Malay Short Story before World War II. Ed. A.H. Ahmad. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1964. Pp. 169-173 (in Malay).

22. Muhammad I.H. We Are Not Strangers Here. Unbeaten Path. An Anthology of Malay Short Story before World War II. Ed. A.H. Ahmad. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1964. Pp. 193-245 (in Malay).

23. Nor Ahmad M. Epoch of Profits, World of Money. Malaysian Short Story before World War II. Ed. H. Awang. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988. Pp. 353-359 (in Malay).

24. Roff W.R. The Origins of Malay Nationalism. Kuala Lumpur: Oxford University Press, 1994.

25. Sako P. The Son of Tahan Mountain. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd., 2001 (in Malay).

26. Sevea T. S. Pawangs at the Malay Frontier: Miraculous Intermediaries of Rice, Ore, Beasts and Guns. A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree Doctor of Philosophy in History. Los Angeles: University of California. 2013.

27. Sevea T. Miracles and Material Life: Rice, Ore, Traps and Guns in Islamic Malaysia. Cambridge: Cambridge University Press, 2020.

28. Skeat W.W. Malay Magic Being an Introduction to the Folklore and Popular Religion of the Malay Peninsula. London: Macmillan and Co., 1900.

29. Winstedt R.O. The Malays. A Cultural History. London: Routledge&Keagan Paul Ltd, 1958.

30. Winstedt R.O. Shaman, Saiva and Sufi. A Study of the Evolution of Malay Magic. Electronic version. Copyright: Blackmask Online, 2001.

31. Wintzeler R.L. The Study of Malay Magic. Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde. 1983. Deel 139, 4de Afl. Pp. 435-458.

32. Wulandari T. A Story of Mazlan Idris, a Politician Who Perished because of His Desire to Get a Soekarno’s Staff. Intisari, 17.06.2019] https://intisari.grid.id/read/031756978/kisah-mazlan-idris-politikus-yang-tewas-karena-ingin-tongkat-soekarno?page=all (in Indonesian) (accessed 10.03.2021).

Система Orphus

Loading...
Up