The Problem of the Eu's Defense Identity: the Peacekeeping Experience in Africa

 
PIIS086919080027280-5-1
DOI10.31857/S086919080027280-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior lecturer
Affiliation: Department of Theory and history of international relations, Peoples' Friendship University of Russia
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: MGIMO
Address: Russian Federation
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages81-91
Abstract

The article is devoted to the problem of the defense identity formation of the European Union (EU) in the context of peacekeeping operations in Africa. The relevance of the study is due to the fact that there is still no consensus in the EU countries regarding the deepening of integration and the need for military operations outside the area of responsibility of the organization member states. Contradictions on the issue of defense identity have an impact on cooperation with individual state and non-state actors in world politics and generally affect stability in the European security system. Using the example of the EU military operations in Somalia (EUTM Somalia) and the CAR (EUTM RCA), the process of forming the EU's defense identity is considered. Constructivism is proposed as the theoretical basis of the study, which explains the behavioral model of an individual actor, fully revealing his identity. The methodology is based on an interdisciplinary approach combining historical and political aspects. Thus, a historical and genetic method was used to track the evolution of the EU's peacekeeping potential and a comparative method was used to compare the potential of EU operations in Africa. The instrumental and empirical analysis allowed not only to collect the necessary data on operations in Somalia and the CAR, but also to correlate the results obtained with the criteria that the authors identify as necessary for considering role identity. In conclusion, an assessment is given of how far the EU has progressed in the process of building a European defense identity, taking into account the achievements in military operations in Somalia and the CAR.

Keywordsdefense identity, euroscepticism, EU, NATO, Africa, constructivism, identity, peacekeeping missions, EUTM Somalia, EUTM RCA.
Received05.10.2023
Publication date28.10.2023
Number of characters26537
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Окончание холодной войны стало для европейского региона катализатором ускорения интеграционных процессов, приведших в результате к формированию объединения с наднациональными структурами – Европейского союза (ЕС). Углубление экономической и политической интеграции наталкивалось на стремление определенных групп населения и отдельных политиков сохранить особую национальную (государственную) идентичность и суверенитет. Все же, процесс европеизации был запущен вопреки голосам евроскептиков. Под ним стала пониматься «поступательная переориентация направлений и форм политики стран Европы до такой степени, что политическая и экономическая составляющая деятельности ЕС стала частью организационной логики национальной политики и принятия решений» [Ladrech, 1994, p. 77].
2 В рамках такого определения дискуссионным остается вопрос: сохраняют ли европейские страны в условиях интеграции свою государственную идентичность или передают ее институтам ЕС? Единого мнения по данному вопросу нет. Одна точка зрения состоит в том, что «дебаты по поводу европейской интеграции зависят от способности нации обеспечить свое собственное выживание, да и саму интеграцию страна допускает только тогда, когда уверена в том, что ее идентичности ничего не угрожает при соприкосновении с идентичностями других стран» [Waever, 1995, p. 404]. Другими словами, даже при вовлечении в региональные интеграционные процессы страны сохраняют свою собственную идентичность, и сама по себе интеграция характеризуется лишь тесными связями суверенных государств. Иными словами, предлагается содержательно и структурно разграничивать собственную идентичность государств и конструируемую наднациональную идентичность.
3 Вторая точка зрения исходит из того, что европейский проект изначально задумывался как союз государств, готовых работать на укрепление общеевропейского потенциала, но затем превратился в постоянную систему отъема части национального суверенитета [Usherwood, Nicholas 2013, p. 15; Flood, 2004, p. 916]. Таким образом, целесообразно говорить о европейской идентичности, а не о отдельно взятой государственной: наднациональная идентичность не существует отдельно от национальной и фактически формируется за счет поглощения альтернатив. Сложным оказалось принять такого рода подход для сферы, в наибольшей степени, углубляющей интеграционные процессы в ЕС, – сферы безопасности. Большинство дезинтеграционных процессов и откровенных провалов в углублении интеграции в ЕС произошли именно по военно-политическим вопросам. К ним можно отнести: отказ от принятия Конституции ЕС (Нидерланды, Франция – несогласие населения с возможным участием Турции в работе наднациональных структур), дебаты по расширению ЕС, выход Великобритании из состава ЕС. Помимо этого, наблюдаются существенные расхождения в позициях стран по необходимости участия в военных операциях и кампаниях по эскалации напряженности с внерегиональными игроками, например, в американской военной кампании в Ираке и в решении кризиса вокруг ядерной программы Ирана [Shada, 2007, p. 2]. То есть, наблюдается разнонаправленность как целей государств, так и оценок достигнутых результатов.

Number of purchasers: 1, views: 185

Readers community rating: votes 0

1. Nikitin A.I. European Union’s Crisis Response Potential and Military-Technical Cooperation of the EU Member-States. Contemporary Europe. 2020. No. 5. Pp. 142–154 (in Russian). http://www.sov-europe.ru/images/pdf/2020/5-2020/Nikitin-5-20.pdf

2. Relations of the Russian Federation with the Central African Republic. Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation (in Russian) https://www.mid.ru/ru/detail-material-page/1103081/ (accessed: 21.02.2022).

3. Russia has put things in order in the CAR in a year, the ambassador said. RIA Novosti (in Russian). https://www.mid.ru/ru/detail-material-page/1103081/ (accessed: 21.02.2022).

4. Buzan B., Waever O. Nordic Security in the 1990s: Options in the Changing Europe. London: Pinter Publishers, 1992.

5. Сommon security and defence policy. European Union Training Mission in Central African Republic (EUTM-RCA). https://eeas.europa.eu/sites/default/files/factsheet_eutm_rca.pdf (accessed: 21.02.2022).

6. Deneckere M. The uncharted path towards a European Peace Facility. ECDPM Discussion Paper. 2019. Vol. 248. Pp. 1–18.

7. EU suspends military training in Central Africa over Russian mercenaries. Reuters. https://www.reuters.com/article/eu-centralafrica-security-idAFL8N2T0586 (accessed: 01.03.2022).

8. EU Training Mission in Somalia (EUTM Somalia). Auswärtiges Amt. https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/europa/aussenpolitik/eutm-somalia/249548 (accessed: 13.02.2022).

9. EUTM RCA: European Training Mission in Central African Republic – Military Mission. EU External Action Service. https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/89348/eutm-rca-european-training-mission-central-african-republic-military-mission_en (accessed: 18.02.2022).

10. EUTM Somalia: European Union Training Mission in Somalia – Military Mission. Official website of the European Union. https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/89347/eutm-somalia-european-union-training-mission-somalia-military-mission_az (accessed: 18.02.2022).

11. EUTM-Somalia factsheet. https://www.eutm-somalia.eu/ (accessed: 12.02.2022).

12. EUTM-Somalia. https://www.eutm-somalia.eu/about-us/ (accessed: 12.02.2022).

13. Flood C. Dimensions of Euroscepticism. Journal of Common Market Studies. 2009. Vol. 47 (4). Pp. 911–917.

14. George A.L., Bennett A. Case studies and theory development in the social sciences. Cambridge-London: MIT Press, 2005.

15. Hickendorff A., Acko I. The European Union training mission in the Central African Republic: an assessment. SIPRI Background Paper. 2021. Pp. 1–24.

16. Ladrech R. Europeanisation of Domestic Politics and Institutions: the case of France. Journal of Common Market Studies. 1994. Vol. 32. No. 1. Pp. 69–88.

17. Matthiesen P.H. EUFOR follows SFOR – risk or chance for Europe? Journal for Labour and Social Affairs in Eastern Europe. 2004. Vol. 7. No. 4. Pp. 107–110.

18. Neumann I.B. Identity and security. Journal of Peace Research. May 1992. Vol. 29. No. 2. Pp. 221–226.

19. Oksamytna K. The European Union Training Mission in Somalia and the limits of liberal peacebuilding: Can EUTM contribute to sustainable and inclusive peace? International Spectator. 2011. Vol. 44. No. 4. Pp. 97–113.

20. Oksamytna K. The European Union Training Mission in Somalia: Lessons Learnt for EU Security Sector Reform. Istituto Affari Internazionali. https://www.files.ethz.ch/isn/130855/iaiwp1116.pdf (accessed: 10.02.2022).

21. Political and security committee decision (CFSP) 2020/695 of 19 May 2020 on the acceptance of a third State’s contribution to the European Union CSDP Military Training Mission in the Central African Republic (EUTM RCA) (EUTM RCA/1/2020). Official Journal of European Union. May 2020. Vol. 63. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=OJ%3AL%3A2020%3A162%3AFULL (accessed: 01.03.2022).

22. Rumelili B. Identity and desecuritisation: the pitfalls of conflating ontological and physical security. Journal of international relations and development. 2015. Vol 1. Pp. 52–74.

23. Shared Vision, Common Action: A Stronger Europe. A Global Strategy for the European Union’s Foreign And Security Policy. June 2016. https://eeas.europa.eu/archives/docs/top_stories/pdf/eugs_review_web.pdf (accessed: 12.02.2022).

24. Usherwood S., Nicholas S. Euroscepticism as a Persistent Phenomenon. Journal of Common Market Studies. 2013. Vol. 51 (1). Pp. 1–16.

25. Waever O. Identity, Integration and Security: Solving the Sovereignty Puzzle in EU Studies. Journal of International Affairs. 1995. Vol. 48. No. 2. Pp. 389–431.

26. Wendt A. Social theory of international politics. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

27. Williams D.P., Hussein Y.A. The European Union training mission in Somalia: an assessment. SIPRI. November 2020. Pp. 1–20.

Fig. 2. The main EU peacekeeping operations in Africa. Authors: Ivki-na N.V., Loshkariov I.D. (Рис._2._Основные_миротворческие_операции_под_эгидой_ЕС_в_Африке._Авторы_Ивкина_Н.В.,_Лошкарёв_И.Д..jpg, 69 Kb) [Download]

Fig. 1. Support for the Common Defense and Security Policy of EU Member States, 2000–2019. Authors: Ivkina N.V., Loshkariov I.D. (Рис._1._Поддержка_общей_политики_обороны_и_безопасности_государств-членов_ЕС,_20002019_гг._Авторы_Ивкина_Н.В.,_Лошкарёв_И.Д..jpg, 69 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up