From Eunuchs to Transgenders: the Issue of “Third Gender” Terminology in Pakistan

 
PIIS086919080026530-0-1
DOI10.31857/S086919080026530-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor at the Department of South Asian History, Institute of Asian and African Studies, Lomonosov Moscow State University
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Associate Professor at the Department of Indian, Iranian and African Languages, Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University) the MFA of Russia
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (MGIMO University) the MFA of Russia
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages141-152
Abstract

The research focuses on the specifics of defining and classifying individuals with non-binary gender identity in Pakistan. On the one hand, within Muslim society which is oriented toward traditional values such persons are largely marginalized and perceived as a wholesomely negative phenomenon, scrutinizing which is reprehensible per se. However, we have determined a considerable number of terms which are applied to “third gender” (and applied rather randomly, due to the disparaging attitude to such people). The main reason behind existing terminological variety is that the “third gender” is traditionally viewed in Pakistan through the prism of hijra – unique South Asian communities that include those who, while not being biological females, are unwilling or unable to act according to societal expectations from the male gender. Thus, the unsystematic character of contemporary approach to non-binary gender discourse in Pakistan is predetermined by deep historical roots of this phenomenon and its autonomous development in the region. Upon analyzing a broad range of sources, we classified their suggested terms for “third gender” in the light of theoretical works on gender. It allowed us to establish five discourses (physiological, psychological, Islamic, colonial, legal) with their own specific nomenclature, the practical applicability of which was assessed in this article. Comparative analysis of existing classifications demonstrates that various nomenclatures exist autonomously, which considerably hinders the unification of terminology. This situation can be regarded as an instance of a larger problem within Pakistani society – namely, incoordination of different societal fields and mechanisms of political and legal action.

KeywordsPakistan, gender identity, “third gender”, hijra, kjawaja-sira
Received08.08.2023
Publication date28.10.2023
Number of characters31252
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

«ТРЕТИЙ ПОЛ» В ОБЩЕПРИЗНАННОЙ ТЕРМИНОЛОГИИ

2 Как в отечественной, так и зарубежной историографии при определении термина «третий пол» исследователи идут по одному из двух путей. В первом случае речь идет о тех, кто не причисляет себя ни к мужчинам, ни к женщинам, но инкорпорирует черты двух традиционных гендеров, таки образом, является носителем особого, третьего гендера. При таком исследовательском подходе биологический пол человека в принципе не играет роли, поскольку в расчет принимается только субъективное личностное самовосприятие [Richards et al., 2016, p. 95–96].
3 Второй подход учитывает одновременно психологические и биологические факторы и предлагает расширенное толкование «третьего пола» как всех лиц, испытывающих несоответствие между ощущаемым гендером и установленным полом (и, как следствие, гендером, зафиксированным за ними при рождении на основании половых признаков). Ощущаемый гендер при этом может как вписываться в бинарную систему, так и представлять собой нечто совершенно уникальное (поскольку в таком случае все равно соблюдается базовый критерий характеристики – несоответствие гендера полу). Такое трактование «третьего пола» позволяет включить в данную категорию и гермафродитов – поскольку в их случае пол априори не может совпадать с ощущаемым гендером ввиду отсутствия однозначных половых признаков.
4 Важно при этом подчеркнуть, что представители обеих точек зрения оперируют понятием «гендерная небинарность». Однако в первом случае речь идет о небинарности как выход за рамки пары «мужской-женский гендер». Во втором же случае имеется в виду диссонанс в паре «ощущаемый гендер-зафиксированный пол».
5 В западной культуре, науке и праве последний из описанных подходов является преобладающим. Европейские и американские исследователи выработали развернутую терминологию для описания промежуточных гендерных идентичностей и состояний. Однако при необходимости упрощенного краткого обозначения (например, в удостоверяющих личность документах) весь спектр «третьего пола» маркируется буквой Х – как «гендер, не совпадающий с мужским или женским полом носителя» [Richards et al., 2016, p. 97]. При этом даже в том случае, если субъект ощущает себя мужчиной или женщиной, но не соответствует предпочитаемому гендеру биологически, его все равно обозначают как «X».
6 В данном исследовании мы также будем исходить из определения третьего пола как лиц, чей гендер частично или полностью не совпадает с полом. Такой более универсальный подход максимально полно и системно отражает южноазиатские реалии.
7

«ТРЕТИЙ ПОЛ» В ПАКИСТАНЕ

8 В Южной Азии (и в частности, в Пакистане) исторически все законы, нормы и классификации, касающиеся третьего пола, были направлены на социокультурные сообщества, известные под зонтичным названием «хиджра».

Number of purchasers: 0, views: 83

Readers community rating: votes 0

1. Criminal Tribes’ Act 1871. https://www.indiacode.nic.in/repealed-act/repealed_act_documents/A1871-27.pdf (accessed: 17.08.2022).

2. De Piccoli E. The Hijra Culture Explained by a Pakistani Trans Woman. Il Grande Colibri. 2018 https://www.ilgrandecolibri.com/en/hijra-culture-pakistani-transgender/ (accessed: 12.05.2023).

3. Ibn Qudamah Al-Maqdisi A.M. Al-Mughni. Beirut: Bayt al-Afkar al-Dawliyyah, 2004.

4. Indian Penal Code 1860. https://indianconstitution.guru/wp-content/uploads/2021/09/indian-penal-code-sections-of-ipc.pdf (accessed: 14.05.2023).

5. Khan F.A. Institutionalizing an Ambiguous Category: Khwaja Sira Activism, the State, and Sex/Gender Regulation in Pakistan. Anthropological Quarterly. 2019. Vol. 92. No. 4. Pp. 1135–1172.

6. Macgilchrist F. Positive Discourse Analysis: Contesting Dominant Discourses by Reframing the Issues. Critical Approaches to Discourse Analysis Across Disciplines. 2007. Vol. 1. No. 1. Pp. 74–94.

7. Mishkat al-Masabih. https://sunnah.com/mishkat (accessed: 02.05.2023).

8. Redding J.A. Decade of Transgender Rights Developments in Pakistan (2009-2019). Droit et Cultures. 2020(1). https://ssrn.com/abstract=3789556 (accessed: 26.02.2023).

9. Redding J.A. Transgender Rights in Pakistan? Global, Colonial and Islamic Perspectives. Human Rights in Translation: Intercultural Pathways. M.J. Rozbicki (ed.). Lexington: Lexington Press, 2020(2). Pp. 49–76.

10. Richards C., Bouman W.P., Seal L., Barker M.J., Nieder T.O., T’Sjoen G. Non-Binary or Genderqueer Genders. International Review of Psychiatry. 2016. Vol. 28. No. 1. Pp. 95–102.

11. Sunan Abu Dawood. https://sunnah.com/abudawud (accessed: 29.03.2023).

12. Sunan Ibn Majah. https://sunnah.com/ibnmajah (accessed: 02.05.2023).

13. Talwar R. The Third Sex and Human Rights. New Delhi: Gyan Publishing House, 1999.

14. Tolino S. Transgenderism, Transsexuality and Sex-Reassignment Surgery in Contemporary Sunni Fatwas. Journal of Arabic and Islamic Studies. 2017. Vol. 17. Pp. 223–246.

15. Transgender Persons (Protection of Rights) Act 2018. https://na.gov.pk/uploads/documents/1526547582_234.pdf (accessed: 18.08.2022).

16. Uddin M. Inheritance of Hermaphrodite (Khuntha) under the Muslim Law: An Overview. Beijing Law Review. 2017. Vol. 8. No. 2. Pp. 226–237.

17. Zaharin A.A.M., Pallotta-Chiarolli M. Countering Islamic Conservatism on Being Transgender: Clarifying Tantawi's and Khomeini’s Fatwas from the Progressive Muslim Standpoint. International Journal of Transgender Health. 2020. Vol. 21. No. 3. Pp. 235–241.

Система Orphus

Loading...
Up