Overseas ports of China: evolution, geography, investment structure.

 
PIIS086919080025431-1-1
DOI10.31857/S086919080025431-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages135-148
Abstract

The beginning of the formation of a targeted process of using overseas Chinese port investments was stimulated by the new national policy of openness to the outside world, the strategy of "Going global". Over the past two decades, China's port industry and shipping have developed rapidly due to integration into the world economy, as well as the rapid development of China's own economy and foreign trade. Taking full advantage of the experience and advantages of building ports inland, China is promoting the improvement of port infrastructure in countries along the Maritime Silk Road, which contributes to the development of the port industry and the economy of the hinterland in the host country.

At present, China regards the 21st century Maritime Silk Road as a new concept and an important strategy for national development, establishing a new international economic and political order. Forms of cooperation with countries in terms of port construction are diverse and effective.

The article provides a periodization of the investment development of foreign port construction by Chinese capital, due to the influence of state policy and development strategies of the PRC. Although the current geographical structure of China's overseas port investment is highly decentralized, it covers the global shipping area and covers strategic maritime regions, straits and bays. The overseas port structure of China is analyzed in the article from the point of view of regional distribution by types of investment projects, the capital ratio of Chinese companies, ways and mechanisms of China's entry into foreign ports.

 

KeywordsChina, foreign port construction, periodization, geographical distribution, investments.
Received28.04.2023
Publication date02.07.2023
Number of characters28295
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 В рамках морского возрождения Китая, Поднебесная постоянно стремится диверсифицировать и обезопасить морские коммуникации и расширяет географию своего присутствия в новых водах. Наибольшей активности этот процесс достиг в рамках осуществления проекта «Морской Шелковый путь 21 века» (МШП), как составной части инициативы «Пояса и пути». МШП не имеет аналогов, которые приближались бы к его масштабу и скорости осуществления, и в тандеме с Экономическим Поясом Шелкового пути, постепенно заполняет пробелы в морской и наземной связи и фокусируется на создании сети портов путем строительства, расширения или эксплуатации, а также развития припортовых промышленных парков и особых экономических зон (ОЭЗ). Китайские предприятия инвестировали и построили более 100 портов в 62 странах. По состоянию на 27 мая 2022 г. Китай подписал более 200 документов о сотрудничестве по совместному строительству «Пояса и пути» (сухопутной и морской составляющей) со 150 странами и 32 международными организациями [United Nations 2022].
3 С момента объявления инициативы Морского Шелкового пути 21 века, как части «Пояса и Пути», экспертное сообщество подвергало тщательному анализу и планы, и реализацию грандиозного проекта. Отечественные исследователи изучили различные аспекты МШП, наиболее существенные из которых: формирование теоретической платформы морской политики КНР[Ларин В.Л., Песцов С.К. 2020, с. 27-46], цели, задачи, проектный потенциал стран, изъявивших готовность принять участие в МШП, конкретные планы МШП, в т.ч. развернутую картину сочленения сухопутных и морских проектов в рамках «Пояса и пути» [Комиссина, 2017, С.60-81], политика и планы китайского руководства по превращению КНР в «великую морскую державу» [Ларин, Волынчук, 2018, С.10-35; Ларин, Песцов, 2020, 27-46] и др. Тема Морского Шелкового Пути – одна из наиболее актуальных у зарубежных экспертов [Griffiths, 2020, p.232; Ghiasy, Fei Su, Saalman, 2018, p. 50].
4

ЭТАПЫ ЗАРУБЕЖНОГО ПОРТОВОГО СТРОИТЕЛЬСТВА КНР

5 Освоение китайскими инвестициями зарубежных портов началось задолго до МШП и имеет очевидные поэтапные характеристики, обусловленные влиянием государственной политики и стратегий развития КНР. Исходной точкой обращения Китая к внешнеэкономическому сотрудничеству можно считать декабрь 1978 г. – объявление на 3-ем пленуме ЦК КПК 11-го созыва о проведении политики реформ и открытости (改革开放) [Гайгэ Кайфан, 2022], положившей начало процессу современного экономического строительства с китайской спецификой и китайский деловой капитал стал важным объектом для инвестиций.
6 Первым законом об иностранных инвестициях в истории Китая и важной вехой в истории экономических отношений с зарубежьем стал «Закон Китайской Народной Республики о совместных предприятиях с китайско-иностранным капиталом» [Чжунхуа Жэньминь Гунхэго…, 2016] от 1979 г. Современная китайская морская политика стала формироваться на основе «Повестки дня Китая по морям и океанам на XXI век» (1996 г.) [Чжунго Хайян 21 Шицзи Ичэн, 2009 ] и «Белой книге развития морского хозяйства в Китае» (1998) [Чжунго Хайян Шие Дэ Фачжань, 2000; China Ocean Agenda 21, 1996, p. 50].

Number of purchasers: 0, views: 236

Readers community rating: votes 0

1. Ларин В.Л., Песцов С.К. Становление Китая как великой морской державы. Контуры глобальных трансформаций: политика, экономика, право. 2020. Т. 13. № 3. С. 27–46. Комиссина И. Н. Морской Шёлковый путь XXI в. — глобальный геополитический проект Китая. Проблемы национальной стратегии, 2017, № 1 (40). С 60-81. Ларин В.Л., Волынчук А.Б. Морское пространство Северной Пацифики как сфера российско-китайского взаимодействия в XXI веке. Труды ИИАЭ ДВО РАН, 2018. Т. 18. С. 10–35. «Чжунго Дэ Бэйцзи Чжэнцэ» Байпишу(Цюань Вэнь). [Белая книга «Арктическая политика Китая» (Полный текст) 《中国的北极政策》白皮书 (全文)]. (На кит. яз.) 26.01.2018. http://www.scio.gov.cn/zfbps/ndhf/37884/ Document/1618193/1618193.htm (accessed: 11.12.2022). Гайгэ Кайфан. Цзинцзи Чжэнцэ [Реформы и открытость. Экономическая политика (改革开放. 经济政策)]. (На кит. яз.) https://baike.baidu.com/item/改革开放/886098 (accessed: 11.12.2022). Гэн Хао Ди Шиши“Цзоучуцюй”Чжаньлюэ [Внедрять стратегию «Выхода на глобальный уровень» еще лучше (更好地实施“走出去”战略)]. [Geng Hao Di Shishi "Zouchucui" Zhangliue (Better implementation of the "going out" strategy)]. (in Chinese)]. http://www.gov.cn/node_11140/2006-03/15/content_227686.htm 15.03.2006 (accessed: 15.12.2022). Ли Ху Мэй (李祜梅), У Мин Цюань (邬明权), Ню Чжэн (牛 铮), Цзя Чжань Хай (贾战海). Чжун Го Цзай Хай Вай Цзянь Шэ Ди Ган Коу Сян Му Шу Цзюй Фэнь Си [Анализ данных зарубежных портовых проектов Китая (中国在海外建设的港口项目数据分析第)]. 3 Ди. Цзюань Ди 3. Ци Цюань Цю Бянь Хуа Шу Цзюй Сюэ Бао. 2019 Нянь 9 Юэ (Том 3 Том 3. Ци Цюань Цю Бянь Хуа Шу Цзюй Сюэ Бао. Сентябрь 2019. (3 卷 第 3 期. 全球变化数据学报. 2019 年 9 月)). (На кит. яз.) (accessed: 11.12.2022). Сецзэ Бяо (谢泽彪), Лю Вэнь (刘文), Чжан Хуа (张华). (2017) Тань “Идай Илу” Чжаньлюэ Юй Хайвай Ганкоу Тоуцзы Вэньти Дэ Сыкао [О стратегии «Один пояс, один путь» и размышлениях об инвестициях в зарубежные порты. (谈 “一带一路” 战略与海外港口投资问题的思考)]. [J]. Чжуцзян Шуйюнь, (15): 82-83., 2017. ([J]. 珠江水运, (15): 82-83)). (На кит. яз.). Си Цзиньпин Чжучи Цюаньцю Фачжань Гаоцэн Дуйхуа Хуэй Бин Фабяо Чжунъяо Цзянхуа [Си Цзиньпин председательствовал на диалоге высокого уровня по глобальному развитию и выступил с важной речью (习近平主持全球发展高层对话会并发表重要讲话). (На кит. яз.) 25.06.2022. https://www.mfa.gov.cn/zyxw/202206/t20220625_10709860.shtml (accessed: 11.12.2022). Туйдун Гун Цзянь Сычоу Чжи Лу Цзинцзидай Хэ 21 Шицзи Хай Шан Сычоу Чжи Лу Дэ Юаньцзин Юй Синдун (Цюань Вэнь). [Видение и действия по содействию совместному строительству Экономического пояса Шелкового пути и Морского Шелкового пути 21 века» (полный текст) (推动共建丝绸之路经济带和21世纪海上丝绸之路的愿景与行动).(全文)]. (На кит. яз.) 07.04.2017. http://2017.beltandroadforum.org/n100/2017/0407/c27-22.html (accessed: 05.12.2022). Фачжань Гайгэ Вэйтун Бао 4 Ваньи Юань Тоуцзы Чжундянь Тоусян Хэ Цзыцзинь Цэ Суань [Национальная комиссия по развитию и реформам уведомила о ключевом направлении инвестиций и расчете капитала в размере 4 трлн юаней инвестиций (发展改革委通报4万亿元投资重点投向和资金测算)]. (На кит. яз.) 06.03. 2009. http://www.gov.cn/gzdt/2009-03/06/content_1252229.htm (accessed: 11.12.2022). Фэй Чуньлэй (费春蕾) (2017). Бутун Тоуцзы Моши Ся Дэ Чжунго Цие Тоуцзы Хайвай Ганкоу Юньин Сяолу Пинцзя Яньцзю [Исследование по оценке эффективности деятельности китайских предприятий, инвестирующих в зарубежные порты в рамках различных инвестиционных моделей (不同投资模式下的中国企业投资海外港口运营效率评价研究]. (На кит. яз.) https://wap.cnki.net/touch/web/Dissertation/Article/10151-1018043145.nh.html (accessed: 11.12.2022). Цюань Го Хайян Цзинцзи Фачжань Гуйхуа Ганъяо. №13, 2013. [План национального морского экономического развития. №13, 2013. (全国海洋经济发展规划纲要)]. (На кит. яз.) http://www.gov.cn/gongbao/content/2003/ content_62156.htm (accessed: 10.12.2022). Чжан Лэй (张磊) (2014). Гонэй Ган Хан Цие Хайвай Тоуцзы Ганкоу Цинкуан Фэньси [Анализ зарубежных инвестиций отечественных портовых и судоходных предприятий в порты. (国内港航企业海外投资港口情况分析). Ганкоу Цзинцзи [J] (港口经济) 2014. (3): 49-52)]. [(На кит. яз.) Чжунго Хайян 21 Шицзи Ичэн [Повестка дня Китая по морям и океанам на XXI век (中国海洋21世纪议程)]. (На кит. яз.) 31.10.2009. http://www.npc.gov.cn/zgrdw/huiyi/lfzt/hdbhf/2009-10/31/content_1525058. htm (accessed: 11.12.2022). Чжунго Хайян Шие Дэ Фачжань [Развитие морской индустрии Китая (中国海洋事业的发展)]. (На кит. яз.) https://policy.thinkbluedata.com/sites/ default/files/中国海洋事业的发展白皮书_1998.pdf 10.09.2000 (accessed: 10.12.2022). Чжунхуа Жэньминь Гунхэго Чжунвай Хэцзы Цзинъин Цие Фа [Закон Китайской Народной Республики о совместных предприятиях китайско-иностранного капитала (中华人民共和国中外合资经营企业法)]. (На кит. яз.) 06.09.2016 http://www.npc.gov.cn/zgrdw/npc/xinwen/2016-09/06/content_ 1997113.htm (accessed: 11.12.2022). Чэнь Пэйжань (陈沛然), Ван Чэнцзинь (王成金), Лю Вэй Дун (刘卫东) (2019). Чжунго Хайвай Ганкоу Тоуцзы Гэцзюй Дэ Кунцзянь Яньхуа Цзи Ци Цзили [Чен Пэйран, Ван Чэнцзинь, Лю Вэйдун. Пространственная эволюция и механизм инвестиционной модели зарубежных портов Китая (中国海外港口投资格局的空间演化及其机理)]. (На кит. яз.) http://www.progressingeography. com/article/2019/1007-6301/1007-6301-38-7-973.shtml (accessed: 11.12.2022). Юй Сяоцзяолэй (于晓矫磊). «Цзоу Чуцюй» Чжаньлюэ Гайшу, 2011 [Обзор стратегии «Выхода на глобальный уровень» (“走出去”战略概述)]. (На кит. яз.) http://qwgzyj.gqb.gov.cn/yjytt/159/1743.shtml (accessed: 07.12.2022). Griffiths R.T. (2020). The Maritime Silk Road. China’s Belt and Road at sea. Leiden: International Institute for Asian Studies. P. 232. Ghiasy R., Fei Su, Saalman L. (2018). The 21st century Maritime Silk Road. Security implications and ways forward for the European Union. Stockholm: SIPRI. P.50. United Nations (2022). “Идай Илу” Чанъи Чжичи Ляньхэго “2030 Нянь Кэ Чисюй Фачжань Ичэн” Дэ Цзиньчжань Баогао [Отчет о ходе реализации инициативы «Один пояс, один путь» в поддержку Повестки дня ООН в области устойчивого развития на период до 2030 года (“一带一路”倡议支持联合国《2030年可持续发展议程》的进展报告)]. (На кит. яз.) https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/progress_report_bri-sdgs_chinese-final.pdf (accessed: 12.12.2022). China Ocean Agenda 21. Beijing: China Ocean Press, 1996. Pp. 50. Terminals & Ports Operations. Terminal Link. https://www.cmacgm-group.com/en/group-and-vision/our-activities/terminals (accessed: 11.12.2022).

2. Larin V.L., Pestsov S.K. (2020). The emergence of China as a «great maritime power». Outlines of global transformations: politics, economics, law. T. 13. No. 3. Pp. 27–46 (in Russian). Komissina I. N. (2017). The 21st century Maritime Silk Road as a global geopolitical project of China. National Strategy Issues. No. 1 (40). Pp. 60-81(in Russian). Larin V.L., Volynchuk A.B. (2018). Maritime space of North Pacific as sphere Russian-Chinese interactions in the 21st. Proceedings of the Institute of History, Archaeology and Ethnology FEB RAS. T. 18. Pp. 10–35. (in Russian). Zhong De Beiji Zhengtse" Baipisu(Quan Wen). ["China's Arctic Policy" white paper (full text). (in Chinese)]. 26.01.2018. http://www.scio.gov.cn/ zfbps/ndhf/37884/Document/1618193/1618193.htm (accessed: 11.12.2022). Gaige Kaifan. Jingji Zhengze [Reform and Opening. Economic Policy (in Chinese)]. https://baike.baidu.com/item/改革开放/886098 (accessed: 11.12.2022). Geng Hao Di Shishi "Zouchucui" Zhangliue [Better implementation of the "going out" strategy). (in Chinese)]. http://www.gov.cn/node_11140/2006-03/15/content_227686.htm 15.03.2006 (accessed: 15.12.2022). Li Humei, Wu Mingquan, Niu Zheng, Jia Zhanhai. Zhong Guo Zai Hai Wai Jian She Di Gang Kou Xiang Mu Shu Ju Fen Xi. 3 Di. Quan Di 3. Qi Quan Qiu Bian Hua Shu Jui Xue Bao. 2019 Nian 9 Yue [Data Analysis of China's Overseas Port Projects. Vol. 3 No.3. Qi Quan Qiu Bian Hua Shu Ju Xue Bao. Sep. 2019 (in Chinese)]. (accessed: 11.12.2022). Xieze Biao, Liu Wen, Zhang Hua (2017). Tan “Idai Ilu” Zhanlue Yu Haiwei Gangkou Touzi Wenti De Sikao [Talking about the "Belt and Road" strategy and thinking about investment in overseas ports. Zhujiang Shuiyun, (15): 82-83., 2017. (in Chinese)]. Xi Jinping Zhuchi Quanqiu Fazhan Gaoceng Duihua Hui Bing Fabiao Zhongyao Jianghua [Xi Jinping chaired the high-level dialogue on global development and delivered an important speech. (in Chinese)].25.06.2022.https://www.mfa.gov.cn/zyxw/202206/t20220625_10709860.shtml (accessed: 11.12.2022). Tuidong Gong Jian Sichou Zhi Lu Jingjidai He 21 Shiji Hai Shang Sichou Zhi Lu De Yuanjing Yu Xingdong (Quan Wen). [Promoting the joint construction of the Silk Road Economic Belt and the Vision and Actions of the 21st Century Maritime Silk Road). (Full text). (in Chinese)]. 07.04.2017. http://2017.beltandroadforum.org/n100/2017/0407/c27-22.html (accessed: 05.12.2022). Fazhan Gaige Weitong Bao 4 Wanyi Yuan Touzi Zhongdian Touxiang He Zijin Ce [The Development and Reform Commission notified the key investment directions and fund calculations of the 4 trillion yuan investment (in Chinese)]. 06.03. 2009. http://www.gov.cn/gzdt/2009-03/06/content_1252229.htm (accessed: 11.12.2022). Fei Chunlei (2017). Butong Touzi Moshi Xia De Zhongguo Qie Touzi Haiwei Gangkou Yunying Xiaolu Pingjia Yanjiu [Research on the Evaluation of Operational Efficiency of Chinese Enterprises Investing in Overseas Ports under Different Investment Modes (in Chinese)]. https://wap.cnki.net/touch/web/Dissertation/ Article/10151-1018043145.nh.html (accessed: 11.12.2022). Quan Guo Haiyan Jingji Fazhan Guihua Gangyao [Outline of the national marine economic development plan. (in Chinese)]. http://www.gov.cn/ gongbao/content/2003/content_62156.htm (accessed: 10.12.2022). Zhang Lei. Gonei Gan Han Qiye Haiwei Touzi Gangkou Qingkuang Fenxi. [Analysis of overseas investment in ports by domestic port and shipping companies Gangkou Jinji ([J] 2014. (3): 49-52. (in Chinese)]. Zhonggo Haiyan 21 Shiji Yichen [China Ocean Agenda 21]. (in Chinese)]. 31.10.2009. http://www.npc.gov.cn/zgrdw/huiyi/lfzt/hdbhf/2009-10/31/content_ 1525058.htm (accessed: 11.12.2022). Zhongguo Haiyang Xie De Fazhan [The Development of China's Marine Industry. (in Chinese)]. https://policy.thinkbluedata.com/sites/default/files/中国海洋事业的发展白皮书_1998.pdf 10.09.2000 (accessed: 10.12.2022). Zhonghua Renmin Gongheguo Zhongway Hezi Jingying Qie Fa [Law of the People's Republic of China on Sino-Foreign Equity Joint Ventures (in Chinese)]. 06.09.2016 http://www.npc.gov.cn/zgrdw/npc/xinwen/2016-09/06/content_ 1997113.htm (accessed: 11.12.2022). Chen Peiran, Wang Chengjin, Liu Weidong. Zhongguo Haiwei Gangkou Touzi Geju De Kongjian Yanhua Ji Qi Jili [Spatial Evolution and the Mechanism of the Investment Model of China's Foreign Ports (in Chinese)]. http://www.progressingeography.com/article/2019/1007-6301/1007-6301-38-7-973.shtml (accessed: 11.12.2022). Yu Xiaojiao Lei. "Zou Chuqu" Zhanlue Gaishu [Overview of "Going Out" Strategy (in Chinese)]. http://qwgzyj.gqb.gov.cn/yjytt/159/1743.shtml (accessed: 07.12.2022). Griffiths R.T. (2020). The Maritime Silk Road. China’s Belt and Road at sea. Leiden: International Institute for Asian Studies. P. 232. Ghiasy R., Fei Su, Saalman L. (2018). The 21st century Maritime Silk Road. Security implications and ways forward for the European Union. Stockholm: SIPRI. P.50. “Idai Ilu” by Changyi Zhichi Lianheguo “2030 Nian Ke Chixu Fazhan Yicheng” by De Jinzhan Baogao [Progress report of the Belt and Road Initiative in support of the United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development (in Chinese)]. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/progress_report_bri-sdgs_ chinese-final.pdf (accessed: 12.12.2022). China Ocean Agenda 21. Beijing: China Ocean Press, 1996. Pp. 50. Terminals & Ports Operations. Terminal Link. https://www.cmacgm-group.com/en/group-and-vision/our-activities/terminals (accessed: 11.12.2022).

Система Orphus

Loading...
Up