Hadhramaut Arabs in the Malay World: Features of Naturalization and Social Status

 
PIIS086919080024380-5-1
DOI10.31857/S086919080024380-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: leading research fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Russian Federation
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages185-192
Abstract

In island Southeast Asia, since the first centuries of the Muslim era, the Hadhramaut Arab diaspora has been steadily present. Arabs controlled maritime trade south of the Arabian Peninsula since pre-Islamic times. They have long traded with India, and sometimes sailed even further to their cherished goal - the Spice Islands (Moluccas).

With the advent of Islam, the presence of Arabs in the ports of the Archipelago increased and was generally perceived positively: they acted as bearers and preachers of the new religion. Over time, their business contacts with the local merchant community grew stronger. The most powerful influx of Arabs to Nusantara dates back to the beginning of the 18th century. Subsequently, with the opening of the Suez Canal (1869), this process gained even greater scope.

 

Over the years, the aliens, step by step, won a place for themselves in the field of commerce, in agriculture and shipbuilding, Islamic preaching and diplomacy, education and politics. Some of them laid the foundation for new Malay dynasties (the sultanates of Siak and Kalimantan, 18th century) or simply entered the circle close to local rulers. Since the beginning of the twentieth century Arab merchants participate in the organization of the first political parties in Indonesia. The paper briefly examines the biographies of some members of the Hadhramaut aristocracy, Sayyids and Sharifs, who took a prominent place in the cultural, economic and political life of Malaysia and Indonesia in the pre-colonial and post-colonial era.

KeywordsArabs, Hadhramaut, Malay Archipelago, Sayyids, naturalization, diaspora, elite
Received04.05.2023
Publication date02.07.2023
Number of characters18193
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 За последние десятилетия круг вопросов, связанных с этническими арабами, проживающими в островной Юго-Восточной Азии, обсуждается исследователями достаточно широко, а публикации, посвященные этой теме, исчисляются многими десятками. Впрочем, как явствует из библиографии одной из таких работ [Jeffri, Ramli, 2021, p. 37–41], их авторами, как правило, являются сами представители арабской диаспоры. В то же время арабское меньшинство порой называют «белым пятном на этнической карте Индонезии» [Lukas, 2022, p. 5], что в определенной мере может относиться и к территориям нынешней Малайзии. Стоит отметить, прежде всего, отсутствие четких, проверенных статистических данных о численности этой этнической группы в той и другой стране, особенно с учетом распространенной практики браков арабов с местными уроженками. Нельзя сбрасывать со счетов и политическую составляющую любой официальной статистики.
2 Пожалуй, наиболее фундаментальным и заслуживающим доверия исследованием на эту тему – своего рода «историей вопроса» – является написанный почти полтора века назад труд голландского ученого Лодвика ван ден Берга «Хадрамаут и арабские колонии на Индийском архипелаге» [Van den Berg, 1886]. Его автор не только подробно изучил труды своих предшественников, но и существенно дополнил их данными собственных «полевых» исследований, проводившихся во время его службы на Яве, в том числе – множеством статистических таблиц. Он отметил, в частности, отсутствие у арабов своих особых поселений (по крайней мере, до начала XIX в.), хотя в социальной иерархии Голландской Индии лица из этой группы занимали подчас весьма высокое положение.
3 Продвижение арабов Хадрамаута в островную Юго-Восточную Азию исходно диктовалось сугубо экономическими причинами. Как известно, жители юга Аравийского полуострова с давних времен контролировали морскую торговлю и порты Адена и Сокотры. Особое место среди них занимали саййиды и шарифы1, потомки пророка Мухаммада по линии его внука, имама Хусейна, именуемые также Ба ‘Алави или Ахл ал-Байт Хадрами. Семьи, не принадлежащие к этой группе, возводили свое родство к курейшитам, хотя большая часть населения Южной Аравии принадлежала к кахтанитам, с курейшитами никак не связанными [Abdul Rahman Tang Abdullah, 2009, p. 45-46]. Хадрамаутцы издавна занимались коммерцией, торговали с Индией, вели товарообмен. Были и те, кто двигался все дальше в юго-восточном направлении: от Индии через Андаманское море и Малаккский пролив – вплоть до Островов пряностей (Молукк). Другие огибали Индокитайский полуостров и плыли на северо-восток, трассой Морского Шелкового пути. Все эти маршруты были освоены арабами задолго до прихода ислама. 1. В Малайзии и Индонезии эти слова принято писать с заглавной буквы как часть имени собственного. То же относится и к артиклю «ал-»: как часть имени собственного он пишется с заглавной буквы и без дефиса. Написание одного и того же исконно-арабского имени на малайском и индонезийском языках также весьма произвольно (см.ниже о клане ал-Аттас). В цитируемых нами источниках оно варьируется, и мы сохраняем эту особенность в переводе.
4 На раннем этапе, предшествующем появлению европейцев, на крайнем северо-западе Малайского архипелага, в прибрежных областях Аче и Малакки стали возникать первые колонии арабских купцов. Позднее пришельцы укрепили свои позиции на Молукках и даже доминировали в торговле между Ближним Востоком и Островами пряностей.

Number of purchasers: 0, views: 137

Readers community rating: votes 0

1. Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Prolegomena to the Metaphysics of Islam : an Exposition of the Fundamental Elements of ohe Worldview of Islam. Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization, 2001 (Russian translation).

2. Abdul Rahman Tang Abdullah. Arab Hadhramis in Malaysia: Their Origins And Assimilation in Malay Society. Ahmed Ibrahim Abushouk, Hassan Ahmed Ibrahim. The Hadhrami diaspora in Southeast Asia. Identity Maintenance or Assimilation? Leiden: Brill, 2009. Pp. 45–56.

3. Alatas, Syed Hussein. The Myth of the Lazy Native: A Study of the Image of the Malays, Filipinos and Javanese from the 16th to the 20th century and its function in the ideology of Colonial capitalism. London-New York: Frank Cass, 1977.

4. Bambang Budijanto. Islam in Indonesia. Transformation. Vol. 20. No. 4. Hinduism, Islam and Mission Challenges Today (October 2003). Pp. 216–219.

5. Berg L.W.C. van den. Le Hadhramaut et les Colonies Arabes dans L'Archipel Indien. Batavia: Imprimerie du Gouvernement, 1886.

6. Clarence-Smith, William G. The Hadhrami Sada and the Evolution of an Islamic Religious International, c.1750s to 1930s. A. Green et al. (eds.) Religious Internationals in the Modern World © Palgrave Macmillan, 2012. Pp. 233–251.

7. Freitag Ulrike,  Clarence-Smith William G. Hadhrami Traders, Scholars and Statesmen in the Indian Ocean, 1750s to 1960s. Leiden–New York–Köln, Brill, 1992.

8. Hall D.G.E. History of South East Asia. London: Macmillan, 1955.

9. Idrus F. Shahab. Habib di Nusantara. Jakarta: Tempo Publishing, 2019.

10. Latifah Abdul Latif. The Hadhrami Arabs in Malaya Before the Second World War. Sejarah: Journal of the Department of History. Vol. 23. No. 1 June 2014.

11. Lukas H. The perception of Indonesia’s history and culture by Western historians and social scientists. https://homepage.univie.ac.at/~lukash2/history.PDF (accessed 04.02.2023).

12. Mahani Musa, Badriyah Haji Salleh. Muslim Merchants and Traders in Penang, 1860s–1970s. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society. Vol. 86. No. 2 (305) (December 2013). Pp. 33–58.

13. Mobini-Kesheh N. Islamic modernism in colonal Java: the Al-Irshād movement. Hadhrami Traders, Scholars and Statesmen in the Indian Ocean, 1750s–1960s. Social, Economic and Political Studies of the Middle East and Asia, Vol. 57. Leiden-New York-Köln, 1997. Pp. 231–248.

14. Mobini-Kesheh N. The Hadhrami Awakening: Community and Identity in the Netherlands East Indies, 1900–1942. Ithaca-New York: Cornell University Press, 2018.

15. Mohammad Redzuan Othman. Malay, Islam and the Middle East Before World War Two: A Critical Analysis on the Historical Sources. Danny Wong Tze Ken et al. (eds), Sejarah: Sumber dan Pendekatan. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2006. Pp. 203–228.

16. Muhammad Hassan bin Muhammad Arshad. Al-Tarikh salasilah negeri Kedah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka, 1968.

17. Nursanti R. The Role of al Irsyad al Islamiyyah to the Development of Islamic Education in Indonesia. International Conference Of Moslem Society. Vol. 3. 2019. Pp. 34–47.

18. Shaharil Talib. The Trengganu Ruling Class in the Late Nineteenth Century. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society. 1977. Vol. 50. No. 2 (232). Pp. 25–47.

19. Syed Mohd Jeffri Syed Jaafar and Mohd Anuar Ramli. Sejarah Ahl Al-Bayt Hadhrami di Pahang: Salasilah dan Sumbangan. Jebat: Malaysian Journal of History, Politics and Strategic Studies. 48 (3). December 2021. Pp. 1–42.

20. Winstedt R.O. The Hadhramaut Saiyids of Perak and Siak. Journal of the Straits Branch of the Royal Asiatic Society. Vol. 79. September 1918. Pp. 49–52.

21. Zulkifli. The Struggle of the Shi’is in Indonesia. Canberra, Australian State University EPress, 2013.

Система Orphus

Loading...
Up