The Heirs to the Saudi Throne: Emir Faisal and Emir Muhammad

 
PIIS086919080020564-7-1
DOI10.31857/S086919080020564-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor; Chief Research Fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages156-167
Abstract

This article compares the experience of two heirs to the Saudi throne – Emir Faisal who became the king in 1964 and Emir Muhammad, current heir to the throne. Both heirs found themselves on the way to supreme power during periods of a crisis in the kingdom. The first of these crises back in the beginning of the 1960s challenged the prospects of the existence of the kingdom, the second one, in 2010s weakened the internal potential of the society and the state. In both cases their actions demonstrated the crucial role of the royal family in the political life of the kingdom. 

Both heirs found themselves assigned to one task: modernization of the country amidst the crisis of existing socioeconomic and political system aimed at making a transition to a stable state of affairs. This article studies the key parameters of steps taken by Emir Faisal and Emir Muhammad, outlines the main similarities of the frameworks within which they worked (socioeconomic crisis, strong dependence of country’s development on hydrocarbons), as well as the common features of their personalities (high level of education, knowledge and competence), reliance on internal (the father and a part of the royal family) and external forces (the US Administration, big Western monopolies). It also underlines the similarities of their actions on their way to the throne (rigidity and authoritarianism in decision-making, search for and consolidation of social support, policy of compromise towards different social forces, use of the experience of the predecessors). At the same time, with both emirs obviously relying on the principle of etatism/statism in domestic politics, during a half a century period of radical modernization the nature of power in the kingdom has changed. So, Emir Muhammad can no longer use those methods of absolutist ruler which were used by Emir Faisal. Both heirs faced conflicts and contradictions specific to certain time and tried to overcome them. 

Despite significant differences in the internal and external environments during the periods of the mid-20thcentury and the first decades of the 21st century, in the steps taken by the two heirs we can see attempts of using the Western model of industrial society as the goal of development and at the same time – willingness of using to greater or lesser extent the foundations of traditional Arabian society and to remain loyal to the ideas of the Arab unity and assert the regional leadership of Saudi Arabia in the Middle East. As a result, the breakthrough in social development made by the two heirs in both cases did not become a revolutionary break with previous experience, although it interrupted the linear continuity of development. 

KeywordsSaudi Arabia, emir Faisal, emir Muhammad, crisis, modernization, succession, tradition, present time
Received18.08.2022
Publication date06.09.2022
Number of characters42235
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В развитии Саудовской Аравии за более чем столетнюю ее историю выделяются периоды особого напряжения общественного развития и обретения обществом нового качества, то, что можно назвать модернизацией системы. Высшей точкой такого периода в ХХ в. стало правление королей Фейсала и Фахда, когда королевство смогло начать и завершить догоняющую модернизацию по западной модели индустриального буржуазного общества. Этот скачок из средневековья в современность нередко называют «саудовским чудом», хотя сходное развитие пережили и другие нефтяные монархии Аравии – Кувейт, ОАЭ, Катар, Бахрейн и Оман, некоторые страны Восточной и Юго-Восточной Азии. Иначе говоря, в основе «чуда» находились точный расчет, обладание необходимым потенциалом и продуманная политика власти, опиравшейся на помощь Запада.
2 В первые десятилетия XXI в., когда догоняющая модернизация завершилась, и нефтяные монархии развивались по сформировавшейся аравийской модели индустриального буржуазного общества, ход их развития был осложнен внутренними и внешними проблемами, побудившими вновь обратиться к вопросу о новой цели и новой модели развития. В ряде стран, включая Саудовскую Аравию, были приняты долгосрочные планы комплексного социально-экономического развития “Vision-2030”. Перспективы реализации таких планов пока остаются неоднозначными из-за конфликтов в регионе Персидского залива и Ближнего Востока, пандемии коронавируса, а также возросшей неопределенности на мировом рынке углеводородов.
3 Названные обстоятельства побуждают к обращению к опыту предыдущих реформаторов, и может быть, прежде всего, к опыту короля Фейсала ибн Абдель Азиза (1906-1975). Просматривается немалое сходство в его продвижении к власти и подготовке реформ в качестве наследника престола с современной активной деятельностью нынешнего наследника престола эмира Мухаммеда ибн Салмана (р.1985), племянника великого короля.
4 Оба наследника совершили непростой путь к трону.
5 В пустыне мальчики взрослеют быстро, юноша Фейсал постигал Коран и нормы бедуинской жизни. Из аскетической и физически трудной обстановки средневековой Аравии эмир Фейсал в 14 лет был отправлен отцом в Лондон в качестве представителя правителя Неджда для дипломатических переговоров, оказавшись не только в обстановке всяческих удобств и комфорта, но и в пространстве иной цивилизации. Пусть реальные переговоры вел тридцатилетний Ахмед ибн Сунайян, подросток жадно поглощал новый опыт и новые знания. В августе 1926 г. Фейсал стал вице-королем Хиджаза, наиболее развитой части Аравии, где находись Мекка и Медина, а также важный центр торговли и финансов Джидда. В круг ведения Фейсала вошли административные, экономические, религиозные, социальные и международные проблемы. Не имея формального среднего и высшего образования, он восполнил его в своей практической деятельности, благодаря своим способностям и широкому кругу общения.

Number of purchasers: 0, views: 246

Readers community rating: votes 0

1. Vasiliev A.M. The King Faisal: person, epoch, faith. Moscow: Vostochnaya literatura, 2010 (in Russian).

2. Kepel J. Away from Chaos: The Middle East and the Challenge to the West. Moscow: ROSSSPEN, 2021 (Russian translation).

3. Kosach G.G. The Saudi Arabia: the Political Process щf “Phase Of Reforms”. Moscow: Institute of the Middle East, 2007 (in Russian).

4. Yakovlev A.I. The Saudi Arabia and the West. Moscow: Nauka, 1982 (in Russian).

5. Lacey R. Inside the Kingdom. Kings, Clerics, Modernists, Terrorists and the Struggle for Saudi Arabia. L., Arrow Books, 2010.

6. Prince Faisal speaks. Kingdom of Saudi Arabia. Ministry of Information [S.l.], 1963. Russian View. М.

7. Simpson W. The Prince. The Secret Story of the World’s Intriguing Royal Prince Bandar bin Sultan. N.Y.: Regan, 2006.

8. Vision-2030. Ministry of Information of Saudi Arabia [S.l., s.a.].

Система Orphus

Loading...
Up