The Arab spring as a line of Modernization: the Opposition of Modern and Tradition

 
PIIS086919080015064-7-1
DOI10.31857/S086919080015064-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages16-28
Abstract

The article aims at studying the meaning of the events of the Arab spring of 2011 as a stage of formation of the modern Arab society within the process of catching-up modernization. The article examines the main mechanisms and stages of socio-economic transformation of the Arab society as a comprehensive process of “the reform of the system” which follows the Western model of the modern industrial society. Attention is paid to the specific characteristics of the modernization in the Arab East, which are: asynchronous nature of economic and sociopolitical processes, growing role of the nation-state, increasing differentiation of Arab countries. The author explains the explosive nature of the events of 2011 in the region by contradictions, which were provoked within the process of modernization, on the one hand, by growing fragmentation of the society with regard to their attitude to the values of the modernity and the Tradition, and on the other hand, by socioeconomic issues of the modernized or semi-modernized society whose expectation hadn’t been met by the authorities during the process of transformation. The catching-up modernization, which has ended, has had different results for the Arab states but it has drastically changed the sociopolitical balance of power in the Arab society and has complicated the process of addressing the old issues as well as led to new conflicts, particularly, the issue of the international terrorism. In the 21st century the Arab states are facing the need to form a social balance on a new basis through a development modernization

KeywordsArab countries, Arab spring, modernization, tradition, modernity, fragmentary development
Received15.05.2021
Publication date22.06.2021
Number of characters36407
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Арабская весна 2011 г. не просто кардинально перемешала карты на Ближнем Востоке, но существенно ускорила идущие там социально-экономические и политические процессы. Бурные перемены в политической и общественной жизни ряда арабских стран, а также трансформация региональной системы международных отношений на Ближнем Востоке побуждают спустя десять лет к их новому осмыслению, прояснению поводов и причин того, что получило название Арабского пробуждения.
2 Масштаб этих события казался абсолютно немыслимым, пока они не произошли в первой половине 2011 г. Их никто не ждал. Между тем неожиданность грянувших перемен была лишь видимой. Никто не знал, когда нажмут на курок, но пуля была в ружье, а ружье давно висело на стене. Оставляя в стороне образы, обратимся от повода события к его причине, уделим внимание содержанию общественной жизни арабских стран во второй половине ХХ в., породившему Арабскую весну, – модернизации.
3

Модернизация арабского мира

4

В современной литературе концепция модернизации была детально разработана западными учеными в 1960–1970-е гг., когда бурный процесс социально-экономической трансформации «третьего мира» потребовал осмысления и выработки отношения к нему со стороны Запада. Возникли различные точки зрения на сложный процесс модернизации, который понимался то как вестернизация незападных стран, то как индустриализация, то как демократизация социально-политической жизни [Huntington, 1968]. Во всех случаях процессы трансформации незападного общества подразумевали следование западной модели, воспринимавшейся как нормативный образец.

5 Большее распространение получило более широкое понимание модернизации как комплексного процесса, затрагивающего все стороны общественной жизни незападных стран, впервые предложенное У. Ростоу [Rostow, 1960]. В последующие десятилетия теория модернизации получила развитие в десятках работ западных и отечественных ученых [Black, 1966; Эволюция восточных обществ, 1984; Семенов, 2003; Побережников, 2006; Яковлев, 2006; Обзорный доклад, 2011; Теория и методология истории, 2014; Реконструкция мировой и региональной истории, 2017; Заостровцев, 2020].
6 Во второй половине ХХ в. в большинстве арабских стран, как и немалой части иных стран Востока, шел процесс модернизации – коренных целенаправленных социально-экономических реформ, проводимых властью для преодоления отсталости и достижения страной и обществом более высокого уровня развития по западному образцу [Яковлев, 1999; Александров, 2000; Косач, 2007; Lerner, 1965; Eisenstadt, 1973; King Faisal, 1980; Al-Farsy, 1990; O’Sullivan, 2008].
7 Истоки догоняющей модернизации лежат в проявившемся в середине ХХ в. стремлении арабских народов, осознавших кризис застойного традиционного развития, к преодолению социально-экономической отсталости по сравнению со странами Запада, а также в отказе от роли пассивного объекта в отношениях «метрополия – колония». Общей чертой преобразований в арабском мире стало стремление господствовавших режимов самим начать и возглавить совершение коренных перемен в общественном строе, дабы избежать перерастания кризиса в неуправляемый процесс анархии и революционной ломки. Общность истоков модернизации проявилась и в том, что для ее совершения была взята модель индустриального общества, существовавшая в то время в двух вариантах: капиталистическом и социалистическом. Господствовавшее в то время представление о линейном характере общественного развития питало надежды арабских лидеров, от президента Египта Насера и президента Туниса Бургибы до короля Марокко Хасана и короля Саудовской Аравии Фейсала, на то, что современные техника, технологии, социальные отношения, административные институты и достижения культуры, заимствованные из индустриальной модели, создадут в их странах развитое общество с основами современной экономики. Но ожидаемого триумфального преображения не случилось.

Number of purchasers: 0, views: 678

Readers community rating: votes 0

1. Alexandrov I.A. The Monarchy of Persian Gulf: the phase of modernization. Moscow: Slovo i delo, 2000 (in Russian).

2. The Middle East, the Arab Awakening and Russia: What Will Be Next? Eds. Naumkin V.V., Popov V.V., Kuznetsov V.A. Moscow: Institute of Oriental Studies of the RAS, 2012 (in Russian).

3. The Middle East in the Changing Global Context. Eds. Baranovsky V.G., Naumkin V.V. Moscow: Institute of Oriental Studies of the RAS, 2018 (in Russian).

4. The Middle East in Search of a Political Future. Eds. Baranovsky V.G., Naumkin V.V. Moscow: Institute of Oriental Studies of the RAS, 2019 (in Russian).

5. Dudarev K.P. Saudi Arabia. 21st Century in the Homeland of Islam: from the “World’s Gas Station” to the “Laboratory of Innovation and Perfection”. Moscow: Nedra, 2015 (in Russian).

6. Zaostrovtsev A. The polemic about modernization: general or special ways? St. Petersburg: European University, 2020 (in Russian).

7. Kosach G.G. The Saudi Arabia: intrapolitical process of “phase of reforms”. Moscow: Institute of the Middle East, 2007 (in Russian).

8. China Modernization Report Outlook (2001-2010). Ed. by Chuanqi He. Moscow: Ves’ Mir, 2011 (in Russian).

9. Poberezhnikov I.V. The transition from Traditional to Industrial society: theoretical problems of modernization. Moscow: ROSSPEN, 2006 (in Russian).

10. The reconstruction of the world and regional history. Ed. by L.I. Repina. Moscow, Akvilon, 2017 (in Russian).

11. Semenov U.I. The Historical Philosophy. Moscow: Sovremennie tetradi, 2003 (in Russian).

12. Countries of the World. 2005. United Nations Statistical Handbook. Moscow: Ves’ Mir, 2006 (in Russian).

13. The Theory and methodology of history. Ed. by V.V. Alexeev, N.N. Kradin, A.V. Korotaev, L.E. Gridin. Volgograd: Uchitel, 2014 (in Russian).

14. The Evolution of Eastern Societies: the synthesis of tradition and modernity. Ed. by L.I. Reysner, N.A. Simoniya. Moscow: GRVL, 1984 (in Russian).

15. Yakovlev A.I. Faisal – the king-reformer. Moscow: RSSMI, 1999 (in Russian).

16. Yakovlev A.I. Studies in modernization Eastern and Western countries in XIX-XX centuries. Moscow: Vostochny universitet, 2006 (in Russian).

17. Yakovlev A.I. Countries of the East in the Globalization Era: Synthesis of Tradition and Modernity. Moscow: IOS RAS, 2015 (in Russian).

18. Rostow W.W. The Stages of Economic Growth. A Non-Communist Manifesto. Cambridge, 1960.

19. Black C.E. The Dynamics of Modernization: A Study of Comparative History. N.Y., 1966.

20. Eisenstadt S.H. Tradition, Change and Modernity. N.Y.-L., 1973.

21. Al-Farsy F. Modernity and Tradition. The Saudi Equation. N.Y.-L., 1990.

22. Fuller G.E. A World without Islam. New York – London: Little, Brown and Company, 2010.

23. The Future of Education in UAE. Innovation and Knowledge Production. Abu Dhabi: Emirates Center for Strategic Studies and Research, 2014.

24. Huntington S.P. Political Order in Changing Societies. New Haven, 1968.

25. King Faisal and Modernization of Saudi Arabia. L., 1980.

26. Lerner D. The Passing of Traditional Society: Modernizing the Middle East. N.Y.-L., 1965.

27. SABIC. Report and Accounts 2007. Riyadh: SABIC, 2007.

28. Studies on Development Problems in countries of Western Asia. 1974. New York: United Nations, 1975.

29. O’Sullivan E. The New Gulf. How Modern Arabia is Changing the World for Good. Dubai-Abu-Dhabi-L., 2008.

Система Orphus

Loading...
Up