The State and the Market in the Work of Taqi al-din al-Makrizi “Kitab Ighathat al-Umma bi-Kashf al-Ghumma” (“A Book to Help Believers in Examining the Causes of the Distress”)

 
PIIS086919080014402-9-1
DOI10.31857/S086919080014402-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: scholar
Affiliation: Head of the Department of the History and Economy of Arab countries, Z.M. Buniyatov Institute of Oriental Studies, Azerbaijan National Academy of Sciences
Address: Baku, 28 apt, 16/21 Azadlig Ave
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages57-68
Abstract

 

 

This article explores testimonies and reflections of Taqi al-Din al-Maqrizi (1364–1442), a disciple of prominent scholar of Muslim Middle Ages Ibn Khaldun (1332–1406), on the government's relationship with producers, owners and traders of staple foods in medieval Egypt. In his treatise on famine years in Egypt al-Maqrizi elaborated on mechanisms of interaction between government and market, and described impact tools of the government for regulation of market prices at the time of crop failure and famine in the country. Al-Maqrizi’s personal life and work experience are a key to understanding the origins of his broadest knowledge of market relations in Cairo, Islamic justice system, his insightful awareness of the interests and motivations of the political elite and bureaucracy in medieval Egypt. The author's analysis of market relations deserves a special consideration. He argues for the significance of natural factors – the annual floods of the Nile, – and the importance of government procurement. He contemplates the legitimacy of some trade duties and other government impact steps on market prices. The monetary policy of the government of the Muslim state is characterized separately. In studying the causes of social tension and economic crises, al-Makrizi also pays attention to the personal qualities of the ruler and officials, analyzes the psychology of relations between various categories of the population. Al-Makrizi's views on the nature and psychological aspects of corruption in the government, its role in creating instability in the market and society are significant guides for social studies of the past and present days.

Keywords Al-Makrizi, “Ighatha”, Cairo, chronicle of the famine years, the silver crisis, market relations in Egypt.
Received30.03.2021
Publication date29.04.2021
Number of characters33431
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Ал-Макризи – историк и правовед
2 По мнению известного исследователя мусульманской историографии Франца Розентала, исторические труды, отличающиеся независимой авторской позицией, появляются в Египте в XIII–XIV вв. Наиболее известным среди историков такого уровня был прославленный Ибн Халдун (1332–1406). Однако не менее характерной фигурой в этом ряду был его ученик – Таки ад-Дин ал-Макризи (1364–1445) [Rosenthal, 1968, p. 55].
3 Ал-Макризи показал себя авторитетнейшим правоведом, занимавшим высокие посты в судебно-правовых и образовательных структурах в Сирии, в Мекке и в Египте. Он имел также опыт практический работы в качестве мухтасиба ответственного чиновника на каирском рынке. Опыт правоведа и чиновника сочетался у ал-Макризи с умением формулировать и аналитически рассматривать крупные проблемы истории мусульманского общества. Например, в одном из своих небольших исторических трудов он берется судить о конфликте между династиями Омаййадов (657–749) и Аббасидов (750–1258) [Rosenthal, 1968, p. 63, 147; Maqrizi, 1342/1923]. Об ответственности ал-Макризи в оценках событий прошлого говорят, например, следующие его рассуждения: «... истинная цена настоящего остается непризнанной, ибо малая толика его зла видится большой, так как малое, но увиденное, впечатляет сильнее, чем многое, но услышанное, а испытать малую беду тягостнее, чем вспоминать о беде большой, но минувшей»[Maqrizi, 1359/1940, p. 5].
4 Процитированный выше отрывок взят из произведения ал-Макризи «Китаб игасат ал-умма би-кашф ал-гумма» (далее – «Игаса»). Это небольшое произведение тесно связано с фундаментальным трудом ал-Макризи об истории города Каира [Maqrizi, 1418/1997]. Энциклопедические познания автора были, безусловно, следствием его богатой путешествиями и различными профессиональными занятиями жизни.
5 Биографические сведения об ал-Макризи
6 Таки ад-Дин Ахмад б. ‛Али ал-Макризи родился в Каире. Семья ал-Макризи перебралась в Египет из сирийского города Баcлабакк (Баальбек), где его дед по матери Шамс ад-Дин ас-Са’иг был известен как авторитетный передатчик хадисов. Относительно нисбы автора «Игасы» существует единодушное мнение, что она происходит от названия квартала в Баальбеке [Ziyade, 1993, p. 222]. Хотя настойчивые усилия египетского исследователя творчества ал-Макризи Мухаммада М. Зийада обнаружить следы этого квартала в современном Баальбеке оказались безуспешными [Ziyade, 1993, p. 221, примеч. 5,6].
7 По поводу даты рождения ал-Макризи имеются некоторые разногласия. Современник автора «Игасы» историк ас-Сахави (831/1427-8–902/1497-8) сообщает, что его учитель, известный составитель био-библиографических словарей Ибн Хаджар ал-Аскалани (ум. 852/1448-49) видел собственноручную запись ал-Макризи, свидетельствующую о том, что он родился в 766/1364-65 г. [Al-Khanbali, [б.г.], vol. 8, p. 254]. Такого же мнения придерживался и сам историк и правовед Ибн ал-Имад ал-Ханбали (1623–1679), сохранивший свидетельство ал-Аскалани. Между тем Ибн Тагрибарди (1411–1465 или 1469) ограничивается замечанием, что автор «Игасы» родился спустя несколько лет после 760/1358-59 г. [Ziyade, 1993, p. 221].

Number of purchasers: 1, views: 721

Readers community rating: votes 0

1. Bol'shakov O.G. The Medieval City of the Middle East in the 7th–middle 13th centuries. Socio-Economic Relations. Moscow: Nauka, GRVL, 1984 (In Russian).

2. Krachkovskiĭ I.I͡U. Selected Works. Vol. 4. Arabic Geographical Literature, Moscow: Izdatel'stvo Akademii Nauk SSSR, 1957 (In Russian).

3. Abu Yusuf. Kitab al-kharaj li-l-qadi Abi Yusuf Yacqub b. Ibrahim al-Imam Abi Hanifa. Al-Qahira, 1326/ 1908 [Abu Yusuf. The Book of al-Kharaj of qadi Abi Yusuf Ya'qub b. Ibrahim al-Imam Abi Hanifa. Cairo, 1326 H / 1908 (In Arabic)].

4. Bauden F. Maqriziana II: Discovery of an Autograph Manuscript of al-Maqrīzī: Towards a Better Understanding of His Working Method Analysis. Mamluk Studies Review. 2008. Vol. XII(1). Pp. 51–118.

5. Bauden F. Maqriziana IX: Should al-Maqrīzī Be Thrown Out with the Bath Water? The Question of His Plagiarism of al-Awḥadī’s Khiṭaṭ and the Documentary Evidence. Mamluk Studies Review. 2010. Vol. XIV. Pp. 159–232.

6. Bauden F. Al-Maqrizi. Christian-Muslim Relations: A Bibliographical History. Ed.: A.M. David Thomas. Vol. 5 (1350–1500). Leiden, Boston: Brill, 2013. Pp. 380–395.

7. Broadbridge A.F. Academic Rivalry and the Patronage Systemin Fifteenth-Century Egypt: al-‘Ayni, al-Maqrizi, and Ibn Hajar al-‘Asqalani. Mamluk Studies Review. 1999. Vol. III. Pp. 85–107.

8. Brockelmann K. Al-Makrizi. İslam Ansiklopedesi. Cilt 7. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1988. S. 206 [Brockelmann K. Al-Makrizi. The Encyclopaedia of Islam. Vol. 7. Istanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1988. P. 206 (In Turkish)].

9. Ibn el-Athiri. Chronicon quod perfectissimum inscribitur edidit C.J. Tornberg. Vol. 1–14. Lugduni Batavorum, 1851–1876.

10. Ibn Taghribardi, Abu al-Mahasin Jamal al-Din Yusuf. An-nujum az-zahira fi muluk Misr wa al-Qahira. Js. 1–12. Al-Qahira: Dar al-kutub al-misriyya, n.d. [Ibn Taghribardi, Abu al-Mahasin Jamal al-Din Yusuf b. Taghribardi. The Shining Stars among Rulers of Egypt and Cairo. Vols. 1–12. Cairo: Dar al-kutub al-misriyya, n.d. (in Arabic)].

11. Al-Khanbali, Ibn cImad. Shazarat az-zahab fi akhbar man zahab. Js. 1–8. Bayrut, n.d. [Al-Khanbali, Ibn 'Imad al-Hanbali. The Grains of Gold in the Stories of Those Who Passed. Vols. 1–8. Beyrut, n.d. (in Arabic)].

12. Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn 'Ali. Kitab an-Niza' wa al-takhasum fi-ma beyna bani Umayya wa bani Hashim. al-Qahira: al-Hadaf li-l-i'lam wa al-nashr, 1342 /1923 [Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli. The Book of Dispute and Rivalry between Sons of Umayya and Hashim. Cairo: al-Hadaf li-l-iclam wa al-nashr, 1342 H/1923 (in Arabic)].

13. Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli. Kitab Ighathat al-umma bi-kashf al-ghumma au tarikh maja'at fi Misr. Qasama cala nashrihi Muhammad Mustafa Ziyada wa Jamal al-Din Muhammad al-Shayyal. Al-Qahira, 1359/1940 [Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli. A Book to Help Believers in Examining the Causes of the Distress. Eds.: Muhammad Mustafa Ziyada, Jamal al-Din Muhammad al-Shayyal. Cairo, 1359 H /1940 (in Arabic)].

14. Al-Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn Ali. Kitab Ighathat al-Umma bi-Kashf al-Ghumma (D. a.-D. a.-S. Muhammad Mustafa Ziyadeh Ed. 2-nd ed.). Al-Qahira: Ladjnat al-Talif, Tardjama wa al-Nashr, 1957 [Al-Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli. A Book to Help Believers in Examining the Causes of the Distress. Ed. D. a.-D. a.-S. Muhammad Mustafa Ziyadeh. 2-nd ed. Cairo: Ladjnat al-Talif, Tardjama wa al-Nashr, 1957 (in Arabic)].

15. Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli. Kitab as-suluk li macrifat duwal al-muluk. Sahhahahu wa wadaca hawashihi Muhammad Mustafa Ziyada. Al-juz’ al-awwal. Al-Qahira, 1956 [Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn 'Ali. The Book of the Way to Behave for the Learning the Countries of Rulers. Ed. Muhammad Mustafa Ziyada. Vol. 1. Cairo, 1956 (in Arabic)].

16. Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli. Al-nuqud al-islamiyya. Shuzur al- 'uqud fi zikr al-nuqud. Tahqiq wa idafat al-sayyid Muhammad Bahr al-'Ulum. Najaf, 1387/ 1967 [Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli. Islamic Money. Fragments of the Neckless in the Mention of the Money. Ed. Muhammad Bahr al-cUlum. Najaf, 1387 H/ 1967 (in Arabic)].

17. Al-Maqrizi. Mamluk Economics – a Study and Translation of Al-Maqrizi's Ighathah Transl.: A. Allouche. Salt Lake City: University of Utah Press, 1994.

18. Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli. Kitab al-Mawa'iz wa al-i'tibar fi zikr al-khitat wa al-athar. Js. 1–4. Beyrut: Dar al-kutub al-cilmiyya, 1418/1997 [Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli. The Book of Edification and Consideration in the Enumeration of City Quarters and Monuments. Vols. 1–4. Beyrut: Dar al-kutub al-cilmiyya, 1418 H/1997 (in Arabic)].

19. Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli al-Maqrizi. Al-mukhtar min ighathat al-umma bi-kashf al-ghumma. Tahrir duktur Samir Sarhan. [al-Qahira]: Matabi' al-hey'a al-misriyya al-'amma li-l-kitab, 1999 [Maqrizi, Taqi al-Din Ahmad ibn cAli al-Maqrizi. The Selections from “The Book to Help Believers in Examining the Causes of the Distress”. Ed. Samir Sarhan. [Cairo]: Matabiс al-hey'a al-misriyya al-сamma li-l-kitab, 1999 (in Arabic)].

20. Okasha E.D. Egyptology: The Missing Millennium: Ancient Egypt in Medieval Arabic Writings. London: University College London, 2005.

21. Rabbat N. Who Was Al-Maqrizi? A Biographic Sketch. Mamluk Studies Review. 2003. Vol. VII (pt. 2). Pp. 1–19.

22. Rosenthal F. A History of Muslim Historiography. Leiden: E.J. Brill, 1968.

23. Wiet G. Le Traité des Famines De Maqrīzī. Journal of the Economic and Social History of the Orient. 1962. Vol. 5, no. 1. Pp. 1–90.

24. Zeydan J. Tarikh adab al-lugha al- 'arabiyya. Js. 1–2. Bayrut, 1967 [Zeydan J. The History of Arabic Literature. Vols. 1–2. Bayrut, 1967 (in Arabic)].

25. Ziyade M.M. Makrizi ve Çağdaşları. Çev. Cüneyt Kanat. Tarih İncelemeleri Dergisi. Cilt VIII. Bornova-İzmir: Ege Univesitesi Basımevi, 1993. S. 219–232 [Ziyade M.M. Makrizi and His Contemporaries. Transl. Cüneyt Kanat. Tarih İncelemeleri Dergisi. Vol. VIII. Bornova-İzmir: Ege Univesitesi Basımevi, 1993. Pp. 219–232 (in Turkish)].

Система Orphus

Loading...
Up