The Fatwas of Coronavirus Era: The Reaction of Islamic Legal Institutions on Changing Realities

 
PIIS086919080014244-5-1
DOI10.31857/S086919080014244-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor of the School of Asian studies, Faculty of World Economy and International Affairs, HSE University
Affiliation: HSE University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Student at the School of Asian studies, Faculty of World Economy and International Affairs, HSE University
Affiliation: HSE University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Student at the School of Asian studies, Faculty of World Economy and International Affairs, HSE University
Affiliation: HSE University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages69-82
Abstract

The article examines the rulings of several Islamic institutions in the Arab world and Western European countries. The dramatic changes in people's lifestyle caused by the coronavirus (social distancing, limitation of contacts, new hygiene rules, disruption of the usual way of life, etc.) inevitably had to be reflected in such sources. We focused our attention on four Islamic legal institutions located in Arab countries (including one of the most influential, that of Al-Azhar) and three institutions based in Western European states. The main research question was related to how the Islamic legal institutions' positions differ regarding the coronavirus situation and whether there is a dependence of these institutions' attitudes on their geographic location. We gathered a collection of fatwas and other official and semi-official documents issued by these Islamic legal institutions, reviewed some of them, and applied manual content analysis to the other part of the sources. We also intended to find out which topics worried Muslim scholars most of all and in which way - religious or secular - they most often covered their positions on everything related to the coronavirus. In the course of the study, linguistic analysis of sources was also carried out. It was interesting for us to see how often specific legal vocabulary was encountered in the sources we analyzed - a sure sign that the text transmitted with its use has legal authority in the Muslim world. The study revealed a barely perceptible but intriguing difference between these Islamic institutions' positions towards the 'CoronaCrisis.'

 

 

KeywordsIslam, fatwa, fiqh, Muslim world, coronavirus, epidemic, Arab world
Received17.03.2021
Publication date29.04.2021
Number of characters27993
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Одна из характеристик современных мусульманских государств – преимущественное доминирование здесь властных институтов над религиозно-правовыми. Это проявляется, прежде всего, в том, что властные институты, как правило, первыми формулируют повестку общественно-политических отношений, и затем эти вопросы становятся предметом обсуждения религиозно-правовых кругов; в ряде случаев властные институты делают это сообща с государственными религиозными институтами, как, например, в Саудовской Аравии.
2 После завершения активной фазы «арабской весны» с ее волной антиправительственных переворотов и обсуждения их законности, с точки зрения исламской традиции, эпидемия коронавируса стала, пожалуй, следующей по значимости темой обсуждения в мусульманском мире. Весной 2020 г. она вызывала волну реакции со стороны исламских правовых институтов. Задача настоящей статьи - установить, насколько эта реакция совпала с рекомендациями властей тех стран, где функционируют эти институты. Таким образом, мы хотим дополнить наше представление о специфике отношений религиозно-правовых и властных институтов в мусульманском мире.1 1. Современная историография этого вопроса довольно обширна. Ее можно разделить на две основные темы: (1) традиционные основы таких отношений и (2) их специфика в современном контексте.
3 Прежде всего, мы составили предварительный список исламских правовых институтов, которые издавали специальные постановления относительно ситуации с коронавирусом; из этого списка были выбраны некоторые институты, постановления которых можно было найти в открытом доступе во Всемирной сети. В первую очередь нас интересовали такие крупные институты, как египетский аль-Азхар и саудовский Совет высших богословов. В поле нашего зрения попали аналогичные институты и ряда других государств, где арабы-сунниты составляют большинство населения – Объединенных Арабских Эмиратов и Туниса. Наконец, мы рассмотрели постановления нескольких исламских правовых институтов и организаций из западноевропейских стран. Гипотеза заключалась в следующем: постановления религиозных институтов арабского мира и западноевропейских стран будут различаться, что, вероятно, отражает их специфические функции в соответствующих культурных контекстах. Разделив институты именно на эти две группы, мы захотели, в частности, проверить, существует ли какая-то разница в реакциях арабских и западноевропейских исламских правовых институтов на проблему, с которой столкнулась значительная часть человечества в 2020 г.
4 Из первой группы мы рассмотрели следующие институты:
  1. Аль-Азхар - старейший исламский правовой институт и одновременно университет, основан в 988 г. В настоящее время это один из государственных институтов Египта, в рамках которого мусульманские ученые представляют свои суждения по насущным проблемам государства, экономики, общества, права, культуры и т.д. Авторитет аль-Азхара распространяется и за пределы Египта благодаря выпускникам этого университета, которые работают по всему миру. Правом издавать фетвы (рекомендации религиозно-правового характера) обладают Верховный шейх аль-Азхара и Академия исламских исследований, в которую, кроме египтян, входят представители других государств.

Number of purchasers: 1, views: 834

Readers community rating: votes 0

1. Kosach G.G. Saudovskaya liga obshchestvennoj morali i gosudarstvo // Vestnik Nizhegorodskogo universiteta im. N.I. Lobachevskogo, 2013, Ü 1 (1), pp. 302-312 (in Russian).Povraznyuk K. The Role of Muslim Organizations in the Communities of the UK, Germany, France and Italy. Politicheskaia ekspertiza: POLITEKS. Saint Petersburg: Izdatelstvo SPbGU, 2010, vol. 6, no. 4, pp. 116-129 (in Russian).ÊSaetov I. G. Vyzov modernu iz centra Stambula: dzhamaat ÒIsmail agaÓ v obshchestvennoj zhizni Turcii // Uchenye zapiski Kazanskogo universiteta. Gumanitarnye nauki. Tom 155, kn. 3, ch. 2. pp. 90-97 (in Russian).ÊSyukiyajnen L.R. Musul'manskoe pravo. Voprosy teorii i praktiki. M., 1986 (in Russian).Tsaregorodtseva I. The Permissibility of Violence Against Power: Positions of Leading Muslim Theologians. Arabskiy krizis: Ugrozy bolshoi voiny. Ed. A. Saveteyev, A. Shishkina. Moscow: URSS, 2016, pp. 127-143 (in Russian).Al-Bayan al-khitami li al-jalsa al-takmiliyya li al-dawra al-taria al-thalathin li al-majlis al-urubi li al-ifta wa al-buhuth al-munaqida bi taqniyat al-tawasul al-shabaki. Al-Majlis al-urubi li al-ifta wa al-buhuth. (Final statement for the supplementary meeting of the thirtieth emergency session . The European Council for Fatwa and Research.) URL:Êhttps://www.e-cfr.org/blog/2020/04/17/??.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Al-Iftar fi ramadhan li al-waqaya min al-isaba bi fairus kuruna. Dar al-ifta al-misri. (Iftar in Ramadan for preventing Coronavirus. Egypt's Dar al-Ifta.) URL:Êhttps://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Al-Ijtima li al-dua fi zaman al-waba. Dar al-ifta al-misri. (Prayer meeting in a time of pandemic. Egypt's Dar al-Ifta.) URL:Êhttps://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Al-Imana al-amma li hayat kibar al-ulama: qarar taliq al-umra li li al-muwatinin wa al-muqimin qarar wa al-qawaid al-shariyya bi daf al-dharar wa rafi. Wikalat al-anba al-saudiyya. (The General Secretariat of the Council of Senior Scholars: The decision on the interpretation of Umrah for citizens and residents is a decision in accordance with the Sharia rules for compensation and cancellation of damage. Saudi press agency.) URL:Êhttps://www.spa.gov.sa/2042914Ê[in Arabic] (accessed 05.12.2020).Al-Imana al-amma li hayat kibar al-ulama tawsi umum al-muslimim bi al-istidad li shahr ramadhan maa al-taqayyud al-tamm bi al-ijraat al-ihtiraziyya wa al-waqaiyya inda ada al-ibadat bi anqaihi. Wikalat al-anba al-saudiyya. (The General Secretariat of the Council of Senior Scholars recommends all Muslims to prepare for the month of Ramadan in strict compliance with precautions and preventive measures in the performance of all types of worship. Saudi press agency.) URL:Êhttps://www.spa.gov.sa/2076221Ê[in Arabic] (accessed 05.12.2020).Al-Imtina an dafn mawta kuruna. Dar al-ifta al-misri. (Abstaining from burying coronavirus deceased. Egypt's Dar al-Ifta.) URL:Êhttps://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Al-Mutawaffi bi sabab kuruna yuadd shahidan. Dar al-ifta al-misri. (A person who died due to Coronavirus is considered a martyr. Egypt's Dar al-Ifta.) URL:Êhttps://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Al-Qunut fi sala li sarf fairus kuruna. Dar al-ifta al-misri. (Qunut in prayer to divert Coronavirus. Egypt's Dar al-Ifta.) URL:Êhttps://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Al-Zaka li shira wasail al-waqaya min waba li al-fuqara. Dar al-ifta al-misri. (Zakat for the purchase of epidemic prevention funds for the poor. Egypt's Dar al-Ifta.) URL:Êhttps://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Commins D. The Wahhabi Mission and Saudi Arabia. L., 2006.Bobrovnikov V. Al-Azhar and Sharia Courts in Twentieth-Century Caucasus. Middle Eastern Studies, vol. 37, Ü 4 (Oct. 2001), pp. 1-24.Faransa: Majlis al-diyana al-islamiyya yatlub min masul al-masajid ittikhaz ijraat li tajannub intishar fairus kuruna. France 24. (France: The Council of the Islamic Religion asks the head of the mosque to take an action for avoiding the spread of the Coronavirus. France 24.) URL:Êhttps://www.france24.com/ar/20200301-كو..%20-مسؤولي-المساجد-اتخاذ-إجراءات-بسيطة-وعملية [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Hallaq W. ShariÕa. Theory, Practice, Transformations. Cambridge, 2009.Ita al-amala al-yawmiyya min al-zaka wa al-sadaqa fi zaman al-waba. Dar al-ifta al-misri.(Giving daily financial assistance from zakat and charity sadaqah during the time of the epidemic / Providing daily financial aid out of zakat and alms during the epidemic). Egypt's Dar al-Ifta. URL: https://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Kibar al-ulama: Min muqtadhiyat ihsan al-zann bi al-llah an yuammal al-muslim al-farj bad al-dhayyiq. Sahifat sabq al-iliktruniyya. (Senior Scholars: One of the requirements for positive belief of Allah for a Muslim is to hope for relief after distress / Council of Senior Scholars: One of the requirements for positive belief of Allah is for a Muslim to hope for relief after distress). Sabq Online Newspaper. URL: https://sabq.org/hQRJcb [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Muashshir misri li al-fatawa: Kuruna yazid min taghayyurat wa widyuhat daish. Al-Sharq al-awsat. (Global Fatwa Index: Corona increases the tweets and videos of "ISIS" / Global Fatwa Index: Coronavirus increases number of tweets and videos of Islamic State). Asharq AL-awsat. URL: https://aawsat.com/home/article/2267731/?.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Salat al-juma khalf al-tilfaz. Dar al-ifta al-misri. (Friday prayer behind the TV / Salat al-djum'a behind the television screen). Egypt's Dar al-Ifta. URL: https://www.dar-alifta.org/ar/ViewFatwa.aspx?ID=15339.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Sawm ramadhan wajib. Markaz al-azhar al-alami li al-fatawa al-iliktruniyya. Facebook.(Fasting during Ramadan is obligation / Ramadan fasting is obligation). URL: https://www.facebook.com/fatwacenter/posts/3127620853.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Scovgaard-Petersen J. Defining Islam for the Egyptian State. Muftis and Fatwas of the Dar al-Ifta. Leiden, 1997.Schacht J. An Introduction to Islamic Law. Oxford, 1982.Tajil al-umra khawfan min intishar mardh kuruna. Dar al-ifta al-misri.(Al-Azhar International Committee for Electronic Fatwa. Acceleration of Umrah for fear of the spread of coronavirus disease / Acceleration of "lesser pilgrimage" for fear of the spread of Corona disease). Egypt's Dar al-Ifta. URL: https://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Suqut al-juma wa al-jamaa bi sabab fairus kuruna. Dar al-ifta al-misri. (Termination of Friday and Congregational prayers due to COVID-19 / Stoppage/Cancellation of salat al-djum'a and salat al-djama'ah due to COVID-19). Egypt's Dar al-IftaURL: https://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic] (accessed 05.12.2020).Tajil ikhraj al-zaka bi sabab waba kuruna. Dar al-ifta al-misri. (The last one and upstairs - Expediting zakat payment due to the Corona epidemic / Expediting the payment of zakat due to the coronavirus pandemic). Egypt's Dar al-IftaURL: https://www.dar-alifta.org/AR/ViewFatwa.aspx?sec=fatw.. [in Arabic].

(Приложение.docx, 17 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up