Features of Radical Islamism and Extremism in Modern India

 
PIIS086919080007560-3-1
DOI10.31857/S086919080007560-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Moscow, Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages163-172
Abstract

India is among the top ten countries under terrorist threat. The problem of terrorism is closely intertwined with the existence of radical ideologies that are spread in all countries with Muslim populations, including India. Even before independence, the country had ideologies of radical Islamism, and with the partition of British India in 1947, the situation began to worsen with renewed vigour. In India, there are terrorist groups responsible for terrorist acts of various proportions, but also non-proscribed radical and extremist organizations whose members are adherents of the radical Islamist ideologies that constitute the basis for terrorism. Many of the Islamic movements of India cannot be attributed to radical and even more to extremist, however, the Deobandi and al-e-Hadith movements were founded under the influence of Wahhabism and can be considered radical. The ideology of these schools became the basis for many terrorist organizations such as the Taliban, the Lashkar-e-Jangvi, the Harakat-ul-Jihad al-Islami, etc. The Deobandi movement is also associated with the organization the TablighiJamaat, divided into adherents of traditional Islam and radical Islamism. The ideology of the al-Hadith movement became the basis for the Salafi terrorist group the Lashkar-e-Taiba (Jamaat-UD-Dawa), which called for military Jihad and created an extensive transnational network. The well-known extremist political Islamist organizations include the Popular Front of India (2003), the Social Democratic Party of India – the political wing of the People's Front of India (2009), the University Front of India – a student organization associated with the People's Front of India, as well as the Student Islamic Movement of India (1977). The reasons that usually encourage a person to take extreme measures are, first of all, social. To date, the situation in which the majority of Muslims find themselves can be called depressing that is why to eradicate radical and extremist ideologies, it is necessary to raise the standard of living of Muslims and eliminate discrimination.

KeywordsRadical Islamism, extremism and terrorism, India, radical movements, the Hindu-Muslim conflict
Received15.11.2019
Publication date16.12.2019
Number of characters33452
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Одной из основных глобальных проблем является терроризм. Данная общественная деятельность, основанная на систематическом применении физического насилия, на сегодняшний момент трансформировавшаяся в масштабное социально-политическое явление, обычно связывается с деятельностью представителей ислама. Представители террористических группировок, прикрывающие свои воззрения религиозной риторикой и направляющие свою деятельность, по их мнению, на защиту ислама, исламских государств, религиозных ценностей и культуры, характеризуются нетерпимостью и ненавистью по отношению к приверженцам других религий. Борьба с исламистскими радикальными и экстремистскими течениями, которые являются базисом для террористической деятельности, затрудняется из-за того, что религиозная мотивация поддерживается внутренним источником. Вера придает человеку ощущение неуязвимости перед лицом закона, поэтому применение уголовного законодательства не является эффективным средством в борьбе с радикальными и экстремистскими идеологиями. Соответственно целенаправленная работа с радикальными и экстремистскими течениями и изучение их особенностей в той или иной стране являются необходимым условием для того, чтобы не допустить осуществления террористических действий представителями той или иной организации.
2 Для того чтобы приступить к изучению особенностей радикальных течений в отдельно взятой стране, необходимо более конкретно разграничить понятия «радикализм», «экстремизм» и «терроризм». Распространение радикальных исламистских идеологий наблюдается во время социальных кризисов, транзитных периодов внутри политических систем, при повсеместном нарушении прав человека, притеснении и низком социальном статусе той или иной группы. Радикалы стремятся к коренному реформированию сложившихся общественных институтов и готовы предпринять решительные действия в рамках закона, не используя при этом крайние средства в отличие от экстремистов. Если приверженцы того или иного экстремистского (крайне радикального) течения в исламе на постоянной основе прибегают к физическому насилию и устрашению как к способам достижения своих целей, то их относят к террористам. Деятельность организаций, которые совершают террористические атаки, при наличии доказательств запрещают и подвергают преследованию. При этом не всегда радикальные или экстремистские течения начинают использовать физическое насилие. Радикально настроенные мусульмане не раз приходили к власти (в 1989 г. в Судане к власти пришел Совет командования революции национального спасения под руководством генерала Омара Хасана Ахмеда аль-Башира; «Талибан» в Афганистане (1994–2001); правление М. Мурси, представляющего организацию «Братья-мусульмане» с 2012 по 2013 г. в Египте), однако если у представителей радикального ислама отсутствуют средства для достижения своих целей, как политических, так и социальных, то радикальная идеология может стать фундаментом для экстремизма и террористических действий.

Number of purchasers: 0, views: 1313

Readers community rating: votes 0

1. Гуль И. Транснациональные исламистские сети. Международный урнал Красного Креста, избранные статьи, 2010–2011, C. 59–93 [Gul I. Transnational Islamist Networks. International Journal of the Red Cross, 2010–2011, Pp. 59–93 (in Russian)].

2. Добаев И.П., Круглова А.Ю. Идеологические основы радикального исламизма. Философия права, 2015, №2 (69). С. 15–19. [Dobaev I., Kruglova A. The Ideological Foundations of Radical Islamism. Philosophy of Law, 2015, №2 (69). Pp. 15–19].

3. Котин И.Ю., Родионов М.А., Царева Е.Г. Идеологические течения среди южно-азиатских мусульман в Великобритании. Социум и окружающий мир в традициях Центральной, Южной и Юго-Западной Азии, 2006, С. 150–166 [Kotin I., Rodionov M., Tsareva E. Ideological Currents among South Asian Muslims in the UK. Socium and the World in Traditions of Central, South and South-West Asia, 2006, Pp. 150–166 (in Russian)].

4. Накви С. Возможен ли радикальный ислам в Индии? Радикальный ислам: взгляд из Индии и России. Отв. ред. С. Кургиняна, В. Суд. М., 2010, 479 с. [Nakvi S. Is Radical Islam Possible in India? Radical Islam: View from India and Russia. Moscow, MOF-ETC. 2010, 479 p. (in Russian)].

5. Садиков М.И., Ханбабаев К.М. Религиозно-политический экстремизм. Учебное пособие для студентов высших учебных заведений. Махачкала: ИПЦ ДГУ, 2009. 430 с. [Sadikov M.I., Khanbabaev K.M. Religious and Political Extremism. Textbook for students of higher educational institutions. Makhachkala: CPI DGU, 2009. 430 p. (in Russian)].

6. У мусульман Индии нет равных возможностей в доступе к знаниям. Исламосфера, 2018. http://islamosfera.ru/musulmane-indii-v-poiskax-znanij/ (дата обращения: 13.12.2018) [Muslims of India do not have equal opportunities in access to knowledge. Islamosphere, 2018. http://islamosfera.ru/musulmane-indii-v-poiskax-znanij/ (accessed: 13.12.2018) (in Russian)].

7. Яковлев А.Ю. Индусско-мусульманские отношения в Индии: от нелюбви до ненависти. ARS ADMINISTRANDI, 2012. C. 81–93 [Yakovlev A.Yu. Hindu-Muslim Relations in India: From Dislike to Hate. ARS ADMINISTRANDI. 2012, Pp. 81–93 (in Russian)]

8. Ahle Hadith, Tabligi and Deobandi Schools in Islam: Comparative Analysi. GKTODAY, 2017. https://www.gktoday.in/gk/ahle-hadith-tabligi-and-deobandi-schools-in-islam-comparative-analysis/ (accessed: 19.02.2018).

9. Ahuja N.B. A radical cure, THE WEEK reports on India's first deradicalisation programme The Week, 2018. https://www.theweek.in/theweek/cover/2018/07/26/a-radical-cure.html (accessed: 26.11.2018).

10. Allen Ch. The Hidden Roots of Wahhabism in Britain India. World Policy Journal, Vol. 22, No. 2 (Summer, 2005), Pp. 87–93.

11. Ameerudheen T., Popular Front of India: A peek into the Kerala Muslim organisation the government threatens to ban. Scroll.in, 2017. https://scroll.in/article/856458/popular-front-of-india-a-peek-into-the-kerala-muslim-organisation-the-government-threatens-to-ban (accessed: 16.03.2018).

12. Beigh Umer. Does Madrassa Education Harbour Terrorism in India? NewsClick, 2018. https://www.newsclick.in/does-madrassa-education-harbour-terrorism-india (accessed: 19.12.2018).

13. Darul Uloom Deoband. http://www.darululoom-deoband.com/english/ (accessed: 12.10.2019).

14. Deobandi Islam: The Religion of the Taliban. GlobalSecurity.org, 2001. https://www.globalsecurity.org/military/library/report/2001/Deobandi_Islam.pdf (accessed: 27.12.2018).

15. Dev A. Explained: Why Does the Govt Want Popular Front of India Banned? Bloomberg, Quint, 2017. https://www.thequint.com/ explainers/explainer-why-government-wants-pfi-banned-popular-front-of-india (accessed: 30.12.2018).

16. India Turning into Nightmare for Minorities. International Humanist and Ethical Union, 2016. https://iheu.org/india-turning-into-nightmare-for-minorities/ (accessed: 13.12.2018).

17. Jaffrelot, Christophe; Laliwala, Sharik. Inside Ahmedabad's Juhapura: What It's Like for Muslims to Live in a Ghetto. The Wire, 2018. https://thewire.in/communalism/juhapura-ahmedabad-ghetto-muslims (accessed: 13.12.2018).

18. Lakshmi R. India's Moderate Muslims See Peril In Growth of Stricter Form of Islam. The Washington Post, 2008. https://www.pressreader. com/ (accessed: 27.12.2018).

19. Markazi Jamiat Ahle Hadeeth Hind. https://www.ahlehadees.org/ (accessed: 12.10.2019).

20. Muslim Religion Census, 2011. https://www.census2011.co.in/data/religion/2-muslims.html (accessed: 12.10.2019).

21. Pandey A. Bengaluru: NIA accuses PFI, SDPI of terrorism in murder of RSS worker. India Today, 2018. https://www.indiatoday.in/india/story/bengaluru-nia-pfi-sdpi-rss-murder-terrorism-1123833-2018-01-06 (accessed: 30.12.2018).

22. Pandey G. The Indian school children who are bullied for being Muslim.BBC, 2018. https://www.bbc.com/news/world-asia-india-42650106 (accessed: 13.12.2018).

23. Pirzada Zuhaib Ahmed.The resurgence of Barelvism as the new face of extremism. Daily Times, 2018. https://dailytimes.com.pk/312549/the-resurgence-of-barelvism-as-the-new-face-of-extremism/ (accessed: 30.12.2018).

24. Popular Front of India, Constitution, 2010. http://www.popularfrontindia.org/?q=content/constitution (accessed: 12.10.2019).

25. Schmid, Alex P. Moderate Muslims and Islamist Terrorism: Between Denial and Resistance. International Centre for Counter-Terrorism – The Hague, 2017, 28 p.

26. SDPI is Indian version of Islamic State: Kerala CPIM chief. India Today, 2018. https://www.indiatoday.in/india/story/sdpi-is-indian-version-of-islamic-state-kerala-cpim-chief-1289706-2018-07-18 (accessed:21.02.2018).

27. Shaikh Zeeshan. Largest Share of Non-Workers Among Muslims. The Indian Express, 2016. https://indianexpress.com/articleexplained/largest-share-of-non-workers-among-muslims-2840123/ (accessed: 19.12.2018).

28. Singh R. Understanding the Indian Mujahideen. Centre for Land Warfare Studies New Delhi (CLAWS),KW Publishers Pvt Ltd, Manekshaw Paper No.10, 2010, 30 p.

29. Social Democratic Party of India, Constitution, 2018. https://sdpi.in/ (accessed: 12.10.2019).

30. What are Popular Front, SIMI, NDF, SDPI and Campus Front? Ultra Islamist outfits in Kerala in focus after college murder. International Business Times, 2018. https://www.ibtimes.co.in/what-are-popular-front-simi-ndf-sdpi-campus-front-ultra-islamist-outfits-kerala-focus-after-773707 (accessed: 30.12.2018).

Система Orphus

Loading...
Up