The Triumph of Korean Christianity in Russian Federation

 
PIIS268684310031316-5-1
DOI10.18254/S268684310031316-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher, Head of the project “Encyclopedia of religious life in Russia Today”
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences (IOS RAS)
Address: Moscow, 12, Rozhdestvenka Str., Moscow, 107031, Russian Federation
Journal nameOriental courier
EditionIssue 2
Pages171-183
Abstract

At the end of the 19th century, Protestant churches arose in Korea (the most numerous and influential are Presbyterians and Methodists) and their numbers and influence grew explosively. Protestantism has played an important role in the modernization of South Korea. The mythologeme has been established in the minds of Koreans that they are a chosen people who are destined to convert all mankind to Christ. In 19th century Korean Protestants sent missionaries to many countries, including Russia. In 1909, missionary activity began among the Koreans of Primorye. Despite the resistance of Archbishop Eusebius of Vladivostok and Kamchatka, the missionaries converted a significant number of Koreans living in Primorye to Protestantism. In the 20s and 30s, the Soviet authorities destroyed the Protestant churches of the Far East, and the Koreans were deported to Central Asia in 1937. During the years of Perestroika, tens of thousands of Koreans returned to Primorye, and South Korean missionaries revived Protestant churches among them. Korean churches began to play a prominent role in religious, cultural life and social ministry. Their role in inter-church cooperation is significant. They themselves began to send missionaries to Central Asia. In the post-Perestroika period, Russian Koreans had mutual misunderstandings and conflicts with missionaries from South Korea, because Russian Koreans were strongly assimilated into Russian culture. This ensured their success in missionary work among Russians. The missionaries left Primorye and the churches became completely independent. Now more than 50 % of the parishioners of Korean churches are Russians, and the churches themselves are losing ethnic Korean features.

Keywordsreligion in the Far East, Korean churches in Russia, Presbyterians in Russia, Methodists in Russia, pastor Choi Kwang Ful, pastor Anatoly Kim
Received19.06.2024
Publication date25.07.2024
Number of characters34690
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Укоренение христианства в Корее в конце XIX – начале XX в. Зарождение идеологемы «корейцы — богоизбранный народ»
2 Религиозная свобода, пришедшая в Российское государство в конце 80–х гг. ХХ в., породила возрождение религиозной жизни. В этом возрождении было много неожиданного и непредсказуемого. Одно из таких неожиданных явлений — заметная роль представителей корейского народа в развитии многих протестантских (и в меньшей степени других христианских) церквей. Согласно переписи 2021 г. в РФ проживает 88 тыс. корейцев. При такой малочисленности трудно ожидать, чтобы они играли серьезную роль в какой-либо сфере общественной жизни. Чрезвычайная активность корейских христиан в России отражает сильную приверженность корейского народа христианской вере не только в нашей стране. Корейские христиане ярко проявляют себя повсюду в мире (например, в США и Канаде), но наиболее показательно беспрецедентное обращение большинства корейского народа в христианство в течение конца XIX – начала XXI в самой Корее, в Корейской республике.
3 Первые католические миссионеры появились в Корее в конце XVIII в., но правительство запретило пропаганду христианства под страхом смерти. На протяжении почти столетия власти вели отчаянную борьбу с католиками, организовав в 1785–1876 гг. десять крупномасштабных кампаний по искоренению «западной идеологической диверсии». Множество корейских христиан были казнены или погибли в тюрьмах. Судьбу их разделили и иностранные миссионеры, в основном французские и китайские священники. Несмотря на репрессии корейская католическая община продолжала существовать и расти подпольно. К середине XIX в. появились и первые корейцы – католические священники, тайно отправленные общиной учиться в семинарию в Макао и после нелегально вернувшиеся на родину. К моменту фактической легализации христианства в 1880-е гг. численность католиков в Корее превышала 10 000 человек [Kim, 1988].
4 Решающую роль в появлении и развитии в Корее протестантизма сыграли западные миссионеры, деятельность которых началась в Корее в 1880-е гг. Массовое распространение протестантизма — в первую очередь дело рук американцев (в меньшей степени австралийцев и канадцев), первым из которых был пресвитерианин Гораций Аллен (Horace Newton Allen; 1858–1932), прибывший в Корею в 1884 г. В 1885 г. начали свою работу в Корее два других американских миссионера — методисты Гораций Ундервуд (Horace Grant Underwood; 1859–1916) и Генри Аппенцеллер (Henry Gerhard Appenzeller; 1858–1902). Пресвитерианство и методизм стали двумя основными течениями протестантизма, утвердившимися в Корее. В 1910 г. в Корее проживало уже 400 тыс. протестантов [Пак, 2017, с. 26].
5 Протестанты сыграли важную роль в модернизации и вестернизации корейского общества на рубеже веков. Протестантские миссионеры открыли в Корее первые больницы и школы, стояли у истоков высшего образования и народного просвещения. Исключительно в миссионерских школах — других женских учебных заведений тогда просто не было — получило образование первое поколение корейской женской интеллигенции.

views: 6

Readers community rating: votes 0

1. One Hundred Years of Presbyterianism in Primorsky Krai. Vladivostok: Union of Presbyterian Churches of Primorsky Krai Publ., 2009. 88 p. (in Russian).

2. Bardina Z. A. The Christian Press: Its Impact on Society. Development in Primorye. Proceedings of The Second Congress of Evangelical Churches of Primorsky Krai. Pp. 38–40. Vladivostok, 2003 (in Russian).

3. Dudarenok S. M., Serdyuk M. B. The History of Protestant Churches in Primorsky Krai (19th–20th Centuries). Vladivostok: Primorsky State University Publ., 2014. Pp.  465–487 (in Russian).

4. Dudarenok S., Fedirko O. The Revival and Development of Protestantism and Catholicism in the Russian Far East in the 1990s. Journal of Frontier Studies. 2020 No. 4. Pp. 12–44 (in Russian).

5. Ermolaeva E. M. The Influence of the Christian Factor on the Political Elite of South Korea after Liberation (1945–1960). Korean Studies. 2023. No. 2 (3). Pp. 29–44 (in Russian).

6. Interview of Anatoly Kim, Pastor of the Methodist Church of the Church of God's Dream in Vladivostok, to Sergei Filatov. 28.09.2023. The Author’s Archive (in Russian).

7. Sergei Filatov’s Interview with Pastor Vyacheslav Nogay, Rector of the Presbyterian Seminary in Vladivostok. 30.09.2023. The Author’s Archive (in Russian).

8. Lankov A. Christianity in Korea. RNL. 2006. (in Russian). URL: https://ruskline.ru/monitoring_smi/2006/11/20/hristianstvo_v_koree (accessed 15.03.2024).

9. Pak A. V. The Religious Situation in Korea and the Activities of Christian Missionaries in the Late 19th – early 20th Centuries; Moscow: IOS RAS, 2017. 223 p. (in Russian).

10. Pak Syn Y. Problems of the Koreans of Sakhalin: History and Unresolved Question. Ariran. 2014. URL: https://www.arirang.ru/news/2014/14023.htm (accessed 04.04.2024).

11. Potapova N. V. “Korean Churches” in Sakhalin during the Post-Soviet Transformation (1990s). Society, Philosophy, History, Culture. 2020. (in Russian). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/koreyskie-tserkvi-na-sahaline-v-period-postsovetskoy-transformatsii-1990-e-gg (accessed 15.03.2024).

12. Jun Ho San. The Life of Choi Kwang Ful and the Study of Missionary Work in Primorye. Vladivostok, 2004. 98 p. (in Russian).

13. Shin D. History of Russian Koreans. 150 years in Russia. Familio. 1997. (in Russian). URL: https://familio.media/history-and-we/istoriya-russkih-korejczev/?ysclid=ltagy2y0s3109445016. (accessed 15.03 2024).

14. Kim A. A History of Christianity in Korea. Korea Journal. Seoul, 1988, No. 2. Pp. 103–145.

15. Lee Jung-Young. Christian Indigenization in Korea. Asian Pacific Quarterly of Cultural and Social Affairs. Seoul, 1986, No. 1. P. 17.

16. Wells K. New God, New Nation: Protestants and Self-Reconstruction Nationalism in Korea 1896–1897. Honolulu: Univ of Hawaii Pr., 1990. 224 p.

Система Orphus

Loading...
Up