The Mythical Nasnās in the Arabic Treatises: A Demon or a Human?

 
PIIS268684310010368-2-1
DOI10.18254/S268684310010368-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Lecturer of the Faculty of Oriental Studies, State Academic University for Humanities (GAUGN)
Affiliation: State Academic University for Humanities (GAUGN)
Address: Moscow, Russian Federation
Occupation: Student of the School of Asian Studies, Faculty of World Economy and International Relations, National Research University “Higher School of Economics”
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: Moscow, Russian Federation
Journal nameOriental courier
Edition
Pages109-118
Abstract

The Arabic science of cosmology has evolved for several centuries, consequently (but not too consequently) absorbing elements of the Oikumene vision from the Antiquity and the Iranian, Indian etc. cultures and layering them on the framework, set by the Holy Qur’an. Many medieval scholars of the Muslim world collected, interpreted and organized throughout their lives knowledge about the natural environment, and, particularly, described the demonic creatures, which had taken their place in the legends of Arab tribes before the advent of Islam, and then remained in the folk culture of the Islamic era due to the tradition of the oral transmission. While the religious doctrine presents only some demonic or semi-demonic creatures like the “canonic” angels, djinn and shaitans, others continued to exist in Bedouins’ memories and furthermore appeared to become objects of study in the educated urban environment. The syncretism of the Islamic cosmology has contributed in the nature of research of such creatures. Attempts to combine the pre-Islamic tradition and Qur’anic descriptions of the world along with the cosmographic elements of various cultures and those evidences about faraway lands that were reported by some merchants and travelers led to the highest degree of diversity in the description of the wondrous beings. The appearance and habits were not the only bone of contention between the scholars, the nature of such creatures also never enjoyed the unified approach. This paper seeks to explore different views about the nature of one of such wights called “nasnās” and to provide some information about the term’s etymology, the creature’s appearance, habits and origins as well as to give an attempt to organize the fragmentary data and to regulate it into some system.

Keywords nasnās, Arabic mythology, Arabic demonology, Islamic cosmography, mythical peoples
AcknowledgmentThe article was executed at the State Academic University for the Humanities (GAUGN) according to the State Assignment of the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation (topic No. FZNF-2020-0001 “Historical and Cultural Traditions and Values in the Context of Global History”).
Received05.07.2020
Publication date31.07.2020
Number of characters24558
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1 Арабская средневековая демонология — научно-литературная область, в рамках которой собирались, описывались, систематизировались и анализировались мифологические сюжеты и существа. Представления о них сформировались у арабских племен задолго до появления ислама, и на протяжении всего периода развития культуры Халифата эти создания не только бытовали на уровне устных рассказов и фольклора, но и фигурировали в поэзии, географической и исторической литературе и даже в богословских трактатах.
2 Ислам, священное писание которого «канонизировало» джиннов и шайтāнов, способствовал развитию арабской демонологии, и несмотря на то что в ряде хадисов отрицалось существование таких созданий, как гӯль, которых невозможно было причислить к джиннам или шайтāнам однозначно, следом за этими двумя категориями, весь богатый набор демонических тварей перекочевал из доисламской мифологии в культуру мусульманского мира.
3 Впрочем, во всём, что касалось не-джиннов и не-шайтāнов, арабская демонология как научная отрасль так и осталась на уровне накопления сведений и общего компилятивного описания существ, без того чтобы посвятить им ряд мало-мальски обособленных трактатов. Анализ их природы осуществлялся в рамках таких отраслей знаний, как тафсӣр, география, биология, а самые подробные сведения сохранились благодаря произведениям в жанре «аджā’иб» («диковинки», специфический литературно-научный жанр описания различных чудес среди творений Аллаха).
4 Наиболее придирчиво демонических существ, не вписывавшихся в биологическую классификацию, рассматривали авторы крупных поздних космографий и энциклопедий. В силу характера их трудов, такие исследователи в своих трудах излагали общие сведения о многообразии земных творений и предлагали некоторую типологизацию. В целом, их подход к последней брал начало в античной греческой традиции, однако ряд важных особенностей был продиктован исламом: они делили творения Аллаха на несколько ступеней (ангелы и шайтāны, ниже — джинны и люди, далее животные, растения), и многие сверхъестественные существа оказывались как бы на перепутье этих категорий, их несоответствие четким критериям отнесения прочих созданий к тому или иному вносило некоторую путаницу, и вкупе с недостаточной развитостью арабской демонологии, точное определение их природы оказывалось невозможным.
5

В результате, у разных исследователей демоны оказывались отнесены к разным классам: кто-то помещал их, при неполном соответствии критериям, среди джиннов, другие — среди животных, третьи выносили их в рамки «чудесных народов», «составных животных» (гибридов), а, например, известный арабо-персидский ученый Закария аль-Казвини (1203–1283 гг.) в своей космографии «Чудеса творений» даже выработал отдельную категорию муташайтина — то есть, категорию существ, ведущих себя подобно шайтāнам, но шайтāнами не являющихся.

views: 529

Readers community rating: votes 0

1. Bane T. Encyclopedia of Beasts and Monsters in Myth, Legend and Folklore. Jefferson: McFarland & Company, 2016. — 428 p.

2. Al-Damiri Kamal ad-Din. Hayat al-Hayawan al-Kubra [The Great Life of the Animals (in Arabic)]. URL: http://www.islamicbook.ws/adab/hiat-alhiwan-alkbra-.pdf (дата обращения: 30.03.2019).

3. Al-Djahiz Abu ‘Uthman. Kitab al-hayawan [The Book of the Animals (in Arabic)]. URL: http://www.islamicbook.ws/adab/alhiwan-.pdf (дата обращения: 20.11.2019).

4. Al-Firuzabadi Muhammad. Al-Qamus al-Muhit [The Comprehensive Dictionary (in Arabic)]. Beirut Dar alKitab al-'Arabi, 2005.

5. Al-Zabidi Murtada. Tadj al-‘arus [The Crown of the Bride (in Arabic)]. Part 16. Al-Kuwait, 1987.

6. Omidsalar M. Encyclopædia Iranica. Genie. 15.12.2000. URL: http://www.iranicaonline.org/articles/genie- (дата обращения: 02.03.2019).

7. Zakarija Ben Muhammed Ben Mahmud el-Cazwini`s Kosmographie. Her. F. Wüstenfeld. In 2 Th. Th. 1. Die Wünder der Schöpfung. Göttingen: Verlag der Dieterichschen Buchhandlung, 1848–1849.

Система Orphus

Loading...
Up