Introducing Islamic Banking to the State’s Economic Model (The Case of Sudan)

 
PIIS268684310010363-7-1
DOI10.18254/S268684310010363-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Student of the School of Asian Studies, Faculty of World Economy and International Affairs, National Research University “Higher School of Economics”
Affiliation: National Research University “Higher School of Economics”
Address: Russian Federation, Moscow, 20 Myasnitskaya Ulitsa
Journal nameOriental courier
Edition
Pages38-47
Abstract

Both of the terms “Islamic banking” and “Islamic economics” were introduced for academic use only in the 20th century. However, in recent years all over the world it has been increased a substantive interest to the financial instruments based on sharia law that is largely due to the direct involvement of the Gulf monarchies in the development of this mechanisms. It is important to know that only three countries — Sudan, Iran and Pakistan — have used Islamic economic model on the state level. Nowadays, the government of the latter officially abandoned this system, there is no proved and accessed data about the current Iranian financial framework. Therefore, Sudan seems to be the only working example of introducing the Islamic economic model on the state level and moreover the only country opened for the researches of this standard. This article aims to study the roots and development of Islamic banking in Sudan as the most popular activity of the Islamic economics realized in practice. It is necessary to research the social economic as well as political and international circumstances due to the fact that changes in Sudan in 1980–1990 decades caused not only the Islamization of the country but also the series of events that led the followings. The US Government listed Sudan among “State Sponsors of Terrorism” so the international community including states and international financial institutions imposed strict sanctions on the country. All this demonstrates the uncertainty of the results of the introduction of Islamic banking at first glance. So, despite the fact that Sudan is the unique example available for the study, the Sudanese reaction to all the internal and external problems should be identified before borrowing this experience.

KeywordsIslamic banking, economics, financial system, Sudan, sharia law
Received05.07.2020
Publication date31.07.2020
Number of characters26090
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
1 Общемировой интерес к исламским экономическим институтам в последние несколько лет значительно вырос Развитие информационных технологий позволило широкому кругу лиц узнать об исламской финансовой системе, в теории исключающей спекулятивные операции, становившиеся причинами многих региональных финансовых кризисов. Немаловажную роль играют и геополитические соображения: так, исламские методы финансирования применяются в странах Персидского залива, в последнее время активно привлекаемых западными государствами в качестве источников инвестиций. Наконец, наблюдается значительный рост спроса мусульман на финансовые продукты и услуги [Беккин, 2009, с. 8].
2 Концепция исламской экономической модели была сформирована только во второй половине XX в., а термин «исламская экономика» закрепился в научном сообществе лишь в 1970-х гг. На сегодняшний день известно всего три успешных кейса внедрения исламского банкинга на государственном уровне: в Судане, Пакистане и Иране, при этом Судан остается единственной страной в мире, в которой исламская экономическая модель продолжает функционировать. Таким образом, суданский опыт представляет интерес с точки зрения изучения особенностей установления и использования исламской модели в экономической системе целой страны. Стоит отметить, что при общем количестве работ, посвященных специфическим банковским инструментам и особенностям их функционирования, а также экономическим моделям, используемым непосредственно в Саудовской Аравии, Бахрейне, ОАЭ, Малайзии — странах, которые в силу экономической мощи остаются центрами исламского банкинга, — сами Иран с его концепцией таухидной экономики, Пакистан и Судан остаются практически вне поля исследований, что лишний раз подчеркивает важность разработки данного направления.
3 Логичный вопрос, возникающий при кратком знакомстве с суданской экономической модель, состоит в том, насколько она эффективна, насколько жизнеспособна? Каковы дальнейшие перспективы существования исламской банковской системы в стране, которая даже в пределах региона выделяется количеством накопившихся за последние десятилетия проблем, и можно ли прогнозировать, что упор на нормы шариата при ведении хозяйства на уровне целого государства позволит ему выйти из кризиса и встать на путь стабильного развития и процветания?
4 Первая попытка внедрения исламской финансовой системы на государственном уровне произошла еще в конце XIX в., когда в Судане, входившем в то время в состав Египта, в результате восстания Махди (1881–1885 гг.) против египетской администрации и поддерживавших ее британских войск на большей части современной территории страны было установлено теократическое государство (1885–1898 гг.), в котором все сферы жизни общества, в том числе и экономическая, регулировались на основе установлений шариата. Однако государство просуществовало недолго и пало под ударами объединенных англо-египетских войск. Более чем на полвека идеи по созданию исламского государства оказались в Судане под запретом.

views: 532

Readers community rating: votes 0

1. Беккин Р. И. Исламская экономика в Судане. Проблемы современной экономики. 2007. № 3 (23). C. 446–447 [Bekkin R. I. Islamic Economy in Sudan. Problems of Modern Economics. 2007. No. 3 (23). Pp. 446–447 (in Russian)].

2. Беккин Р. И. Исламская экономическая модель и современность. М.: Изд. дом Марджани, 2010. — 367 c. [Bekkin R. I. Islamic Economic Model Nowadays. Moscow: Mardjani Publishing House, 2010. — 367 p. (in Russian)].

3. Беккин Р. И. Исламские финансовые институты и инструменты в мусульманских и немусульманских странах: особенности и перспективы развития. М.: Ин-т Африки РАН, 2009. — 50 с. [Bekkin R. I. Islamic Financial Institutes and Instruments in Muslim and Non-Muslim States: Features and Perspectives of Development. Moscow: Institute for African Studies (RAS), 2009. — 50 p. (in Russian)].

4. Куделев В. В. Ситуация в Судане и Южном Судане: март 2020. Институт Ближнего Востока. URL: http://www.iimes.ru/?p=68986 (дата обращения: 03.05.2020).

5. Abdel Mohsin M. I. The Practice of Islamic Banking System in Sudan. Journal of Economic Cooperation. 2005. No. 26 (4). Pp. 27–50.

6. Abdullah A. A. Zakatable Funds of the State and Modes of their Collection. Institutional Framework of Zakàh: Dimension and Implications. Eds. A. A. F. El-Ashker, M. S. Haq. Jeddah: Islamic Research and Training Institute, Islamic Development Bank, 1995. Pp. 119–148.

7. Central Bank of Sudan 57th Annual Report. Khartoum, 2017. — 249 p.

8. Ebrahim M. Sh. Islamic Banking in Sudan. Social Science Research Network. URL: https://ssrn.com/abstract=1926895 (дата обращения: 02.05.2020).

9. El-Ashker A. A. F., Wilson R. Islamic Economics: A Short History. Leiden: Brill, 2006. — 454 p.

10. Islamic Financial Markets. Ed. R. Wilson. London: Routledge, 2014. — 242 p.

11. Sudan Islamic Finance 2016. Next Phase of Development. Jeddah: Islamic Research and Training Institute, 2016. — 196 p.

Система Orphus

Loading...
Up