City and Monastery: Stories of Food Donation from the Pāli-Vinaya (Suttavibhaṅga and Mahāvagga)

 
Код статьиS032103910015604-7-1
DOI10.31857/S032103910015604-7
Тип публикации Статья
Статус публикации Опубликовано
Авторы
Аффилиация:
Institute of Oriental Studies, RAS
National Research University — Higher School of Economics
Адрес: Russian Federation, Moscow
Аффилиация: National Research University — Higher School of Economics
Адрес: Russian Federation, Moscow
Название журналаВестник древней истории
ВыпускТом 81 Выпуск 2
Страницы571-587
Аннотация

The compendium of rules of conduct for Buddhist monks and nuns known as the Vinaya also contains narrative material of an explanatory nature – a series of stories about ascetics obtaining alms. The value of these stories is that they present a variety of everyday situations which reflect the relations between the ancient Indian monastic community and the society surrounding it. The article attempts to identify the problems causing concern to the compilers of the Vinaya-piṭaka and to show how the various relationships between city and monastic community contributed to the formation of a new social hierarchy. Interest in this issue came to the fore particularly in the urban environment, since it was there that the discrepancy between social status and material prosperity was felt most keenly.

Аннотация (др.)

Виная – свод правил поведения буддийских монахов и монахинь, включающий также пояснительный нарративный материал – содержит целый ряд рассказов о получении подвижниками милостыни. Ценность этих историй в том, что в них представлены разнообразные бытовые, повседневные ситуации, которые отражают отношения, возникавшие между древнеиндийской монашеской общиной и окружавшим ее социумом. Задача данной статьи – выявить проблемы, волновавшие составителей Винаи, и показать, что различные взаимосвязи между городом и монашеской общиной способствовали формированию новой социальной иерархии, отличавшейся от традиционной. Заинтересованность в этом проявлялась именно в городской среде, поскольку в ней наиболее остро ощущалось несоответствие статуса и материального благосостояния.

Ключевые словаBuddhism, Pāli Canon, Vinaya-pițaka, ancient Indian city, Buddhist monastic community
Ключевые слова (др.)буддизм, палийский канон, Виная, древнеиндийский город, буддийская монашеская община
Источник финансированияThis article is a translation of: Александрова Н.В., Русанов М.А. Город и монастырь рассказы о дарении пищи из палийской Винаи «Суттавибханга» и «Махавагга»). Journal of Ancient History [Vestnik drevney istorii] 81/1 (2021), 62–79. DOI: 10.31857/S032103910013521-6.
Получено28.06.2021
Дата публикации28.06.2021
Кол-во символов54472
Цитировать     Скачать pdf

Всего подписок: 0, всего просмотров: 604

Оценка читателей: голосов 0

1. Aleksandrova, N.V. Put' i tekst. Kitajskie palomniki v Indii. M. 2008.

2. Aleksandrova, N.V., Sakral'naya topografiya Bodkhgai i tekstovaya traditsiya. Vestnik Instituta vostokovedeniya RAN 5, 38‒47. 2018.

3. Aleksandrova, N.V., Rusanov, M.A. Bodkhisattva na beregu Najrandzhany: istoriya razvitiya syuzheta. V sb.: I.S. Smirnov (red.), Indologica. Sbornik statej pamyati T.Ya. Elizarenkovoj. Kn. 2. M., 21‒62. 2012.

4. Aleksandrova, N.V., Rusanov, M.A. Pervoe podnoshenie Budde: bednaya trapeza i bogatstvo smyslov. Chast' II. Vestnik Instituta vostokovedeniya RAN 2, 143‒154. 2109b.

5. Aleksandrova, N.V., Rusanov, M.A., Komissarov, D.A. Lalitavistara. Sutra o zhizni Buddy. Rozhdenie. M. 2017.

6. Anālayo, Bh. 2017: Vinaya Studies. Taipei.

7. Crosta, A. 2015: Cibo e salute nella ciotola del Buddha. Torino.

8. Daswani, R. 2006: Buddhist Monasteries and Monestic Life in Ancient India (From the Third Century BC to the Seventh Century AD). Delhi.

9. Edgerton, F. 1998: Buddhist Hybrid Sanskrit Grammar and Dictionary. Vol. II. Dictionary. Delhi.

10. Findly, E.B. 2003: Dana. Giving and Getting in Pali Buddhism. Delhi.

11. Frauwallner, E. 1956: The Earliest Vinaya and the Beginnings of Buddhist Literature. Roma.

12. Glasenapp, H. von. 1999: Jainism. An Indian Religion of Salvation. Delhi.

13. Holt, J.C. 2015: Discipline. The Canonical Buddhism of the Vinayapiṭaka. Delhi.

14. Johnson, W.J. 1995: Harmless Souls. Karmic Bondage and Religious Change in Early Jainism with Special Reference to Umāsvāti and Kun-dakunda. Delhi.

15. Malalasekera, G.P. 1960: Dictionary of Pāli Proper Names. Vol. I‒II. London.

16. Oldenberg, H. (ed.) 1879: The Vinaya Piṭakaṃ: One of the Principal Buddhist Holy Scriptures in the Pāli Language. Vol. I. The Mahāvagga. Lon-don‒Edinburgh.

17. Oldenberg, H. (ed.) 1882: The Vinaya Piṭakaṃ: One of the Principal Buddhist Holy Scriptures in the Pāli Language. Vol. IV. The Suttavibhaṅga, Se-cond Part. London‒Edinburgh.

18. Rau, W. 1957: Staat und Gesellschaft im alten Indien nach den Brāhmaṇa-Texten dargestellt. Wiesbaden.

19. Romanov, V.N. Drevneindijskie predstavleniya o tsare i tsarstve. VDI 4, 26‒33. 1978.

20. Romanov, V.N. Chto znachit «govorit' sat'yu». Po materialam «Shatapatkha-brakhmany». V sb.: V.V. Glebkin (sost.), Trudy po kul'tur-noj antropologii. Pamyati Grigoriya Aleksandrovicha Tkachenko. M., 144‒167. 2002.

21. Romanov, V.N. «Shatapatkha-brakhmana». Kn. Kh. Tajnaya. M. 2010.

22. Schopen, G. 1997: Bones, Stones, and Buddhist Monks: Collected Papers on the Archaeology, Epigraphy, and Texts of Monastic Buddhism in India. Honolulu.

23. Syrkin, A.Ya. Upanishady. Perevod s sanskrita, predislovie i kommentarij. M. 1991.

24. Waldschmidt, E. 1967: Beiträge zur Textgeschichte des Mahāparini-rvāṇasūtra. In: E. Waldschmidt (Hrsg.), Von Ceylon bis Turfan. Schrif-ten zur Geschichte, Literatur, Religion und Kunst des indischen Kulturraumes. Göttingen, 80‒119.

25. Zakhar'in, B. Dzhataki. Perevod s pali. M. 1979.

26. Zheleznova, N.A. Eda kak bazovyj ehlement formirovaniya identichnosti v dzhajnskoj traditsii. V sb.: Vkus Vostoka. Gastronomicheskie traditsii v istorii, kul'ture i religiyakh narodov Azii i Afriki. M., 101‒115. 2018.

Система Orphus

Загрузка...
Вверх