On the Origin of the Early Christian Paintings in Chersonesos Tombs

 
PIIS032103910010623-8-1
DOI10.31857/S032103910010623-8
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Researcher
Affiliation: Research Center of History and Archeology of Crimea, V.I. Vernadsky Crimean Federal University
Address: Simferopol, Prospekt Vernadskogo 4
Journal nameVestnik drevnei istorii
EditionVolume 81 Issue 2
Pages439-462
Abstract

The decorative programs of eleven painted tombs of Chersonesos (south-west Crimea), which include mainly floral-plant motifs, images of birds, imitation marble facings and in several tombs also a Christogram and a human figure, correspond to the iconography of early Christian funerary paintings of the Late Roman Empire. They date back to the last quarter of fourth century or the beginning of the fifth century AD. The article revises the traditional concept of the Syro-Palestinian origins of Chersonesos paintings. Based on their style, the specifics of the artistic repertoire, compositional features and the decorative system as a whole, the author concludes that the closest parallels to the Chersonesos monuments can be found in the eastern Balkan provinces of Thrace and Dacia and in the Western Asia Minor. Some features inherent in the Chersonesos paintings allow us to consider them as a local Chersonesos variant of the provincial East Balkan and West Asia Minor Late Antique funerary painting.

KeywordsChersonesos, painted tombs, early Christian funerary paintings, Thrace, Asia Minor
AcknowledgmentMinistry of Science and Higher Education of the Russian Federation Grant no. FZEG-2020-0029
Received24.07.2020
Publication date28.06.2021
Number of characters47269
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

Number of purchasers: 0, views: 725

Readers community rating: votes 0

1. Aibabin, A.I. 2010: [Early Byzantine Chersonesos/Cherson]. In: Vizantiya v kontekste mirovoy kultury. Materialy konferentsii, posvyashchennoy pamyati A.V. Bank [Byzantium within the Context of World Culture. Pro-ceedings of the conference dedicated to the memory of A.V. Bank]. Saint Petersburg, 353–379.

2. Айбабин, А.И. Ранневизантийский Херсонес-Херсон. В сб.: Визан-тия в контексте мировой культуры. Материалы конференции, по-священной памяти А.В. Банк. (ТГЭ, LI). СПб., 353–379.

3. Bianchi Bandinelli, R. 1970: Rome. La fin de l’art antique. L’art de l’Empire romain de Septime Sévère à Théodose Ier. Paris.

4. Bolgov, N.N. 2004: [Syrian cultural influences in the Late Antique Northern Black Sea Region]. In: Prichernomor’e, Krym, Rus’ v istorii i kulture: materialy II Sudakskoy mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii (12–16 sentyabrya 2004 g.). Ch. I [Black Sea, Crimea, Russia in History and Culture: Materials of the II Sudak International Scientific Conference (September 12–16.09.2004). Pt. I]. Kiev–Sudak, 17–19.

5. Болгов, Н.Н. Сирийские культурные влияния в позднеантичном Се-верном Причерноморье. В сб.: Причерноморье, Крым, Русь в исто-рии и культуре: материалы II Судакской международной научной конференции (12–16 сентября 2004 г.). Ч. I. Киев–Судак, 17–19.

6. Buchwald, H., Zavadskaya, I. 2013: Early Christian basilicas in Crimea and their numeric proportions. Materialy po arkheologii, istorii i etnografii Tavrii [Materials in Archaeology, History and Ethnography of Tauria] XVIII, 14–48.

7. Buchwald, H., Zavadskaya, I. Early Christian basilicas in Crimea and their numeric proportions. МАИЭТ XVIII, 14–48.

8. Buyskikh, A.V. 2008: Prostranstvennoe razvitie Khersonesa Tavricheskogo v antichnuyu epokhu [Spatial planning development of Tauric Chersonesos in ancient epoch]. Simferopol.

9. Буйских, А.В. Пространственное развитие Херсонеса Таврического в античную эпоху. (МАИЭТ, Suppl. 5). Симферополь.

10. Diatroptov, P.D. 1986: [Extension of Christianity in Tauric Chersonesos in the 4th–6th centuries]. In: Аntichnaya grazhdanskaya obshchina [Antique Civil Community]. Moscow, 127–151.

11. Диатроптов, П.Д. Распространение христианства в Херсонесе Та-врическом в IV–VI вв. В сб.: Античная гражданская община. М., 127–151.

12. Diatroptov, P.D. 2002: [Once again to the question of the dating of mural painting of Chersonesos Christian tombs]. In: Tserkovnaya arkheologi-ya Yuzhnoy Rusi: sbornik materialov mezhdunarodnoy konferentsii “Tserkovnaya arkheologiya: problemy, poiski, otrkytiya” [Church Ar-cheology of South Russia: Collection of Materials of the International Conference “Church Archeology: Problems, Searches, Discoveries”]. Simferopol, 34–37.

13. Диатроптов, П.Д. Еще раз к вопросу о датировке росписей херсо-несских христианских склепов. В сб.: Церковная археология Южной Руси: сборник материалов международной конференции «Церков-ная археология: проблемы, поиски, открытия» (Севастополь, 2001 г.). Симферополь, 34–37.

14. Elsner, J. 2002: The birth of late antiquity: Riegl and Strzygowski in 1901. Art History 25/3, 358–379.

15. Ferrua, A. 1991: The Unknown Catacomb. A Unique Discovery of Early Christian Art. Transl. by I. Inglis. New Lanark.

16. Filippov, A.E. 2009: [Painting of the early Christian tombs of Tauric Cher-sonesos in the context of artistic tradition: synthesis with architecture, symbolism, liturgical basis]. In: S.A. Belyaev (ed.), Ocherki po istorii khristianskogo Khersonesa. Т. I, 1. Khersones khristianskiy [Essays on the History of Christian Chersonesos. Vol. I, 1. Chersonesos Christian]. Saint Petersburg, 193–318.

17. Филиппов, А.Е. Росписи раннехристианских склепов Херсонеса Та-врического в контексте художественной традиции: синтез с архитек-турой, символика, литургическая основа. В сб.: С.А. Беляев (ред.), Очерки по истории христианского Херсонеса. Т. I, 1. Херсонес хри-стианский. СПб., 193–318.

18. Fomin, M.V. 2014: [On the problem of the formation of an Early Christian artistic tradition in Chersonesos of the 4th–5th centuries]. Vіsnyk Harkіvs’kogo nacіonal’nogo unіversytetu іm. V.N. Karazіna. Serіja «Іstorіja» [The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Se-ries: History] 1117/48, 38–46.

19. Фомин, М.В. О проблеме формирования раннехристианской худо-жественной традиции в Херсонесе IV–V вв. Вісник Харківського на-ціонального університету ім. В.Н. Каразіна. Серія «Історія» 1117/48, 38–46.

20. Grabar, A. 1946: Martyrium. Recherches sur le culte des reliques et l’art chrétien antique. Vol. II: Iconographie. Paris.

21. Grabar, A. 1972: Le tiers monde de l’Antiquité à l’école de l’art classique et son rôle dans la formation de l’art du Moyen Age. Revue de l’art 18, 8–25.

22. Kadeev, V.I., Sorochan, S.B. 1989: Ekonomicheskie svyazi antichnykh go-rodov Severnogo Prichernomor’ya v I v. do n.e. – V v. n.e. (na materi-alakh Khersonesa) [Economic Contacts of the Ancient Cities of the Northern Black Sea Region in the 1st Cent.BC – 5th Cent. AD. (Based on the Materials from Chersonesos)]. Khar’kov.

23. Кадеев, В.И., Сорочан, С.Б. Экономические связи античных городов Северного Причерноморья в I в. до н.э. – V в. н.э. (на материалах Херсонеса). Харьков.

24. Khrushkova, L.G. 2005: [On the beginning of the Christian Tauric Cherso-nesos: a cross-shaped church in the main cemetery]. In: Sugdeyskiy sbornik. Vyp. II [Sugdaia collection papers. Issue II]. Kiev–Sudak, 393–420.

25. Хрушкова, Л.Г. О начале христианского Херсонеса Таврического: крестовидная церковь на главном кладбище. В сб.: Сугдейский сборник. Вып. II. Киев–Судак, 393–420.

26. Khrushkova, L.G. 2008: [On the paintings in Early Christian tombs in the Crimea: one hundred years after Mikhail Rostovtzeff]. In: Vizantiya v kontekste mirovoy kultury. Materialy konferentsii, posvyashchennoy pa-myati A.V. Bank [Byzantium Within the Context of World Culture. Trans-actions of the State Hermitage Museum] Saint Petersburg, 121–132.

27. Хрушкова, Л.Г. О живописи раннехристианских склепов в Крыму: сто лет после Михаила Ивановича Ростовцева. В сб.: Византия в контексте мировой культуры. Материалы конференции, посвящен-ной памяти А.В. Банк. (ТГЭ, XLII). СПб., 121–132.

28. Kitzinger, E. 1977: Byzantine Art in the Making. Main Lines of Stylistic De-velopment in Mediterranean Art. 3rd–7th Cent. London.

29. Kuvatova, V. 2017: Early Christian funerary painting in Thessaloniki. Mac-edonian and Roman traditions. In: N.A. Nalimova, T.P. Kishbali, A.V. Zacharova (eds.), Makedoniya – Rim – Vizantiya: iskusstvo Severnoy Gretsii ot antichnosti do srednikh vekov: materialy nauchnoy konferentsii [Macedonia – Rome – Byzantium: the Art of Northern Greece from An-tiquity to the Middle Ages: Proceedings of the Scientific Conference]. Moscow, 128–141.

30. Куватова, В. Early Christian funerary painting in Thessaloniki. Mace-donian and Roman traditions. В сб.: Н.А. Налимова, Т.П. Кишбали, А.B. Захарова (ред.), Македония – Рим – Византия: искусство Се-верной Греции от античности до средних веков: материалы науч-ной конференции. М., 128–141.

31. Maayan-Fanar, E. 2010: An early Christian tomb at Lohamei HaGetaot: formation of christological symbolism. Eastern Christian Art 7, 71–89.

32. Marki, E. 2006: E nekropole tes Tkhessalonikes stous usteroromaikus kai pal-yaiokhristianikus khronus (mesa tu 3u eos mesa tu 8u aj. m.kh.) [The Ne-cropolis of Thessaloniki in the Late Roman and Early Christian Periods (from the Middle of the 3rd Century to the Middle of the 8th Century AD)].

33. Μαρκή, Ε. Η νεκρόπολη της Θεσσαλονίκης στους υστερορωμαϊκούς και παλαιοχριστιανικούς χρόνους (μέσα του 3ου έως μέσα του 8ου αι. μ.Χ.). Αθήνα.

34. McKenzie, J. 2007: The Architecture of Alexandria and Egypt c. 300 BC to AD 700. London.

35. Meshcheryakov, V.F. 1978: [About the time of the Appearance of Christian-ity in the Tauric Chersonesos]. In: Aktualnye problemy izucheniya istorii religii i ateizma [Actual Problems of Studying of History of Religion and Atheism]. Leningrad, 121–134.

36. Мещеряков, В.Ф. О времени появления христианства в Херсонесе Таврическом. В сб.: Актуальные проблемы изучения истории рели-гии и атеизма. Л., 121–134.

37. Michaeli, T. 1998: The pictorial program of the tomb near Kibbutz Or-ha-Ner in Israel. Assaph Studies in Art History 3, 37–76.

38. Michaeli, T. 2001: The iconographic and symbolism of the tomb of the Nymphs at Ashkelon. In: A. Barbet (ed.), La peinture funéraire antique : IVe siècle av. J.-C. – IVe siècle ap. J.-C.: actes du VIIe Colloque de l’Association Internationale pour la peinture mural antique (6–10 Octobre 1998, Saint-Romain-en-Gal – Vienne). Paris, 163–170.

39. Miyatev, K. 1925: Dekorativnata zhivopis na Sofiyskiya nekropol [Decorative Painting of the Sofia Necropolis]. Sofia.

40. Миятев, К. Декоративната живопись на Софийския некропол. Со-фия.

41. Mirković, L. 1956: La nécropole paléochrétienne de Niš. Archeologia Jugoslavica II, 85–100.

42. Pergola, A. 2010: La discussa scena delle donne al sepolcro nel battistero di Dura Europos. Alle origini dell’iconografia della resurrezione di Cristo. Rivista di Archeologia Cristiana 86, 315–352.

43. Patrich, J. 2016: The early Christianization of the Holy Land – the archaeo-logical evidence. In: Acta XVI Congressus Internationalis Archaeologiae Christianae. Romae (22–28.9.2013). Costantino e i Costantinidi: l’innovazione costantiniana, le sue radici e i suoi sviluppo. Pars I. Vati-cano, 265–293.

44. Pillinger, R., Popova, V., Zimmermann, B. (Hrsg.) 1999: Corpus der spätan-tiken und frühchristlichen Wandmalereien Bulgariens. (Schriften der Balkankommission, Antiquarische Abteilung, 21). Wien.

45. Rishnjak, O., Sadova, O., Turovs’kij, E., Filippenko, A. 2012: Nekropol’ Hersonesa Tavrіjs’kogo. Novі storіnky v іstorіi’ doslіdzhen’ [Necropolis of Chersonesos Tauric. New pages in the History of Research]. Lviv.

46. Рiшняк, О., Садова, О., Туровський, Є., Філіппенко, А. Некрополь Херсонеса Таврійського. Нові сторінки в історії досліджень. Львів.

47. Rostovtzeff, M.I. 1913: Antichnaya dekorativnaya zhivopis’ na yuge Rossii. Atlas [Antique Decorative Painting in the South of Russia. An Atlas]. Saint Petersburg.

48. Ростовцев, М.И. Античная декоративная живопись на юге России. Атлас. СПб.

49. Rostovtzeff, M.I. 1914: Antichnaya dekorativnaya zhivopis’ na yuge Rossii. T. I. Opisanie i issledovanie pamyatnikov [Antique Decorative Painting in the South of Russia. Text. Vol. I. Description and Researches of the Monuments]. Saint Petersburg.

50. Ростовцев, М.И. Античная декоративная живопись на юге России. Т. I. Описание и исследование памятников. СПб.

51. Rousseau, V. 2019: Reflection, ritual, and memory in the Late Roman paint-ed Hypogea at Sardis. Arts 8/103, 1–36. URL: https://www.mdpi.com/2076-0752/8/3/103/htm; дата обращения: 23.04.2021.

52. Strocka, V.M. 2002: Die Fresken von Hanghaus 2 – ein Vierteljahrhundert später. Jahreshefte des Österreichischen Archäologischen Institutes in Wien 71, 285–298.

53. Strzygowski, J. 1901: Orient oder Rom: Beitrag zur Geschichte der spätan-tiken und frühchristlichen Kunst. Leipzig.

54. Stupko, M.V., Turovskiy, E.Ya., Filippenko, A.A. 2007: [On the fate of the painted tombs of the first Christians of Chersonesos]. In: Sacrum et Profanum. Vyp. III. Nebesnye patrony i zemnye sluzhiteli kulta [Sacrum et Profanum. Issue III. Heavenly Patrons and Terrestrial Ministers of Cult]. Sevastopol, 189–192.

55. Ступко, М.В., Туровский, Е.Я., Филиппенко, А.А. О судьбах рас-писных склепов первых христиан Херсонеса. В сб.: Sacrum et Profa-num. Вып. III. Небесные патроны и земные служители культа. Се-вастополь, 189–192.

56. Turovskiy, E.Ya., Filippenko, A.A. 2008: [Chronology of the tombs of the Early Christians of the Chersonesos necropolis (in the light of excava-tions of 2006)]. Materialy po arkheologii i istorii antichnogo i sred-nevekovogo Kryma [Materials in Archaeology and History of Ancient and Medieval Crimea] I, 45–48.

57. Туровский, Е.Я., Филиппенко, А.А. Хронология склепов ранних христиан некрополя Херсонеса (в свете данных раскопок 2006 г.). Материалы по археологии и истории античного и средневекового Крыма I, 45–48.

58. Valeva, J. 1979–1980: Sur certaines particularités des hypogées paléochrétiens des terres et leurs analogues en Asie Mineure. Anatolica VII, 117–150.

59. Valeva, J. 1998: Les tombeaux ornés de croix et chrismes peints. In: Acta XIII Congressus internatinalis archaeologiae christianae (Split-Porec, 25.9.–1.10.1994) III. Vaticano, 761–786.

60. Valeva, J. 2001: La peinture funéraire dans les provinces orientales de l’Empire Romain dans l’Antiquité tardive. Hortus Artium Medievalium 7, 167–208.

61. Zavadskaya, I.A. 2003: [Conversation to Christianity in early Byzantine Chersonesos (the 4th–6th centuries)]. Materialy po arkheologii, istorii i etnografii Tavrii [Materials in Archaeology, History and Ethnography of Tauria] X, 402–426.

62. Завадская, И.А. Христианизация ранневизантийского Херсонеса (IV–VI вв.). МАИЭТ X, 402–426.

63. Zavadskaya, I.A. 2005: [Decorative–symbolic system of painting in Cherso-nesos Christian tombs: aspects of chronology and genesis]. Materialy po arkheologii, istorii i etnografii Tavrii [Materials in Archaeology, His-tory and Ethnography of Tauria] XI, 258–288.

64. Завадская, И.А. Декоративно-символическая система росписи хер-сонесских христианских склепов: проблемы хронологии и генезиса. МАИЭТ XI, 258–288.

65. Zavadskaya, I.A. 2009: [Christian painted tombs of Crimea in the context of funeral painting development in early Byzantine period]. Materialy po arkheologii, istorii i etnografii Tavrii [Materials in Archaeology, History and Ethnography of Tauria] XV, 89–131.

66. Завадская, И.А. Христианские расписные склепы Крыма в контексте развития погребальной росписи в ранневизантийский период. МАИЭТ XV, 89–131.

67. Zavadskaya, I.А. 2013: Early Christian painted tombs in Crimea. Mittei-lungen zur Christlichen Archäologie 19, 41–67.

68. Zavadskaya, I.A. 2019: [Numeric proportions of the early Byzantine basili-cas of Chersonesos]. Materialy po arkheologii, istorii i etnografii Tavrii [Materials in Archaeology, History and Ethnography of Tauria] XXIV, 135–159.

69. Завадская, И.А. Числовые пропорции ранневизантийских базилик Херсонеса. МАИЭТ XXIV, 135–159.

70. Zimmermann, N. 2011: Das Sieben-Schläfer-Zömeterium in Ephesos. Neue Forschungen zu Baugeschichte und Ausstattung eines ungewöhnlichen Bestattungskomplexes. Jahreshefte des Österreichischen Archäologi-schen Institutes in Wien 80, 365–407.

71. Zubar’, V.M. 1982: Nekropol Khersonesa Tavricheskogo I–IV vv. n.e. [Ne-cropolis of Tauric Chersonesos of the 1th–4th Cent. AD]. Kiev.

72. Зубарь, В.М. Некрополь Херсонеса Таврического I–IV вв. н.э. Киев.

73. Zubar’, V.M. 1994: Khersones Tavricheskiy i Rimskaya imperiya. Ocherki voenno-politicheskoy istorii [Tauric Chersonesos and Roman Empire. Es-says on Military Political History]. Kiev.

74. Зубарь, В.М. Херсонес Таврический и Римская империя. Очерки во-енно-политической истории. Киев.

75. Zubar’, V.M., Khvorostyanyy, A.I. 2000: Ot yazychestva k khristianstvu. Na-chal’nyy etap proniknoveniya i utverzhdeniya khristianstva na yuge Ur-kainy (vtoraya polovina III – pervaya polovina VI v.) [From Paganism to Christianity. The initial Stage of Penetration and Confirmation of Chris-tianity in the south of Ukraine (the Second Half of the 3rd – the First Half of the 6th Cent.]. Kiev.

76. Зубарь, В.М., Хворостяный, А.И. От язычества к христианству. Начальный этап проникновения и утверждения христианства на юге Украины (вторая половина III – первая половина VI в.). Киев.

77. Zuckerman, C. 1994: [Bishops and a garrison of Cherson in the 4th century]. Materialy po arkheologii i istorii antichnogo i srednevekovogo Kryma [Materials in Archaeology and History of Ancient and Medieval Crimea] IV, 545–561.

78. Цукерман, К. Епископы и гарнизон Херсона в IV в. МАИЭТ IV, 545–561.

(рис-1.jpg, 537 Kb) [Download]

(рис-2.jpg, 485 Kb) [Download]

(рис-3.jpg, 881 Kb) [Download]

(рис-4.jpg, 790 Kb) [Download]

(рис-5.jpg, 330 Kb) [Download]

(рис-6.jpg, 347 Kb) [Download]

(рис-7.jpg, 778 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up