The Latest Stage of Canada's Policy Towards China: Transition to Confrontation?

 
PIIS268667300017540-4-1
DOI10.31857/S268667300017540-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 12
Pages44-60
Abstract

Over the years, Canada and China have been partners in the economic, trade, science and technology and other fields. However over the past two years, relations between Canada and China have deteriorated in stages. Canada found itself embroiled in a struggle between two economic giants - the United States and China. In early 2021, the confrontation moved to a new level: the Canadian government introduced trade restrictions in connection with the deterioration of the situation around the rights of ethnic minorities in China. This article focuses on the policy of Ottawa in the context of a sharp exacerbation of bilateral relations. It also analyzes if Canada is able to maneuver in complexly structured economic and political conditions, without compromising its principles and values, without losing weight in the international arena and without aggravating relations with the two largest trading partners.

KeywordsCanada, China, USA, bilateral relations, challenge, aggravation of relations
Received24.03.2021
Publication date03.12.2021
Number of characters37148
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Усиление экономического и политического влияния КНР на мировой арене представляет научный и практический интерес в различных странах, а увеличивающееся противостояние западной и китайской цивилизаций всё больше становится предметом дискуссий в академических и политических кругах. В российской научной среде работы посвящаются изучению канадско-китайских экономических отношений, возрастающей роли КНР в мировой политике, а также усиливающемуся противостоянию США и Китая как двух глобальных игроков [Батюк В.И. 2019]; [Приходько О.В. 2020]; [1]. В Канаде проблема двусторонних отношений приобрела острый характер, появляется всё больше публикаций [Coulon J. 2019]; [Manthorpe J. 2019] и исследований [Cole J.M. 2018]; [Schrader M. 2020], посвящённых вопросам подъёма Китая и связанных с этим рисков для текущей и будущей политики Канады.
3 История взаимодействия двух стран началась задолго до установления официальных дипломатических отношений в 1970 г. Сегодня разработаны различные двусторонние механизмы, способствующие поддержанию отношений на федеральном, региональном и муниципальном уровнях. Например, в 2016 г. были запущены следующие форматы встреч:
4 – диалог министров иностранных дел для обсуждения различного рода аспектов региональной и глобальной безопасности, сотрудничества в правовой сфере, соблюдения общепризнанных прав человека, защиты окружающей среды и др.;
5 – канадско-китайский диалог на высоком уровне по вопросам национальной безопасности и верховенства права, участие в котором принимают советник премьер-министра Канады по национальной безопасности и генеральный секретарь ЦК по политике и праву КНР, а также различные министры правительств двух стран. Две такие встречи состоялись в 2016 и 2017 гг. между китайским министром госбезопасности и руководителем канадской Службы безопасности и разведки, на которых обсуждались вопросы борьбы с терроризмом, сотрудничества правоохранительных органов в противодействии транснациональной организованной преступности, кибербезопасности, обеспечения региональной и глобальной безопасности, взаимодействия в правовой и судебной сферах;
6 – ежегодный диалог между премьер-министром Канады и главой правительства КНР. Последний состоялся 14 ноября 2018 г., на котором Дж. Трюдо встретился с председателем Государственного совета Китая Ли Кэцяном, чтобы обсудить углубление двустороннего взаимодействия в сфере торговли и инвестиций. Кроме того, была достигнута договорённость о начале переговоров по запуску ежегодного экономического и финансового стратегического диалога. Первая встреча состоялась в 2018 г., основными вопросами для обсуждения на которой стали: углубление и расширение экономических и торговых отношений, укрепление сотрудничества в сфере глобального управления, определение приоритетных секторов для двустороннего взаимодействия;

Number of purchasers: 1, views: 445

Readers community rating: votes 0

1. Annual Report 2019. National Security and Intelligence Committee of Parliamentarians. Available at: https://nsicop-cpsnr.ca/reports/rp-2020-03-12-r/annual_report_2019_public_en.pdf (accessed 17.03.2021).

2. Canada’s Security Threats. March 10, 2021. Maru Group ltd. Available at: https://www.marugroup.net/public-opinion-polls/canada/cda-china; https://static1.squarespace.com/static/5a17333eb0786935ac112523/t/6047d6f789edc66c0459f44a/1615320824085/Release+2+CDA+Tables.pdf (accessed 18.03.2021).

3. Canadian international merchandise trade, January 2020. March 6, 2021. Statistics Canada. Available at: https://www150.statcan.gc.ca/n1/daily-quotidien/200306/dq200306b-eng.htm (accessed 17.03.2021).

4. Canadian sanctions. Government of Canada. Available at: https://www.international.gc.ca/world-monde/international_relations-relations_internationales/sanctions/faq.aspx?lang=eng#a1 (accessed 10.05.2021)

5. Ethnic Origin. Census Profile, 2016. Statistics Canada. Available at: https://www.statcan.gc.ca/census-recensement/2016/dp-pd/prof/details/page.cfm?Lang=E&Geo1=PR&Code1=01&Geo2=PR&Code2=01&Data=Count&SearchText=Canada&SearchType=Begins&SearchPR=01&B1=Ethnic+origin&TABID=1 (accessed 20.02.2021).

6. Immigration and Ethnocultural Diversity. Focus on Geography Series, 2016 Census. Statistics Canada. Available at: https://www12.statcan.gc.ca/census-recensement/2016/as-sa/fogs-spg/Facts-can-ng.cfm?Lang=Eng&GK=CAN&GC=01&TOPIC=7 (accessed 20.02.2021).

7. Special Committee on Canada-China Relations. House of Commons. Parliament of Canada. Evidence. January 30, 2020. Available at: https://www.ourcommons.ca/Content/Committee/431/CACN/Evidence/EV10620077/CACNEV03-E.PDF (accessed 10.03.2021)

8. Special Committee on Canada-China Relations. House of Commons. Parliament of Canada. Evidence. January 30, 2020. Available at: https://www.ourcommons.ca/Content/Committee/431/CACN/Evidence/EV10645154/CACNEV07-E.PDF (accessed 10.03.2021).

9. Special Committee on Canada-China Relations. House of Commons. Parliament of Canada. Evidence. February 24, 2020. Available at: https://www.ourcommons.ca/Content/Committee/431/CACN/Evidence/EV10645154/CACNEV07-E.PDF (accessed 10.03.2021).

10. Statement by the Subcommittee on International Human Rights Concerning the Human Rights Situation of Uyghurs and Other Turkic Muslims in Xinjiang, China. October 21, 2020. Available at: https://www.ourcommons.ca/DocumentViewer/en/43-2/SDIR/news-release/10903199 (accessed 10.03.2021).

11. Taiwan’s top diplomat warns Canada of Beijing’s efforts to further interests abroad. September 10, 2019. I Available at: https://ipolitics.ca/2019/09/10/taiwans-top-diplomat-warns-canada-of-beijings-efforts-to-further-interests-abroad/ (accessed 18.03.2021).

12. The Security Dimensions of an Influential China. September 2013. Canadian Security and Intelligence Service. Third National Survey on Canadian Public Attitudes https://www.canada.ca/ Available at: content/dam/csis-scrs/documents/publications/CHINA_POST_CONFERENCE_E_SOURCE.pdf on China and Canada-China Relations. University of British Columbia. October 31, 2019. Available at: https://sppga.ubc.ca/wp-content/uploads/sites/5/2019/10/Full-Findings.30oct19-1.pdf (accessed 18.03.2021).

13. Third National Survey on Canadian Public Attitudes on China and Canada-China Relations. University of British Columbia. October 31, 2019. Available at: https://sppga.ubc.ca/wp-content/uploads/sites/5/2019/10/Full-Findings.30oct19-1.pdf (accessed 18.03.2021).

14. Batyuk V.I. 2019. Amerikano-kitajskie otnosheniya: vozvraschenie kholodnoj vojny? // SShA & Kanada: ehkonomika – politika – kul'tura. № 5. C. 22-38. DOI: 10.31857/S032120680004909-3

15. Israelyan E.V. Sanktsii kak instrument vneshnej politiki Kanady // Kanadskij ezhegodnik. 2015. Vypusk 19, s. 176-190.

16. Nemova L.A. 2018. Politika pravitel'stva Kanady na kitajskom napravlenii. SShA & Kanada: ehkonomika – politika – kul'tura. № 9. C. 40-51. DOI: 10.31857/S032120680000715-0

17. Prikhod'ko O.V. 2020. Menyayuschijsya balans sil v mire: amerikano-kitajskij kontekst. SShA & Kanada: ehkonomika – politika – kul'tura. № 8. C. 30-51. DOI: 10.31857/S268667300010627-9

18. Cole J. M. China threatens the democratic world order—and Canada can’t be a weak link. November 2018. Available at: https://www.challenge-to-the-democratic-world-order-and-canada-cant-be-a-weak-link/ (accessed 10.03.2021)

19. Cole J. M. The Hard Edge of Soft Power: Understanding China’s Influence Operations Abroad. Macdonald-Laurier Institute, October 2018. Available at: https://macdonaldlaurier.ca/files/pdf/20181022_MLI_China%27s_Influence_ (Cole)_PAPER_WebreadyF.pdf (accessed 28.03.2021)

20. Coulon J. 2019. Canada is Not Back: How Justin Trudeau is in over his head on foreign policy. James Lorimer & Company, 208 pp.

21. Manthorpe J. 2019. Claws of the Panda: Beijing’s Campaign of Influence and Intimidation in Canada. Cormorant Books, 336 pp.

22. Schrader, M. Friends and Enemies: A Framework for Understanding Chinese Political Interference in Democratic Countries. Alliance for Securing Democracy. April 22, 2020. Available at: https://securingdemocracy.gmfus.org/wp-content/uploads/2020/05/Friends-and-Enemies-A-Framework-for-Understanding-Chinese-Political-Interference-in-Democratic-Countries.pdf (accessed 10.03.2021)

Система Orphus

Loading...
Up