U.S. Policy towards UN Peacekeeping Operations

 
PIIS268667300016432-5-1
DOI10.31857/S268667300016432-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 9
Pages54-69
Abstract

The article assesses the role of the United States in the UN peacekeeping activities at the present stage. An attempt is made to show the key types of UN operations and the mechanisms of their influence on the establishment of peace. It is concluded that, although the logistical support of UN operations cannot compete with the military capabilities of the United States or NATO, the experience of conducting peacekeeping operations proves that the UN retains ample opportunities to maintain peace in various regions. The study emphasizes the importance of the United States financial support for UN peacekeeping activities, America has long been the largest sponsor of UN peacekeeping operations. The study showed that when the United States does not fulfill its obligations to provide financial resources in the specified amount, the UN experiences significant financial difficulties in solving peacekeeping tasks and implementing peacekeeping programs. If America truly wants to remain the world leader, then the Biden administration needs to start by paying off its UN debt. On the example of considering Chinese participation in peacekeeping activities, the author substantiates the assumption of a possible future transfer of the leading role in the UN from the United States to China.

KeywordsUSA, UN, peacekeeping, peace support programs, UN budget, Trump, Biden
Received07.07.2021
Publication date30.08.2021
Number of characters35409
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Миротворческая деятельность является одним из самых заметных символов глобального управления и международного сотрудничества, а её перспективы неотделимы от перспектив развития ООН как всемирной организации. В то время как многие международные институты, созданные после Второй мировой войны, испытывают растущую нагрузку, миротворческая деятельность ООН оказалась более устойчивой, она остаётся центральным элементом всей системы Организации Объединённых Наций и важным инструментом управления конфликтами в мире.
3 С 1948 г., когда на Ближнем Востоке были размещены первые войска ООН в голубых касках, Совет Безопасности санкционировал 70 миротворческих миссий и направил более 1 млн миротворцев из 110 стран, чтобы помочь странам пройти трудный путь от конфликта к миру. Сегодня около 95 тыс. миротворцев участвуют в 13 операциях по всему миру [1]. Миротворческие операции остаются одним из наиболее эффективных инструментов, имеющихся в распоряжении ООН, для содействия и поддержания международного мира и безопасности.
4 Миротворческие миссии ООН – это, прежде всего, политический инструмент. По сути, они требуют широкой политической поддержки в Совете Безопасности и среди большинства государств – членов Организации Объединённых Наций. Однако деятельность ООН по поддержанию мира не защищена от геополитических трений и соперничества. Противоречия между пятью постоянными членами СБ ООН мешают выработке её многосторонней политики в отношении конфликтов, что ведёт к непоследовательности в их разрешении, введению со стороны отдельных членов СБ материально-технических и бюрократических ограничений.
5 К тому же миротворчество ООН сталкивается с постоянным финансовым давлением и испытывает серьёзные материально-технические трудности. Вопрос о том, насколько миротворческие операции ООН эффективны и остаются пригодными для достижения поставленных целей, является предметом постоянных дебатов, в которых довольно остро критикуются США за невыполнение обязательств вносить наибольший финансовый вклад в операции ООН по поддержанию мира; в среднем Соединённые Штаты обеспечивают около 28% ежегодного объёма финансирования этих операций. Чтобы понять, много это или мало, необходимо рассмотреть основные факторы, регулирующие миротворческую деятельность ООН.
6

ДОКТРИНАЛЬНЫЕ ПОДХОДЫ ООН К МИРОТВОРЧЕСКИМ ОПЕРАЦИЯМ

7 Генеральный секретарь ООН Антониу Гутерриш на 75-й сессии ГА ООН в сентябре 2020 г. говорил о четырёх (а теперь – и пяти) «всадниках», которые угрожают «нашему общему будущему»: геостратегическая напряжённость, климатический кризис, растущее глобальное недоверие – то, что он назвал тёмной стороной цифрового мира (киберугрозы), и пандемия COVID-19. Он призвал мировое сообщество сплотиться вокруг общей повестки дня для мирного, инклюзивного и устойчивого мира, частью которого будут миротворческие операции [2].

Number of purchasers: 1, views: 478

Readers community rating: votes 0

1. List of peacekeeping operations 1948 – 2020. United Nations Peacekeeping. Available at: https://peacekeeping.un.org/sites/default/files/un_peacekeeping_operation_list_3_2.pdf (accessed 25.06.2021).

2. António Guterres. Address to the Opening of the General Debate of the 75th Session of the General Assembly. September 22, 2020. Available at: https://www.un.org/sg/en/content/sg/speeches/2020-09-22/address-the-opening-of-the-general-debate-of-the-75th-session-of-the-general-assembly (accessed 25.06.2021).

3. Table of multilateral peace operations, 2018. May 29, 2019. Available at: https://www.sipri.org/sites/default/files/YB19%2003%20PKO%20Table.pdf (accessed 25.06.2021).

4. Three basic principles that continue to set UN peacekeeping operations. UN peacekeeping. September 03, 2020. Available at: https://peacekeeping.un.org/en/principles-of-peacekeeping (accessed 25.06.2021).

5. Security Council endorses importance of ‘multidimensional’ approach to peacekeeping. aimed at facilitating peacebuilding, preventing relapse into conflict // January 20, 2013. Available at: https://www.un.org/press/en/2013/sc10888.doc.htm (accessed 25.06.2021).

6. Implications of stabilisation mandates for the use of force in UN peace operations. February 21, 2018. Available at: https://reliefweb.int/report/world/implications-stabilisation-mandates-use-force-un-peace-operations (accessed 25.06.2021).

7. Cedric de Coning. Is stabilization the new normal? Implications of stabilization mandates for the use of force in UN peace operations. October 04, 2016. Available at: https://cedricdeconing.net/2016/10/04/is-stabilisation-the-new-normal-implications-of-stabilisation-mandates-for-the-use-of-force-in-un-peace-operations/ (accessed 25.06.2021).

8. Morello Carol. Trump shrugs as UN warns it’s about to run out of money//October 10, 2019. Available at: https://www.washingtonpost.com/national-security/trump-shrugs-as-un-warns-its-about-to-run-out-of-money/2019/10/09/568f8756-eac5-11e9-85c0-85a098e47b37_story.html (accessed 25.06.2021).

9. Remarks at a UN Security Council Open Debate on Peacekeeping. March 28, 2018. Available at: https://usun.usmission.gov/remarks-at-a-un-security-council-open-debate-on-peacekeeping/ (accessed 25.06.2021).

10. UN Peacekeeping: Cost Estimate for Hypothetical U.S. Operation Exceeds Actual Costs for Comparable UN Operation. February 06, 2018. Available at: https://www.gao.gov/products/gao-18-243 (accessed 25.06.2021).

11. Williams Paul D. In U.S. Failure to Pay Peacekeeping Bills, Larger UN Financing Questions Raised. October 23, 2018. Available at: https://theglobalobservatory.org/2018/10/in-us-failure-pay-peacekeeping-bills-larger-financing-questions-raised/ (accessed 25.06.2021).

12. Amid Criticism Over Unpaid Dues, United States Delegate Asserts Strong Commitment to United Nations, as Fifth Committee Reviews Organization’s Financial Situation. October 23, 2018. Available at: https://www.un.org/press/en/2018/gaab4296.doc.htm (accessed 25.06.2021).

13. Concerned that United Nations Cash Flow Problems Are Hampering Programme Delivery, Delegates in Fifth Committee Criticize Non-Payment of Dues by One Member State. October 16, 2020. Available at: https://www.un.org/press/en/20202/gaab4358.doc.htm (accessed 25.06.2021).

14. Action for Peacekeeping (A4P) initiative. March 28, 2018. Available at: https://peacekeeping.un.org/en/action-for-peacekeeping-a4p (accessed 25.06.2021).

15. Review of the efficiency of the administrative and financial functioning of the United Nations. Programme budget for the biennium 2018-2019. March 26, 2019. Available at: https://undocs.org/en/A/73/809 (accessed 25.06.2021).

16. Mir Wasim. Financing UN Peacekeeping: Avoiding another Crisis. April 2019. Available at: https://www.ipinst.org/wp-content/uploads/2019/04/1904_Financing-UN-Peacekeeping.pdf (accessed 25.06.2021).

17. Assessment of Member States’ contributions to the United Nations regular budget for the year 2019. December 24, 2018. Available at: https://undocs.org/en/ST/ADM/SER.B/992 (accessed 25.06.2021).

18. Implementation of General Assembly resolutions 55/235 and 55/236. December 28, 2015. Available at: https://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/70/331/Add.1 (accessed 25.06.2021).

19. Is China Contributing to the United Nations’ Mission? China Power. March, 2020. Available at: https://chinapower.csis.org/china-un-mission/ (accessed 25.06.2021).

20. China's Xi says to commit 8000 troops for U.N. peacekeeping force. September 29, 2015. Available at: https://www.reuters.com/article/us-un-assembly-china/chinas-xi-says-to-commit-8000-troops-for-u-n-peacekeeping-force-idUSKCN0RS1Z120150929 (accessed 25.06.2021).

21. China completes registration of 8000-strong UN peacekeeping force, defence ministry says. September 29, 2017. Available at: https://www.scmp.com/news/china/diplomacy-defence/article/2113436/china-completes-registration-8000-strong-un (accessed 25.06.2021).

22. Fung S. 2016. What explains China's deployment to UN peacekeeping operations? International Relations of the Asia-Pacific. Vol. 16, Issue 3. Available at: https://doi.org/10.1093/irap/lcv020 (accessed 25.06.2021).

23. Donais T., Tanguay E. 2020. Doing less with less? Peacekeeping retrenchment and the UN's protection of civilians agenda. May 14, 2020. Available at: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0020702020915209 (accessed 25.06.2021).

24. Hyde A. 2020. Money Matters: Using U.S. Diplomacy to Solidify Funding for UN Peacekeeping. Stimson research programs. December 09, 2020. Available at: https://www.stimson.org/2020/money-matters-using-u-s-diplomacy-to-solidify-funding-for-un-peacekeeping/# (accessed 25.06.2021).

25. Lanteigne M. 2018. The Role of UN Peacekeeping in China’s Expanding Strategic Interests. September 18, 2018. Available at: https://www.usip.org/publications/2018/09/role-un-peacekeeping-chinas-expanding-strategic-interests (accessed 25.06.2021).

26. United Nations Issues: U.S. Funding to the UN System. 2021 // Congressional Research Service (CRS). March 05, 2021. Available at: https://fas.org/sgp/crs/row/IF10354.pdf (accessed 25.06.2021).

Система Orphus

Loading...
Up