Specifics of Television Opera as New Form of Old Genre

 
PIIS268667300013923-5-1
DOI10.31857/S268667300013923-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Russian State Social University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 3
Pages98-109
Abstract

The article is devoted to the specific features of the television opera, which became wide-spread in the second half of the twentieth century. The interaction of the opera genre with cinema and television was original and diverse in the last century; television versions of musicals, operas, rock operas and operettas became stage chamber, but full of events and details. The television opera also get genre specifics thanks to the techniques used in film and television and giving the opera scenes expressive effects. Television operas of Robert Ashley, who was one of the composers, devoted to this genre, are considered in more detail. The research methods were a musicological analysis of the television operas’ scores, a textual analysis of vocal parts, an aesthetic assessment of video effects and staged details, as well as dramaturgy and development of the plot. The main conclusion of the study is the statement that the television opera, retaining its basic features of the classical genre, get a new form, expanding its artistic and aesthetic capabilities thanks to new means of communication. The opera expanded the arsenal of expressiveness due to the capabilities of television and cinema, including the use of such techniques as accelerated montage, ambient light, light and shade, different angles and defocusing of the camera, cross-fade, flow or collage of shots, large and panoramic plans, etc. Television, in turn, thanks to music, acquired the aesthetics of academic art and creative inspiration brought by the opera genre to the media. At the same time, television made it possible to introduce wide masses of people to true art and musical avant-garde. All of Ashley's experiments with the genres of video- and television opera, his interest in language and speech and his desire to use audiovisual means to express musical ideas, testify to the composer's trying to create an opera for television that would not only give maximum impressions to the viewer, but also transform him inside, serving as a rich spiritual food capable of replacing television fast food.

Keywordsopera, television opera, musical, cinema, television, special effects, dramaturgy, Robert Ashley
Received22.12.2020
Publication date23.03.2021
Number of characters27213
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Опера как самый «визуальный» из музыкальных жанров не могла пройти мимо завоеваний эпохи кино и телевидения. Взаимодействие оперного жанра с «важнейшим из искусств» в ХХ столетии было оригинальным и разнообразным. ХХ век оказался щедрым на музыкальные открытия в области музыкального театра и легко соединял его жанровые разновидности – оперу, ревю, бурлеск, мюзикл, рок-оперу и даже хэппенинг – со средствами телевидения и кино. Кроме собственно оперных телеспектаклей или киноопер, композиторы эпохи авангарда создали такие гибридные жанры, как телемюзиклы, телеоперы и оперы-хэппенинги с использованием слайдов, радиоприёмников, граммофонов и телевизоров [Piccolomini M., 1996: 246].
3 Мюзикл как одна из форм музыкального театра ХХ века, основу которого составляют песенные и танцевальные номера в стиле популярной музыки, мог опираться на принцип единого драматургического развития, а мог включать несколько последовательно сменяющих друг друга сценических номеров, что впоследствии сблизило мюзиклы с кино. Современные мюзиклы могут быть сценической, телевизионной или кинопостановкой, использующей популярные песни и диалоги, либо рассказывающей некую историю (book musicals), либо демонстрирующей искусство постановщиков и актёров (revues). Режиссёры самых успешных проектов нередко становятся призёрами международных фестивалей и премии «Оскар». Возможности телевидения позволили создать яркие визуальные эффекты, заметно обогатившие сценические постановки музыкальных спектаклей, а также позволившие «вовлечь широкую аудиторию в мир профессиональной музыкальной культуры» [Алексеева A., 2013: 157]. Видеоэффекты не просто были включены в сценическое оформление мюзиклов, но и повлияли на драматургию и композицию спектаклей. Мюзиклы смогли воспользоваться достижениями современной индустрии кино и телевидения, в которой «постоянно работают над развитием функций изображения, расширяющих визуальный опыт зрителей, увеличением пространственного разрешения, частоты кадров, контрастностью, а в последнее время и достижением более ярких цветов на экране» [Zamir S., Vazquez J., Bertalmio M.,2018: 69].
4 Объединение музыки, видеотехники и аудиовизуальных средств массовой информации привело к появлению новой формы музыкального театра – телевизионной оперы. Это опера, специально созданная для трансляции по телевидению, отличающаяся от спектакля, который ставится на оперной сцене и записывается на видео. После успешной премьеры первой телевизионной оперы «Амаль и ночные гости» Джан-Карло Менотти в 1951 г. стало очевидно, что телевизионная опера станет связующим звеном между массовым зрителем и высоким оперным искусством и что эта форма представляет собой новый вид оперы. Несмотря на большие затраты на производство (телеоперы исполнялись и записывались в телестудиях), успех телевизионных опер был закреплён последующими постановками.

Number of purchasers: 0, views: 661

Readers community rating: votes 0

1. Alekseeva A. 2013. Tele- i kinomuzyka. Teatr. Zhivopis'. Kino. Muzyka. № 2. S. 157–174. DOI: 10.24411/2076-4766-2018-14006.

2. Kiseeva E.V. 2018. Problema obnovleniya opernogo zhanra v tvorchestve sovremennykh amerikanskikh kompozitorov. Yuzhno-Rossijskij muzykal'nyj al'manakh. № 4 (33). S. 42–46.

3. Barnes J. 2003. Television opera: The fall of opera commissioned for television. Woodbridge (Suffolk): Boydell press, 124 p.

4. Gann K. 2012. Robert Ashley: A Biography. Champaign: University of Illinois Press, 184 p.

5. Gutkin D. 2014. “Meanwhile, Let's Go Back in Time”: Allegory, Actuality, and History in Robert Ashley's Television Opera Trilogy. Opera Quarterly. Vol. 30 (1). P. 5–48.

6. Khvatova S.I., Shak, T.F., Shevlyakov, E.G. 2019. Film music in the aspect of stylistic modeling. Music Scholarship. № 1 (34). S. 98–105. DOI: 10.17674/1997-0854.2019.1.098-105.

7. Piccolomini M. 1996. Europeras. Writings about John Cage. Ed. by R. Kostelanetz. Ann Arbor: University of Michigan Press, R. 242–247.

8. Ward-Griffin D. 2018. As seen on TV: Putting the NBC opera on stage. Journal of the American Musicological Society. № 71 (3). R. 595–654. DOI: 10.1525/jams.2018.71.3.595

9. Wingstedt J., Brandstrom S., Berg J. 2010. Narrative Music, Visuals and Meaning in Film // Visual Communication. № 9 (2). R. 193–210. DOI: 10.1177/1470357210369886

10. Zamir S. W., Vazquez-Corral J., Bertalmío M. 2018. Variational Methods for Gamut Mapping in Cinema and Television // Mathematic and Visualization. № 221219. P. 67–100. DOI: 10.1007/978-3-319-91274-5_4

Система Orphus

Loading...
Up