The Image of the Angel Jibril in Medieval Sunni and Shiite Sources

 
PIIS268684310030132-3-1
DOI10.18254/S268684310030132-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior lecturer of the School of Asian Studies, Faculty of World Economy and International Relations, National Research University “Higher School of Economics” and Faculty of Oriental Studies, State Academic University for the Humanities
Affiliation:
National Research University “Higher School of Economics”
State Academic University for Humanities (GAUGN)
Address: Moscow, 11, Pokrovskiy bulvar
Occupation: Student at Faculty of Law and Political Science
Affiliation: University of Tehran
Address: Tehran, Iran
Journal nameOriental courier
EditionIssue 1
Pages148-160
Abstract

The paper focuses on the interpretation of the image of the angel Jibril in several Muslim sources. Jibril, formerly known in the Judeo-Christian tradition as Gabriel, retains in Islam his main function (mediation between God and people, direct transmission of the divine will to the inhabitants of the Earth), but he is distinguished by many new, detailed characteristics that had no analogues in earlier traditions. Classical medieval Arabic-language texts are far from being homogeneous about the role of the angel and his qualities. The article attempts to typologize these characteristics and to identify the patterns of development of the image of angels in different groups of texts. In addition to the Qur'an and hadith, tafsirs, scientific cosmological literature, Shiite akhbars and their interpretations are used. The most representative fragments from each group of texts, which allow us to carry out the mentioned typologization, are given. As a result, it is revealed that over time and with the development of the Muslim literary tradition, the image of Jibril (Gabriel) became more complex and enriched with new details, which generally did not contradict the previous information about this angel. It was also found that there is much more in common between the Sunni and Shia interpretations of the angel Jibril than might be presumed. ‘Sunni’ Jibril is closer to the image of a supernatural being, almost devoid of his own qualities and his own will and performs the function of a guide to the will of Allah. The ‘Shiite’ Jibril is maximally anthropomorphic: in the texts this character appears as a full-fledged person with his own characteristics. At the same time, the paper pays considerable attention to the source, which reflects the characteristic features of both Sunni and Shiite approaches. Ibn Manzur’s “Summary of the History of Damascus”, used in the national scientific literature for the first time, serves as an excellent illustration of the conventionality of all attempts to build a clear typology in approaches to the interpretation of the image of the angel.

KeywordsIslamic angelology, angelology of Shiism, Jibril, Muslim textology, cosmology of Islam
AcknowledgmentThe paper was prepared at the State Academic University for the Humanities (GAUGN) within the framework of the state assignment of the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation (topic No. FZNF-2020- 0001 “Historical and cultural traditions and values in the context of global history”).
Received13.03.2024
Publication date22.04.2024
Number of characters30322
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Ангел Джибрил — один из центральных персонажей мусульманского Предания; он выступает в качестве связующего звена между Аллахом и простыми смертными, провозвестника и проводника божественной воли. Помимо ряда коранических айятов и хадисов, он стал героем многих трактатов, легенд апокрифического характера, фольклорных произведений.
2 В ходе развития традиции, связанной с Джибрилом, его образ претерпел ряд существенных изменений. Подходы авторов средневековых трактатов к интерпретации самого Джибрила и его функций можно базово поделить на две категории. В первую входят те подходы, которые были характерны для суннитской традиции, во вторую — те, которые выступали отличительными чертами шиитской литературы. Но такое разделение не является однозначным: в ходе знакомства с текстами удалось обнаружить трактат, вышедший из шиитской среды и при этом имеющий явные элементы суннитского подхода.
3 Изучение подобного рода тематики важно по ряду причин. Во-первых, ангелология в исламе долгое время считалась богословским, а не научным направлением. Несмотря на появление ряда интересных статей и монографий на эту тему, в данной сфере предстоит еще многое сделать. Изучение ангелов позволяет глубже понимать доктринальные сюжеты, затрагивая и космологию, и литературоведение, и этику мусульманской культуры.
4 Среди источников, которые предполагается затронуть ниже, преобладают шиитские тексты. Это связано не только с их своеобразием, но и с тем, что в отличие от суннитских хадисов и трактатов они в гораздо меньшей степени изучены как в отечественной, так и в зарубежной науке. Наиболее интересным следует считать сборник IX–X вв. — «Ал-Кафи» («Полный [свод]») Абу Джа‘фара Мухаммада б. Йа‘куба ал-Кулайни.
5 Сразу оговорим, что сборники шиитских хадисов — ахбаров — были укомплектованы сравнительно поздно и зачастую неотделимы от текстов академического или дидактического характера. Например, «Иршад ал-кулуб» («Направление сердец») Хасана б. Аби-л-Хасана ад-Дайлами (XIV–XV вв.) представляет собой трактат по этике, переполненный ахбарами так, что отделить авторскую часть от первоисточников практически невозможно.
6 Для сравнения с суннитской традицией были задействованы достаточно изученный труд «Шу‘аб ал-иман» («Подразделения веры») Ахмада б. Хусейна ал-Байхаки (XI в.) и популярный трактат Закарийи ал-Казвини (XIII в.) «‘Аджа’иб ал-махлукат уа-гара’иб ал-мауджудат» («Чудеса творений и диковинки существующего»).
7 Наконец, будет затронут пласт сюжетов, связанных с Джибрилом, из «Мухтасар тарих мадинат Димашк» («Краткого изложения истории города Дамаск») Джамал ад-Дина Мухаммада б. Манзура, в рамках которого автор зачастую перемежает повествование с хадисами и преданиями с участием ангела. Трактат Ибн Манзура интересен в том числе и тем, что прежде не задействовался в отечественной науке.

views: 22

Readers community rating: votes 0

1. Nalich T. S. Angels and Other Supernatural Beings in Islam. M.: Znak, 2009. 440 p. (in Russian).

2. Piotrovsky M. B. Jibril. Islam. An Encyclopaedical Dictionary. Moscow: Nauka; GRVL; 1991. P. 64 (in Russian).

3. Al-Kafi (The Sufficient). Muhammad Ya‘qub Al-Kulaini. Pt. 1. Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyah, 1905. 708 p. (in Arabic).

4. Irshad al-Qulub (Guidance to The Hearts). al-Hasan b. Abi al-Hasan Muhammad al-Dailami. Dar al-asua lit-tab‘a wa-n-nashr, 2003. 438 p. (in Arabic).

5. Mukhtasar Tarikh Madinat Dimashq li-ibn ‘Asaker (The Summary of The History of Damascus by Ibn Asaker). Ibn Manzur. Vol. 1; 2; 7; 18; 25. Damascus: Dar al-Fikr, 1984–1988. 312; 431; 424; 365; 416 p. (in Arabic).

6. Tafsir al-Qur’an al-‘Azim li-Ibn Kathir (The Interpretation of Great Quran by Ibn Kathir). Vol. 4. Cairo: Dar al-Hadith, 2005. 4507 p. (in Arabic).

7. Shu‘ab al-Iman (Branches of Faith). Ahmad b. al-Hussein al-Bayhaqi. Vol. 1. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyah, 1990. 552 p. (in Arabic).

8. Al-Jamil T. Ibn Taymiyya and Ibn al-Mutahhar al-Hilli: Shi`a Polemics and the Struggle for Religious Authority in Medieval Islam. Ibn Taymiyyah and His Times. Oxford: Oxford University Press, 2010. Pp. 229–246.

9. Sahih al-Bukhari. Sunnah. URL: https://sunnah.com/bukhari (accessed: 24.12.2023).

10. Zakarija Ben Muhammed Ben Mahmud el-Cazwini`s Kosmographie / her. F. Wüstenfeld. In 2 Theiler. Erster Theil. Die Wünder der Schöpfung. Göttingen: Verlag der Dieterichschen Buchhandlung, 1848. 452 s.

Система Orphus

Loading...
Up