The Results of the Asia-Pacific Policy of President D. Trump, 2017-2020

 
PIIS268667300012340-4-1
DOI10.31857/S268667300012340-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 11
Pages22-45
Abstract

The article analyses and evaluates the major results of the president D. Trump’s policy in the Asia-Pacific region in 2017-2020. First of all, the article looks at the course of the U.S. policy toward China. The conclusion is that the consistent view of Beijing as a "strategic rival" has led Washington to take major practical steps aimed against China in all directions. Attempts of the Chinese leadership not to allow an extreme worsening of the American-Chinese relations, including serious concessions which were made for the first time in trade and economic spheres, were unable to prevent introduction by the American administration several serious anti-Chinese measures in 2020, which affected "the core interests" of China.

D. Trump unleashed unprecedented policy of putting pressure on North Korea, which put the situation on Korean Peninsula on the brink of war. At the same time, he secured a suspension of the implementation of the nuclear and missile program by the North Korean leaders. However, the American president was unable to reach the "complete" elimination of the North Korean "nuclear threat". More than that, he was forced to make concessions: in fact, to recognize the North Korean leader as a partner, to give certain security guarantees to North Korea and to de facto recognize nuclear status of Pyongyang.

D. Trump demonstrated friendliness toward Japan, recognizing it as the most important ally of the U.S. in the APR, but at the same time he succeeded to get concessions from Tokyo in greater openness of Japanese market for American products. Both sides confirmed unshakeable status of the bilateral military-political alliance in which Tokyo is ready to enlarge its contribution, including in a bigger degree compensate the U.S. expenses for deployment of its forces on Japanese territory and increase purchases of American armaments. At the same time in 2020, using the pretext of its high cost Japanese government refused to purchase American land-based Aegis Ashore antimissile system.

Regional policy of D. Trump from the point of American military presence in the APR followed the course of "rebalance" of the Obama administration. At the same time, this course was complemented with conception of the "Free and Open Indo-Pacific Region". Though this concept did not receive a doctrine status, it was perceived in the regional community as a response to Chinese Belt and Road Initiative. No substantial steps to realize this concept were taken. The concept was supported by Japan and Australia. India retains commitment to the policy of nonalignment, ASEAN states considered the concept with caution, because they do not see an adequate role in it for themselves and don't want to quarrel with China. More than that many states of the APR, including the U.S. allies are dissatisfied Washington’s with selfish and isolationist trade and economic policy in the region.

KeywordsD. Trump, Xi Jinping, Kim Jong Un, S. Abe, American-Chinese trade war, China "strategic rival", North Korean missile-nuclear program, Japanese-American military-political alliance, conception of the "Free and open Indo-Pacific region"
Received21.09.2020
Publication date10.11.2020
Number of characters53594
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Азиатско-тихоокеанская политика занимала внимание Д. Трампа ещё до избрания его президентом. А поскольку новый руководитель США вознамеривался «перевернуть все камни» американской политики в отношениях с Китаем и «разом решить северокорейскую ракетно-ядерную проблему», можно исходить из того, что «дальневосточное досье» практически постоянно присутствовало на его рабочем столе в Овальном кабинете.
3

КИТАЙ КАК «СТРАТЕГИЧЕСКИЙ СОПЕРНИК» США

4 Если администрация Б. Обамы характеризовала «китайский подъём» как «вызов» для США, то Д. Трамп и его команда перевели Китай в разряд «стратегических соперников» [Панов А.Н., 2019: 184-195].
5 Негативное отношение Д. Трампа к Китаю отчётливо проявилось в ходе его предвыборной кампании. Он делал акцент на том, что для США главная угроза исходит не от экономически «незначительной» России (возможность военно-стратегической угрозы в расчёт не принималась в силу наличия взаимного потенциала сдерживания), а от Китая.
6 Именно Китай, по убеждению Д. Трампа, способен стать не просто экономическим конкурентом США, но уже на данном этапе, обладая огромными финансово-экономическими возможностями, намеревается приступить к переформатированию мировой торговой и валютно-финансовой системы с целью вытеснения США с доминирующих позиций. Не случайно в своих предвыборных заявлениях Д. Трамп жёстко критиковал ущербную для американской экономики политику Китая и грозил серьёзными «ответными мерами».
7 Стивен Беннон, сыгравший весьма важную роль в разработке политической философии Д. Трампа, отмечал, что США находятся в состоянии экономической войны с Китаем, и прогнозировал в ближайшие 25–30 лет выход этой страны на позиции гегемона, если США не перестроят свою производственную базу в течение 5–10 лет [R. Kuttner, 2017].
8 Как отметил в интервью японской газете «Асахи симбун» принимавший участие в разработке стратегии национальной безопасности США, одобренной в конце 2017 г., помощник президента по национальной безопасности Г. Макмастер (занимал этот пост в 2017–2018 гг.), в ней был обозначен наиболее существенный сдвиг в американской внешней политике с конца холодной войны. В китайской политике он основывался на предположении, что предыдущая политика на китайском направлении была «фундаментально ущербной». При этом он пояснил, что существовала вера в то, что Китай, вовлечённый в международное сообщество и международную торговлю, будет действовать по принятым правилам, осуществит либерализацию своей экономики, отойдёт от государственного капитализма в пользу экономики свободного рынка и в конечном счёте, «начав процветать», либерализует и свою форму правления.
9 Однако к 2017 г. в США стали признавать, что Китай не только не идёт по пути либерализации, но начал проводить весьма агрессивную внешнюю политику и продвигать альтернативную систему, своего рода современную форму вассальной зависимости стран, которые готовы были играть по китайским правилам [1].

Number of purchasers: 0, views: 750

Readers community rating: votes 0

1. Asakhi simbun, 22 iyunya 2019 g.

2. Asakhi simbun, 4 oktyabrya 2018 g.

3. The Japan Times, October 17, 2018.

4. Majniti simbun, 10 fevralya 2017 g.

5. Zhehn'min' zhibao, 10 noyabrya 2016 g.

6. Zhehn'min' zhibao, 10 noyabrya 2017 g.

7. Khramchikhin A.A. Amerika stavit na voennuyu mosch'. Nezavisimaya gazeta. 13.08.2018. Available at: http://ng.ru/armies/2018-08-13/7_7287_rocket.html?print=Y (accessed 10.09.2020).

8. The Japan Times, January 31, 2018.

9. Gorbunov V.N. Kitajskij sindrom Donal'da Trampa. Nezavisimaya gazeta, 24 iyunya 2019 g.

10. Glavnoe tamozhennoe upravlenie Kitaya. Available at: http://www.customs.gov.cn./07.09.2018 (accessed 10.09.2020).

11. Zhehn'min' zhibao, 21 maya 2020 g.

12. China's National Defense in the New Era (July 2019). Ministry of National Defense of the People's Republic of China Available at: http://eng.mod.gov.cn/news/2019-07/24/content_4846443.htm (accessed 14.09.2020).

13. Asakhi simbun, 18 iyunya 2020 g.

14. Vladimir Skosyrev. V SShA Si Tszin'pina nazvali naslednikom Stalina. Nezavisimaya gazeta. 25 iyunya 2020 g. Available at: https://www.ng.ru/world/2020-06-25/6_7895_usa.html?print=y (accessed 10.09.2020).

15. Asakhi simbun, 21 iyulya 2020 g.

16. Jacob Stokes. “China’s Missile Program and U.S. Withdrawal from the Intermediate-Range Nuclear Forces (INF) Treaty”, Staff Research Report, U.S.-China Economic and Security Review Commission. February 4, 2018, p.3. Available at: https://www.uscc.gov/sites/default/files/Research/China%20and%20INF_0.pdf (accessed 14.09.2020).

17. Robert Emmott. China rebuffs Germany's call for U.S. missile deal with Russia. Reuters, February 17, 2019. Available at: https://www.reuters.com/article/us-germany-security-china/china-rebuffs-germanys-call-for-u-s-deal wih-russia-idUSKCN1Q50NZ?il=0 (accessed 14.09.2020).

18. Shen Dingli. What the post-INF Treaty world will be like. China Daily, February 21, 2019. Available at: https://global.chinadaily.com.cn/a/201902/21/WS5c6dea76a3106c65c34ea76e.html (accessed 14.09.2020).

19. Zhehn'min' zhibao, 25 maya 2020 g.

20. United States Strategic Approach to the People’s Republic of China. White House. Available at: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2020/05/U.S.-Strategic-Approach-to-The-Peoples-Republic-of-China-Report-5.20.20.pdf (accessed 10.09.2020).

21. Washington Post, July 25, 2020.

22. Panov A.N. Osnovnye napravleniya sovremennoj politiki SShA v otnoshenii Severo-Vostochnoj Azii. V kn.: Transformatsiya mezhdunarodnykh otnoshenij v Severo-Vostochnoj Azii i natsional'nye interesy Rossii / Pod red. A.V. Torkunova, D.V. Strel'tsova. M.: Aspekt Press, 2019. 432 s.

23. Supyan V.B. Amerikano-kitajskie torgovo-ehkonomicheskie otnosheniya: prichiny krizisa i ego perspektivy. Rossijskij vneshneehkonomicheskij vestnik. 2019. № 9. S. 23-32.

24. Feng Zhang. Tillerson Speaks Chinese. Foreign Affairs, April 4, 2017. Available at: https://www.foreignaffairs.com/articles/china/2017-04-04/tillerson-speaks-chinese (accessed14.09.2020).

25. Goldstein Avery. China’s Real and Present Danger. Foreign Affairs, September/October 2013. P.136-139.

26. Kurt M. Campbell and Ely Ratner. The China Reckoning. How Beijing Defied American Expectations. Foreign Affairs, March/April 2018.

27. Kuttner Robert. Steve Bannon, Unrepentant. The American Prospect, August 16, 2017.

28. Rosenberger Laura. Did Rex Tillerson Misspeak or Intentionally Kowtow to China? Foreign Policy, March 22, 2017. Available at: https://foreignpolicy.com/2017/03/22/did-rex-tillerson-misspeak-or-intentionally-kowtow-to-china/ (accessed 8.09.2020).

29. Stone Fish Isaac. Why Chinese Elites Endorse Hillary Clinton. Foreign Policy, November 7, 2016. Available at: https://foreignpolicy.com/2016/11/07/why-chinese-elites-endorse-hillary-clinton/ (accessed 10.09.2020).

Система Orphus

Loading...
Up