“White Male Rage”: Todd Phillips’ Joker and the Cultural Zeitgeist

 
PIIS268667300010631-4-1
DOI10.31857/S268667300010631-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 8
Pages97-114
Abstract

The article explores the cultural phenomenon of the DC Comics super villain and the films based on them, including the latest highly acclaimed by the public and critics film by Todd Phillips - "Joker" (2019), which provoked a broad public debate. As a popular archetype, deeply rooted in American consciousness and in its 80 years of history, reflecting the dark side of different eras of American history, the Joker offers the key to understanding current social processes and political realities. Since his appearance in 1940, through the moral panic of the 1950s, the escapism and disenchantment of the Reagan years, the Joker has served as a barometer of prevalent moods in the American society.

In the midst of cultural war and partisan politics in America, which divided the country into two irreconcilable sides, Phillips' film struck at the heart of the confrontation between the rightists and leftists, conservatives and liberals, reactionaries and progressivists, each of whom discovered something different in it, having become the major Hollywood cinematographic expression of Donald Trump's presidency.

The author concludes that not only did the film cause real-life mass shootings, as its detractors had feared, but it has had a significant healing effect on public discourse, prompting an important discussion about current anxieties involving violence, social unrest, the ideological stalemate of the late-stage capitalism, and the crisis of male identity.

KeywordsHollywood, film studies, comics, male identity
Received16.05.2020
Publication date31.07.2020
Number of characters30791
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

  

Голливудская студийная система старается тщательно избегать любого рода контроверзы, остерегаясь идеологического содержания в сценариях дорогостоящих фильмов и рекомендуя своим наёмным работникам – режиссёрам и звёздам, воздерживаться от политических заявлений в интервью, поскольку своими неосторожными словами они нередко способны повредить финансовым показателям картины.

2 Тем всякий раз неожиданней, когда крупная студия даёт зелёный свет проекту, обречённому на то, чтобы стать центром публичной полемики, как это произошло с «Джокером» Тода Филлипса.
3 Риск студии (относительный, учитывая популярность персонажа и довольно скромный для зрелища подобного рода бюджет) оправдал себя: картина установила сразу несколько рекордов, в том числе преодолев миллиардную планку по сборам и став самым прибыльным фильмом с прокатным рейтингом R (лица до 17 лет допускаются только в сопровождении родителей) в истории. Помимо признания публики, фильм «Джокер» также ожидала высокая оценка профессионалов в виде престижных наград и премий, включая главный приз Венецианского кинофестиваля «Золотой лев» за лучший фильм конкурса. «Джокер» также удостоился чести быть показанным в Белом доме президенту Трампу и его приглашённым гостям. Согласно высокопоставленному чиновнику Белого дома, президенту фильм понравился [1].
4 Однако путь картины отнюдь не был устлан лишь розами. После триумфа фильма в Венеции последовал шквал негативных рецензий в популярных изданиях. Основная проблема, возникшая с картиной у либеральных критиков, это «гуманизация», или очеловечивание, главного героя – как в случае с Гитлером в фильме «Бункер» (Der Untergang, 2004) германского режиссёра Оливера Хиршбигеля, где «монстр» показан психически травмированным, сломленным, уязвимым человеком, страдающим болезнью Паркинсона, временами вызывающим эмпатию и даже симпатию.
5 Чтобы понять истинные причины, по которым либеральные медиа атаковали фильм, необходимо быть в курсе текущих культурных войн в США. В первую очередь, это враждебное отношение прогрессивной общественности к так называемым «рассерженным белым мужчинам» – врагам политической корректности, феминизма, прав меньшинств, а также избирателям Дональда Трампа. Считается, что именно они стоят между старым патриархальным, сексистским, расистским, гомофобным миром и светлым будущим всего человечества. Кроме того, нагнетание паники по поводу потенциального насилия с применением оружия позволило либералам в очередной раз заговорить о другом излюбленном пункте своей повестки – ужесточении контроля над продажей огнестрельным оружием.
6 Неудивительно, что к кампании против фильма подключилась группа активистов «Сложи оружие, Америка» во главе с Игорем Вольским, задействовавшая членов семей, переживших трагедию в Ороре. В частности, мать одной из жертв назвала картину «пощёчиной» и выразила опасение, что картина вдохновит кого-то на массовую стрельбу [2].

Number of purchasers: 0, views: 1313

Readers community rating: votes 0

1. Hoffman Jordan. Question Answered: Yes, Donald Trump Has Screened Joker. Vanity Fair, November 17, 2019. Available at: https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/11/donald-trump-has-screened-joker (accessed: 03.03.2020).

2. Parker Ryan. Aurora Shooting Victims Voice Fears Over 'Joker' in Letter to Warner Bros. The Hollywood Reporter, 9/24/2019. Available at: https://www.hollywoodreporter.com/news/aurora-shooting-victims-voice-concerns-joer-emotional-letter-warner-bros-1241599 (accessed: 05.05.2020).

3. Warner Bros. Statement Regarding "Joker". September 24, 2019. Available at: https://www.warnerbros.com/news/press-releases/warner-bros-statement-regarding-joker (accessed: 03.02.2020).

4. Barrett James. ‘Joker’ Director: ‘The Far-Left Can Sound Like The Far-Right When It Suits Their Agenda’. The Daily Wire, September 26th, 2019. Available at: https://www.dailywire.com/news/joker-director-the-far-left-can-sound-like-the-far-right-when-it-suits-their-agenda (accessed: 04.02.2020).

5. Tollin Anthony. "Profile on Jerry Robinson - Creator of The Joker". Amazing World of DC Comics. DC Comics. 2 (4). January-February 1975. pp.1-2 Available at: https://cacb.wordpress.com/2009/02/08/profile-on-jerry-robinson-creator-of-the-joker/ (accessed: 06.05.2020).

6. Bricken Rob. How Joker became an unlikely icon of anarchy. Polygon, Oct 2, 2019. Available at: https://www.polygon.com/comics/2019/10/2/20895027/joker-anarchy-dc-comics-batman-history-movie (accessed: 13.05.2020).

7. Murray, Noel. The Joker Has Always Been A More Reliable Cultural Barometer Than Batman. MEL Magazine, Oct 2, 2019. Available at: https://melmagazine.com/en-us/story/the-joker-has-always-been-a-more-reliable-cultural-barometer-than-batman (accessed: 08.05.2020).

8. Devega Chauncey. "Joker": A harsh indictment of neoliberalism and gangster capitalism. Salon, October 9, 2019. Available at: https://www.salon.com/2019/10/09/joker-todd-phillips-indictment-neoliberalism-violence/ (accessed: 13.05.2020).

9. Robinson Joanna. This Is the Joker the Trump Era Deserves—But Not the One We Need Right Now. Vanity Fair, October 4, 2019. Available at: https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/10/joker-joaquin-phoenix-trump-era (accessed: 03.03.2020).

10. De Semlyen Phil. Joker film review. Time Out, September 26, 2019. Available at: https://www.timeout.com/london/film/joker-2019 (accessed: 10.05.2020).

11. Lattanzio Ryan. Michael Moore Calls ‘Joker’ a Masterpiece: ‘The Greater Danger to Society May Be If You Don’t See This Movie’. IndieWire, October 5, 2019. Available at: https://www.indiewire.com/2019/10/joker-michael-moore-1202179054/ (accessed: 10.05.2020).

12. Boot Max. ‘Joker’ nails the nihilism and opportunism of populist firebrands. The Washington Post, October 7, 2019. Available at: https://www.washingtonpost.com/opinions/2019/10/06/joker-nails-nihilism-opportunism-populist-firebrands/ (accessed: 30.03.2020).

13. Žižek Slavoy. More on Joker: From Apolitical Nihilism to a New Left, or Why Trump is no Joker. The Philosophical Salon, November 11, 2019. Available at: https://thephilosophicalsalon.com/more-on-joker-from-apolitical-nihilism-to-a-new-left-or-why-trump-is-no-joker/ (accessed: 11.05.2020).

14. Tyler Cowen. Joker. Marginal Revolution blog, October 7, 2019. Available at: https://marginalrevolution.com/marginalrevolution/2019/10/the-joker.htmll (accessed: 04.02.2020).

15. Flood Maria. Joker makes for uncomfortable viewing – it shows how society creates extremists. The Sonversation, October 8, 2019. Available at: http://theconversation.com/joker-makes-for-uncomfortable-viewing-it-shows-how-society-creates-extremists-124832 (accessed: 06.02.2020).

16. Lawson Richard. Joker Review: Joaquin Phoenix Towers in a Deeply Troubling Origin Story. Vanity Fair, August 31, 2019. Available at: https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/08/joker-review-joaquin-phoenix (accessed: 30.03.2020).

17. Jose Evangeline. Joker alleged to inspire violent ‘Clowncels’. Gulf News, October 7, 2019. Available at: https://gulfnews.com/entertainment/hollywood/joker-alleged-to-inspire-violent-clowncels-1.66972600 (accessed: 12.05.2020).

18. Desta Yohana. The Joker Didn’t Inspire the Aurora Shooter, but the Rumor Won’t Go Away. Vanity Fair, October 2, 2019. Available at: https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/10/joker-aurora-shooting-rumor/ (accessed: 06.05.2020).

19. Jose Evangeline. Joker alleged to inspire violent ‘Clowncels’, October 7, 2019. Available at: https://gulfnews.com/entertainment/hollywood/joker-alleged-to-inspire-violent-clowncels-1.66972600 (accessed: 04.02.2020).

20. Hoffman, Jordan. Joker – the incels, the incitement, the ending: discuss with spoilers. The Guardian, 4 October 2019. Available at: https://www.theguardian.com/film/2019/oct/04/joker-the-incels-the-incitement-the-ending-discuss-with-spoilers (accessed: 05.02.2020).

21. Brunner Jose, 2004. Humanizing Hitler: Psychohistory and the making of a monster. In: Psychoanalyse und Geschichte, Tel Aviver Jahrbuch fur deutsche Geschichte/Tel Aviv Yearbook for German History, 32, p. 148-174.

22. Nyberg A.K., 1994. Seal of Approval: The Origins and History of the Comics Code, Volume 1. Univ. Press of Mississippi, 1228.

23. Sims David, 2019. Untangling the Controversy over the New Joker Movie. The Atlantic, October 3, 2019 Available at: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2019/10/joker-movie-controversy/599326/ (accessed: 06.05.2020).

24. Tilley Carol L., 2012 "Seducing the Innocent: Fredric Wertham and the Falsifications That Helped Condemn Comics." Information & Culture: A Journal of History, vol. 47 no. 4, p. 383-413. Project MUSE, doi:10.1353/lac.2012.0024

Система Orphus

Loading...
Up