U.S. Investment Policy in an Evolving World

 
PIIS268667300010629-1-1
DOI10.31857/S268667300010629-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 8
Pages70-86
Abstract

The present paper focuses on the important evolution occurring in the U.S. investment policy conducted abroad. This transformation is to respond China’s growing economic influence in developing countries and aims to support U.S. business in competing for overseas investment opportunities.

The study of this issue implies the analysis of the main components of the U.S. approach to outward foreign investment and special features of investment regulations contained in the Better Utilization of Investments Leading to Development Act of 2018 (BUILD Act).

Today a zone of US rivalry with China has become Africa. Over the last 10 years U.S. investment and two-way trade has fallen on the African continent. On the contrary, China is one of the largest foreign direct investors here. But this country’ role is mainly determined by the financing of more, largely critical, infrastructure projects. China has devoted considerable state-directed financing to projects in African countries. However, the result of this China's development policy often becomes “debt traps,” or China’s banks take ownership of the key strategic assets they built.

The adopted law should to complement U.S. assistance development objectives and to contribute to the realization of US foreign policy interests. The BUILD Act creates more robust and flexible investment tools for US companies to use, provides technical assistance and increased oversight on development projects. Created International Development Finance Corporation will more than double the amount of money available for US investment in low- and middle-income countries than was previously.

KeywordsU.S. investment policy abroad, developing countries, China’s growing influence, Africa, law “Better Utilization of Investments Leading to Development Act", development finance, equity investment
Received15.06.2020
Publication date31.07.2020
Number of characters39177
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

Внимание к политическим аспектам размещения прямых иностранных инвестиций (ПИИ) за рубежом традиционно ограничивалось в США набором мер в рамках содействия вывозу инвестиций в страны с формирующимися рынками. Между тем в соотношении сил в глобальной экономике за последние годы произошли существенные изменения и действующие политические рамки стали неадекватны этим реалиям.

2 Активизация внешнеэкономической деятельности Китая и выдвижение инициативы «Один пояс и один путь» (Belt and Road Initiative) значительно усилили влияние этой страны в современном мире. Инвестиции, запланированные Китаем для осуществления данной инициативы, нацелены на объединение 65% населения мира, одной трети мирового ВВП и одной четверти произведённых товаров и услуг, а оценка её стоимостного объёма варьируется в пределах 1–8 трлн долл. [1:5; 2]. На этом фоне резко обострилось соперничество между Китаем и США за политическое и экономическое влияние в Африке, подтолкнувшее США к разработке новых, действенных, механизмов инвестиционной политики, осуществляемой за рубежом.
3 В связи с этим, важно выделить слагаемые подхода США к вывозу инвестиций в страны Африки, а также проанализировать нормы регулирования зарубежных вложений, зафиксированные в законе «Оптимизация инвестиций в целях развития» 2018 года.
4

СЛАГАЕМЫЕ НОВОГО ПОДХОДА

  

Рациональность вывоза прямых иностранных инвестиций за пределы национальных границ, получившая полное и аргументированное обоснование в экономической теории, во многом определила американский подход к этой сфере инвестиционной деятельности. Руководствуясь таким приоритетом, как свобода выбора, государство предоставило компаниям возможность самим искать оптимальный вариант инвестиционной стратегии и таким образом добиваться конкурентных преимуществ. Свою же основную задачу государство видело в создании условий для размещения инвестиций на формирующихся странах (развивающиеся и постсоциалистические страны), при этом особое внимание обращалось на взаимосвязь зарубежных вложений с увеличением экспорта американских товаров и созданием в стране дополнительных рабочих мест. Содействие в вывозе ПИИ преимущественно оказывалось представителям среднего и малого бизнеса США и включало следующие основные направления: предоставление информации и техническое содействие, прямую финансовую поддержку (кредиты и гарантии по кредитам), страхование инвестиций.

5 Сегодня рынки стран Африки представляют крупнейший региональный портфель Корпорации по частным зарубежным вложениям США (The Overseas Private Investment Cooperation), ключевой структуры в регулировании вывоза ПИИ до закона «Оптимизация инвестиций в целях развития» 2018 года.
6 Остро нуждаясь в инвестициях, даже в сравнении с другими развивающимися странами, Африка добилась определённых позитивных результатов в реализации вложений. Так, по данным Конференция ООН по торговле и развитию, ЮНКТАД (United Nations Conference on Trade and Development, UNCTAD), в 2006–2011г. здесь наблюдался самый высокий уровень дохода на вложенные ПИИ – 11,4% по сравнению с 9,1% в Азии, 8,9% в странах Латинской Америке, 7,1% в мировой экономике в целом [3].

Number of purchasers: 0, views: 550

Readers community rating: votes 0

1. Financing Overseas Development: The Administration’s Proposal. Hearing before the Committee on Foreign Affairs House of Representatives. 115 Congress. Second Session. April, 2018. 51 p.

2. Murphy P., McAuley M. The U.S. BUILD Act: A new chapter in international development finance? Lexology, September 20, 2018. Available at: https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=32a4148e-3daf-43ed-8d5f-61594d221d82 (accessed 25.04.2020).

3. Odusola A. Investing in Africa is sound business and a sustainable corporate strategy. AfricaRenewal. Available at: https://www.un.org/africarenewal/web-features/investing-africa-sound-business-and-sustainable-corporate-strategy (accessed 25.05.2020).

4. UNCTAD. World Investment Report 2019: Special Economic Zones. 221p.

5. These will be the fastest growing economies in the world over the next decade. Businesstech. May 4, 2018. Available at: https://businesstech.co.za/news/business/242635/these-will-be-the-fastest-growing-economies-in-the-world-over-the-next-decade/ (accessed 15.05.2020).

6. Congressional Research Service. In Focus. The Trump Administration’s Prosper Africa Initiative. December 12, 2019. Africa. Available at: https://ustr.gov/countries-regions/africa (accessed 5.03.2020).

7. usdia-detailedcountrybyselectindustry-2010-2018.

8. Smith E. The US-China trade rivalry is underway in Africa, and Washington is playing catch-up. CNBC, October 9, 2019. Available at: https://www.cnbc.com/2019/10/09/the-us-china-trade-rivalry-is-underway-in-africa.html (accessed 15.04.2020)

9. Does China dominate global investment? ChinaPower. Available at: https://chinapower.csis.org/china-foreign-direct-investment/ (accessed 15.02.2020).

10. Meservey J. Congressional Testimony. China in Africa: The New Colonialism? The Heritage Foundation. March 7, 2018. Available at: https://docs.house.gov/meetings/FA/FA16/20180307/106963/HHRG-115-FA16-Wstate-MeserveyJ-20180307.pdf (accessed 5.02.2020).

11. Narris G. China Is Loaning Billions of Dollars to African Countries. Here's Why the U.S. Should Be Worried // Time. August 30, 2018. Available at: https://time.com/5381467/china-africa-debt-us-security/ (accessed 15.05 .2020).

12. Bearak M. In strategic Djibouti, a microcosm of China’s growing foothold in Africa // The Washington Post. December 30, 2019. Available at: https://www.washingtonpost.com/world/africa/in-strategic-djibouti-a-microcosm-of-chinas-growing-foothold-in-africa/2019/12/29/a6e664ea-beab-11e9-a8b0-7ed8a0d5dc5d_story.html (accessed 27.05.2020).

13. Minges M. World Development Report 2016. Exploring the Relationship between Broadband and Economic Growth. January, 2015.

14. China in Africa: The New Colonialism? Hearing before the Subcommittee on Africa, Global Health, Global Human Rights, and International Organizations of the Committee on Foreign Affairs House of Representatives.115 Congress. Second Session. March 7, 2018. 90 p.

15. National Security Strategy of the United States of America. 2017. December Available at: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2017/12/NSS-Final-12-18-2017-0905.pdf (accessed 28.05.2020).

16. The Better Utilization of Investments Leading to Development // FAA Reauthorization Act of 2018. Public Law 115–254. Oct 5, 2018. p. 3485-3519.

17. Bandura R., Runde D. The BUILD Act Has Passed: What’s Next? // CSIS. October 12, 2018. Available at: https://www.csis.org/analysis/build-act-has-passed-whats-next (accessed 28.05.2020).

18. Forde K.US ups investment in Africa to counter China's influence. Al Jazeera. June 19, 2019. Available at: https://www.aljazeera.com/ajimpact/ups-investment-africa-counter-china-influence-190618203434468.html (accessed 25.05.2020).

19. “The Enduring Partnership between the United States and South Africa” Speech by Assistant Secretary Tibor Nagy. Africa Press Office. June 25, 2019. Available at: https://www.cnbcafrica.com/africa-press-office/2019/06/25/the-enduring-partnership-between-the-united-states-and-south-africa- speech-by-assistant-secretary-tibor-nagy/ (accessed 25.05.2020).

20. Bass H. BUILD Act needs a stronger rule of law foundation. The Hill. March, 2018. Available at: https://thehill.com/blogs/congress-blog/foreign-policy/380327-build-act-needs-a-stronger-rule-of-law-foundation (accessed 29.05.2020).

21. The BUILD Act Greenlights Equity Investments, Increasing Need for Legal Involvement. The National Law Review. October 10, 2019. Available at: https://www.natlawreview.com/article/build-act-greenlights-equity-investments-increasing-need-legal-involvement (accessed 29.05.2020).

22. Ang Y. Demystifying Belt and Road: The Struggle to Define China’s “Project of the Century” // Foreign Affairs. May 22, 2019. Available at: https://www.beltandroad.news/2019/05/23/DEMYSTIFYING-BELT-ROAD/ (accessed 27.05.2020).

23. Benabdallah L. Spite Won’t Beat China in Africa. Foreign Policy. January 23, 2019. Available at: https://foreignpolicy.com/2019/01/23/spite-wont-beat-china-in-africa/ (accessed 29.05.2020).

24. Manero E. China’s Investment in Africa: The New Colonialism? Harvard Political Review. February 3, 2017. Available at: https://harvardpolitics.com/world/chinas-investment-in-africa-the-new-colonialism/ (accessed 28.05.2020).

25. Mourdoukoutas P. What China Wants From Africa? Everything. Forbes. May 4, 2019. Available at: https://www.forbes.com/sites/panosmourdoukoutas/2019/05/04/what-china-wants-from-africa-everything/#416ec36a758b (accessed 11.05.20).

26. Voo J. A case for Fortifying the Build Act: the U.S., China, and Internet Infrastructure in the Global South. Harvard Kennedy School. Paper. July, 2019. Available at: https://www.belfercenter.org/publication/case-fortifying-build-act-us-china-and-internet-infrastructure-global-south. (accessed 11.05.20).

Система Orphus

Loading...
Up