Think Tanks during Donald Trump’s Presidency

 
PIIS268667300009772-9-1
DOI10.31857/S268667300009772-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 6
Pages92-108
Abstract

The American think-tank system, emerged in the early 20th has always played a leading role in foreign policy development. The Carnegie Endowment for International Peace, is a leading intellectual institution which promoted active international engagement and created many foreign policy ideas for various US administrations. They have proved very essential during the Cold War, providing expertise for the White House, regarding the Soviet Union. The leading American think-tanks have developed the revolving door system, allowing scholars to work for the government and allowing former officials to become think-tank experts.

While the community is celebrating the 115th anniversary of the Carnegie Endowment for International Peace this year, the Ideas industry is facing major challenges. While such industry giants as The Atlantic Council, Brookings Institution, Council for Foreign Relations are still going strong, Trump presidency posed a serious challenge for them. Mr. Trump attitude toward think community, which for many years provided an expertise to various US leaders, was different. He cared less for the advice, provided by the think-tank scholars. The leading conservative think-tankers have also turned against him, writing opinion pieces against the flamboyant candidate. Donald Trump's presidency has posed a serious challenge to the think tank community in Washington, D.C. The majority of the US think tanks, with the exception of the Heritage Foundation were not able to approach the new administration in the White House. This article examines difficulties that think tank scholars have faced in trying to adapt to an unorthodox administration, including alternative avenues these experts have sought to bring their work before policymakers and the public.

Keywordsthink-tanks, expert community, Donald Trump administration, fake-news, Russia, China
Received07.03.2020
Publication date09.06.2020
Number of characters37497
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

Грядущий юбилей, 115-летие ведущего американского «мозгового центра» США фонда Карнеги за международный мир (Carnegie Endowment for International Peace) даёт возможность вновь взглянуть на ситуацию в американском экспертном сообществе, переживающем определённую трансформацию при президентстве Дональда Трампа.

2 Сегодняшняя система американского экспертного сообщества, сложившаяся в начале ХХ века, представляет собой сотни различных экспертных институтов, чья главная цель – «идейное обеспечение» политического и экономического класса страны. Её ядро составляют признанные интеллектуалы, среди которых видные экономисты, политики и публицисты, имеющие серьёзное влияние на американскую правящую элиту и общество.
3 В советской политологической науке существует немало трудов, посвящённых американским «мозговым центрам», среди них, работы таких учёных-американистов, как И.Л. Шейдина, И.Я. Кобринская, А.А. Кокошин, Г.А. Трофименко, С.М. Самуйлов, В.В. Согрин.
4 Экспертное сообщество США, его «мозговые центры», или «фабрики мысли», тесно связаны c развитием американской политической системы. Эта система в течении всей своей эволюции, нуждалась в экспертных взглядах для развития идей о политическом и экономическом устройстве американского общества, а также роли США в мире.
5 Основанный в 1910 г. американским филантропом Э. Карнеги фонд стал одним из первых американских «мозговых центров», который обратил внимание на проблемы, связанные с международными исследованиями. Сам Э. Карнеги считал, что подобный центр поможет в поисках компромиссных решений между странами, путём урегулирования споров в международных арбитражных судах и составлением международных договоров.
6 Спустя несколько лет в США при активной роли сторонников независимого подхода к контролю за правительственными расходами был создан ещё один аналитический центр – Институт правительственных исследований (Institute for Goverment Research), предтеча Брукинского института (Brookings Institution).
7 В число основателей центра вошли юристы и представители банковской сферы, а также часть бывших членов администрации президента У.Тафта. Это положило начало принципу, который впоследствии получил название принцип «вращающихся дверей». Его идея состояла в том, что бывшие руководители администрации могут перейти в экспертное сообщество, а с течением времени могут вновь возвратиться на государственную службу. Этот принцип и сегодня один из стержневых в экспертном сообществе США.
8 Американские президенты активно способствовали становлению системы «мозговых центров». Администрация президента У. Тафта одной из первых начала задумываться о создании структуры, которая могла бы представить независимый взгляд на систему государственного управления. В 1910 г. Тафт убедил Конгресс в необходимости создать президентскую комиссию по проблемам экономической эффективности, поставив её под гражданский контроль [1].

Number of purchasers: 0, views: 991

Readers community rating: votes 0

1. Abelson D. E. “Do think tanks matter? Assessing the Impact of Public Policy Institute -Q.: McGill-Queen's University Press, 2009. P.345

2. Blumenthal, S. The rise of the counter – establishment: From conservative ideology to polit. power / S. Blumenthal. – New York: Times books, 1986. P.349

3. Grose P. Counting the Inquiry. The Council of Foreign Relations from 1921 to 1996. The Council on foreign relations book. P.83

4. Dresner W. D. The Ideas Industry: How Pessimists, Partisans, and Plutocrats are transforming the marketplace of Ideas. - New York.: Oxford University Press. 2017. P. 344

5. Meese, E. Reagan: The inside story / E. Meese. – Washington D.C.: Regnery Publishing Inc. –1992. P.450

6. Rabin J, Hildreth W. B, Gerald Miller G. Handbook of public administration CRC Press, 2007. P.1264

7. Wiarda H. J., Skilley E. M. The crises of American foreign policy: the effects of a divided America. - U.K. Rowman and Littlefield Publishers 2006. P.344

Система Orphus

Loading...
Up