Lobbying Interests of United Arab Emirates in the U.S. under the Presidency of D. Trump

 
PIIS268667300008593-2-1
DOI10.31857/S268667300008593-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Oriental Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 3
Pages44-70
Abstract

This article looks at the ways and means of lobbying of the United Arab Emirates interests in the U.S. under D. Trump Presidency. Direct lobbying of the Administration, Congress and public opinion by PR- and GR- firms hired by the UAE is considered. Main cases of lobbying are related to issues of bilateral or foreign relations and economic cooperation. First, Abu Dhabi was concerned about the Bill that would have ended U.S. military assistance for the Saudi-led war in Yemen against Iran-backed rebels and arms sales to the UAE. Second, members of Congress deeply criticized Saudi-UAE coalition strikes that killed thousands of Yemeni civilians. Third, Emirates tried to lobby against interests of Iran and Qatar. And fourth, the UAE were deeply interested in American business investments and acquiring some assets in the United States. The research is based on FARA e-Files of lobbyists and reports of Department of Justice to Congress. Main ways of lobbying were based on influencing the Administration, lawmakers, Congressional staff, public opinion through media and think tanks. The lobbying was eased by the U.S. interests in stability Gulf region, countering Iran, fighting terrorism and willing to save the UAE as ally. It can't be recognized as a success the attempt to attract the United States to the side of the UAE in the conflict with Qatar, despite the fact that Abu Dhabi and Riyadh lobbied together. But Washington has decided that any action against Doha may be in the interests of Tehran. Another thing is that the preservation of defense cooperation between the UAE and the United States was due to the help of the American arms lobby. The author also concludes that there are no signs of the "Arab lobby" that operated in the late 1960s and early 1970s and had an agenda on the Israel-Palestine issue. It is necessary to recognize the exist-ence of a common lobby of Saudi Arabia & the UAE against Iranian interests and the willingness of Abu Dhabi to help Cairo in lobbying in the United States.

KeywordsUAE, USA, lobbying, lobby, PR, GR, FARA, Yemen, Houthis, Qatar
Received10.03.2020
Publication date11.03.2020
Number of characters55838
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

США оценивают отношения с Объединёнными Арабскими Эмиратами как дружественные. Госдепартамент США считает ОАЭ влиятельным игроком на Ближнем Востоке и ключевым партнёром в вопросах обороны, режимов нераспространения, торговли, правоохранительной деятельности, энергетической политики и культурного обмена [1]. Для ОАЭ очень важен баланс сил, который поддерживается на Ближнем Востоке благодаря Вашингтону. Кроме того, США являются основным поставщиком вооружений ОАЭ, важным торговым и экономическим партнёром. Из этого вытекает главное направление лоббистских усилий Эмиратов – хорошие отношения с США на дипломатическом, экономическом и военно-техническом направлениях. Поддержка Вашингтона важна для решения региональных политических задач: противодействия Ирану и движению «Ансар Аллах» в Йеменском гражданском конфликте, в который вовлечены Саудовская Аравия (КСА) и ОАЭ, а также для ослабления американской поддержки Катара. Эр-Рияд и Абу-Даби объявили блокаду Дохе в 2017 г. В Вашингтоне решаются интересы других стран Ближнего Востока. Эмираты выступают самым деятельным образом на стороне египетских властей в лице президента Ас-Сиси и противостоят укреплению позиций Турции в Катаре и в Ливии. ОАЭ является членом Совета сотрудничества арабских государств Персидского залива (ССАГПЗ), основателем и лидером которого считается Эр-Рияд. Но в последнее время Эмираты отходят от роли беспрекословного союзника Саудовской Аравии и демонстрируют амбиции сильного регионального игрока с независимыми геополитическими устремлениями.

2 Объединённые Арабские Эмираты – крупнейший экспортный рынок США на Ближнем Востоке, в 2018 г. США экспортировали в эту страну продукции и услуг более чем на 20 млрд долл. Американские компании сыграли важную роль в освоении энергетических ресурсов ОАЭ, которые составляют около 10% мировых запасов нефти. Эмираты – единственный производитель нефти в Персидском заливе, который поддерживает участие частного сектора в нефтяной промышленности. Более 800 американских фирм имеют здесь свои представительства.
3 Первое Соглашение о сотрудничестве в области обороны и безопасности между ОАЭ и США было подписано в 1994 г. Оно позволило размещать американские войска в пределах территории страны. Принципиальное значение для военно-морских операций США имеет порт Джебель-Али, поскольку это единственная гавань в заливе, достаточно глубокая, чтобы принимать американские авианосцы. США впервые разместили свои истребители пятого поколения F-22 за пределами своей континентальной территории – на американской базе Аль-Дафра в ОАЭ [2]. Новое Соглашение о сотрудничестве в области обороны между США и ОАЭ вступило в силу в мае 2019 г. на фоне растущей напряжённости между Вашингтоном, Абу-Даби, Эр-Риядом, с одной стороны, и Тегераном – с другой [3].

Number of purchasers: 0, views: 1024

Readers community rating: votes 0

1. Zyablyuk N. G. 1976. SShA: lobbizm i politika. M.: Mysl'. 207 s.

2. Bard M., 2010. The Arab Lobby: The American Component. Middle East Quarterly, Fall. Vol. 17, No. 4, p. 3-15.

3. Emerson S., 1985. American House of Saud, The Secret Petrodollar Connection. Franklin Watts, New York, Toronto, p.342

4. Nogris Thomas, 2016. Lobbying: the political influence in USA, Le Journal International. Available at: https://www.lejournalinternational.fr/Lobbying-the-politicalinfluence-in-USA_a3505.html (accessed 10.12.2019).

5. Baumgartner F. R., Berry J. M., Hojnacki M., Leech B. L., Kimball D.C., 2009. Lobbying and Policy Change: Who Wins, Who Loses, and Why. University of Chicago Press, p.166-171.

6. Hagedorn S. L., 2015. Taking the Lead: Congressional Staffers and Their Role in the Policy Process. Political Science Graduate Theses & Dissertations, Political Science. University of Colorado Boulder, Spring 1-1, p. 25-32.

7. Huczko M. 2019. The Pro-Israeli and Pro-Arab Lobby in The United States International Scientific Journal "Science. Business. Society". Year IV, Issue 2, r.73-76.

8. Rayside D., 2011. Muslim American communities’ response to queer visibility. Contemporary Islam. July. Vol. 5. Issue 2, p.109-134.

Система Orphus

Loading...
Up