Slave Songs: Key Features and Hidden Meanings of African American Spirituals

 
PIIS268667300008136-9-1
DOI10.31857/S268667300008136-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate professor (School of Foreign Languages)
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 3
Pages107-120
Abstract

The African American spiritual is one of the most significant forms of American folklore which have made lasting contributions to global culture. It is considered to have laid the groundwork for the musical genres such as gospel, blues and jazz. African Americans are largely the descendants of slaves who were taken from their African homelands by force to work on plantations in the American South. Coming from hundreds of different tribes, mainly from Western Africa, they brought with them rich West African musical traditions. Away from their roots and torn out of their own cultural heritage, they sought solace in music. It helped them remain hopeful and resilient during the most difficult times. Music was a way for slaves to express their feelings: longing for freedom and home, joy, sorrow. Spirituals were created as a result of the coexistence of African and European cultures. They represented a unique combination of various elements of Puritan hymns, Anglo-Celtic ballads, African folklore and performance style. The author analyzes several songs associated with the Underground Railroad and argues that Black spirituals were regarded not only as expressions of religious faith, but also as a veiled form of resistance. The article presents some results which illustrate that some of the lyrics had a double meaning and coded messages. Spirituals were the means by which slaves could protest against slavery, transmit secret messages and encourage the fight for freedom. The article covers the main themes of spirituals and defines the key characteristics of their origin and history.

KeywordsBlack spirituals; Negro spirituals; American folksong; American folklore; African American Culture; hidden messages; double meanings; slaves; African Americans; the Underground Railroad
Received10.03.2020
Publication date11.03.2020
Number of characters30146
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 ВВЕДЕНИЕ
2 История развития афроамериканской музыки так же многогранна и сложна, как история самих афроамериканцев. Нельзя не отметить, что при кажущейся обширности исследований, посвященных роли музыкального искусства афроамериканцев в становлении американской культуры, еще многие вопросы требуют дополнительного рассмотрения. До сих пор было уделено относительно мало внимания многоаспектному характеру одной из самых известных форм американского фольклора, положившей основу таким музыкальным жанрам, как госпел, блюз и джаз и повлиявшей на мировую культуру в целом, а именно спиричуэлс (англ. Spiritual – духовный).
3 Спиричуэлс (англ. Negro spirituals, Spiritual music, African American spirituals) — это духовные песни афроамериканцев, возникшие в период рабства на Юге США (1619-1865) [Johnson J.W., Johnson, R.J., 2002:13-14]. Как писал выдающийся афроамериканский общественный деятель и историк У.Э.Б. Дюбуа, в этих «песнях печали», выражалась душа чернокожих американцев. «Музыка, ритмичная, всегда минорная, привезенная из дебрей Африки, изменившаяся, адаптировавшаяся к новой почве, напитавшаяся слезами и потом, стала самым впечатляющим излиянием Души негра, ее скорби, отчаяния и надежды…» [DuBois W. E. B., 1968].
4 В этой работе предпринята попытка определить основную тематику данной формы музыкально-поэтического творчества, проанализировать ее особую роль для этнического самосознания афроамериканцев и рассмотреть скрытые смыслы наиболее известных песен жанра1. 1. Все тексты песен взяты с сайта: www.negrospirituals.com
5

СПИРИЧУЭЛС

 

Спиричуэлс обычно считаются религиозной музыкой, однако они носили гораздо более глубокий смысл для людей, которые их сочиняли. Возникшие в процессе взаимодействия европейской и африканской культур в условиях рабства, духовные песни представляют собой синтетический жанр. Основой текстов спиричуэлс служили библейские сюжеты, которые адаптировались невольниками к конкретным условиям их повседневной жизни. Песни сочетали в себе такие характерные элементы африканских исполнительских традиций, как эмоциональность, коллективная импровизация, первостепенная роль ритма и ярко выраженная полиритмия, которые гармонично сочетались со стилистикой пуританских гимнов, христианских псалмов и англо-кельтских баллад [Конен В. Д., 1965: 102].

6 Одним из первых исследований, посвященных изучению культуры и быта африканских рабов на юге США стал сборник «Песни рабов Соединенных Штатов» (Slave Songs of the United States). Эта первая коллекция афроамериканских спиричуэлс (136 песен), выпущенная в 1867 году филологом-аболиционистом У.Ф. Алленом с соавторами, до сих пор остается одним из важнейших источников знаний о музыкальной культуре афроамериканцев. Авторы сборника отмечали, что были впечатлены феноменальной музыкальностью рабов, их уникальным даром коллективной импровизации и одухотворенностью текстов. Книга продемонстрировала читателям, что в афроамериканском фольклоре нет ничего «варварского и экзотического» [Конен В. Д., 1965: 103].

Number of purchasers: 2, views: 1214

Readers community rating: votes 0

1. Konen V.D. 1965. Puti amerikanskoj muzyki: ocherki po istorii muzykal'noj kul'tury SShA. Moskva: Muzyka, 524 s.

2. Allen W.F. , Ware C.P., Garrison L. M. 2011. Slave Songs of the United States. University of North Carolina Press, 194 p.

3. Books H. 2005. Soul Praise: Amazing Stories Behind the Great African American Hymns and Negro Spirituals.Cook Communications, 192 p.

4. Bradford S. 2004. Harriet Tubman: The Moses of Her People (African American). Dover Publications, 112 p.

5. Bresler J. 2007. ‘‘Follow the Drinking Gourd: A Cultural History”. Available at: http://www.followthedrinkinggourd.org (accessed 05.01.2020).

6. Cone J. 1992. The Spirituals and the Blues: An Interpretation. Orbis Books, 152 p.

7. Douglass F. 1881. The Life and Times of Frederick Douglass. Hartford. Available at: https://docsouth.unc.edu/neh/douglasslife/douglass.html (accessed 05.01.2020).

8. DuBois W. E. B. 1968. The Souls of Black Folk. Available at: https://www.gutenberg.org/files/408/408-h/408-h.htm (accessed 05.01.2020).

9. Foster C.H. 2004. Black Religious Experience: Conversations on Double Consciousness and the Work of Grant Shockley. ABNDP - Abingdon Press, 174 p.

10. Garon P. 2011. Blues and the Poetic Spirit (Roots of Jazz S) City Lights Publishers, 240 p.

11. Green C. A. 2010. Our story: Putting Color Back Into His-Story: What We Dragged Out of Slavery. Infinity Publishing, 152 p.

12. Johnson J.W., Johnson, R.J. 2002. The Books of American Negro Spirituals. Da Capo Press, 384 p.

13. Lawrence-McIntyre C. 1987. The Double Meanings of the Spirituals, Journal of Black Studies. Vol. 17, No. 4. P. 379-401.

14. Levine L. W. 2007. Black Culture and Black Consciousness: Afro-American Folk Thought from Slavery to Freedom. Oxford University Press, 522 p.

15. Lomax A. 2001. Mister Jelly Roll: The Fortunes of Jelly Roll Morton, New Orleans Creole and "Inventor of Jazz". University of California Press, 368 p.

16. Lornell K. 2012. Exploring American Folk Music: Ethnic, Grassroots, and Regional Traditions in the United States (American Made Music Series). University Press of Mississippi, 336 p.

17. Lovell J. 1939. The Social Implications of the Negro Spiritual. The Journal of Negro Education.P. 634-643.

18. Raboteau A.J. 2004. Slave Religion: The "Invisible Institution" in the Antebellum South. Oxford University Press, 416 p.

19. Simms D.M., 1966. The Negro Spiritual: Origins and Themes. The Journal of Negro Education. Vol. 35, No. 1. P. 35-41.

20. Smith-Christopher D. L. "River Jordan in Early African American Spirituals", Loyola Marymount University. Available at: https://digitalcommons.lmu.edu (accessed 05.01.2020).

21. White J. 1983. Veiled Testimony: Negro Spirituals and the Slave Experience. Journal of American Studies, Vol. 17, No. 2. P. 251-263.

22. Work J. W. 1998. American Negro Songs: 230 Folk Songs and Spirituals, Religious and Secular (Dover Books on Music). Dover Publications, 272 p.

23. Wright J. 2006. Songs of Remembrance. The Journal of African American History, Vol. 91, No. 4, P. Sterling Stuckey: In Praise of an Intellectual Legacy, Association for the Study of African American Life and History. P. 413-424.

Система Orphus

Loading...
Up