Family Values in the U.S. Cinema

 
PIIS268667300007692-1-1
DOI10.31857/S268667300007692-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 12
Pages95-108
Abstract

The author analyzes how U.S. cinema touches upon challenges, problems and conflicts concerning the American family and its values. As a patriarchal institution, Hollywood has long supported the dominant model of the family structure – the nuclear, and its ideals – including social, political and religious. More recently however, the culture wars and radicalized agenda put Hollywood's devotion to traditional family values to the test. Concerns about gender equality, gay rights, and race and ethnic relations put cinema at the forefront of public battles between liberal and conservative worldviews. Using social and psychological theories, as well as film and gender studies, the author examines the current Hollywood representations in the light of their relevance to the socio-political situation in the United States. After analyzing the latest examples of American film production, the author comes to the conclusion that the family values promoted by Hollywood, maintaining their traditional basis, show a clear tendency to liberalization. First of all, it concerns the demonstration of a variety of family practices, including same-sex and interracial marriages, as well as families with single parents, growing female emancipation and agency, including through the mother image, criticism of hegemonic masculinity, gradually giving way to a relaxed version of masculinity, which is especially noticeable in the fatherhood image. At the same time, being a multibillion-dollar global industry, focused on world markets, including countries where patriarchal traditions are still strong, and largely dependent on its predominantly traditional mass audience, forces Hollywood figures to refrain from unnecessarily abrupt movements in its break with dominant models and established family values.

KeywordsHollywood, film, family, masculinity, feminism
Received03.12.2019
Publication date04.12.2019
Number of characters29411
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Согласно распространённому общественному мнению, американская семья переживает время перемен: традиционная нуклеарная семья – женатые мать и отец плюс их родные дети – перестаёт представлять из себя ту господствующую модель, которой некогда являлась [Jenkins, C., 2015].
2 Семейный вопрос занимает центральное место в текущих культурных войнах между консервативной и так называемой «прогрессивной» частями американского общества. Стационарная концепция американской семьи – двое биологических родителей в предместье за белым забором, где мать занимается домашним хозяйством, пока отец обеспечивает пропитание для своих родных отпрысков – испытывает всё большее давление извне. Что заставляет консерваторов бить в набат о перенесенном семьей «ударе» – не имеющем исторического прецедента, но имеющем невероятные последствия для американского общества» [Bennett W.J., 2003: 2].
3 Среди главных угроз традиционной семье называется меняющееся отношение к разводу, воспитанию детей вне брака, сожительству и гомосексуальности. По мнению консервативного пандита и политика Уильяма Беннета, «большинство социальных патологий – преступность, рост числа заключённых, злоупотребление алкоголем и наркотиками, пособия по безработице, низкая успеваемость в школе, суицид, депрессия, заболевания, передающиеся половым путём – есть манифестации, прямые и косвенные, разрушения современной американской семьи» [Bennett W.J., 2003: 1]
4 Разумеется, гиперболическая атака Беннета на меняющиеся семейные ценности представляет собой крайнюю точку зрения, но сопротивление переменам наблюдается у значительной части американского общества. Именно она привела к власти Дональда Дж. Трампа – олицетворение белой патриархальной власти.
5 По мнению социолога Деборы Чэмберс, изменчивость и многообразие современных семейных отношений означает, что само понятие «семьи» подвергается проверке, так что более уместным становится термин «семейные практики». Чамберс считает, что была «зачата новая постнуклеарная, постпатриархальная семейная модель» [Chambers, D., 2001: 25, 125]
6 Действительно, с 1990-х годов наблюдается продолжающаяся диверсификация американских семей. Самым серьёзным сдвигом стал распад модели с двумя родителями: по меньшей мере половина американских детей живут вне семей, где бы наличествовали оба биологических родителя. [Jenkins, C., 2015: 3] Однако помимо формального устройства, господствующая модель американской семьи также оспаривается в плане гендерных ролей, расового и классового статуса, а также сексуальной ориентации. [Chambers, D., 2001: 17]
7 Как отмечает исследовательница Клер Дженкинс, «семейные ценности приобрели мифический статус в культурном дискурсе» [Jenkins, C., 2015: 1], подпитываемый в том числе популярными телевизионными и кинематографическими репрезентациями. Многочисленные сериалы и фильмы демонстрируют идеализированные версии семейного уклада.

Number of purchasers: 0, views: 960

Readers community rating: votes 0

1. Aitken S. 2007. Culture and representation. International encyclopedia of men and masculinities. New York: Routledge. P. 706.

2. Bassin D., Honey, M., Kaplan, M. M. 1996. Representations of Motherhood. New Have; London: Yale University Press. P. 294.

3. Bennett W.J. 2003. The Broken Hearth: Reversing the Moral Collapse of the American Family. New-York: Broadway Books. P. 208.

4. Chambers D. 2001. Representing the Family. London: Sage. P. 164.

5. Coontz S. 2000. The Way We Never Were: American Families and the Nostalgic Trap. New-York: Basic Books. P. 432.

6. Faludi S. 2000. Stiffed: The Betrayal of the American Man. William Morrow Paperbacks; Reprint edition. P. 672.

7. Jenkins C. 2015. Home Movies, The American Family in Contemporary Hollywood Cinema. London & New York: I.B. Tauris. P. 209.

Система Orphus

Loading...
Up