Prospects of the U.S. Participation in the International Development Assistance System

 
PIIS268667300007687-5-1
DOI10.31857/S268667300007687-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 12
Pages37-52
Abstract

The article provides an analysis of the USA foreign development aid system. The United States has a long history of providing international development assistance. The system is currently undergoing significant changes. The article analyzes the changing approaches to assistance and the reforms of institutions through which the United States provides assistance to other countries. The experience of the United States clearly demonstrates all the difficulties faced by the global aid system: fragmentation, bureaucracy, low productivity. At the same time, private business investing in various projects aimed at the development of individual industries in other countries is often more successful in achieving its goals. The article emphasizes that in general, despite the fact that the United States is the largest donor providing state development assistance, the amount of private aid in the United States exceeds the amount of state aid. The article draws attention to the fact that the United States has already decreased number of recipient countries under the influence of the socalled “new donors”, while President Donald Trump proposes to radically decrease the amount of aid and focus only on countries loyal to USA. This initiative does not yet find full support due to the inertia of the international aid system, its institutions and opposition from the legislature. At the same time, the modernization of institutions providing international aid has begun. The article concludes that these innovations can lead to further growth of inequality between countries receiving international development aid and become a factor negatively affecting the achievement of a balanced and sustainable world development and economic growth.

Keywordsinternational development assistance, foreign aid, United States Agency for International Development, United States International Development Finance Corporation, Donald Trump
Received02.12.2019
Publication date04.12.2019
Number of characters36151
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

Многие годы США были и сегодня остаются мировым лидером по предоставлению международной помощи. Официальная помощь развитию со стороны США в 2018 г. (в текущих ценах, рассчитанная по методологии ОЭСР), составила 33,7 млрд долл. [17]. Предоставление помощи большому числу стран является важным направлением внешних экономических и политических действий США. В последние десятилетия оказание помощи зарубежным странам или содействие международному развитию, наряду с обороной и дипломатией, декларируется как один из трёх элементов обеспечения национальной безопасности.

2 Вопросы международной помощи находят отражение в многочисленных исследованиях и публикациях. Зарубежная литература, в особенности американская, по этому вопросу очень обширна и охватывает его разнообразные аспекты. [см. например, Easterly W., 2008; Callaway R.L., Matthews E.G., 2016]. Кроме монографий и научных статей вопросам помощи развитию посвящены публикации в формате белой книги докладов Агентства по международному развитию [33], а также Исследовательской службы Конгресса при Библиотеке Конгресса США [Tarnoff C., 2005].
3 Отечественные публикации, затрагивающие эту тематику, в основном раскрывают её внешнеполитические аспекты. В числе недавних работ необходимо отметить монографию ИМЭМО РАН «Содействие международному развитию как инструмент внешней политики: зарубежный опыт» [Барановский В.Г., Квашнин Ю.Д., Тоганова Н.В., 2018], в которой специальный раздел посвящён США. Современные аспекты американской гуманитарной помощи, включая начальный период президентства Дональда Трампа, анализируются в работе А. Давыдова [Давыдов А., 2018а]. Интерес представляет и работа этого же автора, рассматривающая развитие политики США в области международной помощи, её институциональной структуры и финансирования [Давыдов А., 2018б]. Данная работа охватывает и первые действия администрации Д. Трампа. Особенности использования инструмента помощи в политических целях, прежде всего путём её блокирования, отражены в статье директора Центра проблем безопасности и развития при факультете мировой политики МГУ им. Ломоносова В. Бартенева, которая также включает анализ деятельности администрации Д. Трампа в этой сфере [Бартенев В.И., 2019].
4 Данная статья направлена на выявление наиболее характерных подходов к оказанию международной помощи, предлагаемых и реализуемых администрацией Д. Трампа, и оценку перспектив её развития.
5

ИСТОРИЯ ПОЛИТИКИ США ПО ОКАЗАНИЮ МЕЖДУНАРОДНОЙ ПОМОЩИ РАЗВИТИЮ

 

История вопроса берёт своё начало в первые десятилетия XX века. Во время Второй мировой войны и в послевоенные годы объёмы помощи, оказываемой США другим странам, резко возросли. Широко известен «план Маршалла» (European Recovery Program) [Hogan M.J., 1989], направленный на содействие европейским странам в восстановлении экономики и инфраструктуры, разрушенных войной. Кроме решения непосредственных экономических задач, его целью было противостояние распространению коммунистического влияния [Kunz D.B., 1997].

Number of purchasers: 2, views: 975

Readers community rating: votes 0

1. Baranovskij V. G., Kvashnin Yu. D., Toganova N. V. 2018. Sodejstvie mezhdunarodnomu razvitiyu kak instrument vneshnej politiki: zarubezhnyj opyt. M.: IMEhMO. S. 248.

2. Bartenev V. I. 2019. Blokirovanie pomoschi kak ehlement vneshnepoliticheskogo instrumentariya SShA: dejure i defacto. Vestnik MGIMO-Universiteta. T. 63. №. 6. S. 110-140.

3. Bartenev V.I. 2016. Bor'ba s terrorizmom v formate 3D: opyt amerikanskoj programmy pomoschi "Transsakharskoe kontrterroristicheskoe partnyorstvo". SShA * Kanada: ehkonomika, politika, kul'tura. №. 1. S. 23-40.

4. Davydov A. 2018. Zarubezhnaya pomosch' SShA: gumanitarnaya pomosch' v konfliktnykh zonakh (chast' 1). Puti k miru i bezopasnosti, № 1(54) Spetsvypusk: Gumanitarnye vyzovy, gumanitarnoe reagirovanie i zaschita grazhdanskogo naseleniya v vooruzhennykh konfliktakh. Pod redaktsiej E.A. Stepanovoj.C. 249-264.

5. Davydov A. 2018. Zarubezhnaya pomosch' SShA: pomosch' razvitiyu kak instrument vneshnej politiki (Chast' 2). Puti k miru i bezopasnosti, № 2(55), C. 9-21.

6. Urnov A. Yu. 2019. Novaya afrikanskaya strategiya administratsii D. Trampa. Aziya i Afrika segodnya. №. 5. S. 6-13.

7. Alvarez L. Boussalis C., Merolla J.L., Peiffer C.A. 2018. Love thy neighbour: Social identity and public support for humanitarian aid. Development Policy Review.Vol. 36. P. O935-O953.

8. Bartenev V.I. 2016. Counter Terrorism in 3D: the Case of the Government Funded Trans-Sahara Counterterrorism Partnership. No. 1. P. 23-40. Brainard L. 2006. Organizing Foreign Assistance to Meet Twenty-First Century Challenges. Security by other means: foreign assistance, global poverty, and American leadership. Washington, DC: The Brookings Institution. P. 33-66.

9. Brown S., Grävingholt J. 2016. The securitization of foreign aid. Palgrave Macmillan UK. P. 237-255.

10. Callaway R. L., Matthews E. G. 2016. Strategic US foreign assistance: the battle between human rights and national security. Routledge.P. 236.

11. Easterly W. 2007. Was development assistance a mistake? American Economic Review.Vol. 97. No. 2. P. 328-332.

12. Easterly W. 2008.Reinventing foreign aid.The MIT Press.P. 584.

13. Harris B., Gramer R., Tamkin E. 2017. The end of foreign aid as we know it. Foreign Policy.Vol. 24.

14. Hogan M. J. 1989. The Marshall Plan: America, Britain and the Reconstruction of Western Europe, 1947-1952. Cambridge University Press. P. 500.

15. Ingram G. 2016. Aid effectiveness: Reform in the new administration and Congress. Brookings Global Working Paper Series. P. 86.

16. Jakupec V. 2018. Development Aid-Populism and the End of the Neoliberal Agenda. Springer International Publishing. P. 85.

17. Karol D. 2018. Elite Opinion and Institutional Policy Conflict in the United States: The Case of Foreign Aid. Meeting of the National Capital Area Political Science Association American Politics Workshop. American University, Washington, D.C. P. 32.

18. Kilby P. 2017. China and the United States as Aid Donors: Past and future trajectories. Honolulu, HI: East-West Center. P. 69.

19. Konyndyk J., Huang C. A. 2017. Practical Vision for U.S. Development Reform. Center for Global Development. P. 24.

20. Kunz D. B. 1997. The Marshall Plan reconsidered: a complex of motives. Foreign Affairs. Vol. 76. No. 3. P. 162-170.

21. Lawson M. L., Morgenstern E.M. 2019. Foreign aid: An introduction to US programs and policy. – Library of Congress Washington DC Congressional Research Service.

22. Quadir F. 2013. Rising Donors and the New Narrative of ‘South–South’ Cooperation: what prospects for changing the landscape of development assistance programmes? Third World Quarterly. Vol. 34. No. 2. PP. 321-338.

23. Tarnoff C., Nowels L. 2005. Foreign aid: An introductory review of U.S. programs and policy. Library of Congress Washington DC Congressional Research Service. P. 37.

24. Trump D. J. 2017. National security strategy of the United States of America. Executive Office of The President Washington DC . P. 68.

25. Westcott N. 2019. The Trump Administration’s Africa policy. African Affairs. P. 1-13.

26. Williamson, J. 2002. Did the Washington Consensus Fail? Outline of Remarks at CSIS. Washington DC: Institute for International Economics.

27. Woods N. 2008. Whose aid? Whose influence? China, emerging donors and the silent revolution in development assistance. International affairs. Vol. 84. No. 6. P. 1205-1221.

Система Orphus

Loading...
Up