A Musician Who Forever Changed the Face of the Music of the Twentieth Century. Experimental Music by American Composer John Cage

 
PIIS032120680000720-6-1
DOI10.31857/S032120680000720-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of Philosophy, Academy of Sciences of the Russian Federation
Address: Goncharnaya 12, Moscow 109240, Russian Federation
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 9
Pages116-127
Abstract

The article is dedicated to the work of the American avant-garde composer of the early 20th century, the music theorist, the pioneer in the field of aleatory in electroacoustic music, the non-standard use of musical instruments and the pioneer in electronic music, John Milton Cage (1912-1992), the composer's experiments influencing the world of dance, fine arts, theater, opera, alternative rock. In the issue of the radical transformation of the fundamental principles of Western music, Cage was often at the center of the discussions, and his work is still seen today as an important contribution to many aspects of American culture of the 20th century.

Creativity of the composer opened the innovative key of new stylistic changes that paved the way for modern art of postmodernity, artistic demands that arose in the late 1960s, when the very life of J. Cage was determined by the numerous and intense friendship with the artists of the American avant-garde community. The composer also radically changed the perception of music, and his musical ideas largely determined the development not only of new tendencies in music, but also the culture of the postwar avant-garde, and experimental musical creativity contributed to the destruction of barriers between such spheres of artistic production as music, painting, dance performance and etc., allowing for a new interdisciplinary work between different arts.

The composer's experimental work is considered in the article as one of the most radical attempts in the history of music to transform musical fabric, expand the boundaries of the art of music and use new sounding material for its creation. 

Keywordsmusic philosophy, American musical experimentalism, Cage composer's work, open musical form, "casual operations", "extended" musical instruments, music of noise.
Received24.09.2018
Publication date27.09.2018
Number of characters32656
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Каждый раз, когда обсуждается современная экспериментальная музыка, несомненно, упоминается имя американского композитора-авангардиста Джона Кейджа (1912–1992 гг.), изобретённое им "подготовленное фортепиано", "случайная" музыка, наложение различных слоёв звука, расширение и изменение звука с помощью механических средств массовой информации. Все эти сферы, в которых Дж. Кейдж играл ведущую роль как беспокойный и бесконечно жаждущий новых изобретений композитор, который даже молчание (композиция "4'33") сделал элементом музыки, – музыкальный феномен длительное время представлявшийся публике вызывающей композицией. Хотя композитор был почти повсеместно признан ведущей фигурой послевоенного американского музыкального авангарда ХХ века, и сегодня, после его кончины в 1992 г. далеко не просто определить другого междисциплинарного творческого гения, более повлиявшего на ход изменения и развития музыки в середине–конце ХХ века, чем он.
2 Его влияние по-прежнему ощущается спустя более 20 лет после его смерти. Он написал сотни композиций, которые публикуются в известных музыкальных издательствах, регулярно исполняются по всему миру. Кейдж получал заказы от крупных оркестров, камерных ансамблей, солистов, и, по меньшей мере, от одной оперной труппы. Сам он говорил, что историю музыки ХХ века "не следует рассматривать как творца в обычном смысле этого слова".
3 Такая радикальная прокламация приводит к точке зрения некоторых официальных музыкальных институтов, что Кейдж был более философом, чем композитором, и его идеи были более интересными, чем сама его музыка. Один из безвестных критиков Кейджа задаётся вопросом о том, что "Кейдж и не собирается быть одним из величайших композиторов мира", но "переработал себя" в одного из ведущих философов в музыке ХХ века, проявив при этом немалое остроумие. Подобная точка зрения стала даже в своём роде стандартным способом борьбы с Кейджем, которая условно началась с заявления одного из его музыкальных редакторов из Нью-Йорка в бытность там композитора, что он не может относиться к Кейджу как к "самому важному и влиятельному композитору нашего времени". А посему правдоподобнее было бы определить его как "музыко-философа" или даже просто – философа музыки.
4 Применение им случайных методов почти всегда рассматривалось как радикальный отказ от музыкальных устоев и пренебрежения ко всему традиционно музыкальному. В качестве причин этого разрыва называются внешние силы иррациональности (например, такие как дзэн-буддизм). В качестве следствия такого влияния, как полагают, Кейдж решил заменить музыкальную гармонию бросанием выпадающих случайным образом кубиков для реализации своих установок таким образом, что он в конечном счёте удаляет следы своей личности из комбинированной работы. Начиная примерно с 1950 г., композитор отошёл от прагматизма точной нотной записи и прибегнул к ограниченным способам работы с нотацией.

Number of purchasers: 0, views: 1819

Readers community rating: votes 0

1. Cage J. "A Composer's Confessions". "Ditions allia". Paris, 2013. – 13 p.

2. Cage J. 1970. A Year from Monday: New Lectures & Writings by John Cage. Pub-lished by Wesleyan university press. Middletown. Connecticut. – 167 p.

3. Cage John. 1973. Silence: Lectures and Writings. 1961. Middletown, Wesleyan Uni-versity Press. First printing, 1961. Wesleyan Paperback. – 273 p.

4. Darby Joseph Classic Essays on Twentieth Century Music: A Continuing Symposi-um. Wadsworth Publishing; 1 edition, Belmont. 1996. – 404 р.

5. Dzhon Keidzh. 2012. Tishina. Lektsii i stat'i [John Cage. 2012. Silence. Lectures and Articles. Author's Collection] (translated from English). Translators: Grigory Durnovo, Victor Kogan, Elizaveta Miller, Marina Pereverzeva, Mikhail Saponov, Dmitry Ukhov, Maria Fadeyeva. M., Poligraf-kniga – 384 c.

6. Keidzh Dzh. 1997. Istoriia eksperimental'noi muzyki v SShA [Cage J. 1997. The History of Experi-mental Music in the U.S.] (translated from English)// Muzykal'naia akademiia. No. 2. – P. 205-210.

7. Keidzh Dzh. 2004. Avtobiograficheskoe zaiavlenie [Cage J. 2004. Autobiographical Statement] (translated from English). Trans. M. Pereverzeva / / Dzhon Keidzh. K 90-letiiu so dnia rozhdeniia. Nauch. trudy MGK im. P.I. Chaikovskogo. Sat. 46. – P. 15-34.

8. Keidzh Dzh. 2006. Eksperimental'naia muzyka: doktrina [Cage J. 2006. Experi-mental Music: Doctrine] // Dubinets E. Made in USA: muzyka eto vse, chto zvuchit vokrug [Made in USA: Music is Everything that Sounds Around]. M., Kompozitor, - P. 356-361.

9. Kostelanetz Richard. 2003. Conversing with John Cage, Routledge. – 344 р.

10. Manulkina O. 2010. Ot Aivza do Adamsa: amerikanskaia muzyka XX veka [From Ives to Adams: American Music of the XX Century] (in Russ.). Moscow, – Izdatel'stvo Ivana Limbakha, 784 p.

11. Pereverzeva M.V. 2006. Dzhon Keidzh: zhizn', tvorchestvo, estetika [John Cage: Life, Creativity, Aesthetics] (in Russ.). M., Moskovskaia konservatoriia, RUSAKI – 336 p.

Система Orphus

Loading...
Up