American R&D Budget Policy: Trends and Forecasts

 
PIIS032120680006805-9-1
DOI10.31857/S032120680006805-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 10
Pages54-77
Abstract

The budget policy during D. Trump's administration is followed by certain changes in the structure of federal budget spending, particularly federal expenditures on R&D. The President of the United States of America makes budget proposals, traditional for republicans, on increase in defense expenditures, giving preference to the developments financed by the U.S. Department of Defense. Efforts of the Congress on prevention of spending cuts to R&D, offered by the D. Trump's administration, led to the notable growth of federal R&D budget in FY 2018 and FY2019, as well as to saving science programs in the nondefense area important for economic development and innovations. The analysis of structure of federal budget spending showed that in many years as the discretionary budget goes, so goes the federal R&D budget. There are official long-term forecasts that the discretionary budget will continue to be reduced. In these conditions there are certain risks of declining of federal financial support for R&D, first of all, basic research and continuation of long-term trend of decrease in federal R&D funding as a share of U.S. GDP. It is established that since the end of the Cold War federal research funding portfolio has shifted away from the physical sciences and engineering toward the life sciences. But this is a serious concern because physical sciences and engineering play an important role in development of modern innovation and technologies. It is possible that the growing foreign competition in development of advanced technologies, weakening of some international positions of the USA in the innovation area will provide an impulse to the D. Trump's administration and Congress for changes of structure and amount of federal R&D expenditures. Among the budget priorities which are contained in a budget request of the White House for FY 2020, there are such directions of research as artificial intelligence, quantum information science, lunar exploration, competitive agricultural research and infrastructure, exascale computing, cybersecurity.

KeywordsUSA, R&D, federal budget, budget policy, budget spending, federal R&D funding, discretionary spending
AcknowledgmentThe reported study was funded by RFBR, project number 19-014-00007 “Evolution of Government’s Role in American Economic Model in XXI Century: Application to Russian Prac-tice”
Received30.09.2019
Publication date30.09.2019
Number of characters44833
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

В современных условиях американское государство сохраняет свои позиции в качестве важнейшего игрока среди участников хозяйственного процесса в развитии научных исследований и разработок, формирования научно-технической инфраструктуры и выработки направлений научно-технического и инновационного развития страны. Во второй половине XX века оно смогло создать базу для формирования самого мощного в мире научно-технического потенциала, который позволяет США сохранять лидирующие позиции в сфере НИОКР. 

2 Федеральное правительство поддерживает НИОКР напрямую путём финансирования научных исследований и разработок, а также с использованием косвенных методов, проводя налоговую, торговую и образовательную политику, создающую стимулы для инновационной деятельности частного сектора [1].
3 Государство несёт главную ответственность за обеспечение фундаментальных исследований в стране. Тезис об определяющей роли государства в сфере науки зафиксирован законодательно и неоднократно подчёркивался в официальных документах. При этом важно отметить, что федеральное правительство берёт на себя те направления НИОКР, которые служат общественным интересам и не сулят быстрой коммерческой отдачи [Экономика США, 2014: 228]. Речь идёт, прежде всего, о таких сферах, как национальная безопасность, охрана окружающей среды, энергетическая безопасность, сельское хозяйство, борьба с инфекционными заболеваниями, инфраструктурные проекты и т.п.
4 Значение государственной поддержки особенно заметно на фоне сложивших в последнее время тенденций в корпоративном секторе науки. Несмотря на то, что корпорации по-прежнему остаются самыми крупными инвесторами и потребителями финансовых средств в сфере НИОКР, на протяжении последних десятилетий наблюдается постепенное сокращение доли финансовых вливаний частного сектора в фундаментальные исследования в общей структуре частных инвестиций в НИОКР. В условиях растущей конкуренции, как отмечают американские эксперты, ориентированные на рынок НИОКР всё в большей степени смещают фокус внимания корпораций в сторону прикладных исследований и разработок. В результате компании сокращают усилия по инвестированию долгосрочных и рисковых проектов [Roli Varma, 2000].
5 Заявление Вэнивара Буша в знаменитом докладе 1945 г. президенту Франклину Рузвельту о том, что возможности науки безграничны [2], находит своё подтверждение многие десятилетия спустя. Однако нельзя забывать, что расширение границ существующих знаний, тем более создание новых «прорывных» инноваций становится всё более затратным мероприятием. Частные инвесторы по своей природе не склонны обеспечивать большие финансовые вливания, необходимые для осуществления инновационной деятельности в таких капиталоёмких областях, как возобновляемая («зеленая») энергетика [Gruber J., Johnson S., 2019: 114].

Number of purchasers: 2, views: 1107

Readers community rating: votes 0

1. Vasil'ev V.S. Perestrojka byudzhetnykh prioritetov administratsiej D. Trampa: pervye itogi. Rossiya i Amerika v XXI veke. 2018. Vypusk 2 [Ehlektronnyj resurs]. Available at: https://rusus.jes.su/s207054760000020-9-1/ (accessed 02.07.2019). DOI: 10.18254/S0000020-9-1.

2. Danilin I.V. Sovremennaya nauchno-tekhnicheskaya politika SShA: instrumenty i osnovnye napravleniya. M.: IMEhMO RAN, 2011. 140 s.

3. Sudakova N.A. Prioritety nauchno-tekhnicheskoj politiki SShA pri administratsii Donal'da Trampa. Rossiya i Amerika v XXI veke 2018. Vypusk 3. Available at: https://rusus.jes.su/s207054760000046-7-1/?sl=ru (accessed 02.07.2019). DOI:10.18254/S0000046-7-1.

4. Sudakova N.A. Rol' i mesto nekorporativnykh form organizatsii biznesa v innovatsionnoj ehkonomike. Rossiya i Amerika v XXI veke. 2010. №3. Available at: http://www.rusus.ru/?act=read&id=220#_edn3 (accessed 01.06.2019).

5. Ehkonomika SShA: ehvolyutsiya modeli v usloviyakh globalizatsii / Pod red. V.B. Supyana. M.: Magistr INFRA-M, 2014. S. 227.

6. Danilin I. Modern U.S. Science and Technology Policy: Tools and Key Guidelines. – M.: IMEMO RAN, 2011. – 140 s. ISBN 978-5-9535-0311-2.

7. Gruber J., Johnson S. Jump-Starting America. How Breakthrough Science Can Revive Economic Growth and the American Dream. Public Affairs, New York. April 2019. 340 p.

8. Roli Varma. Changing Research Cultures in U.S. Industry. Science, Technology, &Human Values, Vol. 25, No. 4, Autumn 2000. Available at: http://www.unm.edu/~varma/print/STHV_Research%20Cultures.pdf (accessed 03.07.2019).

9. Sudakova N. Priorities of the U.S. Science and Technology Policy during Donald Trump's Administration. Rossija i Amerika v XXI veke. 2018. Issue 3 [Electronic resource]. Available at: https://rusus.jes.su/s207054760000046-7-1/ (accessed 02.07.2019). DOI: 10.18254/S0000046-7-1.

10. Sudakova N. Role and Place of Unincorporated Business Entities in Innovative Economy. Rossija i Amerika v XXI veke. 2010. №3. [Electronic resource]. Available at: http://www.rusus.ru/?act=read&id=220#_edn3 (accessed 01.06.2019).

Система Orphus

Loading...
Up