Modern incarnations of blackface and minstrel shows in American culture: the representation of African-American women in gangsta rap

 
PIIS032120680006301-5-1
DOI10.31857/S032120680006301-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 9
Pages108-125
Abstract

In recent years, the theme of blackface has again become a pressing issue in American society because of the scandals that have flared up around prominent instances of its use and the taboo of even mentioning it in public. Blackface is a form of theatrical make-up worn by a performer in minstrel shows as a caricature of the appearance of a black person. First appearing in the 19 century, these popular entertainment performances existed for more than 150 years and became part of general American entertainment culture. Moreover, they played a considerable role in reinforcing and spreading stereotypes about the character and behavior of African Americans. This article reveals the main reasons why any visual and costumed parody of people with dark skin is considered socially unacceptable today. The author considers the problem of contemporary American gangsta rap being offensive to African American women through its use of minstrel show racial stereotypes. Furthermore, the author suggests that the representation of black women in American culture is always closely and inextricably linked with the history of racism and sexism in the U.S.; traditionally, black women were contrasted with the ideal images of white women. Despite the fact that well-known caricatures such as Mammy, Sapphire, and Jezebel have undergone significant changes due to social and political evolution in the United States, their negative legacy is still found not just in broader American society, but within the African American community itself.

Keywordsethnic stereotypes, racism, gangsta rap, blackface, minstrel show, African American community
Received29.08.2019
Publication date29.08.2019
Number of characters41243
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

 

В последние несколько лет в американских СМИ всё чаще стали упоминаться, казалось бы, уже забытые понятия — «блэкфейс» и «менестрель-шоу». В октябре 2018 г. американская телекомпания Эн-би-си (NBC) разорвала контракт с известной телеведущей Мегин Келли [1]. Волна возмущения всколыхнула всю страну после инцидента в прямом эфире, во время которого Мэгги употребила слово «блэкфейс», обсуждая со своими коллегами костюмы на Хэллоуин. Келли сказала, что белый человек, загримировавшись под чернокожего, неизбежно столкнётся с критикой — как и чернокожий, загримированный под белого. «Но что в этом расистского? Когда я была ребёнком, это считалось нормальным, если вписывалось в определённый образ», — заявила телеведущая. Слова Келли сочли расистскими. В том же месяце в Айове была уволена учительница младших классов за то, что на вечеринку по случаю праздника Хэллоуин она пришла в гриме блэкфейс [2]. В ноябре 2018 г. скандал разгорелся вокруг сотрудницы американской службы экспресс-доставок Ю-пи-эс (UPS) в штате Огайо. На своей странице в Фейсбуке она, белая американка, поместила фотографию, на которой была одета в ассоциирующуюся с афроамериканской «мамушкой» одежду, а её лицо было загримировано в стиле блэкфейс. Представитель компании заявил, что «Ю-пи-эс не потерпит ненависти, фанатизма и предрассудков» [3]. После чего эта сотрудница была уволена.

2

БЛЭКФЕЙС И МЕНЕСТРЕЛЬ-ШОУ

 

В чём же кроется причина настолько чувствительного отношения к жанру блэкфейс в американском обществе? Без сомнения, блэкфейс оставил глубокий след в американской культуре и его нельзя рассматривать вне истории жанра, напрямую связанного с расовыми предрассудками и системной дегуманизацией людей с тёмным цветом кожи.

3 Традиция гримироваться под негров была распространена в Америке ещё в конце XVII века в домашних спектаклях белых переселенцев [Johnson S., 2012]. К концу XVIII века чернокожие персонажи начали появляться на американской сцене, как правило, в роли прислуги. Однако самостоятельной формой развлекательного искусства чёрные менестрель-шоу (Black minstrels shows) стали в начале XIX века [Johnson S., 2012]. Представления были основаны на комическом воспроизведении расистских стереотипов по отношению к афроамериканцам. Артисты использовали театральный грим — блэкфейс (blackface — «чёрное лицо»), для создания которого сначала использовалась жжёная пробка, а затем — гуталин. Их типичный образ на сцене включал преувеличенно большие губы, курчавый спутанный парик, фрак, полосатые брюки и цилиндр или наоборот — лохмотья. Чаще всего костюмы представляли собой просто безвкусную комбинацию торжественной одежды [Johnson S., 2012]. В спектаклях показывали бытовые сцены из жизни и манеры негров, в основном в подчёркнуто неприглядном и уничижительном виде. Их изображали людьми второго сорта, от природы глупыми, распущенными и ленивыми, склонными к преступлениям, не способными разумно мыслить и управлять своей судьбой, подразумевая, что они нуждаются в руководстве белыми. Создание и воспроизводство этих стереотипов было обусловлено необходимостью оправдания расового неравенства. «Комичность менестрель-шоу зависела от грубой пародии на «чёрную» культуру американского Юга» [Bloomquist J., 2015: 412]. Традиционно представление сопровождалось негритянской музыкой и танцами, а также включало использование лингвистических особенностей так называемого «диалекта плантации», то есть афроамериканского варианта английского языка. Нельзя не отметить, что со временем в менестрель-шоу стали участвовать и настоящие афроамериканцы [Bloomquist J., 2015: 411-414].

Number of purchasers: 2, views: 1092

Readers community rating: votes 0

1. Ageev V.S. 1986. Psikhologicheskoe issledovanie sotsial'nykh stereotipov. Voprosy psikhologii. 1986. S. 87-99.

2. Lippman U. 2004. Obschestvennoe mnenie. Moskva. Institut Fonda «Obschestvennoe mnenie». 384 s.

3. Min'yar-Belorucheva A. P., Pokrovskaya M. E., 2013. Ehtnicheskie stereotipy v angloyazychnom prostranstve: vizual'nye obrazy-personifikatsii i verbal'nye obrazy-antroponimy. Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seriya 14. Psikhologiya. 2013. №1. S. 52-65.

4. Sebryuk A.N. 2016. Obraz mamushki kak primer zakrepleniya negativnykh stereotipov po otnosheniyu k afroamerikantsam v amerikanskom variante anglijskogo yazyka. Filologicheskie nauki v MGIMO. №6. C. 160-172.

5. Adams T., Fuller D. 2006. The Words Have Changed but the Ideology Remains the Same: Misogynistic Lyrics in Rap Music, Journal of Black Studies. Vol. 36, No. 6. P. 938-957.

6. Anderson L. 1997. Mammies no more: The changing image of black women on stage and screen. Lanham, MD: Rowman& Littlefield, 160 p.

7. Baker S. 2018. The History of Gangster Rap: From Schoolly D to Kendrick Lamar. Harry N. Abrams, 304 p.

8. Best S., Kellner D. 1999. Rap, Black Rage, and Racial Difference. Enculturation, Vol. 2, No. 2. 1999. Available at: http://www.enculturation.net.

9. Bloomquist J., 2015. The Minstrel Legacy: African American English and the Historical Construction of "Black" Identities in Entertainment. Journal of African American Studies 19. No. 4. p. 410-425.

10. Buchanan P. 2011. Radical Feminists: A Guide to an American Subculture. ABC-CLIO. Santa Barbara, California, 169 p.

11. Chaney C., Brown A., 2016. Representations and Discourses of Black Motherhood in Hip Hop and R&B over Time. Journal of Hip Hop Studies, Vol.3, No.1, p. 12 - 46.

12. Charnas D., 2010. The Big Payback: The History of the Business of Hip-hop. New American Library, 660 p.

13. Sollins P. 2000 .Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness and the Politics of Empowerment. New York: Routledge, 2000. 335 p.

14. Collins P., 2004. Black Sexual Politics: African Americans, Gender, and the New Racism. New York: Routledge. 374 p.

15. Collins P.,1998. Fighting words: Black women and the search for justice. Minneapolis. University of Minnesota Press, 344 p.

16. Donovan R., 2007. To blame or not to blame: Influences of target race and observer sex on rape blame attribution. Journal of Interpersonal Violence, Vol.22, No.6. Pp. 722–736.

17. Fanon F., 2008. Black skin, white masks. London: Pluto Press, 224 p.

18. Feagin J., 2000. Roots, Current Realities, and Future Reparations. New York: Routledge, 304 p.

19. Harris-Perry M., 2011. Sister Citizen: Shame, Stereotypes, and Black Women in America. Yale University Press. 400 p.

20. Hooks B., 1981. Ain’t I a woman: Black women and feminism. Boston: South End Press, 205 p.

21. Johnson S., 2012. Burnt Cork: Traditions and Legacies of Blackface Minstrelsy. University of Massachusetts Press, 280 p.

22. Lott E. 2013. Love and Theft: Blackface Minstrelsy and the American Working Class. New York: Oxford University Press, 328 p.

23. Mahar W., 1999. Behind The Burnt Cork Mask: Early Blackface Minstrelsy and Antebellum American Popular Culture. Illinois:University of Illinois, 472 p.

24. McElya M., 2007 Clinging to Mammy: The Faithful Slave in Twentieth Century America. Harvard University Press, 322 r.

25. Neal M., 1999. What the Music Said: Black Popular Music and Black Public Culture. New York: Routledge, 215 p.

26. Pough G., 2004. Check It While I Wreck It: Black Womanhood, Hip-Hop Culture, and the Public Sphere. Boston: Northeastern University Press, 256 p.

27. Powell C., 1991. Rap Music: An Education with a Beat from the Street. The Journal of Negro Education, 60(3), p. 245-259.

28. Quinn E., 2005. Nuthin’ but a ‘‘G’’ thang: The culture and commerce of gangsta rap. New York: Columbia University Press, 264 p.

29. Rebollo-Gil G., Moras A. 2012. Black Women and Black Men in Hip Hop Music: Mi-sogyny, Violence and the Negotiation of (White-Owned) Space. The Journal of Popular Culture, 45(1). P. 118–132.

30. Rose T. 1994. Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Wesleyan University Press, 257 p.

31. Skeggs B., 1993. Two minute brother: Contestation through gender,`race' and sexuality. Innovation: The European Journal of Social Sciences. Vol. 6, No.3. P. 299-322.

32. Smith C., 1997. Method in the madness: Exploring the boundaries of identity in hip hop performativity. Social Identities. No.3. P. 345-374.

33. Smitherman G., 1997. The chain remain the same: Communicative practices in the hip-hop nation. Journal of Black Studies. No. 28. P. 3-25.

34. Stephens D., Few A., 2007. The effects of images of African American women in hip hop on early adolescents’ attitudes toward physical attractiveness and interpersonal relationships. Sex Roles. Vol. 56. No. 4. P. 251–264.

35. Taylor Y, Austen J., 2012. Darkest America: Black Minstrelsy from Slavery to Hip Hop. W. W. Norton & Company, 368 p.

36. Tyree T., 2009. ‘Lovin' Momma and Hatin' on Baby Mama: A Comparison of Misogynistic and Stereotypical Representations in Songs about Rappers' Mothers and Baby Mamas. Women & Language. Vol. 32, No. 2. P.50-58.

37. Watkins S., 2001. A Nation of Millions: Hip Hop Culture and the Legacy of Black Nationalism. The Communication Review. No.4. P. 373–398.

38. Weitzer R., Kubrin C. 2009. Misogyny in rap music: a content analysis of prevalence and meanings. Men and Masculinities, 12 (1). P. 3–29.

39. White D., 1985.Ar’nt I a woman? Female slaves in the plantation South. New York: Norton. 216 p.

Система Orphus

Loading...
Up