Американо-российские отношения в новую эпоху

 
Код статьиS032120680003607-1-1
DOI10.31857/S032120680003607-1
Тип публикации Статья
Статус публикации Опубликовано
Авторы
Должность: Исполнительный директор
Аффилиация: Центр геополитического консалтинга Kissinger Associates Inc.
Адрес: США, Нью-Йорк
Название журналаСША & Канада: экономика, политика, культура
ВыпускВыпуск № 1
Страницы76-89
Аннотация

В статье рассматривается современное состояние российско-американских отношений, вступивших в новый период после событий 2014 г. на Украине. Многие эксперты сравнивают эту ситуацию с холодной войной, однако современное состояние международных отношений сильно отличается от того периода. Россия и США перестали быть идеологическими противниками, их двусторонние отношения больше не являются определяющими для мировой политики. Американо-российские отношения носят характер соперничества с конца XIX века. Обе страны используют противоречащие друг другу пути национальной экспансии и обеспечения национальной безопасности. Россия и США – носители различных ценностей, которые определяют взаимоисключающие формы универсализма и исключительности. Это приводит к несовместимости их взглядов на миропорядок: Россия стремится к Вестфальскому порядку, где присутствуют сферы влияния, а миром управляют великие державы, объединённые взаимными интересами и общим пониманием процессов, тогда как США предпочитают открытый, основанный на правилах миропорядок, без чётких сфер влияния. Россия также глубоко обеспокоена склонностью Америки к однополярному миру, в котором доминируют США. В ближайшей перспективе основными вызовами в двусторонних отношениях останутся европейская безопасность, Ближний Восток, стратегическая стабильность и санкции. В долгосрочной перспективе они будут определяться рядом глобальных тенденций, таких как ослабление западных стран при усилении Востока, технический прогресс, рост транснациональных вызовов, таких как экстремизм, международная преступность, распространение опасных технологий, изменение климата и возникновение многополярного мира, ключевыми игроками среди которых станут США, Китай, Россия, Индия, Япония и некоторые европейские державы. Ключевым вызовом для России остаётся отставание от мировых лидеров по важнейшим направлениям национального развития. Для США это усталость от бремени глобального лидерства. В будущем Америка, скорее всего, станет воспринимать себя лишь одним из мировых лидеров. Её геополитическая стратегия будет включать такие элементы, как главенство США в Западном полушарии; отсутствие доминирующей враждебной державы в Европе, Восточной Азии и на Ближнем Востоке, безопасность морских торговых путей. Стратегия России, вероятно, будет включать в себя российское превосходство на постсоветском пространстве; предотвращение возникновения единой Европы, баланс экономических связей между Европой и Восточной Азией; возведение надежного барьера против ближневосточного экстремизма; противодействие появлению единой доминирующей мировой державы. Существует острая необходимость в российско-американском сотрудничестве в решении таких вызовов, как усиление мощи Китая, европейская безопасность, Ближний Восток, Арктика, а также во-просы стратегической стабильности. Будущий миропорядок, скорее всего, сместится в сторону концерта великих держав, предпочтительного для России.

Ключевые словаамерикано-российские отношения, мировой порядок, исключительность, универсализм, экспансия, ценности, национальная безопасность, стратегическое соперничество, глобальное лидерство, холодная война, многополярный мир, глобальные тенденции
Получено28.01.2019
Дата публикации28.01.2019
Кол-во символов42953
Цитировать  
100 руб.
При оформлении подписки на статью или выпуск пользователь получает возможность скачать PDF, оценить публикацию и связаться с автором. Для оформления подписки требуется авторизация.

Оператором распространения коммерческих препринтов является ООО «Интеграция: ОН»

Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной.
1 The post Cold-War period in US-Russian relations ended abruptly in March 2014 with the eruption of the Ukraine crisis. The United States finally abandoned the waning aspiration to slowly integrate Russia into the Euro-Atlantic community that had driven its Russia policy since the end of the Cold War. Russia demonstrated its willingness to flout the norms that had governed European security since the signing of the Helsinki Accords in 1975 to protect its vital national interests. Talk of partnership vanished; channels of communication were severed. Each country now clearly viewed the other as a strategic competitor. That point was made explicit in the US National Security Strategy released in December 2017. Russian President Vladimir Putin had repeatedly made it with increasing vehemence since his remarks at the Munich Security Conference in February 2007.
2 This does not mean, as many commentators argue, that a new cold war has broken out, even if relations are at their lowest ebb since the early 1980’s, one of the darkest periods of the original Cold War. The international context and the nature of relations are radically different. The distribution of power in the world is no longer bipolar as it was during the Cold War. Rather, the contours of an inchoate multipolar system are emerging. The two countries are no longer engaged in a global existential struggle of two diametrically opposed philosophies of man and the state. Rather, both countries oversee variations of a capitalist economic system and profess adherence to democracy. US-Russian relations no longer structure the international system or dominate the global agenda. Rather, they are among many other bilateral and multilateral relationships that shape the system and agenda, and not necessarily the most consequential. And Russia no longer lies at the center of American foreign policy, even if the United States remains a top priority for Russia. Rather, the United States is focused on other matters, including China and international terrorism. The new National Security Strategy does not change the picture, even if it identifies Russia as a revisionist power and strategic competitor, for the strategy also identifies China in the same terms and names Iran, North Korea, and international terrorism as major threats.
3 As in the Cold War, however, relations will remain troubled for a considerable period, defined more by competition, at times verging on outright confrontation, than cooperation. In the near term, there can be no return to the hope for partnership of the immediate post-Cold War years, no new reset, and no rapid improvement in relations even if the intensity of estrangement might abate. The differences - over the principles of world order, the essence of regional conflicts, and the fundamental values that should inform political affairs - are too profound for it to be otherwise.
4 How long this period of strategic competition will last is an open question, as is the evolution of US-Russian relations to mid-century. Much will depend on domestic developments and global trends. The future could bring indifference - because one or the other country ceases to figure large in world affairs - or, if both countries continue to matter, permanent confrontation, strategic competition, or strategic cooperation with far-reaching global implications.
5

The Burden of History

 

 That US-Russian relations are competitive should not come as a surprise. That has been their prevailing character since the United States emerged as a global power at the end of the 19th century. Then, the United States and the Russian Empire, along with Japan, were competing for influence in Manchuria. In 1904, in the early phases of the Russo-Japanese War, the United States in Realpolitikk fashion tilted toward what it thought was the weaker power, Japan. It shifted position only after Japan humiliated Russia on both land and sea, mediating a peace to create a favorable balance of power in Northeast Asia. After the First World War, the United States refused to recognize the new Bolshevik regime because of its subversive, anti-capitalist foreign policy, relenting only in 1933, as the Nazi storm clouds were gathering over Europe and Japanese imperialism began to threaten US interests in East Asia and the Pacific. After the Second World War, the United States and the Soviet Union engaged in a bitter cold war, which brought them to the cusp of thermonuclear conflict during the Cuban Missile Crisis of 1962.

6 Even the rare times of cooperation were less compelling than might appear at first glance. The victorious alliance against Nazi Germany, for example, was laced with deep suspicion. Russia and the United States fought not so much in common as in parallel on the eastern and western fronts, respectively. The post-war settlement divided Europe into two opposing camps that quickly found themselves in the grips of a cold war. More recently, the cooperation in the first post-Soviet decade was grounded less in common strategic interests than a weak Russia’s timid acquiescence in US actions it found objectionable, such as the US intervention in the Balkan wars and NATO expansion. Any pretense of cooperation began to wither away as Russia regained its strength under Putin in the 2000’s, to be ultimately replaced by the present profound estrangement.

Всего подписок: 2, всего просмотров: 1640

Оценка читателей: голосов 0

1. For World Bank GDP data, see https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?locations=CN-RU-US and https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.PP.CD?locations=CN-RU-US.

2. See УRaskhody na NIOKR vyshli tolТko summoyФ [R&D expenditures are insufficient], kommer-sant.ru, July 26,2018 (https://www.kommersant.ru/doc/3695542).

3. See Olga Kuvshinova and Aleksandra Prokopenko, УYeshche 20 let stagnatsii prognoziruyet MinekonomrazvitiyaФ [The Ministry of Economic Development forecasts a further 20 years of stagnation], Vedomosti, October 20, 2016 at https://www.vedomosti.ru/economics/articles/2016/10/20/661689-20-let-stagnatsii.

4. See https://data.worldbank.org/indicator/GB.XPD.RSDV.GD.ZS?locations=CN-RU-US-IN; http://uis.unesco.org/en/news/rd-data-release; and http://data.uis.unesco.org

5. See Pew Research Center, УPublic Uncertain, Divided Over AmericaТs Place in the World,Ф May 5, 2016 (http://www.people-press.org/2016/05/05/public-uncertain-divided-over-americas-place-in-the-world/).

Система Orphus

Загрузка...
Вверх