International Collaborations of the University Science: Incentives and Obstacles

 
PIIS013216250014592-4-1
DOI10.31857/S013216250014592-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department for Analysis of Scientific and Technological Development; Leading Researcher
Affiliation:
Skolkovo Institute of Science and Technology
Institute for Economic Policy named after E.T. Gaidar
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Head of the Center for Sociology of Education and Science; Professor of the Department of Philosophy, Sociology, Political Science named after G.S. Arefieva
Affiliation:
Institute of Sociology of FCTAS RAS
National Research University "Moscow Power Engineering Institute"
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 6
Pages34-45
Abstract

The article analyzes models of interaction between Russian university science and world science. The relationship between various forms of international scientific collaborations (joint research projects, participation in international conferences and academic exchanges) in modern socio-political environment has been evaluated. The analysis of geography and incentives for international scientific cooperation based on the survey data from 223 experts (vice-rectors for research, vice-rectors for international relations, leaders of large international projects) representing 112 Russian universities, showed that international cooperation is significantly diversified by types of work and countries of cooperation. In general, it reflects the structure of international cooperative linkages that are characteristic for Russian science as a whole. Traditional and “light” types (participation in conferences, mutual visits, and joint articles) mainly represent the prevailing forms of cooperation. Much less, universities are involved in projects related to commercial applications of research results.

Keywordsscience, universities, international cooperation, forms of scientific cooperation, incentives and obstacles
Received20.06.2021
Publication date29.06.2021
Number of characters35795
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Введение. Актуальность.

2 Наука – это особая, относительно самостоятельная сфера человеческой деятельности, выступающая как исторический продукт длительного развития цивилизации и духовной культуры. Ей присущи свои типы взаимодействия людей, виды исследовательского труда и формы знания. Как социальный институт наука имеет устойчивый комплекс норм, правил и принципов, организующих и упорядочивающих участие индивидов в научной деятельности, взаимодействие с социальными институтами. Современная социология науки, при всем разнообразии исследовательских направлений, стремится к изучению взаимосвязей в системе науки, их форм и функций, социокультурных и институциональных предпосылок, глобальных и локальных проявлений.
3 Одним из проявлений данной взаимосвязи является глобализация науки – стремительный рост числа международных проектов, образовательных и научно-исследовательских программ, а в случае прикладных наук – развитие совместных доконкурентных исследований и разработок. Участие в глобальной науке рассматривается не только как фактор престижа, но и необходимое условие повышения продуктивности научной деятельности. Научная продуктивность выступает в целом как социально значимый феномен, интерпретируемый в зависимости от конкретного экономического, исторического и ценностного контекста. Исследования подтверждают более высокую результативность научных исследований благодаря международным партнерствам [Abramo et al., 2011; Abramo et al., 2019; Sugimoto et al., 2017], а также рост креативности благодаря обмену идеями [Wagner, 2018]. Соответственно, международное сотрудничество – это форма получения знаний, способствующая повышению производительности науки.
4 Особую роль международное научное и научно-образовательное сотрудничество имеет для университетов1. Однако, несмотря на некоторые общие представления, отсутствует четкое понимание того, какие конкретные формы международного сотрудничества развиваются наиболее интенсивно, и к каким результатам они приводят. Нет и согласия относительно основных препятствий развитию международной кооперации. Для России это особенно актуально, поскольку есть недостаток данных о современных процессах в вузовской науке в целом. 1. См. раздел «Российская специфика вопроса» ниже в данной статье.
5 В статье систематизированы основные характеристики современной международной коллаборации российских вузов, что позволяет сконструировать современный образ наиболее распространенного научного партнерства, а также идентифицировать основные стимулы и препятствия его развития.
6

Обзор литературы.

7 В большинстве зарубежных и российских источников исследование проблем международных коллабораций, как правило, либо встроено в проблематику оценки научной продуктивности [Душина, Ащеулова, 2014], либо сосредоточено на факторах, способствующих или препятствующих международному научному сотрудничеству [Matthews et al, 2020; Shore, Cross, 2005]. Одна из недавних работ в этом ряду – книга Г. Шера, где на основе интервью, проведенных с 62 учеными из России и США, он выявил основные преимущества и проблемы международных научных коллабораций между двумя странами [Sher, 2019]. Также международные коллаборации рассматриваются как часть активно развивающейся в настоящее время проблематики "научных групп" (team science) и того, как наука меняет культуру и организацию проведения исследований [Bozeman et al., 2012]. Существует ограниченное количество качественных исследований, нацеленных на оценку взаимного восприятия партнеров и особенностей межкультурных взаимодействий. Так, на основе анализа 44 интервью с российскими и французскими учеными показаны экономические, политические и культурные аспекты развития научных партнерств России и Франции [Dezhina, 2018]. Однако в целом в российском дискурсе наиболее популярным направлением является анализ коопераций, инициированных на правительственном уровне [Инглхарт и др., 2013; Земнухова, 2017].

Number of purchasers: 0, views: 207

Readers community rating: votes 0

1. Arefyev A.L., Sheregi F.E. (2014) Foreign students in Russian higher education institutes. Ministry of education and science of the Russian Federation. Moscow: Center for sociological research (In Russ.)

2. Dezhina I.G. (2020) Transformational research: new priority of the state after the pandemic. Мoscow: Gaidar Institute Publishing (In Russ.)

3. Dezhina I.G., Kliucharev G.A. (2020) Russian Concepts of International Scientific-Technological Cooperation: Changing Drivers of Development. Sociology of Science and Technology. Vol. 11. No. 4: 51-69 (In Russ.)

4. Dezhina I.G., Kuznetsov E.N., Korobkov A.V., Vasilyev N.V. (2015) Development of Collaboration with Russian-Speaking Research Diaspora: Experience, Problems, Prospects. Moscow: RCID (In Russ.)

5. Dushina S.A., Asheulova N.A. (2014) International laboratories: chance to save science in Russia (based on interviews with insiders). Nauka. Innovatsii. Obrazovanie. No.16: 119-138 (In Russ.)

6. Zemnukhova L.V. (2017) "Megagrants": how international laboratories are operated. Problemy deyatelnosti iuchenogo v nauchnykh kollektivah. No.3(33): 114-125 (In Russ.)

7. Inglehart P., Karabchuk T., Moiseev S., Nikitina M. (2013) International Research Laboratories in Russia: Factors Underlying Scientists’ Satisfaction with Their Work. Foresight-Russia. Vol. 7. No. 4: 44-59 (In Russ.)

8. Kliucharev G.A., Neverov A.V. (2018) Project “5-100”: some interim results. Vestnik Rossiyskogo Universiteta Druzgby Narodov, Seriya: Sotsiologiya. Vol. 18. No.1:100-116 (In Russ.)

9. Kotsemir M. (2012) Dynamics of Russian and World Science through the Prism of International Publications. Foresight. Vol.6. No.1: 38-58 (In Russ.)

10. Shmatko N.A., Volkova G.L. (2018) Knowledge of foreign languages by Russian scientists. Express-information “Science. Technology. Innovations”. Moscow: ISIEZ NRU-HSE. https://issek.hse.ru/mirror/pubs/share/226629690 (accessed 31.03.21) (In Russ.)

11. Abramo G., D’Angelo C.A., Solazzi M. (2011) Are researchers that collaborate more at the international level top performers? An investigation on the Italian university system. Journal of Informetrics. No. 5(1): 204-213.

12. Abramo, G., D’Angelo, C.A., Di Costa, F. (2019) The collaboration behavior of top scientists. Scientometrics. No. 118: 215–232.

13. Agasisti T., Shibanova E., Platonova D., Lisyutkin M. (2020) The Russian Excellence Initiative for higher education: a nonparametric evaluation of short-term results. International Transactions in Operational Research. Vol. 27. No 4: 1911-1929.

14. Bozeman B., Youtie J., Slade C.P., Gaughan M. (2012) The "dark side" of academic research collaborations: Case studies in exploitation, bullying and unethical behavior. Paper prepared for the Annual Meeting of the Society for Social Studies of Science (4S). Copenhagen Business School: Frederiksberg, Denmark.

15. Dezhina I.G. (2018) Russian-French scientific collaboration: Approaches and mutual attitudes. Sociology of Science and Technology. Vol. 9. No. 1:101-115.

16. Glänzel W., Schubert A. (2004) Analyzing scientific networks through co-authorship. Handbook of Quantitative Science and Technology Research / Eds. H.F. Moed, W. Glänzel, U. Schmoch. Springer, Dordrecht. P. 257-276.

17. Кatz J.S., Martin B. (1997) What is Research Collaboration? Research Policy. No.26 (1):1-18.

18. Laudel G. (2002) What do we measure by co-authorships? Research Evaluation. No. 11(1):3-15.

19. Matthews K. R. W., Yang E., Lewis S.W., Vaidyanathan B.R., Gorman M. (2020) International scientific collaborative activities and barriers to them in eight societies. Accountability in Research. Vol. 27. No.8: 477-495.

20. Matveeva N., Ferligoj A. (2020) Scientific collaboration in Russian universities before and after the excellence initiative Project 5-100. Scientometrics. No. 124: 2383–2407.

21. Sher G. (2019) From Pugwash to Putin. A critical history of US-Soviet Scientific Cooperation. Indiana University Press.

22. Shore B., Cross B. (2005) Exploring the role of national culture in the management of large-scale international science projects. International Journal of Project Management. No. 23:55-64.

23. Sugimoto C. R., Robinson-Garcia N., Murray D.S., Yegros-Yegros A., Costas R., Larivière V. (2017) Scientists Have the Most Impact When They’re Free to Move. Nature. No.55:29–31.

24. Wagner C. S. (2018) The Collaborative Era in Science: Governing the Network. Cham, CH: Palgrave Macmillan.

25. Wilson C.S., Markusova V. (2004) Changes in the scientific output of Russia from 1980 to 2000, as reflected in the International Science Citation Index (WoS), in relation to national politico-economic changes. Scientometrics. No.59 (3):345-389.

Система Orphus

Loading...
Up