Russians’ Everyday Perceptions of Money and Finance in Laughter Discourse through Different Years

 
PIIS013216250007100-3-1
DOI10.31857/S013216250007100-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Prof. of the Department of Sociology
Affiliation: Moscow State Institute of International Relations (University) of MFA of Russia
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 10
Pages58-68
Abstract

The article examines everyday ideas of Russians about money and finance that emerged in different periods XX – XXI centuries. The sources include 95 anecdotes, Internet mems, demotivators of different years, selected on the basis of their references to money and finance, classified into three thematic blocks: 1) general ideas about money and their place in one's life and society; 2) reaction to state financial policy; 3) current financial practices and recommendations for their optimization. Everyday spontaneous laughter discourse is seen as a form of countersuppression and resistance to mythologizations of social reality. An assumption is confirmed that in the Soviet period the laughter discourse asserted significance of money and monetary universalism. In the post-Soviet period of the spreading market myth of monetary universalism it asserting importance of non-monetary values and relations. Performing a differentiating function, humor opposes laughing people and the object of ridicule, reduces tension and fear. In the laughter discourse of financial practices there can be determined actors that are perceived as a source of threat to well-being. Laughter discourse as a form of everyday common sense knowledge offers “recipes” for optimizing financial practices in conditions of market instability and public policy.

Keywordseveryday life, everyday knowledge, laughter discourse, money, financial institutions, financial practices
Received12.10.2019
Publication date13.10.2019
Number of characters33675
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Постановка проблемы и методология исследования.

2 В последние десятилетия финансовое поведение россиян стало объектом внимания социологов и психологов [Гагарина, 2018; Козырева, 2012; Радаев, 2002; Стребков, 2004; Хромов, 2008]. Во многих странах считается неприличным говорить о деньгах, люди стараются уклониться от ответов на прямые вопросы о финансовом положении и финансовых практиках. В нашей стране в советский период не было большой разницы в доходах, так же как и разнообразия их источников, тем не менее многие предпочитали свои финансовые проблемы не обсуждать. В постсоветский период денежные дела окончательно перешли в область нежелательных тем разговора, однако люди заменяли и заменяют их анекдотами, шутками, обменом интернет-мемами, которые передают личные проблемы как общие, характерные и типичные для определенного социального круга. Судить о том, как мы относимся к деньгам, реагируем на финансовую политику государства, оцениваем свое финансовое положение, позволяет достаточно обширный и доступный исследователю пласт повседневного денежно-финансового смехового дискурса — анекдоты и шутки, а с распространением социальных сетей — демотиваторы и интернет-мемы. Они отражают как массовые представления о деньгах, так и проблемы формирования массовых финансовых стратегий в меняющихся политических и экономических условиях; их анализ дает ключ к пониманию ожиданий и тревог россиян в условиях экономического кризиса и финансовых трудностей, о которых могут не говорить прямо. Данная статья, написанная в жанре научной публицистки, является попыткой такого анализа.
3 Анекдоты – признанный, хотя и не слишком распространенный объект социологического анализа, позволяющий выявлять типичное эмоциональное восприятие общественных реалий массовым сознанием [Дмитриев, 1996; Бутенко, 1997; Зарубина, 2006; Зубанова, 2012; Барсукова, 2018]. Они – часть повседневного смехового дискурса, под которым мы понимаем, в духе М. Фуко, практики обсуждения и их структуры (субъект и объект, исходные мировоззренческие и познавательные предпосылки обсуждения, стилистика, вырабатываемые установки), общим смыслом которых является юмористическое отношение к явлениям и событиям повседневной жизни, и представляющие, в стиле юмористического иносказания, рекомендации по допустимым поведенческим стратегиям в конкретной области – в нашем случае, отношения к деньгам и финансам. Такие практики возможны на основе единства социального опыта их коллективного субъекта – сходства форм деятельности и взаимодействий, институциональных и символических контекстов, и, главное, общности эмоционального отношения к ним. Помимо шуток и анекдотов в традиционном понимании, в повседневный смеховой дискурс входят получившие распространение благодаря Интернету демотиваторы и мемы, совмещающие вербальные и визуальные языки.

Number of purchasers: 0, views: 866

Readers community rating: votes 0

1. Akhiezer A.S. (1991) Russia: a critique of historical experience. T. III. Moscow: FO SSSR. (In Russ.)

2. Barsukova S.Y. (2018) Jokes on the Informal Economy: Funny or Serious. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological studies]. No. 9: 113–123. (In Russ.)

3. Bart R. (2000) Mythology. Moscow: Izd-vo im. Sabashnikovyh. (In Russ.)

4. Butenko I.A. (1997) Humor as a subject of sociology? Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological studies]. No. 5: 135–140. (In Russ.)

5. Dmitriev A.V. (1996) Sociology of humor. Essays. Moscow: IS RAN (In Russ.)

6. Dmitriev A.V. (2018) Suggestions and contrasures: Pro et Contra. In: Sociological mosaic – 2018: monograph. Moscow: KRONUS: 11–74 (In Russ.)

7. Gagarin M.A. (2018) Sense of Debt and Debt Behavior of Russians with Different Levels of Financial Literacy. Socialnaya I ehkonomicheskaya psihologiya [Social and Economic Psychology]. Vol. 3. No. 3 (11): 179–198. (In Russ.)

8. Kravchenko S.A. (2010) Dynamics of modern social realities: innovative approaches. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 10: 14–25. (In Russ.)

9. Kravchenko S.A. (2014) Rediscovery of social reality as an indicator of the validity of sociological knowledge. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 5: 27–37. (In Russ.)

10. Khromov K.A. (2008) Motives and behaviors of the population in financial markets: a view from the standpoint of modernization theories. In: Traditions and innovations in modern Russia. Sociological analysis of interaction and dynamics. Moscow: ROSSPEN: 238–254. (In Russ.)

11. Khromov M. (2019) Households are moving to a credit model of behavior. In: Monitoring the economic situation in Russia. No. 13: 14–15. (In Russ.)

12. Kozyreva P.M. (2012) Financial Behavior in the Context of the Socio-Economic Adaptation of the Population (Sociological Analysis). Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. No. 7: 54–66. (In Russ.)

13. Marx K. (2000) The power of money in bourgeois society. In: Marx K. Sociology. Moscow: "KANON-press-C", "Kuchkovopole". (In Russ.)

14. Melnichenko M. (2014) Soviet anecdote. Index of plots. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie. (In Russ.)

15. Radaev V.V. (2002) Lessons from “financial pyramids”, or what economic sociology can say about mass financial behavior. Mir Rossii [Universe of Russia]. No. 2: 39–69. (In Russ.)

16. Simmel G. (1978) The Philosophy of Money. London: Routledge and Kegan Paul.

17. Strebkov D. (2004) Needs and preferences of the population of Russia in the market of credit services. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological studies]. No. 2: 53–54. (In Russ.)

18. Sztompka P. (2009) The focus of attention is on everyday life. New turn in sociology. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological studies]. No. 8: 3–13. (In Russ.)

19. Zarubina N.N. 2006. Laughter culture as a factor of tolerance for new social groups in Russian society. Obshchestvennye nauki I sovremennost [Social Sciences and Modernity]. No. 5: 155–166. (In Russ.)

20. Zarubina N.N. 2007. The Mythology of Money in Russian Society. Obshchestvennye nauki I sovremennost [Social Sciences and Modernity]. No. 4: 39–48. (In Russ.)

21. Zubanova L.B. 2012. Russian national character in humorous self-presentation (sociological analysis of anecdotes). Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological studies]. No. 10: 78–87. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up