US footprint transformation in Iraq and Bagdad regime’s sustainability prospects

 
PIIS207054760018160-3-1
DOI10.18254/S207054760018160-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for the U.S. and Canadian Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameRussia and America in XXI century
Edition
Abstract

U.S. withdrawal from “forever wars” doesn't mean the complete drawdown of U.S. footprint in the Gulf region. That’s one reason why Iraqi political regime won't be toppled. The United States is going to minimize its military presence as well as make it safe for its military personnel. Nevertheless, the U.S. footprint in the Middle East is transforming and adapting for U.S. competition with “revisionist powers.” The United States intends to use their traditional foreign policy toolbox in this struggle. All typical U.S. foreign policy deficiencies, such as absence of the strategic approach, incoherence and lack of foresight, remain. Therefore, all key U.S. issues, which were set on Iraqi direction, will stay unresolved. Their scope and urgency will be contained by objective regional factors and limited U.S. competitors’ potential, not by American influence. 

KeywordsUSA, Afghanistan, Iraq, terrorism, political regime, China, Iran
Received08.11.2021
Publication date13.01.2022
Number of characters23076
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Падение правительства в Кабуле развернуло дискуссию в академическом сообществе и медиасреде о перспективах устойчивости других политических режимов, нацеленных на сотрудничество с США. Речь шла о странах, задействованных в локальных конфликтах, и во многом опирающихся на американскую поддержку. Не в каждой из них можно было наблюдать процесс «строительства нации» (nation-building) под руководством США. Однако наиболее близким к Афганистану по уровню американской вовлечённости во внутренние дела страны и общему значению для внешней политики США является иракский режим. Существуют мнения, что политику США в Ираке
2

Подобные оценки, как и сравнения нынешнего багдадского режима с бывшим кабульским, на первый взгляд, выглядят объяснимо. В современном Ираке существует множество проблем, схожих с теми, что наблюдались на протяжении американского присутствия в Афганистане. Прежде всего, это состояние местных силовых структур – как военных, так и правоохранительных. Как и в случае с Афганистаном, для Ирака характерны коррумпированность вооружённых сил и полицейских частей, некомпетентность их командиров и произвол по отношению к местному населению. Боеспособные части немногочисленны, а для создания устойчивых, самодостаточных служб национальной безопасности потребуются годы и объединённые усилия зарубежных партнёров официального Багдада. Ограниченные успехи Соединённых Штатов на этом направлении вызваны не только попытками передать задачи контртеррористической и контрповстанческой подготовки частным военным структурам, таким как «Винелл корпорейшн» (Vinell Corporation). Проблема была и в возложении этих задач на американский контингент, вынужденный отвлекать свои ресурсы от непосредственной борьбы с терроризмом1. Одновременно со стороны иракских властей регулярно отмечалась недостаточность и несвоевременность выделяемой со стороны США помощи на создание устойчивых сил безопасности, её несоответствие масштабу проблемы2. Среди фундаментальных причин ограниченной боеспособности иракских вооружённых сил можно отметить достаточно низкий уровень образования местного населения3. Подобная проблема затрудняет не только появление квалифицированного офицерского корпуса, но и серьёзные сложности для создания в Ираке самодостаточных ВВС и системы тылового обеспечения.

1. Learning from Iraq: A final Report from the Special Inspector General for Iraq Reconstruction. United States Government Special Inspector General for Iraq Reconstruction. March 2013. URL: >>> (accessed 04.09.2021).

2. Special Inspector General for Iraq Reconstruction. Quarterly Report to the United States Congress. 30.10.2012. URL: >>> , >>>  (accessed 05.09.2021).

3. Education in Iraq: Impact of COVID-19, protests, and pre-existing crises on needs. ACAPS. November 2020. URL: >>>  (accessed 12.09.2021).
3

На устойчивости местных силовых структур сказывается и сохраняющаяся разделённость Ирака на военно-политические анклавы. Они ограничивают власть центрального правительства за пределами Багдада, сотрудничество с их лидерами носит ситуативный, конъюнктурный характер. Наиболее крупным из подобных анклавов остаётся Иракский Курдистан. Именно с ним центральное правительство в Багдаде ведёт наиболее продолжительные споры вокруг территорий и раздела доходов от нефтяного экспорта. Соединённые Штаты отдают приоритет сотрудничеству с центральным правительством и всю помощь Эрбилю традиционно согласуют с официальным Багдадом4.

4. Евсеенко А.С. Ключевые вызовы американской политике в Ираке. Россия и Америка в XXI веке [Электронный ресурс]. – 2018. – Выпуск 2. URL: >>> (дата обращения: 10.11.2021). DOI: 10.18254/S0000022-1-1

Number of purchasers: 0, views: 439

Readers community rating: votes 0

1. Learning from Iraq: A final Report from the Special Inspector General for Iraq Reconstruction. United States Government Special Inspector General for Iraq Reconstruction. March 2013. URL: https://cybercemetery.unt.edu/archive/sigir/20131001080029/http:/www.sigir.mil/files/learningfromiraq/Report_-_March_2013.pdf (accessed 04.09.2021).

2. Special Inspector General for Iraq Reconstruction. Quarterly Report to the United States Congress. 30.10.2012. URL: https://cybercemetery.unt.edu/archive/sigir/20131001093031/http:/www.sigir.mil/files/quarterlyreports/October2012/Report_-_October_2012.pdf (accessed 05.09.2021).

3. Education in Iraq: Impact of COVID-19, protests, and pre-existing crises on needs. ACAPS. November 2020. URL: https://www.acaps.org/sites/acaps/files/products/files/20201109_acaps_thematic_report_on_education_in_iraq.pdf (accessed 12.09.2021).

4. Evseenko A.S. Klyuchevye vyzovy amerikanskoj politike v Irake. Rossiya i Amerika v XXI veke [Ehlektronnyj resurs]. – 2018. – Vypusk 2. URL: https://rusus.jes.su/s207054760000022-1-1/ (data obrascheniya: 10.11.2021). DOI: 10.18254/S0000022-1-1

5. Bobseine H. Tribal Justice in a Fragile Iraq. The Century Foundation. 07.11.2019. URL: https://tcf.org/content/report/tribal-justice-fragile-iraq/?agreed=1 (accessed 14.09.2021).

6. Sardar A., Van Veen E. A State with Four Armies: How to Deal with The Case of Iraq. War on the Rocks. 11.11.2019. URL: https://warontherocks.com/2019/11/a-state-with-four-armies-how-to-deal-with-the-case-of-iraq/ (accessed 15.09.2021).

7. Thruelsen P.D. Misaligned In Mesopotamia: Conflicting Ambitions in NATO Mission Iraq. War on the Rocks. 16.09.2021.URL: https://warontherocks.com/2021/09/misaligned-in-mesopotamia-conflicting-ambitions-in-nato-mission-iraq/ (accessed 29.09.2021).

8. Aziz S, Cottey A. The Iraqi Kurdish Peshmerga: military reform and nation-building in a divided polity. Defence Studies (2021), Vol. 21, No. 2, 226-241. https://doi.org/10.1080/14702436.2021.1888644

9. Operation Inherent Resolve. Lead Inspector General Report To The United States Congress. January 1, 2021–March 31, 2021. Department of Defense Office of Inspector General. 04.05.2021. URL:https://media.defense.gov/2021/May/11/2002638870/-1/-1/1/LEAD%20INSPECTOR%20GENERAL%20FOR%20OPERATION%20INHERENT%20RESOLVE%20QUARTERLY%20REPORT%20TO%20THE%20UNITED%20STATES%20CONGRESS%20%20JANUARY%201,%202021%20%E2%80%93%20MARCH%2031,%202021.PDF (accessed 16.09.2021).

10. Operation Inherent Resolve. Lead Inspector General Report To The United States Congress. July 1, 2021-September 30, 2021. Department of Defense Office of Inspector General. 04.11.2021. URL:https://media.defense.gov/2021/Nov/04/2002886593/-1/-1/1/LEAD%20INSPECTOR%20GENERAL%20FOR%20OPERATION%20INHERENT%20RESOLVE%20QUARTERLY%20REPORT%20JULY%201,%202021%20%E2%80%93%20SEPTEMBER%2030,%202021...PDF.PDF (accessed 08.11.2021).

11. Al-Marashi, I. “Iraq’s popular mobilisation units: intra-sectarian rivalry and Arab Shi’a mobilisation from the 2003 invasion to Covid-19 pandemic.” International Politics (The Hague), 1–20. 12 Jun. 2021, doi:10.1057/s41311-021-00321-4

12. Iran’s Networks of Influence in the Middle East - Chapter Four: Iraq. November 2019. The International Institute for Strategic Studies (IISS). URL: https://www.iiss.org/publications/strategic-dossiers/iran-dossier/iran-19-06-ch-4-iraq (accessed 27.09.2021).

13. Cooper H. U.S. Strategy in Iraq Increasingly Relies on Iran. The New York Times. 05.05.2015. URL: https://www.nytimes.com/2015/03/06/world/middleeast/us-strategy-in-iraq-increasingly-relies-on-iran.html (accessed 14.10.2021).

14. Mamouri A. Iraq-US strategic dialogue divides anti-US groups in Iraq. Al-Monitor. 29.07.2021. URL: https://www.al-monitor.com/originals/2021/07/iraq-us-strategic-dialogue-divides-anti-us-groups-iraq (accessed 08.10.2021).

15. Blanchard C. Iraq: Issues in the 116th Congress. Congressional Research Service. 17.07.2020. URL: https://sgp.fas.org/crs/mideast/R45633.pdf (accessed 20.09.2021).

16. Statement by the Department of Defense. U.S. Department of Defense. 27.10.2021. URL: https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/2672875/statement-by-the-department-of-defense/ (accessed: 03.11.2021).

17. Baldor L. Top US general in the Mideast says more work needed to counter small drones. The Military Times. 23.05.2021. URL: https://www.militarytimes.com/news/your-military/2021/05/23/top-us-general-in-the-mideast-says-more-work-needed-to-counter-small-drones/ (accessed 24.09.2021).

18. Readout of Jake Sullivan’s Bilateral Meeting with Israeli NSA Meir Ben-Shabbat. The White House. 27.04.2021. URL: https://www.whitehouse.gov/briefing-room/presidential-actions/2021/04/27/readout-of-jake-sullivans-bilateral-meeting-with-israeli-nsa-meir-ben-shabbat/ (accessed 12.10.2021).

19. Garamore J. NATO Defense Leaders Agree to Increase Iraqi Mission, Defer Decision on Afghanistan. Department of Defense News. 18.02.2021. URL: https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/Article/2507564/nato-defense-leaders-agree-to-increase-iraqi-mission-defer-decision-on-afghanis/ (accessed: 26.09.2021).

20. CJTF-OIR Reconsolidates assets in shift to Advise, Assist, Enable Posture. Operation Inherent Resolve. 25.10.2021. URL: https://www.inherentresolve.mil/Releases/News-Releases/Article/2821014/cjtf-oir-reconsolidates-assets-in-shift-to-advise-assist-enable-posture/ (accessed: 09.10.2021).

21. Garamone J. U.S. Completes Troop-Level Drawdown in Afghanistan, Iraq. Department of Defense News. 15.01.2021. URL: https://www.defense.gov/News/News-Stories/Article/article/2473884/us-completes-troop-level-drawdown-in-afghanistan-iraq/ (accessed: 18.10.2021).

22. Dimitriadi M. V Bagdade vsyo spokojno? Povtorit li Irak sud'bu Afganistana. RTVI [setevoj resurs]. 24.08.2021. URL: https://rtvi.com/stories/v-bagdade-vse-spokoyno-povtorit-li-irak-sudbu-afganistana/ (data dostupa: 27.08.2021).

23. Copp T., Feldscherus J. Will End Combat Mission in Iraq, Biden Says. The Defense one. 26.07.2021. URL: https://www.defenseone.com/policy/2021/07/us-will-end-combat-mission-iraq-focus-russia-china/184044/ (accessed: 18.10.2021).

24. Department Press Briefing. U.S. Department of State. 10.08.2021. URL: https://www.state.gov/briefings/department-press-briefing-august-10-2021/ (accessed: 03.10.2021).

25. Joint Statement on the U.S.-Iraq Strategic Dialogue. U.S. Department of State.26.07.2021.URL: https://www.state.gov/joint-statement-on-the-u-s-iraq-strategic-dialogue-2/ (accessed: 22.09.2021).

26. H.R.4350 - National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2022. Sec. 4301. Operation and Maintenance. URL: https://www.congress.gov/bill/117th-congress/house-bill/4350/text (accessed: 17.10.2021).

27. Justification for FY 2022. Counter-Islamic State of Iraq and Syria (ISIS). Train and Equip Fund (CTEF). Office of The Secretary Of Defense. May 2021. URL: https://comptroller.defense.gov/Portals/45/Documents/defbudget/FY2022/FY2022_CTEF_J-Book.pdf (accessed: 17.09.2021).

28. Interim National Security Strategic Guidance. The White House. 03.03.2021. URL: https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2021/03/NSC-1v2.pdf (accessed: 09.09.2021).

29. Velikaya A.A. Strategicheskoe konsul'tirovanie i institutsional'noe razvitie v gumanitarnoj politike SShA. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Mezhdunarodnye otnosheniya. 2021. T. 14. Vyp. 3. S. 293–312. https://doi.org/10.21638/spbu06.2021.303

30. Iraq: Characteristics of the Office of Security Cooperation-Iraq and How It Compares to Other DOD Security Cooperation Organizations. U.S. Government Accountability Office. 21.11.2019. URL: https://www.gao.gov/assets/gao-20-196r.pdf (accessed: 14.09.2021).

31. H.R.4350 - National Defense Authorization Act for Fiscal Year 2022. Subtitle C--Matters Relating to Syria, Iraq, and Iran. Congressional Bills 117th Congress. U.S. Government Publishing Office. 23.09.2021. URL: https://www.congress.gov/bill/117th-congress/house-bill/4350/text (accessed: 17.10.2021).

32. S.1260 - United States Innovation and Competition Act of 2021. Part V--Middle East and North Africa. Congressional Bills 117th Congress. U.S. Government Publishing Office. 08.06.2021. URL: https://www.congress.gov/bill/117th-congress/senate-bill/1260/text (accessed: 12.09.2021).

33. Bobkin N.N. Irano-amerikanskaya konkurentsiya v Irake: politicheskoe porazhenie SShA. Rossiya i Amerika v XXI veke [ehlektronnyj resurs]. – 2021. – Vypusk 2. URL: https://rusus.jes.su/s207054760015847-8-1/ (data obrascheniya: 11.11.2021). DOI: 10.18254/S207054760015847-8

Система Orphus

Loading...
Up