Individual spatial mobility in the urban social environment: models and forecasts of socio-environmental scenarios

 
PIIS221979310031468-7-1
DOI10.37490/S221979310031468-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: PhD student, Department of Economic Geography
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation, St.-Petersburg
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 20. No3/2024
Pages159-178
Abstract

Historical and geographical zoning of territories is one of the key tasks of historical geography. The aim of the study is to identify the criteria for historical and geographical zoning and to substantiate the scheme of historical and geographical regions of the North of Western Siberia at the regional and topological level. The work is based on archaeological, historical, literary and cartographic sources, materials of research institutes and the results of route historical and geographical and archaeological and ethnographic studies. The author's version of the scheme of historical and geographical zoning of the North of Western Siberia at the regional and topological level is presented. In the implementation of historical and geographical zoning, both traditional zoning methods and non-standard methodological techniques (methods of “overlay”, “leading feature” and “floating features”) were used. As a result of the study, a hierarchy of historical and geographical taxa was developed taking into account the regional characteristics of the territory. Based on the landscape, ethnocultural, historical and geographical features of the territory, the identification of historical and geographical taxa at the level of provinces, districts, regions and areas was carried out. The composition and brief description of the identified historical and geographical provinces are given. The historical and geographical zoning of the North of Western Siberia can be used both for cognitive and educational purposes and as an information basis for the development of a strategy for the socio-economic development of regions by administrative bodies.

Keywordshistorical and geographical zoning, hierarchy of taxa, North of Western Siberia, scheme of historical and geographical zoning
Received01.07.2024
Publication date27.09.2024
Number of characters34522
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Индивидуальное пространственное поведение городского жителя находится в фокусе интереса исследователей разных областей знания. Хроногеографический подход позволяет системно описывать процессы и явления, связанные с мобильностью человека, находить закономерности и предлагать прогностические модели для решения прикладных задач, связанных с улучшением городской среды.
2 Быстро растущие объёмы данных об индивидуальном пространственном поведении людей и растущий интерес исследователей к извлечению скрытых пространственно-временных характеристик их мобильности стимулируют постоянное развитие методов, применяющихся для анализа. Современные методы обработки больших данных, включая применение искусственного интеллекта, позволяют эффективно извлекать богатую семантическую информацию, что способствует развитию городских исследований во многих областях, включая демографические характеристики населения, анализ сегрегационных процессов в городах и развитие «умных городов». Например, методы глубокого обучения, призванные выявлять сложные взаимосвязи между объектами, такие как свёрточные нейронные сети (CNN) и рекуррентные нейронные сети (RNN) используются для поиска закономерностей между пространственным поведением и индивидуальными характеристиками людей, такими, к примеру, как демографические характеристики, финансовое состояние, личностные особенности, эмоции. Это позволяет прогнозировать типичные модели человеческой мобильности в различных городских условиях в целях эффективного управления городской средой как в обычных условиях, так и при экстраординарных событиях.
3 Изучение пространственно-поведенческих моделей людей в городских условиях имеет важное значение для создания более устойчивой, здоровой, справедливой и эффективной городской социосреды. Для решения задач городского планирования понимание мобильности людей в городе способствует решению градостроительных задач проектирования более эффективных транспортных систем, инфраструктуры и общественных пространств, решению вопросов по улучшению транспортных потоков, уменьшения заторов и создания более благоприятной для пешеходов среды. С точки зрения общественного здравоохранения изучение мобильности людей может помочь системе здравоохранения отслеживать распространение заболеваний и разрабатывать стратегии предотвращения эпидемий. А также выявлять районы с ограниченным доступом к здравоохранительной инфраструктуре и улучшить показатели здоровья жителей. Понимая, как люди передвигаются по городу, городские власти могут стимулировать развитие экологических видов общественного транспорта, а также такие, как пешие и велосипедные прогулки, общественный транспорт. Это будет способствовать сокращению выбросов парниковых газов, загрязнения воздуха и автомобильных пробок, оздоровлению городской среды, повышению экологической устойчивости и безопасности. Понимание тенденций пространственного поведения жителей мегаполиса крайне значимо для экономического развития городов. Изучение мобильности людей может помочь предприятиям выявить тенденции и возможности для роста. И, наконец, изучение моделей мобильности важно для решения проблем социальной, расовой или этнической сегрегации в городской среде. Понимание того, как люди получают доступ к различным частям города, может выявить неравенство в доступе к услугам, пространствам и инфраструктуре. Эти знания могут стать основой политики, направленной на обеспечение равного доступа для всех жителей, независимо от дохода, расы или других факторов.

views: 7

Readers community rating: votes 0

1. Balabejkina O. A., Kochetova A. S., Yаnkovskaya A. A. (2023), Global city as an actor of sustanable development: the case of Shanghai, Pskov Journal of Regional Studies, vol. 19, no. 1, pp. 3–17. (In Russ.). https://doi.org/10.37490/S221979310023134-0.

2. Bakhtin M. M. (1975), Forms of Time and Chronotope in the Novel. Essays on Historical Poetics, Questions of Literature and Esthetics, Moscow, Art Literature, pp. 234–407. (In Russ.).

3. Burlina E. Ya. (2017), “Every city is a chronotope”. Spatio-temporal diagnostics of the city, International research journal, no. 9–1 (63), pp. 103–108. (In Russ.).

4. Gold J. (1990), Psychology and Geography. Fundamentals of Behavioural Geography, Moscow, Progress, 302 p.

5. Davydkina L.V. (2018) Life style in a mirror of spatial mobility: methodology of gathering and analysis of data on citizens movements, Russian Journal of Education and Psychology. (In Russ.). https://doi.org/10.12731/2218-7405-2018-12-41-61.

6. Ivanov I. A., Krastev V. K., Manakov A. G., (2023), Changes in the structure and distribution of inbound tourist flow in Bulgaria during the COVID-19 pandemic, Pskov Journal of Regional Studies, vol. 19, no. 2, pp. 78–89. (In Russ.). https://doi.org/10.37490/S221979310025389-0.

7. Badr H. S. et al. (2020), Association between mobility patterns and COVID-19 transmission in the USA: a mathematical modelling study, The Lancet Infectious Diseases, vol. 20, no. 11, pp. 1247–1254.

8. Chen Y. C., Dobra A. (2020), Measuring human activity spaces from GPS data with density ranking and summary curves, The Annals of Applied Statistics, no. 14 (1), pp. 409–432. https://doi. org/10.1214/19-AOAS1311.

9. Duarte F., Fröding B. (2023), Watch out! Cities as data engines: (Curmudgeon), AI & Society, vol. 38, no. 3, pp. 1249–1250.

10. Flaxman S. et al. (2020), Estimating the effects of non-pharmaceutical interventions on COVID-19 in Europe, Nature, vol. 584, no. 7820, pp. 257–261.

11. Freitas V. L. S. et al. (2020), The correspondence between the structure of the terrestrial mobility network and the spreading of COVID-19 in Brazil, Cadernos de Saúde Pública, vol. 36, p. e00184820.

12. Jensen O. B. (2013), Staging mobilities, Routledge, 240 p.

13. Jia J. S. et al. (2020), Population flow drives spatio-temporal distribution of COVID-19 in China, Nature, vol. 582, no. 7812, pp. 389–394.

14. Hägerstrand T. (1970), What about people in regional science? Papers of the Regional Science Association, no. 24, pp. 7–21.

15. Hu L., Li Z., Ye X. (2020), Delineating and modeling activity space using geotagged social media data, Cartography and Geographic Information Science, vol. 47, no. 3, pp. 277–288.

16. Järv O. et al. (2021), The link between ethnic segregation and socio‐economic status: An activity space approach, Tijdschrift voor economische en sociale geografie, vol. 112, no. 3, pp. 319–335.

17. Kim M. K., Kim S., Sohn H. G. (2018), Relationship between spatio-temporal travel patterns derived from smart-card data and local environmental characteristics of Seoul, Korea, Sustainability, vol. 10, no. 3, p. 787.

18. Lawson B. (2007), Language of space, Routledge, 284 p.

19. Legeby A. et al. (2023), New urban habits in Stockholm following COVID-19, Urban Studies, vol. 60, no. 8, pp. 1448–1464.

20. Liu X. et al. (2015), Revealing travel patterns and city structure with taxi trip data, Journal of transport Geography, vol. 43, pp. 78–90.

21. Mulíček O., Osman R., Seidenglanz D. (2016), Time-space rhythms of the city — The industrial and postindustrial Brno, Environment and Planning A, vol. 48, no. 1, pp. 115–131.

22. Sturgeon B. et al. (2020), Mobility, sharing and segregation in Belfast: Policy report.

23. Xu Y. et al. (2015), Understanding aggregate human mobility patterns using passive mobile phone location data: A home-based approach, Transportation, vol. 42, pp. 625–646.

24. Yuan H. et al. (2014), Human mobility discovering and movement intention detection with GPS trajectories, Decision Support Systems, vol. 63, pp. 39–51.

25. Yang X. et al. (2019), Revealing the relationship of human convergence–divergence patterns and land use: A case study on Shenzhen City, China, Cities, vol. 95, p. 102384.

26. Zhao S. et al. (2020), Quantifying the association between domestic travel and the exportation of novel coronavirus (2019-nCoV) cases from Wuhan, China in 2020: a correlational analysis, Journal of travel medicine, vol. 27, no. 2, p. taaa022.

Система Orphus

Loading...
Up