Territorial structure of the exarchate of Africa of the Russian Orthodox Church at the present stage

 
PIIS221979310030542-9-1
DOI10.37490/S221979310030542-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Lecturer, Department of Cartography and Geoinformatics, Institute of Earth Sciences; Senior Lecturer, Department of Physical Geography and Environmental Management, Faculty of Geography
Affiliation:
St. Petersburg State University
Herzen Russian State Pedagogical University
Address: Russian Federation, St.-Petersburg
Occupation: Research Engineer, Scientific Research Laboratory of Environmental Management, Geography Faculty
Affiliation: Herzen Russian State Pedagogical University
Address: Russian Federation, St.Petersburg
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 20. No2/2024
Pages96-109
Abstract

Currently, the confessional structure of the world is experiencing various changes. One notable change is the spread of the activities of various religious organizations to those territories where they were previously either not present or minimally represented.

In particular, the Russian Orthodox Church, the largest of the Orthodox churches in the world, has launched extensive activities on the African continent in recent years, creating a new entity there — the Patriarchal Exarchate of Africa. The article presents the results of a study of the territorial structure of the exarchate that had developed by the end of 2023.The number of parishes included in the exarchate, known from open sources, was calculated, both for the exarchate as a whole and for its constituent dioceses and individual countries. Based on data on the geographical location of the parishes of the Exarchate of Africa, a map of their location has been compiled. A significant uneven distribution of parishes of the Russian Orthodox Church within the African continent has been revealed, including variations between the North African and South African dioceses within the exarchate, across countries, and within individual countries. The countries most suitable for the further development of the activities of the Russian Orthodox Church on the African continent have been identified.

KeywordsThe Russian Orthodox Church, the Patriarchal Exarchate of Africa, parishes, dioceses, territorial structure
Received07.04.2024
Publication date25.06.2024
Number of characters20614
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В последние десятилетия конфессиональная структура мира переживает существенную трансформацию. Это касается всех мировых религий, в том числе и христианства. Христианство — самая крупная по числу приверженцев мировая религия, делящаяся на три основных направления: православие, католицизм и протестантизм. О миссионерской деятельности католиков и протестантов хорошо известно, как и об её результатах [1; 7; 8]. Об аналогичной деятельности православных церквей известно гораздо меньше, тем не менее она также ведётся. Распространению православия в Африке посвящён ряд статей, рассматривающих континент в целом [5; 6], страны Восточной и Центральной Африки [12], Уганду [4; 21; 25], Южно-Африканскую Республику [20]. Заметим, что в Уганде, помимо канонического православия, определённое развитие получило и такое направление, как старообрядчество [3].
2 Самая крупная из православных церквей современного мира, Русская православная церковь (Московский патриархат), в настоящее время активно расширяет «пространственный охват» своей деятельности. Миссионерская деятельность РПЦ охватывает значительное число стран мира [17], при этом наиболее успешными её направлениями в настоящее время являются Юго-Восточная Азия [13; 21] и Африка, где создаются новые епархии и приходы, ранее не существовавшие.
3 Проникновение Русской православной церкви в Африку началось ещё в XIX в., когда были предприняты попытки организации духовных миссий в Абиссинии (Эфиопии) и началось взаимодействие с африканскими религиозными организациями — Александрийским патриархатом, Коптской церковью и зависимой от неё в то время Эфиопской церковью [6; 9; 18; 26]. В дальнейшем деятельность РПЦ распространилась на страны Северной Африки, где после Октябрьской революции сформировались сообщества русских эмигрантов [11]. Следует отметить, что первоначально их храмы не входили в каноническое подчинение РПЦ, однако в дальнейшем частично присоединились к ней, частично же остались в составе Русской православной церкви заграницей (РПЦЗ), с 2007 г. ставшей самоуправляемой церковью в составе РПЦ1. При этом территория стран Африки рассматривалась как каноническая территория Александрийского патриархата [2], поэтому вся деятельность РПЦ на Африканском континенте производилась по согласованию с ним. В целом отношения между Московским и Александрийским патриархатами долгое время оставались дружественными [23]. 1. Акт о каноническом общении. [Электронный ресурс]: URL: >>>> (дата обращения: 26.03.2024).
4 Тем не менее, 26 декабря 2019 г. произошёл разрыв отношений между Русской и Александрийской православными церквями. Непосредственной причиной его было то, что Александрийский патриарх Феодор объявил о признании одной из раскольнических групп, действующих на канонической территории Русской православной церкви2, что по церковным канонам рассматривается как вторжение в юрисдикцию другой церкви. Фактически же это стало следствием кризиса в отношениях между Московским и Константинопольским патриархатами, т. к. данная раскольническая группа была первоначально признана именно Константинополем, а затем — находившимся под его влиянием патриархом Феодором [24]. 2. Журнал заседания Священного Синода от 26 декабря 2019 г. (№ 151). [Электронный ресурс]: URL: >>>> (дата обращения: 16.02.2024).

views: 90

Readers community rating: votes 0

1. Andreeva L. A. (2013), Christianity in tropical Africa (according to sociological research), Asia and Africa today, no. 3 (668), pp. 38–40. (In Russ.).

2. Blokhin V. S. (2014), History of Local Orthodox Churches, Yekaterinburg, 608 p. (In Russ.).

3. Bondarenko D. M. (2018), From Russia with faith: orthodox Old Believers in Uganda as a manifestation of cultural processes in contemporary Africa, Siberian Historical Research, no. 1, pp. 167–199. (In Russ.).

4. Bondarenko D. M., Tutorsky A. V. (2020), Orthodox Christians in Uganda: Social and Cultural Processes in African Christian Communities, Bulletin of the RFBR. Humanities and Social Sciences, no. 1, pp. 124–134. (In Russ.).

5. Voronina N. A. (2023), The African Exarchate of the Russian Orthodox Church (ROC): reasons for the establishment and prospects of further expansion, Asia and Africa today, no. 3, pp. 63–69. (In Russ.).

6. Gerd L. A. (2018), Russia and the Patriarchate of Alexandria in the 1840s–1870s (based on documents from St. Petersburg archives), St. Petersburg Historical Magazine. Research on Russian and universal history, no. 1 (17), pp. 139–162. (In Russ.).

7. Gorokhov S. A., Dmitriev R. V. (2019), Global Missionary Activities of Christian Churches in the 20th and 21st Centuries: The Spatial Aspect, Bulletin of Tomsk State University, no. 446, pp. 111–117. (In Russ.).

8. Gorokhov S. A., Dmitriev R. V., Zakharov I. A. (2018), Territorial development of Christianity in Africa in the 20th — early 21st centuries, Geography and natural resources, no. 1, pp. 207–214. (In Russ.).

9. Grigorieva S. V. (2023), Attempts to organize Russian Ecclesiastical Missions in Abyssinia and their fate, Christianity in the Middle East, vol. 7, no. 4, pp. 62–76. (In Russ.).

10. Ibrakhim A. A. (2023), Russian Russian Orthodox Church's African Exarchate and the Prospects of the Russian Language in Africa, Science for the benefit of humanity — 2023. Materials of the International Scientific Conference of Young Scientists. Articles by teachers and graduate students. Moscow, pp. 82–84. (In Russ.).

11. Kolupaev V. E. (2009), Russians in the Maghreb. The history of Russian communities in Africa in the XX century. Moscow, 416 p. (In Russ.).

12. Kolupaev V. E. (2015), Orthodoxy in Central and Eastern Africa, Studia Humanitatis, no. 1, p. 2. (In Russ.).

13. Kriazheva-Kartseva E. V., Idrus A. A. (2021), Missionary activities of the Russian orthodox church in Southeast Asia at the beginning of the 21st century, Bulletin of the Peoples' Friendship University of Russia. Series: The History of Russia, vol. 20, no.3, pp. 448–460. (In Russ.).

14. Litvinov A. V. (2017), Orthodoxy in Africa: history and prospects of development, Preschool and primary education: expanding the educational environment: Materials of the international conference of the Pedagogical Faculty of the Ushinskiy Yaroslavl State Pedagogical University, Yaroslavl, pp. 291–296. (In Russ.).

15. Lytus A. S., Abramov A. I. (2021), Orthodoxy in Africa, Proceedings of the Saratov Orthodox Theological Seminary, no. 15, pp. 106–121. (In Russ.).

16. Lvova E. S. (2023), Patriarchal Exarchate of Africa: results of work in 2022 — March 2023, Lomonosov readings. Oriental and African studies. Materials of the scientific conference, pp. 62-64. (In Russ.).

17. Nifontova N. A. (2022), The Mission of the ROC: History and Modernity, The Gospel in the context of modern culture. Collection of scientific articles of the X international scientific and practical conference, Lipich T. I., Dergalev S. M., Borisov S. N. (eds.), Belgorod, pp. 225–228. (In Russ.).

18. Nigusie Kassae V. Michael, Morozova N. N. (2021), Interaction of Russia and the Russian Orthodox Church with Christian communities in Egypt and Ethiopia in the second half of the 19th — early 20th century, Russian Journal of Church History, vol. 2, no. 4, pp. 26–36. (In Russ.).

19. Ozerova G. N., Andreeva T. A., prot. Kostromin K., Orzhenovskii D. V. (2022), Application methods and techniques of cartography of research the history of the Church, Geodesy, cartography, geoinformatics and cadastres. Production and education. Collection of materials of the IV All-Russian scientific and practical conference, St. Petersburg, pp. 282–289. (In Russ.).

20. Rashkovich K. (2019), The Orthodox Church in South Africa, The school of the young Africanist. Conference materials, no. 10, pp. 342–349. (In Russ.).

21. Ruban L. S., Ananyin M. A. (2021), The spread of Orthodoxy in Southeast Asia and the Role of the Russian Orthodox Church in the Region, Southeast Asia: actual problems of development, vol. 1, no. 1 (50), pp. 232–242. (In Russ.).

22. Tutorsky A. V. (2020), Visiting the Orthodox Christians in Uganda, Ethnodialogies, no. 1 (59), pp. 121–133. (In Russ.).

23. Chumachenko T. A. (2017), The Moscow Patriarchate and the Eastern Patriarchates: relations in the new Russian Statehood. The 1990s — the beginning of the XXI century, Magistra Vitae: electronic journal of Historical Sciences and Archaeology, no. 1, pp. 83–91. (In Russ.).

24. Yakovlev A. (2020), The crisis in relations between the Patriarchates of Constantinople and Moscow in the context of world politics, Religion and Society in the East, no. 4, pp. 26–66. (In Russ.).

25. Bondarenko D. M., Tutorskiy A. V. (2020), Conversion to Orthodox Christianity in Uganda: a hundred years of spiritual encounter with modernity, 1919–2019, Religions, vol. 11, no. 5, p. 223.

26. Denisova T. (2021), The first Russian religious missions to Ethiopia, Politics and religion journal, vol. 15, no. 1, pp. 49–64.

Система Orphus

Loading...
Up